Gå til innhold

Lammerull


Gjest Bellatrix

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Har ikke lagde det selv, men tenkte å prøve i år.

Min mor kjøper slagside( heter det det? Det er buken og litt av "sidekjøttet" det som er på utsiden av ribbene) av lam.

I tillegg bruker hun litt annet lammekjøtt til å fylle med, bog eller lårkjøtt i strimler.

Og her en krydderblanding som jeg ikke husker helt, men tror det er ingefær, salt og pepper og kanskje nellik eller kardemome (tror jeg må spørre mamma om det gitt...) Noen bruker også litt gelatinpulver i krydderblandingen.

Så fyller hun slagsiden lagvis med krydderblandingen og bogkjøttet, og ruller det fint sammen og syr endene og langsiden av slagsiden sammen med syltesnøre, og trer en "strømpe" utenpå. Hvis du ikke får tak i slik strømpe kan du bare surre den som en stek med vanlig syltesnøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bellatrix

Jeg har søagside og kjøtt til å ha inni. Jeg ser bare i forskjellige oppskrifter at noen lar den ligge i kjøleskap over natten, koker den, presser den noen timer og vips ferdi, men andre har den ligende i saltlake i 10 dager, koker den og lar den ligge i enda mange dager i press. :forvirret: Jeg tror jeg går for den enkleste varianten med å legge i kjøleskap over natten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat den biten er jeg ikke sikker på hva hun gjør. Hun presser den i alle fall. Torr hun bruker den enkel varianten, siden hun har salt i krydderblandingen. Ellers kan det lett bli salt, med saltlake og salt i.

Hun deler rullen opp i passe biter, og fryser ned for oppbvaring.

Endret av pulverheksa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Fjellsippa

Jeg starter med å bene ut slagsiden og renskjære kjøttet i strimler. Vær forsiktig når du bener ut slagsiden så du ikke skjærer hull i den.

Deretter gnir jeg slagsida med en presset hvitløksbåt, men det kan du sløyfe hvis du ikke vil ha hvitløk i. Deretter strør jeg på finhakket gul løk. Jeg krydrer slagsida med salt (mye salt), pepper (helst nykvernet), nellik, ingefær og allehånde. Pulverheksa tar nok feil når hun sier at mora hennes bruker kardemomme. Det må du ikke ha i. Smaken av kardemomme passer ikke i kjøttrull. Så klipper jeg gelatinplater i strimler og legger på. Du kan også bruke gelatinpulver og strø over. Deretter legger jeg på kjøttet, og krydrer en gang til. Så syr jeg med hyssing som kan brukes i mat og tåler koking. Jeg bruker ei salmakernål. Det blir veldig tungt i fingrene å sy med vanlig stoppenål. Jeg starter på midten og syr til begge sider. På den måten får jeg en fin og jevn rull. Så surrer jeg den. Det er en spesiell teknikk som er vanskelig å beskrive, men jeg kvyter først tråden i den enden av rulla som er lengst bort. Tar løkka på tråden i venstre hånd og snurrer. Trer den deretter på rullen og strammer. (Jeg ser at dette ikke virker forståelig, men kan ikke forklare bedre.) Det viktigste er å gi rullen støtte når den kokes så den ikke sprekker. Det du også kan gjøre er å kjøpe en sånn nettingstrømpe som butikkene bruker. Det får du kjøpt i ferskvarediskene i de fleste butikker.

Når rullen er ferdig sydd og surret, har jeg den i en dobbel plastpose og har ganske mye salt i. Deretter fryser jeg den, og tar den opp til tining 2 -3 dager før den skal kokes. Da trekker den salt, og jeg har den ikke i saltlake. Det mener jeg er helt unødvendig.

Når jeg skal koke den har jeg salt i vannet også. Jeg trekker rullen 2 - 3 timer på svak varme, men den må ikke stoppe og koke. Dypp et steketermometer i vannet med jevne mellomrom, og påse at vannet holder 85 grader.

Når rullen er kokt presser jeg den. Det beste er hvis du har en rullepresse. Det får du kjøpt på bl.a. Jernia. Jeg legger aluminiumsfolie over og under rullen når jeg presser den. Så slipper jeg å grise ut pressen. Ellers kan du bruke brødformer med tunge ting som melposer eller bøker oppå.

Ta rullen ut av pressa når den er kald.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellsippa
Takk, Fjellsippa. Hvor lenge legger du den i press?

Værsågod :)

Jeg lar den ligge i press til den er kald, gjerne over natta. Problemet er at jeg ikke får pressa inn i kjøleskapet, så jeg er avhengig av en kald plass å ha den stående. Det har hendt at jeg har pakket hele pressa inn i aluminiumsfolie, og deretter satt den i en søppelsekk på verandaen. Det er viktig å få den avkjølt så fort som mulig. Hvis jeg koker den på morgenen tar jeg den ut av pressa på kvelden.

Når jeg bruker rullepressa skrur jeg til litt om gangen. Først litt, og så mer etter et kvarter. Så mer etterhvert. Hvis du skrur for mye til å begynne med kan rulla sprekke. Hvis du skrur for lite til sammen ryr den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bellatrix
Værsågod  :)

Jeg lar den ligge i press til den er kald, gjerne over natta. Problemet er at jeg ikke får pressa inn i kjøleskapet, så jeg er avhengig av en kald plass å ha den stående. Det har hendt at jeg har pakket hele pressa inn i aluminiumsfolie, og deretter satt den i en søppelsekk på verandaen. Det er viktig å få den avkjølt så fort som mulig. Hvis jeg koker den på morgenen tar jeg den ut av pressa på kvelden.

Når jeg bruker rullepressa skrur jeg til litt om gangen. Først litt, og så mer etter et kvarter. Så mer etterhvert. Hvis du skrur for mye til å begynne med kan rulla sprekke. Hvis du skrur for lite til sammen ryr den.

Ok. Takk for info, igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...