Gå til innhold

Jaja---siste ordet


Gjest Ulva35

Anbefalte innlegg

1 time siden, Nietsoj skrev:

Jeg vil helst unngå det. Jeg har bunad, men 17. mai kan jeg godt stå i arbeidstøy i garasjen og snekre hyller til ostene

Akkurat som meg det jo. :biggrin:  ...bortsett fra at jeg nok ikke står i min lille garasje for der må bilen stå. 

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For noen idiotiske uttalelser! Samene ble fornorsket gjennom en hard assimileringsprosess som førte til at mange samer mistet sin samiske identitet, ergo begynte de å hate og skjule sin samiske identitet. De ble fortalt i flere generasjoner at det samiske var mindre verdt. Det er jo mange samer som ikke ser på seg selv som samer pga. den prosessen de eller familien deres gjennomgikk. Og hva er underlig oppførsel? Jeg forventert litt mer refleksjon og ikke slik svart/hvitt-syn fra voksne mennesker. Samer er heller ikke bare de "oppe i nord." Eksempelvis er både Hedmark og Trøndelag sørsamiske kjerneområder. Anonymkode: 9f217...83f

Idiotisk? :klo:  Jeg vet ganske mye om hva slags urett som skjedde "der oppe" (joda, det blir der oppe når man muligens bor lengre sør selv) Jeg har lest, sett på tv og jeg har kjent samiske personer, både yngre og gamle og de har fortalt. Jeg lyttet. Jeg tenkte. Jeg ble sint og lei meg på deres vegne. På våre vegne. I tillegg finnes det faktisk noen samiske mennesker som har en underlig oppførsel, unge og gamle, akkurat som at noen folk har en underlig oppførsel i alle andre retninger i norge og i verden. Det handler ikke om grupperinger, men om mennesketyper. Det er ganske likt fordelt og jeg har aldri i verden snakket nedsettende om "den samiske befolkningen" i hele mitt liv. Nix!

P.s. Skal du kjefte får du vennligst ta av deg AB-hammen og se folk i avataren neste gang. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

14 minutter siden, Hoppetaujenta skrev:

Akkurat som meg det jo. :biggrin:  ...bortsett fra at jeg nok ikke står i min lille garasje for der må bilen stå. 

Idiotisk? :klo:  Jeg vet ganske mye om hva slags urett som skjedde "der oppe" (joda, det blir der oppe når man muligens bor lengre sør selv) Jeg har lest, sett på tv og jeg har kjent samiske personer, både yngre og gamle og de har fortalt. Jeg lyttet. Jeg tenkte. Jeg ble sint og lei meg på deres vegne. På våre vegne. I tillegg finnes det faktisk noen samiske mennesker som har en underlig oppførsel, unge og gamle, akkurat som at noen folk har en underlig oppførsel i alle andre retninger i norge og i verden. Det handler ikke om grupperinger, men om mennesketyper. Det er ganske likt fordelt og jeg har aldri i verden snakket nedsettende om "den samiske befolkningen" i hele mitt liv. Nix!

P.s. Skal du kjefte får du vennligst ta av deg AB-hammen og se folk i avataren neste gang. 

Kommentaren var ikke rettet mot deg, så beklager. Jeg reagerte på det brukeren «Severus» skrev om samer. Samer er jo som alle andre; forskjellige, og nettopp derfor reagerte jeg på at brukeren skjærte alle over én kam og til og med snakket om innavl som årsaken til dette. Slike kommentarer oppfatter jeg som sterk rasistiske. 

Ettersom jeg kommer fra Finnmark har jeg en del kunnskap om fornorskningsprossen og hva den gjorde med den samiske befolkningen. Opplever også at de som ble utsatt for denne assimileringen utviklet aversjon mot det samiske. De måtte legge bort sin samiske kultur og den ble sett på som ukultur. Det er jo slik at det er mennesker som har makt som definerer hva som er finkultur og hva som er ukultur, og de som satt med makten definerte sin egen kultur som «finkultur.» Dette var starten på assimileringen av samer, måling av hodeskaller, etc. 

Jeg har ei venninne som har «tatt tilbake» det samiske, men dette ble ikke godt mottatt i familien, spesielt de eldre reagerterte med sinne. Anbefaler å se denne serien, spesielt første episode. 

https://tv.nrk.no/serie/den-stille-kampen/mdfp13001113/sesong-1/episode-1

Anonymkode: 9f217...83f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Severus skrev:

Enig med hoppetaujenta

Hoppetaujenta virker å være mer reflektert enn deg du fremstår som, så bra at du er enig med henne. 

Anonymkode: 9f217...83f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hoppetaujenta virker å være mer reflektert enn deg du fremstår som, så bra at du er enig med henne. 

Anonymkode: 9f217...83f

Hva om du slutter å være så jævla ekkel? Jeg vet mye, å jeg har vært en del i Finnmark selv opp gjennom hele oppveksten min. Så ikke kom her å tro jeg er en slags ignorant Osloboer, jeg har bare vært i Oslo en gang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Severus skrev:

Hva om du slutter å være så jævla ekkel? Jeg vet mye, å jeg har vært en del i Finnmark selv opp gjennom hele oppveksten min. Så ikke kom her å tro jeg er en slags ignorant Osloboer, jeg har bare vært i Oslo en gang. 

Generaliseringer, fordommer og rasistiske kommentarer har jeg lite til overs for. Jeg forventer at voksne folk er litt mer nyanserte og reflekterte. Men jeg har sagt mitt og har ikke mer å supplere.

Anonymkode: 9f217...83f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Generaliseringer, fordommer og rasistiske kommentarer har jeg lite til overs for. Jeg forventer at voksne folk er litt mer nyanserte og reflekterte. Men jeg har sagt mitt og har ikke mer å supplere.

Anonymkode: 9f217...83f

Jeg har ingen fordommer, jeg har møtt den typen same jeg pratet om. Jeg har også møtt hyggelige og reflekterte samer som han ene som kan bli president på sametinget. Så du trenger ikke her å kalle meg en fordomsfull rasist. Du kan heller slå av AB å komme fram med nick om du ønsker å angripe. Du leter etter ting du kan ta folk på for å starte en diskusjon. Har du ikke noe mer spennende å gjøre? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte denne på lekebutikken idag

Endret av Severus
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ordet er veldig gira på at det vil ha en det også.  :jepp: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt ord! Vi drikker kaffe og jeg eksamensleser og tenker på å lage meg noe mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Kruset skrev:

Mitt ord! Vi drikker kaffe og jeg eksamensleser og tenker på å lage meg noe mat.

:ac::opplyser: ...så spise.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ordet som Jerry snakker for ligner ikke på det jeg kjenner. Det ekte ordet er ingen hestespiser. :nei: 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

20 timer siden, Nietsoj skrev:

Jeg vil helst unngå det. Jeg har bunad, men 17. mai kan jeg godt stå i arbeidstøy i garasjen og snekre hyller til ostene

Menn i bunad er superfint! :Nikke:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Hoppetaujenta skrev:

Det ordet som Jerry snakker for ligner ikke på det jeg kjenner. Det ekte ordet er ingen hestespiser. :nei: 

Hvor kom du fra??  :jolie:

Hest er best på midten. Midt mellom kjeften og dritten....synger Ordet mitt.  :romeo:  :spise:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...