Gå til innhold

Blod fra endetarmen

Fremhevede innlegg

Gjest Annbjørg
Skrevet

Dere skremmer jo vettet av meg.... :sjenert:

Det blør ikke HELE tiden, bare når jeg er på do... Og bare friskt blod.. Men ja, jeg skal ringe legen, skal bare spise middag først. :sjarmor:

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Dra på legevakta idag, eller ring dem i det minste. Som det ble påpekt tidligere, så er det lite nerver i tarmsystemet, så selv om det ikke gjør veldig vondt hele tiden kan det være sprukket tarm eller noe sånt.

Er det noe som trenger å opereres, er det lurt å bli innlagt så tidlig som mulig, for det er en fordel om man kan bli 'klargjort' før operasjon (at man ikke spiser på en god stund før operasjonen, for eksempel), istedet for en akuttoperasjon, som er litt mer farlig enn en planlagt operasjon.

Blør du enda? Om blodet er rødt, er det et større faresignal enn om det er mørkere og delvis koagulert.

Hadde tarmen sprukket så hadde hun vært dau for leeenge siden.

Skrevet
Dere skremmer jo vettet av meg.... :sjenert:

Det blør ikke HELE tiden, bare når jeg er på do... Og bare friskt blod.. Men ja, jeg skal ringe legen, skal bare spise middag først.  :sjarmor:

Vi må jo skremme deg, sånn at du får sjekket dette ut ;)

Sannsynligvis er dette noe som er lett å fikse på, og ikke noe som gir varige men. så du trenger ikke å være veldig redd. Men ring legen, du trenger sannsynligvis hjelp av en nå.

Kom gjerne tilbake og fortell hvordan det går, vi er mange som bryr oss :klem:

Skrevet

Les hele tråden, hun begynte å blø i går, det er ikke lenge siden. Da tarmen min sprakk, ble jeg operert to dager etter første blødning, og det gikk helt fint med meg ;)

Gjest Annbjørg
Skrevet

Sånn, da har jeg ringt legevakta. Dama som tok telefonen sa at hun skulle snakke med en lege om symptomene mine, og de ringer meg tilbake hvis legen mener at jeg burde undersøkes.

Og ellers så skal jeg ringe fastlegen min hvis jeg begynner å blø når jeg ikke sitter på do, eller hvis jeg får smerter. De smertene jeg har hatt i magen er nok helt sikkert eggløsning, det kjennes sånn ut.

Ingenting å bekymre seg for. Det føler jeg selv iallefall. :)

Skrevet

Hvis det kommer friskt blod fra tarmen din så er det noe å bekymre seg over!

Da er det jo noe som blør, du skrev jo også at du hadde hatt slim??

Du må ta disse symtomene på alvor!

Drar du ikke på legevakta får du komme deg til legen i morgen!

Ikke gå med dette

Hvor lenge har du blødd nå og er det bare rent friskt blod???

Skrevet

Blør hver gang jeg har avføring, helt friskt blod. Igår morges kom det også slim, men ikke etter det. Uansett, jeg kommer til å ringe i morgen for å bestille en legetime. Det er jo ikke normalt å blø fra endetarmen nei, og jeg vil jo gjerne finne ut hva det er for noe. Men jeg tror ikke det er noe som haster så veldig. :)

Skrevet

Du velger selvfølgelig selv hva du vil gjøre.

Tror jeg ville fulgt rådene fra de andre her.

Men lykke til iallefall

:klem:

Skrevet

Blør du enda? Om blodet er rødt, er det et større faresignal enn om det er mørkere og delvis koagulert.

Fargen på blodet sier noe om hvor i fordøyelsesystemet blodet kommer fra, mørkt = høyt oppe, lyst = langt nede

Skrevet
Fargen på blodet sier noe om hvor i fordøyelsesystemet blodet kommer fra, mørkt = høyt oppe, lyst = langt nede

Ja, og det er like farlig om du blør oppe eller nede i tarmen.

Men å ringe til legevakten skaper jo ikke kø. Virker som om mange mener at man ikke skal ringe og høre for da blir det så innmari lang kø til de som virkelig trenger hjelp. Hvem er disse som virkelig trenger hjelp, det er jo ikke de forkjøla, ikke de med influensa, ikke de med blod rennende, ikke de med syke barn.. Hvem er syk da? Må man dø eller ha knekt noe?

Skrevet
Ja, og det er like farlig om du blør oppe eller nede i tarmen.

Men å ringe til legevakten skaper jo ikke kø. Virker som om mange mener at man ikke skal ringe og høre for da blir det så innmari lang kø til de som virkelig trenger hjelp. Hvem er disse som virkelig trenger hjelp, det er jo ikke de forkjøla, ikke de med influensa, ikke de med blod rennende, ikke de med syke barn.. Hvem er syk da? Må man dø eller ha knekt noe?

Virker nesten sånn. Legevakten er der fordi som trenger akutt legebehandlig. Hvis du har problemer med å komme deg dit, så er ambulansen der for å hjelpe..

som sagt før, bedre med et besøk for mye enn et for lite

Skrevet

Søskenbarnet mitt hadde akkurat det samme for 1 uke siden.

Hun kontaktet legevakten og ble sendt med ambulanse til sykehuset.

Legene tar ikke lett på blødninger fra tarmen.

Hun måtte "svelge slangen" å ta masse prøver..

Men hun ble utskreven igjen.. de vet enda ikke hva det er.

De skal gå opp endetarmen med kamera å se, men det er det ventetid på..

Det kan være alvorlig, men det kan også bare være en innvendig hemoride. Uansett, du gjorde rett i å kontakte lege.

Lykke til videre!

Gjest Fruktfat
Skrevet

nei, det hadde hun nok ikke.

min svigerfar opplevde at tarmen sprakk, han er i live enda.

når man blør fra endetarmen bør man uansett kontakte lege. stort sett er det ikke noe, men noen ganger er det noe.

sambo reiste på legevakta en gang han hadde blod i avføringa, og fikk beskjed om at det var helt riktig gjort. han fikk henvisning til sykehus og coloskopi for sikkerhets skyld.

Skrevet

Ja, la oss få høre! Bekymrer oss for deg her! :rosasmil:

Skrevet

Jeg har faktisk ikke vært hos legen ennå. Jeg hater leger, og går ikke dit med mindre jeg er halvdød...

Men idag sa moren min at hvis ikke jeg ringte å bestilte time, så skulle hun kjøre meg dit personlig. Så jeg har time 6 desember. Føler meg som DEN hypokonderen da! Men har så mange rare symptomer at det egentlig vil være merkelig hvis det ikke feiler meg noe...

Gruer meg til det hersens legebesøket!!!!

Skrevet (endret)

Jeg og TS er samme person altså...hehe....

-Harmony-

Endret av Harmony
Skrevet

Hei :)

Jeg skjønner godt at du gruer deg, men det er likevel viktig at du går og at du forteller absolutt alt. Det kan være lett å bagatellisere litt, spesielt når det gjelder noe som er vanskelig å snakke om. Stålsett deg, øv deg litt på forhånd og skriv ned en liste over symptomene du har hatt. Hvis det er noe spesielt du er bekymret for, si det til legen.

Hvis det er noe alvorlig, og det kan det faktisk være, så blir det bare verre jo lenger du venter.

Lykke til!

Skrevet

Takk for oppmuntringen, Fresh...

Jeg tenker at kanskje jeg har gått så lenge med alle disse symptomene, at det er blitt normalt for meg på en måte.... Jeg er så vant til å føle meg som jeg gjør, at jeg ikke husker hvordan det faktisk er å være helt frisk...

Skrive ned alt er en god idê....kommer til å være så nervøs at jeg glemmer halvparten av det jeg skal si... :sjenert:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...