Cata Skrevet 1. juli 2007 #741 Skrevet 1. juli 2007 Baderomsgulv er Ajax'et og håndklær surrer i tørketrommel. Nå skal snart sengetøy vaskes og siden er det på tide med en dusj og hårvask, kjenner jeg. Full kontroll
mysan Skrevet 1. juli 2007 Forfatter #742 Skrevet 1. juli 2007 Du har kontroll - godt å se. Kan du sende litt denne veien? Middag er laget og fortært, to vaskemaskiner er tatt og tromles i denne stund, men jeg har egentlig flere ting jeg burde tatt meg av også... men jeg orker jo ikke.
mysan Skrevet 2. juli 2007 Forfatter #743 Skrevet 2. juli 2007 På sidene til Foreningen for human narkotikapolitikk fant jeg bl.a. denne artikkelen, og nå sitter jeg her og koker av irritasjon og sinne. Er det mulig? Dette er nøyaktig det Liten og jeg opplever i forbindelse med hennes rusproblem og de behandlende instansene, og å lese det svart på hvitt i Aftenposten forteller meg at dette er det normale når det kommer til rusbehandling i Norge, og plutselig skjønner jeg hvorfor så få av de som får hjelp faktisk klarer seg. http://www.aftenposten.no/meninger/debatt/article1795373.ec e Når mennesker med rusproblemer forsøker å finne ut hvordan disse har utviklet seg, vil de i større grad enn andre pasienter bli mistenkeliggjort for å komme med "unnskyldninger" og ikke forklaringer. Dette har vi vært borti ja, om og om igjen.... så det er altså typisk dette her? Skremmende!! Rusbruken blir et forsøk på mestringsstrategi i situasjoner hvor en ikke klarer å løse vanskelige situasjoner og vonde følelser på en god måte. Dette er ikke ulikt andre psykologiske fenomener vi møter innenfor psykisk helsevern, som spiseforstyrrelser. Så hvorfor i helvete skal rusmisbrukere stigmatiseres og hetses for sin "løsning" på det samme problemet? Det handler om psykiske problemer, ikke moralske!! Ved alle livsstilsrelaterte problemer er det krevende å få til en forandring. Det å vite er ikke det samme som i praksis å klare å gjennomføre endringer. Slik er det også for pasienter med psykiske lidelser og rusmiddelproblemer. Helsepersonell på sin side kan bli frustrerte og fristet til moralisering når pasientene ikke gjør som de har fått beskjed om. Tilbakefall og symptomadferd blir ofte oppfattet som et uttrykk for at pasientens manglende motivasjon, og helsepersonell blir lett fanget i fenomenet "victim blaming", hvor pasientens manglende etterlevelse av tilrådinger, blir forstått som uttrykk for manglende vilje til endring. Dette er ikke ulikt andre psykologiske fenomener vi møter innenfor psykisk helsevern, som spiseforstyrrelser. Hvorfor VET ikke og FORSTÅR ikke behandlerne dette??? Burde ikke DE av ALLE skjønne hva som foregår i en rusmisbruker i forhold til sykdommen hans? Hvordan i hule skal de kunne hjelpe noen når de ikke skjønner hva de behandler? Jeg skjønner at "mannen i gata" ikke forstår disse mekanismene, men de som jobber i rusomsorgen??? Jeg er målløs!!! Snakket forresten med Liten på msn i sted. Hun er jo i Sverige på ferie, og blir der til søndag faktisk. Hun koser seg, slapper av, de griller, prater, kjører turer, ser på tv... jeg unner henne en sånn ferie, uten å ha med mamma og uten at det er i regi av en eller annen instans som skal ivareta problembarnas interesser. En normal sommerferie for en nittenåring faktisk.
mysan Skrevet 3. juli 2007 Forfatter #744 Skrevet 3. juli 2007 Æsj for et vær. Det er mørkt, og det regner... æsj og dobbeltæsj, nå kan det godt slutte snart og slå om til varme dager igjen. Eller er det meningen at vi skal ha en sånn sommer igjen?? Deprimerende. Nå skal jeg lage meg en kaffe til, og så skal jeg skrive. :kaffe:
mysan Skrevet 3. juli 2007 Forfatter #745 Skrevet 3. juli 2007 Jeg vet ikke hvorfor, men jeg føler meg helt utrolig bra!!! :juhu: :-D
Cata Skrevet 3. juli 2007 #746 Skrevet 3. juli 2007 Jeg vet ikke hvorfor, men jeg føler meg helt utrolig bra!!! :juhu: :-D Det optimistiske uttrykket til avataren din smitter kanskje....?
mysan Skrevet 4. juli 2007 Forfatter #747 Skrevet 4. juli 2007 Ja, kanskje det er det? Jeg får beholde mysepusen og se om ting tar en annen vending. Følelsen av bra er til stede i dag også, så jeg fortsetter å benytte meg av det, og hiver meg i skrivingen med en gang. Jeg har fremdeles ikke skrevet mer enn fire kapitler, men kapitlene i seg selv blir stadig lenger. De får litt kjøtt på bena liksom, istedet for bare å viset et omriss. Jeg er fornøyd Yme er i butikken, når han kommer hjem blir det middag. Nå mens jeg venter, tror jeg at jeg tar pilatesdvd-en min og kjører en runde. Om ikke annet så får og se hvordan den er. Jeg har jo ikke sett på den ennå. Som sagt; man må smi mens jernet er varm, og jeg har energi og lyst, så det er bare å trå til. Hej då!
mysan Skrevet 7. juli 2007 Forfatter #748 Skrevet 7. juli 2007 Så uflink jeg er til å oppdatere boka for tiden.. men det betyr jo i bunn og grunn ikke annet enn at det ikke skjer så mye å skrive om om dagen.. Eldstemann og jeg jobbet i går kveld, og var ferdig før 23.00 - det er deilig når man i utgangspunktet regner med å ikke være hjemme før ved 02-tiden. Da jeg kom hjem var hele borettslaget mørkt - strømmen var vekk. Den var borte en times tid faktisk og det er jo litt kjedelig da. Hva kan man gjøre når man ikke har strøm? Ikke TV, ikke data, ikke lese. Jeg klarer ikke lese i kun levende lys lenger. Det var i gamle dager det. Da kunne jeg lese i måneskinn også, til tross for at jeg ganske nylig leste at det er umulig. Hehe, godt jeg ikke visste det den gangen. Liten var innom en liten tur fra i går til i dag, og har reist tilbake til Sverige igjen og blir der i enda en drøy uke. Det var kos å ha henne her, selv om det ble bare en bitte liten stund. I Sverige har hun møtt en gutt. Selvfølgelig. Som ikke røyker engang faktisk. Han har ingen piercinger heller. WOW. Men helt kortkort hår har han, og en tatovering på den ene armen. Som hun forteller om han, virker han som en innmari ok fyr. De er på et lite sted og de møtte hverandre først på den lokale pizzasjappa. Deretter hadde han lett etter henne, og oppsøkt stedet hver dag for å se etter henne, så neste gang hun dukket opp ble han kjempeglad, og hun møtte vennene hans, og alle lurte på om dette var "norskan" han hadde snakket så mye om og lett etter. Høres ikke det kos ut kanskje? Først fikk han en telefon, fortalte hun, og det første han sa var: Jag har hittat henne! Kanskje denne gutten kan være gutten i hennes liv for en stund? Han jobber også , og høres ut som en særdeles normal fyr, uten personlige problemer og hemninger. Han er ikke sjenert, han er flink til å holde samtalen i gang, og tydeligvis ikke redd for å vise og fortelle at han har følelser. Ja, jeg tror jeg liker ham. Nå skal jeg få på meg klær jeg kan vise meg i butikken med, og så skal jeg handle litt brød, pålegg og middagsmat for et par dager. OG levere Lotto'n. Ha en strålende helg!
Bettie Skrevet 10. juli 2007 #749 Skrevet 10. juli 2007 Så kos å lese om Liten. Håper hun fortsatt får en fin ferie. HVordan går det med gulvet ditt?
mysan Skrevet 10. juli 2007 Forfatter #750 Skrevet 10. juli 2007 Ett riktig lottotall klarte jeg denne helgen... hvordan er det mulig? Ellers satt jeg på nett og lette etter noe jeg kunne starte med hjemme fra kjøkkenbordet, som ikke var i landet ennå - jeg tenker på kjøp, salg og nettverksbygging og kom over et UK-selskap som har hovedkontor i San Francisco. De selger lekre smykker som minner veldig om Cabouchon som jeg solgte før i verden, så jeg sendte dem en mail for å høre om jeg kan få ta det til Norge og nå venter jeg bare spent på svar. Egentlig var jeg lei av salg på den måten, men for smykkene gjør jeg gjerne unntak :) Snakket med Liten i sted, og spurte om hun får treffe sin søte svenske ofte, og da fortalte hun at han skulle komme nå snart, men at han ikke fikk komme INN fordi han ikke hadde levert henne til avtalt tid sist de var ute. Det kan jeg like I morgen og overmorgen har jeg fri, så jeg skal ringe litt rundt og høre om noen kan fikse toppakningen min for andre summer enn verkstedet borti veien her skulle ha. Jeg må ha bilen på veien om jeg skal begynne å selge smykker. Det var dagens rapport - ikke noe stort og spennende. Ha en fortsatt fin kveld, take care!
mysan Skrevet 10. juli 2007 Forfatter #751 Skrevet 10. juli 2007 Så kos å lese om Liten. Håper hun fortsatt får en fin ferie. HVordan går det med gulvet ditt? Gulvet mitt ja... vifta står nå her og blåser og nå er det fjorten dager siden sist fuktmannen var her, så jeg regner med å høre fra ham i løpet av denne uken. I morgen kanskje? Veldig spent på å høre om det kanskje er tørt....
Bettie Skrevet 11. juli 2007 #752 Skrevet 11. juli 2007 Huff - det må være slitsomt å ha den vifta stående å dure. Håper fuktmannene din dukker opp raskt, og at han finner ut atl alt er tørt og klart til å legge nytt gulv.
Navnløs Skrevet 11. juli 2007 #753 Skrevet 11. juli 2007 Hei hei, det er bare meg! Ser du er i godt humør om dagen og at Liten har fått seg en svensk beundrer. Ikke dårlig. Du da, hvor er din beundrer? I Amerika fortsatt?
Donpedro Skrevet 11. juli 2007 #754 Skrevet 11. juli 2007 Har kopiert minestronesuppen din, håper å lage den en dag. Hørtes god ut.
mysan Skrevet 11. juli 2007 Forfatter #755 Skrevet 11. juli 2007 Huff - det må være slitsomt å ha den vifta stående å dure. Håper fuktmannene din dukker opp raskt, og at han finner ut atl alt er tørt og klart til å legge nytt gulv. Det er ganske slitsomt ja.. jeg slo den av da jeg stod opp i dag, og har glemt å slå den på igjen. Skal slå den på nå når jeg legger meg. Jeg har ikke hørt noe fra fuktmannen - kanskje han har ferie? I såfall blir det kanskje tørt før han dukker opp igjen. Hei hei, det er bare meg! Ser du er i godt humør om dagen og at Liten har fått seg en svensk beundrer. Ikke dårlig. Du da, hvor er din beundrer? I Amerika fortsatt? Det er bare det vel Kos å se at du er på nett nå og da. Amerikamannen min ja..joda, han sitter der borte han. Vi har hatt en lang mailepause, han dater en dame for tiden, eller gjorde i hvert fall det for noen uker siden... eller var det noen mdr siden kanskje? Men han ringte meg for noen uker siden og vil ha meg over igjen. Da får han vente til jeg kan betale reisa mi sjøl, og jeg vet ikke om jeg vil... Har kopiert minestronesuppen din, håper å lage den en dag. Hørtes god ut. Den er kjempegod! Og du kan forsåvidt putte hva du vil i den, og krydre den fullstendig etter egen smak. Bon Apetite, Donpedro. Liten hadde ikke hørt noe fra svensken sin i dag, ikke en sms, ingen ting, da jeg snakket med henne litt tidligere ikveld. Det kan ha mange årsaker det da... men jeg skjønner jo hvor plagsomt det er å sitte og håpe på telefoner eller meldinger som ikke kommer. Men lurt av ham og ikke være for ivrig, for hun går fort lei. Natta, folkens - jeg er nydusjet og skal legge meg i nyskiftet sengetøy.
Bettie Skrevet 12. juli 2007 #756 Skrevet 12. juli 2007 Jobber du fortsatt i den butikken, eller er det ferie der om dagen?
Navnløs Skrevet 12. juli 2007 #757 Skrevet 12. juli 2007 Kos å se at du er på nett nå og da. Amerikamannen min ja..joda, han sitter der borte han. Vi har hatt en lang mailepause, han dater en dame for tiden, eller gjorde i hvert fall det for noen uker siden... eller var det noen mdr siden kanskje? Men han ringte meg for noen uker siden og vil ha meg over igjen. Da får han vente til jeg kan betale reisa mi sjøl, og jeg vet ikke om jeg vil... Menne, atte. Er han rik eller? Jeg vil veldig gjerne ha en rik stefar i Amerika nemlig. Jeg har ingen rik onkel i Amerika. Bare en rik en her i Norge. Så da hadde det passet fint med en stefar, eller reservepappa eller bare en slags inntektskilde. Si ifra om du vil ha besøk eller noe i løpet av sommeren. Eller året for den saks skyld. Så kan jeg ta med bakst og strikketøy. Hihi. Natta!
mysan Skrevet 13. juli 2007 Forfatter #758 Skrevet 13. juli 2007 Jobber du fortsatt i den butikken, eller er det ferie der om dagen? Jobber i butikken ja. Og fra neste uke og i tre uker fremover blir det hver dag, bare S og meg, fordi alle andre har ferie. Det blir kos det, det er så stille for tiden at. Jeg skal ta med bok på jobb, så jeg har noe å gjøre innimellom de fire kundene som kommer i løpet av dagen. Bare å komme på besøk Navnløs. Det er ikke noe hyggelig her nå, uten gulv og med rot og kaos overalt fordi jeg ikke gidder å prøve og holde det i orden fordi gulvet gjør at det ser ut som grønmo uansett... Men jeg skal støvsuge litt i morgen etter jobb, for Liten kommer hjem på mandag, og hun er litt streng på sånt. Snakket nettopp med henne på msn i tre minutter. Den søte svensken hadde vært og lagt fra seg fem roser og et kort til henne utenfor døren i dag morges... og nå skulle han komme å hilse på før natta. Tror han er ok, jeg, og håper han kan bli så interessant for henne at hun kan få hodet over på hyggelige ting fremover. (Bare det ikke er noe galt med ham, bak den søte fasaden-... skeptisk jeg? Neeeeeh.... ) Amerikamannen er ikke rik akkurat, men han har orden på økonomien sin. Dessuten driver han og sparer til hvite marmorfliser til hallen sin... det er de pengene som tas av når han synes at mysan skal komme på besøk. Han får nok aldri de flisene. Han har en eks han må hjelpe i hytt og pine også, fordi hun surrer og roter med livet sitt, og mister bilen og lappen og leiligheten og what not i ny og ne... og siden han har fått henne over dit, så føler han vel et ansvar. Hun er jo moren til datteren hans også... nei, det blir nok ingen fliser på'n. Skulle gjerne vært i Las Vegas en tur igjen jeg altså, men kanskje som min egen "herre", med eget hotellrom og egen agenda uten å være avhengig av noen. Der er jeg liksom da. Liker ikke å være gjest. Dessuten kunne jeg tenkt meg å dra sammen med for eksempel S, eller ungene, eller begge deler, og da kunne det være hyggelig å treffe han også selvfølgelig... ja. Sånn er det. Nå er det sovetid. Jeg begynte egentlig for en time siden, men jeg sitter jo her ennå. Natta der ute!
Bettie Skrevet 14. juli 2007 #759 Skrevet 14. juli 2007 Hvis været ikke blir styggelig mye bedre, er det vel en sjanse for at det ramler inn en kunde i ny og ne. Men jeg ser at det kan bli litt lange dager når det ikke strømmer på med kunder. Forstår godt ditt ønske om å være uavhengig og egen herre, selv om det er kos å bli invitert. Det er ikke alltid gjesterollen passer en.
mysan Skrevet 14. juli 2007 Forfatter #760 Skrevet 14. juli 2007 Det falt noen kunder innom i dag, og vi ble kvitt et par-tre ting i største størrelse. De største og de minste har en tendens til å bli hengende igjen, så det er godt når de forsvinner ut gjennom døra i posen til en happy kunde. Ble faktisk kvitt en jeansjakke og bukse i den minste størrelsen også, som har hengt siden -05. Bare dameavdelingen hadde dobbelt så mye som både herre og dame hadde i går. Men vi matchet ikke hva vi skulle hatt allikevel. Men sånn er det bare. Vi kan jo ikke akkurat gå ut på gata og dra folk inn heller. Da jeg kom hjem hev jeg meg rundt med støvsuger og vaskebøtte, så nå ser det ut som det bor folk her, selv uten gulv. Jeg har brent to røkelsespinner og har tent te-lys, så nå er det bare kos og helg. Pusene ligger strødd og sover i regnværet de også. Selveste Pus ligger i en stol ute på balkongen, mor og datter ligger i stolen ved siden av meg, og guttungen... vet jeg ikke hvor er. Nå hadde det vært godt med litt snop, men når jeg ikke har gått opp tre kilo over helgen er jeg glad for at jeg ikke har noe i huset. Da lener jeg meg tilbake og ser litt på "dumboksen". Ha en fin helg, folkens!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå