Gå til innhold

Litvinenko vs. Putin


BMD

Anbefalte innlegg

http://www.dagbladet.no/nyheter/2006/11/24/483914.html

Venner av 43-åringen har ment at Litvinenko ble forgiftet av av russisk etteretning på grunn av hans kritikk av Putins regime. Han flyktet fra Russland og fikk asyl i Storbritannia i 2000.

I tiden før forgiftningen etterforsket han drapet på den russiske journalisten Anna Politkovskaya tidligere i høst.

Den russiske nasjonalforsamlingen vedtok i juni en ny lov som gir etterretningstjenesten FSB fullmakt til å eliminere statens fiender hvor enn i verden de oppholder seg, skriver The Times.

"Statens fiender".

Kjekt med sånne ullne definisjoner som man kan tilpasse til hvem som helst. Selv de som jobber med livet som innsats for å beskytte rettssikkerhet og "accountability" i den samme staten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kanskje Per Sandberg kunne hyre dem inn for å kvitte seg med Mullah Krekar? Det ser jo ut til at de freelancer litt uansett, så hvorfor ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mentaliteten i Russland og hennes tidligere satelittstater til "statsledelse" er rett nok noe anerledes enn det en er vant til her hos oss i vesten. I århundrer har man hatt autoritære ledere, og en velmenende Stoltenberg-kopi ville ikke ha greid å styre noenting som helst, slik som det er nå for tiden.

Jeg er den første til å undertegne på at dette er veldig synd, og fryktelig irriterende. Jeg liker ikke Putin. Jeg er 85% sikker på at han har sanksjonert politisk motiverte drap.

Å få en ny lederstil i dette landet fordrer et ettertrykkelig folkesjelelig paradigmeskifte

Milo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er virkelig synd, er at du etter all sannsynlighet har rett. Men nettopp derfor er det ekstra viktig å gjøre det vi kan for å presse/lokke russiske myndigheter til å lede utviklingen i en retning vi kan leve med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...