mysan Skrevet 20. juni 2007 Forfatter #721 Skrevet 20. juni 2007 Hei Mysan .. jeg lurer på om datteren din har vært i kontakt med PUT der hvor dere bor? Altså Psykriatisk Ungdoms Team .. ? De var til uvurderlig hjelp og støtte for oss ifm min sønns rusproblemer .. DET skal jeg be henne nevne for legen på mandag når hun skal dit. Antar det må gå gjennom legen?? Ellers var hun hos tannlegen i dag. Var selv nede i går og bestilte time, og gikk ned i morges og fikk høre at hun har to hull. Det visste hun jo, det var derfor hun dro. Fikk ny time i juli, så da er det i gang også. På institusjonen høres det ut som om de forventer at hun ombestemmer seg og kommer tilbake, det tror ikke jeg hun gjør... med mindre hun går på en smell veldig fort... hvilket jeg krysser fingre og tær for at hun ikke gjør. NÅ igjen mener hun at nå blir det bra, så vi får bare se. Kanskje hun har mer kontroll enn hun har vist hittil. Time will show! Ellers må hun i hvert fall inn på NAV, og psykiatri, og jeg kunne godt tenkt meg å finne ut av hvilke andre tilbud som kan finnes for henne med de diagnosene hun har, og også rusproblematikken.... I dag MÅ jeg få ryddet i regningene mine... men jeg gruer meg. Det er så kjedelig.
Gjest Jytte Skrevet 20. juni 2007 #722 Skrevet 20. juni 2007 Ja, det må gå gjennom legen hennes. Sønnen min fikk en fast psykolog på PUT - en psykolog som han fikk utrolig god kontakt med og som fant ut hva slags behandling som ville passe for ham ..
Navnløs Skrevet 20. juni 2007 #723 Skrevet 20. juni 2007 Reiser du tilbake St.Hans aften eller søndag? Lille st.hans jobber jeg både dag og kveld, men st.hans jobber jeg bare på dagen.. til kl 15.00 - hvis vi altså skal treffe lille Navnløs på en kaffe eller noe? Om hun da ikke har andre planer på en sånn dag... Jeg skal på fest på lørdag, så hadde ikke hatt mulighet uansett. Men si ifra om det kommer flere anledninger. Jeg er ikke så veldig skummel altså. Hehe. Sove godt!
Bettie Skrevet 20. juni 2007 #724 Skrevet 20. juni 2007 Det er ikke lett å orientere seg i behandligstilbudene, nei. Håper dere kan få en god kontakt på NAV som kan hjelpe og støtte dere.
mysan Skrevet 22. juni 2007 Forfatter #725 Skrevet 22. juni 2007 Ja, det må gå gjennom legen hennes. Sønnen min fikk en fast psykolog på PUT - en psykolog som han fikk utrolig god kontakt med og som fant ut hva slags behandling som ville passe for ham .. Jeg skal skrive en huskelapp til henne som hun får ta med til legen på mandag tror jeg... Jobbet mange timer i dag. Først på jobben fra elleve til tre, deretter med servering fra halv fire til til ti.. nå er jeg helt gåen i føttene og sitter her og ser på VG lista top 20 fra Rådhusplassen. Øsende regnvær der nede, og jeg prøver å se om Liten dukker opp i bildet. Hun er der nede med tre venninner herfra. Men de er sikkert enten langt bak de tusen andre, eller langt ute til høyre eller venstre.. det er ikke om å gjøre og stikke seg frem nemlig. Men hadde vært gøy å se henne da, så jeg kunne fortelle henne når hun kommer hjem at jeg så henne..
mysan Skrevet 23. juni 2007 Forfatter #726 Skrevet 23. juni 2007 Er så sliten i føttene at de gjør vondt til og med når jeg sitter stille, til tross for joggesko på jobb både i går og i dag, og gode eccosko på servering i går kveld. eg er veldig glad for at det er lørdag i dag så jeg var ferdig på jobb klokken 15, og at det er søndag i morgen. Liten stod langt bak og ut til siden under konserten i går, og verken så eller hørte scenen veldig godt, og de dro hjem litt før det var slutt faktisk. Men fikk jeg lagt meg i normal tid av den grunn? Nei, jeg ble jo sittende og se på tv, og var alldeles ikke trøtt da jeg la meg halv tre.. litt hardt å stå opp i morges, men alt går. Ikveld er det tv, bena på puff og te og brødskiver tror jeg. Liten skal ut, men bare i nærområdet, hjem til en venninne. Kos dere, alle - enten dere skal på sjøen, være hjemme, eller har andre planer.
Bettie Skrevet 23. juni 2007 #727 Skrevet 23. juni 2007 Det ble mye tråkking på deg. Du får hvile godt ut i kveld og i morgen.
mysan Skrevet 23. juni 2007 Forfatter #728 Skrevet 23. juni 2007 Puffen står der med avisen liggende oppå. Jeg sitter på pc'n. Ikke har jeg laget meg mat, ikke har jeg laget meg te, ikke har jeg drukket eller spist noe annet heller, og jeg er så sulten at det gjør vondt, men gidder jeg? Nei, tror ikke det... Nå er Liten snart på vei hjem, og hun er sikkert sulten når hun kommer... men orker jeg å lage mat av den grunn? Det får bli et par skiver, jeg har ikke energi eller lyst til noen større utskeielser enn det tror jeg. Egentlig vil jeg bare sove kanskje. Er ganske så trøtt.
mysan Skrevet 24. juni 2007 Forfatter #729 Skrevet 24. juni 2007 Satt for lenge oppe i går, og har sovet for lenge i dag. Nå er det en liten nettrunde og så SKAL jeg sette i gang med papirbunken min. Jeg gruer meg hver gang, men det er jo sååå deilig når det er gjort. Etterpå skal jeg nok gå en runde med støvsugeren også, filt på gulvet i kombinasjon med fire langhårete, røytende katter blir ikke spesielt fint... nå blir det ikke spesielt fint her når det er støvsugd heller, fordi filten er full av både maling- og limflekker, men greit å få vekk litt hår allikevel. Og så tror jeg at jeg skal se om jeg har en tapetkniv noe sted, så jeg får revet vekk litt av filten foran balkongdøren der hvor tisset til kattefrøkna har sivet gjennom det gamle gulvet. Det stinker stall og lukten forsvinner ikke. Sånn kan vi ikke ha det... nei-nei.. Tirsdag kommer fuktteknikeren for å fjerne viften, og så skal det stå noen dager uten for å se at gulvet holder seg tørt, og så setter de vel i gang, og da kan ikke jeg har amoniakkstank på de gamle stedene så katta fortsetter å tisse der, ikke sant? Da blir det bleie å munnkurv på henne! Liten kom fint hjem før halv ett i går/natt, og nå er hun borte hos en venninne rett borte i veien og tar en sig og spiser en is. Så jeg får hive meg rundt her, mens jeg har huset for meg selv. Yme er hos en kompis.. broren til henne som Liten er hos faktisk - for å hjelpe ham med noe datagreier.. Ha en fin søndag!
Bettie Skrevet 24. juni 2007 #730 Skrevet 24. juni 2007 Synes jeg ser kattefrøkna med bleie og munnkurv. Men jeg vet hvor ille det kan være når katter finner det for godt å gjøre fra seg inne. Heldigvis har Lillepus forstått at sånt gjør man ute her i huset.
mysan Skrevet 25. juni 2007 Forfatter #731 Skrevet 25. juni 2007 Jeg har aldri hatt lure katter jeg, av en eller annen grunn. Men mine tidligere puser var utepuser, og de gjorde ikke fra seg inne. Kanskje de rett og slett er forvirret, selv om de ikke kjenner noe annet liv? Ikke vet jeg...
Navnløs Skrevet 25. juni 2007 #732 Skrevet 25. juni 2007 Hei hei! Innom og gir lyd fra meg, jeg. Nå har jeg faktisk nett en liten stund. Passer på et hus og gjør hva jeg vil. Alt vel? Send meg en pm og gi meg en oppdatering davel! *klemmer*
Bettie Skrevet 25. juni 2007 #733 Skrevet 25. juni 2007 Det er vanskelig å vite med puser. De gjør som regel som de selv vil.
mysan Skrevet 27. juni 2007 Forfatter #734 Skrevet 27. juni 2007 Ja, puser er ikke nødvendigvis like lett å oppdra som vover... I dag har vi vært og hentet klærne til Liten i Larvik, og jeg fikk en prat med dem mens hun pakket. Jeg skjønner godt at hun blir frustrert - det er ikke lett å snakke med de folka der.. skriver mer om den saken i morgen, nå må jeg bare kare meg i seng - ser nesten dobbelt her jeg sitter. Har vært på sommerfest hjemme hos sjefen og mannen, og vi har kost oss med sjømat, hvitvin, jordbær med balsamico og vaniljekesam... og jeg er trøtt, mett og sengeferdig-
mysan Skrevet 28. juni 2007 Forfatter #735 Skrevet 28. juni 2007 Ett eksempel skal jeg gi bare, i forhold til hvor vanskelig det er å snakke med behandlerne der nede. Mens Liten var oppe på rommet sitt og pakket, snakket jeg med de tre som jobber med henne. B skulle forklare meg en plansje med fire stadier. En sirkel som starter nede i venstre med et område som heter "nykter". Rett ovenfor "nykter" ligger feltet "impuls", deretter kommer "rus" og "abstinens". Den er altså delt i fire denne sirkelen. Hun forklarte meg også om de fire fasene, og da vi kom til fasen nykter, var punktene omtrent slik - og da snakket hun om Liten, ikke generelt: Når hun er nykter bagatelliserer hun problemet sitt og har lyse tanker om fremtiden, OG hun benekter at det er farlig for henne å dope seg. Da spurte jeg om hun faktisk har benektet at det er farlig for henne å ruse seg, for til meg gir hun klart uttrykk for at hun vet det er farlig, at hun kan dø, at hun kan bli kronisk psykotisk osv... Da utbryter B: Å, nei, dette gidder jeg ikke å forklare for deg! Du er akkurat som å høre Liten. Og dermed var hun på vei tilbake til pulten sin. NEI! sa jeg, fortsett - her har vi tydeligvis en misforståelse deg og meg i mellom. Gå tilbake der du var! Så gjorde hun det.. prøvde seg igjen med at Liten ikke vil godta at det er farlig for henne å ruse seg... hvorpå jeg igjen benektet. Det sier hun ikke - hun VET veldig godt at det er farlig, og hun sier det selv. Juger hun for meg da, når hun sier at hun vet det er farlig for henne å ruse seg? Da henvendte hun seg til den andre behandleren: Du r, kan du komme hit og forklare dette? - Skal JEG forklare det? Nei det vil jeg ikke. Hvorfor skal jeg det, hun vet jo best selv.... Så jeg sa; det handler vel ikke om at jeg vet best selv, jeg formidler bare hva Liten sier til meg, og til meg sier hun at hun vet at det er farlig å ruse seg.... (himmel og hav) Er det rart ungen blir frustrert og ikke føler at hun får hjelp? Disse menneskene er akkurat som moren min var da jeg var tenåring. Hun hadde klare meninger om hva jeg holdt på med da jeg var ute, og hun tok faktisk feil, men da jeg sa det til henne bare så hun på meg og lurte på om jeg trodde hun var dum. Inviterer ikke til åpenhet det - det lærer deg heller ikke å være åpen mot andre. Hente meg kaffe jeg... jeg blir matt bare av å tenke på det. :kaffe: Liten selv er så innstilt på at nå skal hun klare seg, og som jeg sa til B; jeg er ikke hundre prosent ovebevist om at hun faktisk vil klare seg uten flere sprekker, særlig fordi hun ikke aner hva som gjør at det skjer, men jeg tar en dag av gangen til den sprekken eventuelt kommer, og oppmuntrer henne og prater med henne så godt jeg kan i mellomtiden, mens jeg krysser fingre og alt jeg har... og sprekker hun, så gjør hun det, da tar vi det derfra. De ser på meg som om jeg er komplett idiot uten egne tanker i dette i det hele tatt, at jeg bare jatter med ungen og lar henne kjøre sitt eget løp uten innblanding. De er umulige å forholde seg til, og jeg tenker at hvis det er sånn behandlerne jobber rundt omkring så er det ikke så rart om resultatene uteblir for de aller fleste av de som faktisk kommer inn i behandlingssystemet. T fortalte meg en gang at av 100 som kommer i behandling, så er det under 10 som blir friske. Kanskje det ikke er rusmisbrukerens skyld helt og holdent, tenker jeg nå - kanskje det er de boklærte behandlerne som ikke ser trærne for bare skog... de lærer jo at en rusmisbruker er en rusmisbruker er en rusmisbruker er en.... osv... Som de narkoman selv sier: Jeg er ikke misbruket mitt. Dette siste utsagnet fant jeg på narkoman.net, uttalt av en av eksnarkomanene som holder til der og da jeg videreformidlet dette til B i en telefonsamtale for litt siden, tror jeg simpelthen ikke hun forstod hva jeg mente, for det hun svarte var noe slikt: Nei, men det er lett for en rusmisbruker og fortsette rusmisbruket sitt så lenge omgivelsene gjør det så behagelig for dem og holde på... Ja. tenkte jeg, det er helt riktig, men hva i helvete har det med dette utsagnet å gjøre? Noen ganger blir jeg så matt at jeg blir "speach less"... mens jeg egentlig burde arrestere der og da. Nå er Liten i Sverige i en ukes tid, på ferie sammen med sin beste venninne, hos et voksent par som de innimellom har sittet barnevakt for mens de bodde her i området. Jeg skal se om jeg kan få kastet meg rundt og slengt litt maling på veggene her i hennes fravær, nå som jeg ikke har gulv. Letter å male når man ikke behøver å være redd for å søle på gulvet. Ha en fin dag!
Bettie Skrevet 28. juni 2007 #736 Skrevet 28. juni 2007 Det er nok mange innen behandlingssystemet som har sin egen oppfatning av hva som er rett vei til målet, men rett vei kan være mange forskjellinge veier, det, og det er den som ruser seg som må finne sin vei - så enkelt - og så vanskelig. Du er tøff, du, mysan.
mysan Skrevet 29. juni 2007 Forfatter #737 Skrevet 29. juni 2007 Det er nok mange innen behandlingssystemet som har sin egen oppfatning av hva som er rett vei til målet, men rett vei kan være mange forskjellinge veier, det, og det er den som ruser seg som må finne sin vei - så enkelt - og så vanskelig. Du er tøff, du, mysan. Fullstendig enig med deg, Bettie. I behandlingssystemet heter det gjerne at du skal låse døren for rusmisbrukeren, og på den måten gjerne hjelpe ham/henne fortere ned til bunnen, så h*n selv skal forstå at noe må gjøres. Dette gjelder ikke alle, men det får man ikke medhold i. Jeg har hørt flere narkomane uttale: Hadde det ikke vært for at mamma aldri ga meg opp, men stod i det og kjempet både for meg og med meg, så ville jeg ikke klart meg... Dette har jeg også nevnt for B, men den heller klarer hun ikke å svare på. Skummel dame, spør man meg... Nå er det fredag - men jeg skal jobbe i morgen også. Ønsker jeg hadde fri. Jeg liker å sitte lenge oppe på fredag og se på tv, men det legger litt demper på lysten å vite at du skal opp og på jobb neste dag ja.. god helg, alle!
mysan Skrevet 1. juli 2007 Forfatter #738 Skrevet 1. juli 2007 Hvorfor er det sånn at jeg sover bort halve dagen så fort jeg har en fridag? Det er grusomt irriterende, jeg våkner jo med bomull i hodet. Tror jeg skal begynne å sove med gardinene fratrukket og vinduet åpent, kanskje jeg våkner lettere da? Nå sitter jeg her - fremdeles i pysj - og har drukket mitt første krus med blå java. Det ga mersmak og jeg må nok lage meg et aldri så lite krus til ja. Og så MÅ jeg faktisk rydde litt her. Det blir så innmari utrivelig her nå som jeg ikke har noe gulv, og når så mange ting som egentlig hadde plass i bokhylle og andre steder står i esker og ligger i bunker andre steder. Jeg får liksom ikke ryddet!! Men jeg skal gjøre et forsøk uansett. Jeg kjenner at jeg ikke kan sitte på pc hele dagen, for korsryggen streiker.
Cata Skrevet 1. juli 2007 #739 Skrevet 1. juli 2007 Mens du er så godt i gang så kan du komme hit og hjelpe meg med rydd og vask etter besøk . Neida, har egentlig kontroll, skal bare fare over baderomsgulvet med litt ajax.
mysan Skrevet 1. juli 2007 Forfatter #740 Skrevet 1. juli 2007 Sitter her ennå jeg - har ikke ryddet noe som helst, men har gått av pc for å bla litt i HENNE. Nå har Yme begynt på middagen. Kanskje jeg skal se om klesvasken er klar....
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå