Gå til innhold

Blod fra endetarmen

Fremhevede innlegg

Gjest Annbjørg
Skrevet

I morges når jeg gikk på do, kom det maaaasse blod og slim. Trodde først jeg hadde fått kraftig mensen, helt til jeg oppdaget at det kom fra endetarmen.

Har lest litt rundt på nett om hva det kan være, og skal bestille legetime pga summen av mange merkelige symptomer.

Jeg bare lurer på om det er noen som har opplevd noe lignende, å hva diagnosen var?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når blod kommer ut av kroppen plutselig i større menger, så er det vel mer på sin plass å dra på legevakten enn å bestille legetime på mandag?

Skrevet

Det er helt umulig for noen her inne å si hva det kan være, spesielt hvis du har hatt andre symptomer du ikke nevner. Det kan jo være alt fra en "uskyldig" hemorroide til noe mer alvorlig som tarmsykdom eller kreft.

Gå til legen så fort som mulig :)

Gjest Annbjørg
Skrevet

Takk for svar...

Så lenge jeg er frisk og oppegående ringer jeg ikke legevakta. Da ringer jeg heller på mandag for time, så får de heller få meg inn fortere hvis de mener det er nødvendig. Men blod fra endetarmen kan jo bety så mye, som oftest ingenting farlig. Så jeg bekymrer meg ikke akkurat. :)

Skrevet

Jeg ville tatt akkurat det der alvorlig.

Et par dager har nok ikke noe å si fra eller til, men dersom det skulle være kreft, kan det være prekært å få tatt det så fort som overhodet mulig.

Dra til legevakten. Hva i all verden taper du på det?

Krysser fingrene for at det ikke er noe farlig! :klem:

Skrevet

Jeg har opplevd å blø fra endetarmen både på grunn av hemorroider og sprukket tarm. Sistnevnte er alvorlig, og man må opereres innen kort tid.

Ta en telefon til legevakta, beskriv symptomene, de har mer greie på dette enn oss - og merker du noen som helst smerter i magen, så dra uansett (man har få nerver i tarmene, så selv svake smerter kan være et alvorlig faresignal).

Skrevet

Ikke for å være frekk, men om det er kreft er det neppe stor forskjell på å dra på legevakta lørdag kveld og fastlegen søndag morgen. Kreft blir ikke hasteoperert i en helg. Kommer litt ann på mengden når jeg ville oppsøkt lege, men så lenge du er oppegående går det sikkert fint å vente.

Dessuten syns jeg det er fint at minst en av de som frekventerer dette forumet ikke iler til legevakta fo alt mulig, for det er en av grunnene til at der stadig er lang venting! Ære være de som bruker fastlegen sin! (Og før noen nevner det, hvis DU ikke liker DIN fastlege, er det faktsk lov å bytte....)

Skrevet
Ikke for å være frekk, men om det er kreft er det neppe stor forskjell på å dra på legevakta lørdag kveld og fastlegen søndag morgen. Kreft blir ikke hasteoperert i en helg. Kommer litt ann på mengden når jeg ville oppsøkt lege, men så lenge du er oppegående går det sikkert fint å vente.

Dessuten syns jeg det er fint at minst en av de som frekventerer dette forumet ikke iler til legevakta fo alt mulig, for det er en av grunnene til at der stadig er lang venting! Ære være de som bruker fastlegen sin! (Og før noen nevner det, hvis DU ikke liker DIN fastlege, er det faktsk lov å bytte....)

Jøss, hvorfor er du så grumpy en lørdagskveld?

Grunnen til at det blir kø på legevakta forøvrig, er hovedsaklig behov for overnatting og rekvisisjoner og det er som oftest i forbindelse med fyll og rusmisbruk. Så hvis fyllefantene og rusmisbrukerne kunne la være å miste tingene sine, og klare å finne hjemmet sitt, hadde kanskje sånne som deg sluppet å sitte og irritere seg grønn over folk som drar til legevakta.

Legevakta er til for akutt-tilfeller, og blod ut av tarmen, skal man faktisk ta på alvor. Det er ikke det samme som å være snørrete ut av nesa når man er forkjølet. Som gjesten over deg nevnte, ved sprukket tarm må man operere innen kort tid!

Det er faktisk ikke slik at alle som drar til legevakta drar dit fordi de ikke liker fastlegen sin. Skjønner ikke hvor du får en slik tanke fra en gang, men jeg regner med at "it takes one, to know one..."

Yikes!! :overrasket:

Gjest Annbjørg
Skrevet

Jeg er ganske ung, så kreft tror jeg ikke det er...hehe. Er nok faktisk litt bekymret allikevel, men jeg har ingen tro på at det er noe alvorlig. Det er en betydelig mengde blod da...renner liksom når jeg er på do... Men jeg føler meg frisk, er ikke dårlig på noen måte.

Men uansett, jeg tror ikke det har så veldig mye å si om jeg ringer til legen idag eller på mandag. OM det skulle være noe alvorlig, så kan jeg jo leve i lykkelig uvitenhet i to dager til. :ler:

Skrevet
Jøss, hvorfor er du så grumpy en lørdagskveld?

Grunnen til at det blir kø på legevakta forøvrig, er hovedsaklig behov for overnatting og rekvisisjoner og det er som oftest i forbindelse med fyll og rusmisbruk. Så hvis fyllefantene og rusmisbrukerne kunne la være å miste tingene sine, og klare å finne hjemmet sitt, hadde kanskje sånne som deg sluppet å sitte og irritere seg grønn over folk som drar til legevakta.

Legevakta er til for akutt-tilfeller, og blod ut av tarmen, skal man faktisk ta på alvor. Det er ikke det samme som å være snørrete ut av nesa når man er forkjølet. Som gjesten over deg nevnte, ved sprukket tarm må man operere innen kort tid!

Det er faktisk ikke slik at alle som drar til legevakta drar dit fordi de ikke liker fastlegen sin. Skjønner ikke hvor du får en slik tanke fra en gang, men jeg regner med at "it takes one, to know one..."

Yikes!!  :overrasket:

1. Majoriteten av rusmisbrukerne har ikke et fast bosted, i alle fall ikke så lenge de er ruset

2. Det er ikke fyllefanter og rusmisbrukere som fyller opp legevakten (bortsett fra kanskje natt til lørdag), det er folk som ikke vil gå til /gidder bestille time hos/ ikke vet hvilken fastlege de har, eller som mener seg dødssyk av en uvi eller forkjølelse som fyller opp venteværelset. Og det er de jeg irriterer meg over.

3. Ja, man skal ta blod ut tarmen på alvor, men hvis tarmen er sprukket e.l. er man faktisk ikke frisk og oppegående slik TS sa hun var. Da er du dårlig, og har vondt. Og det er en helt annen sak. Det eneste som skjer på legevakt/sykehus med blødning ut av tarmen uten betydelige smerter eller påvirket respirasjon og sirkulasjon, er at du blir lagt på et rom til observasjon til mandag morgen, og deretter henvist recto/coloskopi.

4. Nei, alle drar ikke til legevakta for den minste lille ting. Men svært mange i dette forumet sier "reis på legevakten!" som kommentar til alt, og det er ikke nødvendigvis rett.

5. Og nei, jeg er ikke av dem som frekventerer legevakten mest, har vært der to ganger, for henholdsvis brukket ankel og skulderskade etter trafikkulykke.

Skrevet

Blør det jevnt hver gang du er på do, også når du bare tisser? Eller er det bare når du har avføring og bruker bukpressen? Er det friskt blod, eller har avføringen din mørk farge? Hvis det renner jevnt fra endetarmen, og så mye at du feks. må bruke bind, så vil du kjenne deg uvel etter noen timer. Da er det et poeng å ringe legevakt, for da får du et relativt stort blodtap. Ellers er det neppe noen fare å vente til mandag.....

Skrevet

Dra på legevakta, slim og blod fra tarmen kan være sympt. på alvorlig sykdom!

Bedre å dra en gang for mye.

Ring i allefall!

Skrevet (endret)

Litt offtopic, men jeg fatter ikke at du kan mene dette? Det mye bedre å gå en gang for mye til legen enn en gang for lite. Vet ikke om du har fulgt med i kampanjer på tv, men i Norge skjer alt for mange dødsfall fordi folk mener de ikke er syk nok til å dra til legen eller ringe 113. Nå sier jeg ikke at man skal ringe AMK fordi man er forkjølet, men helsekøene har ingenting med at vi går for mye til legen for. Akutte pasienter blir behandler først uansett.

Ontopic: Skader jo ikke å ringe legevakten å høre om du ikke drar ned dit.

Endret av speedbird
Skrevet
Litt offtopic, men jeg fatter ikke at du kan mene dette? Det mye bedre å gå en gang for mye til legen enn en gang for lite. Vet ikke om du har fulgt med i kampanjer på tv, men i Norge skjer alt for mange dødsfall fordi folk mener de ikke er syk nok til å dra til legen eller ringe 113. Nå sier jeg ikke at man skal ringe AMK fordi man er forkjølet, men helsekøene har ingenting med at vi går for mye til legen for. Akutte pasienter blir behandler først uansett.

Ontopic: Skader jo ikke å ringe legevakten å høre om du ikke drar ned dit.

Ja det er bedre å gå en gang for mye, men hvis du er fullt oppegående og ikke får forverret tilstanden din, kan du vente en dag og få akuttime hos fastlegen.

Jeg følger faktisk med i media, og de siste kampanjene jeg kommer på går på å få menn til lege fordi de ikke går i det hele tatt, og å få folk til å ringe 113 ved brystsmerter over 5 min. Begge deler er viktig, men dette gjelder primært to diagnoser.

Og off topic, hvis man skal hindre unødvendige dødsfall må folk følge reklaeoppfordringene om å bruke bilbelte og senke farten, og så må folk ta seg et førstehjelpskurs, så de kan begynne livredning om noen faller om på gaten foran dem. DET dreper nemlig mange!

Gjest Annbjørg
Skrevet

Herregud, nå husker jeg jo at jeg hadde så vondt i magen på fredagen, på den ene siden, at jeg lå på sofaen hele dagen. Tenkte at det var eggløsningssmerter, for de pleier å være ganske heftige. Men så fikk jeg vondt i magen igår igjen...

I morges når jeg gikk på do, hadde jeg fått mensen også! Og jeg hadde mensen for en uke siden... Skjønner ingenting nå. Gleder meg til imorgen, så jeg får ringt lege...

Skrevet

:tristbla:

:klem::klem::klem:

Jeg synes nå du skal ta deg en tur på legevakten! Dette høres ikke helt bra ut! Sørg i allefall for at du får time i morgen!

Ellers må du slappe godt av! Legg deg på sofaen og gjør noe hyggelig! Les en god bok eller se en fin film! Pass godt på deg selv! Det fortjener du!

God bedring!! :klem:

Skrevet
Herregud, nå husker jeg jo at jeg hadde så vondt i magen på fredagen, på den ene siden, at jeg lå på sofaen hele dagen. Tenkte at det var eggløsningssmerter, for de pleier å være ganske heftige. Men så fikk jeg vondt i magen igår igjen...

I morges når jeg gikk på do, hadde jeg fått mensen også! Og jeg hadde mensen for en uke siden... Skjønner ingenting nå. Gleder meg til imorgen, så jeg får ringt lege...

Dra på legevakta idag, eller ring dem i det minste. Som det ble påpekt tidligere, så er det lite nerver i tarmsystemet, så selv om det ikke gjør veldig vondt hele tiden kan det være sprukket tarm eller noe sånt.

Er det noe som trenger å opereres, er det lurt å bli innlagt så tidlig som mulig, for det er en fordel om man kan bli 'klargjort' før operasjon (at man ikke spiser på en god stund før operasjonen, for eksempel), istedet for en akuttoperasjon, som er litt mer farlig enn en planlagt operasjon.

Blør du enda? Om blodet er rødt, er det et større faresignal enn om det er mørkere og delvis koagulert.

Skrevet

Uff... må innrømme at jeg har litt lyst til å filleriste deg og hive deg ned på legevakten... :sjenert:

Du må jo ta vare på deg selv!!! :tristbla::klem:

Skrevet (endret)
Uff... må innrømme at jeg har litt lyst til å filleriste deg og hive deg ned på legevakten...  :sjenert:

Du må jo ta vare på deg selv!!!  :tristbla:  :klem:

Jeg har fulgt med på tråden din Annbjørg, og jeg er enig med Rainbow Brite.

Kan du være så snill å ta en telefon til legevakta?

Endret av Værjenta
Skrevet

Dette høres absolutt ikke bra ut, og jeg synes du burde ta deg en tur på legevakta. Det ikke bra når du blør kontinuerlig både fra endetarm og skjede og har smerter!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...