Gå til innhold

fjerne føflekker..


treningsjenta

Anbefalte innlegg

jeg har to stk føflekker på magen som er stygge..de klør, og utseende messig så irriterer de meg... har sjekket dem for et par år tilbake, da var det ikke noe farlig med dem, men de sa jeg kunne fjerne dem for det hvis jeg ønsket. jeg takket nei..

idag plager de meg litt, for de er virkelig stygge....men jeg er livredd for leger og alt det som følger med der.... livredd!!! :tristbla:

så jeg lurer på hvordan dte hele foregår....må jeg betale for det selv? er det dyrt? hvordan gjøres det? blir det arr? må jeg være hos legen lenge? sykehus? sykemeldt?

har en i ansiktet også, men er så redd for at dte skal bli arr....og gjøre vondt..

trenger litt råd..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Bjørnsdatter

Jeg fjernet en føflekk for en del år siden. Fikk lokalbedøvelse, og legen skar rundt med skalpell, vippet den av og puttet den i et glass. Så sydde hun igjen med bittesmå sting. Det hele tok kanskje et kvarter fra hun satte sprøyta (som funket ganske fort), og det gjorde ikke vondt, føltes bare litt rart. Dette var på et vanlig legekontor (før fastlegene fantes), jeg husker ikke hva det kostet, men det var neppe dyrt. Jeg hadde sommerjobb, og gikk dit etterpå. Jeg har et ganske stygt arr, selv om hun sydde smått og lot stingene sitte lenge. Det har liksom strekt seg ut igjen sånn at det har blitt ny hud, eller arrvev, i samme fasong og størrelse som det hun skar bort. Dette er på skuldra. Vet ikke om det blir mer eller mindre arr på magen, og det vet man vel heller ikke før man har prøvd. Noen får stygge arr, noen får ikke det. I ansiktet tror jeg du blir henvist til plastisk kirurg nettopp for å unngå arr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fjernet mange føflekker, og min erfaring er at det er

a) Ikke dyrt! (husker ikke prisen, men det er IKKE dyrt!)

b) Ikke vondt! Du får litt bedøvelse og kjenner ingenting.

c) arr - det er viktig å ikke få sol der du har fjernet føflekk mtp arr. Jeg har fått et par minimale arr etter noen av de jeg har fjernet, men ekstremt små og lite synlige.

Føflekker kan være farlige - Du må ringe legen din og fortelle at du har noen føflekker som bekymrer deg. Legen din skal kunne gi deg råd om det er lurt å fjerne eller ikke av medisinske årsaker.

Jeg vet også at det finnes spesielle gjennomlysninsmaskiner som kan scanne føflekker, og det er visse "varsku" tegn når det gjelder føflekker også. Husker ikke de her og nå, men hvis du googler litt finner du det nok. Mulig at også apotekene har foldere som går på dette med hvilke kjennetegn du skal være obs på.

Vær så snill og ta dette veldig alvorlig. Det å fjerne føflekker er uhyre ukomplisert og veldig lite ubehagelig. :klem:

Lov meg at du i allefall får en lege til å se på de du er bekymret for!

Endret av Embla s
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Muttern tok en føflekk i ansiktet for et år siden, og da ble hun henvist til kirurgisk på sykehuset, for å slippe å få stygt arr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fjernet tre føflekker, den ene som var på armen ble fjerna hos fastlege. Jeg betalte vanlig pris som vel er 125,- for en konsultasjon. Jeg fjernet den for et halvt år siden, den ble skjært bort under lokalbedøvelse, og etterpå ble det sydd igjen. Den måtte fjernes på denne måten for det skulle sjekkes om den var ondartet. Arret etter denne føflekken er ganske stort, og ikke særlig pent foreløpig.

De to andre føflekkene mine var på nesa så de ble fjernet hos hudlege. De ble først skjært så brent etterpå. Det vondeste var nesten å få satt bedøvelsen i nesa, det var jævlig. Dette kostet vel mellom 200 og 300 kr tror jeg. Arrene ble egentlig ganske fine og plager meg ikke. Men en må ha henvisning fra lege da hvis en ikke vil gjøre det privat.

Som du sikkert skjønner tar det ikke lang tid å få fjernet føflekker, og du trenger ingen sykemelding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har en liten utstående rett ovenfor hofta. Lurer på om jeg skal fjerne den selv med en steril saks - rett og slett klippe den av. Den er så liten at det ikke er nødvendig å sy....noen innspill om det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fjernet en liten føflekk på brystet (ikke på et bryst, men på brystet) for noen år siden. Det gjorde ikke vondt, det gikk raskt og det var billig. Legen var dog ikke så veldig flink til å sy. Selv om føflekken var veldig liten er arret over fem ganger så stort!!! Grr.... og på brystet i tillegg. Man ser det kjempetydelig når jeg går med singlet eller bikini. Arrer er en stor hudklump. Men dette er jo sikkert bare et engangstilfelle, så ikke vær redd. Gå til legen du :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fjernet en, på armen. Verken dyrt eller vondt, gjorde det hos fastlegen hvor de har egen kirurg på huset.

Arret er likevel ganske ille, men det skyldes litt at det var på et sted hvor huden strekkes mye (like ved albuen) og at jeg er veldig disponert for å få stygge arr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fjernet mange føflekker, og min erfaring er at det er

a) Ikke dyrt! (husker ikke prisen, men det er IKKE dyrt!)

b) Ikke vondt! Du får litt bedøvelse og kjenner ingenting.

c) arr - det er viktig å ikke få sol der du har fjernet føflekk mtp arr. Jeg har fått et par minimale arr etter noen av de jeg har fjernet, men ekstremt små og lite synlige.

signerer denne. du betaler vanlig pris hos legen din pluss ca 50 kr for materiell. Alle arrene mine er ikke ekstremt små, men heller ikke skjemmende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok noen hos lege men det ble ikke noe fint arr(bedre enn føflekken hvertfall var det). Så når jeg ville fjerne fler fikk jeg henvisning til hudlege(spesialist) og det kosta meg 600 kr, men da kunne jeg ha fjernet 700 føflekker visst det var det altså. Var bare tydligvis timen som kosta 600kr, og de arrene som har blitt er helt ok og lite synlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Annonse

Gjest Gjest

Kjipt når det dukker opp føflekker i ansiktet! :tristbla:

Jeg fjernet to på magen og legen sydde med 2 og 3 sting. Det er 7 år siden og de synes tydelig ennå...

Derfor tør jeg ikke fjerne de i ansiktet, for arr er ikke pent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Gjest
Kjipt når det dukker opp føflekker i ansiktet! :tristbla:

Jeg fjernet to på magen og legen sydde med 2 og 3 sting. Det er 7 år siden og de synes tydelig ennå...

Derfor tør jeg ikke fjerne de i ansiktet, for arr er ikke pent.

Det har visst blitt mer populært å bruke laserbehandling på føflekker og de skal ikke gi sånne stygge arr etter det jeg har hørt. Sjekk ut laserklinikken sine sider: www.laserklinikken.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fjernet 2 føflekker. Begge hos vanlig lege.

Den første var på ryggen og lå rett under BHstroppen... Hvordan arret ser ut, aner jeg ikke.

Den andre var på låret og den endret farge og ble litt opphøyd (Jeg passer på føflekkene mine...) Legen spurte om jeg ville ha arret nedover eller på tvers, men jeg hadde nettopp vært med å tatt noen hudbiopsier på en hund, så jeg spurte om ikke legen også hadde sånn rund "kniv" til å ta ut biopsi med. Dermed ble det et rund hull akkurat like stort som føflekken og arret er en hvit prikk :) Og jeg får vanligvis store arr....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Annonse

[1] Category widget

Jeg har altså 2 sorte føflekker i fjeset.. og jeg trives stort sett ikke i det hele tatt med det. Jeg blir flau, og gjemmer fjeset når noen ser på meg.

den ene er ca 3mm og den andre 5mm.. (i diameter) og jeg vil fjerne dem.

men jeg er usikker på om jeg får kjempe stygge arr.

Er det lurt å fjerne det? :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fjernet en føflekk på ryggen av fastlegen min. Det vondeste var de to sprøytene med lokal bedøvelse, og de var ikke verre enn andre sprøyter (vaksiner etc).

Sitter igjen med et arr på størrelse med en 10 øring kanskje (den har blitt mindre over årene). Det er ikke ubehagelig, men folk spørr alltid hva det er.

Jeg vet ikke hvordan det fungerer med laser, men noen prøver det og. Ellers er det dyktige kirurger der ute som spesialiserer seg i å minimere arrdannelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt smertefri og greit inngrep etter min erfaring. Jeg har også fått et sånt arr hvor det har "strekt" seg og dannet seg ny hud, så det er litt større enn det burde vært. Men ikke skjemmende på noe som helst vis. Bedøvelsen fungerte som den skulle hos meg, men jeg husker det kjentes ut som jeg blødde veldig nedover magen (fjernet ved det ene brystet). Ubehagelig, men i realiteten blødde det nesten ikke i det hele tatt.

Endret av miow
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fjernet 3 middels stor føflekker med laser, og har bare 3 små hvite prikker til arr etter det. Men det koster litt da, men er nok forskjell i pris rundt om. Ellers har ei venninne frøset bort mange! Hun hadde ca 30-40 små hun ville ha bort, og frøs dem bort med godt resultat.

her står det litt mer om hvordan en fryser bort føflekker http://www.foflekken.no/behandling.html

Det skal jeg gjøre med resten av mine 100 flekker hehe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...