Gå til innhold

Å vaske seg på hendene etter do besøk


Rosa Skyer

Anbefalte innlegg

Når jeg er på offentlige doer ser jeg ofte folk går rett ut av "båsene" og videre ut. Altså uten å vaske seg på hendene. Og noen er så hygieniske at dem skylder hendene i vann også er dem ferdige. Er det noe dem gjør hjemme også? Eller vasker dem seg der? Og hva med når dem skal lage mat/spise? *grøss*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når jeg er på offentlige doer ser jeg ofte folk går rett ut av "båsene" og videre ut. Altså uten å vaske seg på hendene. Og noen er så hygieniske at dem skylder hendene i vann også er dem ferdige. Er det noe dem gjør hjemme også? Eller vasker dem seg der? Og hva med når dem skal lage mat/spise? *grøss*

Huff, ja dette har jeg også lagt merke til. Mange ganger har jeg holdt på å spurt om de ikke har glemt noe når de går rett forbi vasken, men forløpig har jeg greid å holde kjeft.

Jeg tenker med gru på hvis jeg bestiller meg mat i en kiosk ol. der de tar i pengene som de som ikke vasker hendene sine har tatt i først så tar de på maten når de lager den :kvalm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erindrer at noen har aat det her inne før, men det er en grynn til at de som jobber mye med penger vasker hendene OFTE..

Har også lest at tastaturer har en spenstig flora av ukoselige saker og ting..

Selv om det er rimelig tørt der nede, er det sikker mye spennende som samler seg opp i løpet av tiden..

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La oss håpe de er mer renslige der...hendene er vår største kilde til spredning av smitte...

Det kan jeg mer eller mindre garantere at de ikke er. En kar i familien min vasker ikke hendene etter å ha vært på do (i hvert fall 'nummer 1', jeg vet ikke ang. 'nummer 2'). Når jeg har påpekt det, svarer han bare at snoppen hans er så rein at han ikke ser noe poeng med å vaske hendene. :kvalm:

Har så langt holdt kjeft, jeg óg, de gangene jeg er ute for at folk ikke vasker hendene ute på offentlige toaletter. Har hatt veldig lyst til å si noe da. Men har derimot begynt å irritere meg over at de lager toalettene med dører som går innover, slik at man "må" ta i dørhåndtaket for å komme ut. Isj!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når de ikke vasker seg så blir jo vi like skitne igjen når vi går ut og må ta på håndtaket... :forvirret:

Jeg må vaske meg med såpe etter toalettbesøk for å føle meg ren, så det er veldig ekkelt når det ikke er såpe på toalettene og jeg skal spise etterpå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Frk Åberg

Jeg har sjelden sett dette i Norge, men da jeg bodde i Frankrike så jeg det stadig vekk. Ble ekstra sjokkert over damer som ikke vasket seg, av en eller annen grunn. Æsj, ekkelt.

Pleier alltid å vaske meg når jeg kommer hjem, fordi man alltid tar på noe når man er ute. F.eks. penger, dører m.m. Vet også at tastaturet er en bakteriebombe, så prøver å vaske hender før jeg taster, spesielt hvis jeg har spist noe. Noen ganger etterpå også. Men ønsker jo ikke å ta helt av heller. Noe bakterier er nok bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på et toalett på en bensinstasjon for noen år siden, der det på speilet stod et klistremerke som sa at man nå etter toalettbesøket hadde så og så mange millioner basilusker på hendene. Og at om man ikke vasket seg med såpe ville dette antallet blitt så og så mange etter 1 time, så og så mange etter 3 osv.... og de formerte seg raaaaskt.

Etter det har jeg alltid vasket meg på hendene uansett om jeg er hjemme eller på offentlige toaletter ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En gang gikk jeg og ei jeg kjenner på do sammen (i hver vår bås, selvsagt), vi ble ferdig samtidig. Vet dere, hun sto å venta på meg mens jeg vasket meg, uten å gjøre det selv :overrasket: Jeg holdt på å spurte om ikke hun også skulle vaske seg, men jeg kjente henne ikke så godt på den tiden, så jeg var litt redd hun skulle ta det ille opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn "til vanlig" ser jeg dette sånn passe ofte, men på utesteder virker det som om alt ekkelt "forsvinner" etter midnatt, for da går folk enten rett ut igjen etter dobesøket, eller de skyller kanskje hendene i kaldt vann. Jeg prøver å ha med meg en liten pakke med våtservietter jeg, det hjelper jo litt dersom det ikke er såpe på stedet.

Og alle dere utsted/restauranteiere i dette land; ja, det er jeg som slenger papir på gulvet når dere plasserer dørene gal vei. Dette medfører nemlig at jeg må ta i ekkelt dørhåndtak, noe jeg misliker på toaletter. Derfor tar jeg med meg papir, åpner døren, snur meg, ser søppelbøtten LAAAAANGT der borte, og da går papiret på gulvet ja. Shoot me

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reagerer også med :kvalm: av dette gitt.

Jeg har jobba i ferskvaredisk selv, og der var vi veldig renslige -men da blir du også veldig oppmerksom når du skal kjøpe fra andre ferskvarer enn din egen fordi du vet hvor mye dritt det er mulig å få i maten hvis de ikke bruker hansker ol. Ekkelt..

Jeg har sett det meste når jeg har vikariert rundt for å si det sånn. En gang opplevde jeg ei mista en hel gryterett i bakken som hun bare skuffla opp og la fram til salg! :overrasket: Ferskvareavd. har definitivt ikke reine golv for å si det sånn!!! *frysninger på ryggen*

Men å ikke vaske seg på hendene er det værste. Tanken på å gå ut i cafe'en for åspise igjen etter å ha vært på do f.eks. Æsj, spise din egen OG andres dritt liksom!! Mulig jeg har litt tvangstanker på hygiene, men å vaske meg på hendene det gjør jeg sikkert 20 ganger om dagen!

(Det med å måte ta i håndtaket på vei ut -jeg tar en ekstra bit tørkepapir og åpner døren med etter jeg har vasket meg, det står som regel en søppelkasse ikke langt fra døra!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som ikke gjør det på offentlig toalett tror jeg man kan regne med ikke gjør det hjemme heller,skal ikke ta alle under samme kam men..de fleste..

og,hørt noen si at de ikke vil vaske seg på offentlig toalett..og ta i den kranen og sånn,for d er så skittent på sånne steder og uhygenisk.. så de går heller ut uten å vaske seg.vet ikke hva som er best jeg..

kanskje d burde ligget våtservietter i en kurv ved siden aV? hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sjelden sett dette i Norge, men da jeg bodde i Frankrike så jeg det stadig vekk. Ble ekstra sjokkert over damer som ikke vasket seg, av en eller annen grunn. Æsj, ekkelt.

Samme i Spania, ser det oftere der enn i Norge.

Håndhygiene er veldig viktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På et toalett jeg var sto det skilt ved vaskene at etter at man var ferdig å vaske seg på hendene, skulle man ta litt papir til å stenge vannet med.

Da slipper man å ta borti skitten vask etter at hendene er rene.

Jeg synes det er ekkelt med alle disse britiske (gammeldagse) vaskene som har varmt- og kaldtvann adskilt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et søskenbarn som har alvorlig allergi på hendene, og som reagerer svært dårlig på å vaske hendene med såpe og venn. Hunrenser dem heller med pyricept e.l. når hun er hjemme. Når hun er på offentlige toaletter tar hun faktisk på seg plasthansker på do, som hun så kaster når dobesøket er unnagjort. Men hun sier hun synes det er pinlig å gå ut av dobåsen uten å ha vasket hendene, fordi hun mener alle oppfatter henne som grisete.

Mao: Historien er ikke alltid slik den ser ut. Selvfølgelig gjelder ikke dette de fleste, men man kan altså tråkke i salaten om man kommenterer andres manglende håndvask. Ikke skjønner jeg hvorfor man skal gidde å kommentere det uansett, andres (manglende) hygiene er jo en privatsak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mao: Historien er ikke alltid slik den ser ut. Selvfølgelig gjelder ikke dette de fleste, men man kan altså tråkke i salaten om man kommenterer andres manglende håndvask. Ikke skjønner jeg hvorfor man skal gidde å kommentere det uansett, andres (manglende) hygiene er jo en privatsak.

Ser godt poenget ditt, men det er relativt om det er en privatsak eller ei. Tarmbakterier kan smitte folk, og i verste tilfelle kan man faktisk dø av det også.

Det er ikke så lenge siden en eldre person døde etter å ha blitt smittet av tarmbakterier i maten på et sykehjem. Antakeligvis var det en ansatt som ikke hadde vasket seg grundig nok på hendene som lagde maten personen som døde ble syk av.

..Og bare se hva dårlig hygiene gjorde hos Gilde for et halvt år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Frk Åberg
og,hørt noen si at de ikke vil vaske seg på offentlig toalett..og ta i den kranen og sånn,for d er så skittent på sånne steder og uhygenisk.. så de går heller ut uten å vaske seg.vet ikke hva som er best jeg..

kanskje d burde ligget våtservietter i en kurv ved siden aV? hehe

Skjønner ikke problemet med det. Jeg pleier alltid å stenge kranen med litt papir. Syns det kan være litt flaut, fordi jeg føler meg som den tvangsnevrotikeren, men, men.

Snakket en gang med en som sleit med voldsom eksem på hendene. Legen hennes sa at hun burde være forsiktig med såpe. Han mente at såpe var mest for at vi skal føle oss rene, men at det ikke spiller den store forskjellen om man bruker det eller ei. Jeg er nå mest konfortabel med å bruke såpe, men tror likevel at det viktigste er varmt vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og merker meg folk som ikke vasker seg på hendene. Synes det er skikkelig ekkelt. Men jeg synes offentlige toaletter er ekle og jeg da, så om jeg greier det unngår jeg dem alltid.

Jeg stenger og kranen, og tar i håndtaket på døra, med papir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg traff på en Narvesen ansatt på toalettet.

Etter dobesøket skrudde hun på vannet, og holdt hendene under i ca. 1 sekund.

Ingen sepe.

Etterpå så jeg henne i koisken der hun mekket en hot dog.

Jeg valgte å ikke handle noe der..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når de ikke vasker seg så blir jo vi like skitne igjen når vi går ut og må ta på håndtaket...  :forvirret:

En av grunnene til at jeg bruker papir på alle håndtak på offentlige toaletter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...