Bettie Skrevet 24. april 2007 #601 Del Skrevet 24. april 2007 Hei mysan Har du fått rvet deg løs fra spillet? Har du forresten begynt å skrive noe? Det virket som du hadde en ide om det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mysan Skrevet 24. april 2007 Forfatter #602 Del Skrevet 24. april 2007 "Mora Di" har lurt meg til å begynne å leke med Paint shop Pro... så nå går all tiden med til det Vi tar kurs i programmet, og får tilsendt oppgave to ganger per uke. Koster ikkeno. Oppgavene tar foreløpig ikke lang tid heller, men man blir jo så bitt av basillen! Nå driver jeg og lager julekort. Eller leker meg og øver, er vel kanskje mer riktig å si... Hvis jeg får til noe jeg synes er verdt å vise frem så kanskje jeg kan få solgt noen. Det er verdt et forsøk. Jeg får trykket kort hos vistaprint veldig rimelig, så det er en tanke. Nå er det sengetid, i morgen er det jobb igjen. Natta damene! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mysan Skrevet 25. april 2007 Forfatter #603 Del Skrevet 25. april 2007 Ganske stille dag på jobb idag - regnvær holder folk hjemme tydeligvis. Jeg klarte det praktstykke i dag morges og gå fra nøklene til jobben hjemme. Vanligvis er ikke det noe problem, men i dag ble det det. Innehaveren gikk en time før stengetid for å hente barn i barnehagen og da ble det mannen i herreavdelingen og meg igjen, og han hadde dårlig tid. Ett minutt før stengetid kom en kunde som forsinket oss, slik at han bare måtte løpe. - Ikke noe problem, sa jeg, - kom deg av gårde, jeg slukker og låser. Så jeg gjorde meg ferdig med kasseoppgjøret, slukket lysene, skiftet sko, kledde på meg jakken og stupte ned i vesken for å finne nøklene. Uansett hvor mye jeg tømte vesken og gikk gjennom alle innvendige lommer, så var det ingen nøkler der! Heldigvis har jeg en snill og grei sønn som hev på seg sko og genser og kom ruslende nedover til sin glemske mamma med nøklene. Nå står pizzadeig til heving, og toppingen er klar til å legges på, så nå sitter vi bare her og venter... Ellers er det ikke stort å skrive hjem om, så dere får ha en trivelig kveld! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 25. april 2007 #604 Del Skrevet 25. april 2007 Heldigvis har jeg en snill og grei sønn som hev på seg sko og genser og kom ruslende nedover til sin glemske mamma med nøklene. ← Kjekt med snille og greie sønner. Særlig når de kommer med gjenglemte nøkler. Her er det smekklås på ytterdøra, så gjett hva som er den store skrekken ? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bettie Skrevet 25. april 2007 #605 Del Skrevet 25. april 2007 Nøkler på avveie, eller gjenglemt er ikke morsomt. Godt å ha noen som kan redde en. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mysan Skrevet 26. april 2007 Forfatter #606 Del Skrevet 26. april 2007 Ja, jeg hurrer (man lager jo verb av alle slags ord for tiden, og hvorfor ikke også for hurra?) for Yme. Stille på jobb i dag, så jeg har fått ryddet masse i stativene. Men ferdig ble jeg ikke, så jeg får fortsette i morgen. Sortere litt, bære ut på lageret alle størrelser som det er mer enn én av på stativet, og få vist frem klærne. Butikken - dvs dameavdelingen - er en smule kaotisk. Herreavdelingen er mye mer oversiktlig, og jeg kunne godt tenkt meg å få en uke der nede alene til å omkalfatre, men jeg er ikke sikker på om innehaver ville blitt udelt begeistret over resultatet. Nå henger det meste på farge. Jeg tror jeg heller ville sortert det på type plagg, og så farger innenfor hver enkelt type, sånn at man fant alt av singletter på ett sted, alle jeans på ett sted, alle strikkeplagg samlet osv... I går sorterte jeg beltene etter farge. De har sikkert hengt etter farge opprinnelig, sort her, brunt der, gull der osv, men nå hang alt hulter til bulter. I morgen kommer Liten hjem og blir hjemme til 2., deretter kommer hun tilbake til den 12. og blir hjemme til over 17. Hun er en fryd å ha hjemme for tiden, så det blir bare koselig Nå er det tv og seng for meg, god natt til dere alle! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 28. april 2007 #607 Del Skrevet 28. april 2007 Jeg tror jeg heller ville sortert det på type plagg, og så farger innenfor hver enkelt type, sånn at man fant alt av singletter på ett sted, alle jeans på ett sted, alle strikkeplagg samlet osv... I går sorterte jeg beltene etter farge. De har sikkert hengt etter farge opprinnelig, sort her, brunt der, gull der osv, men nå hang alt hulter til bulter. ← Enig med du! Det blir litt kronglete å lete seg gjennom en haug røde strikkegensere dersom det er en rød singlett man egentlig jakter på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bettie Skrevet 28. april 2007 #608 Del Skrevet 28. april 2007 Er enig med dere begge der Jeg synes det er så hyggelig å lese at det går så bra med Liten. Det er godt for deg, det, mysan Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mysan Skrevet 29. april 2007 Forfatter #609 Del Skrevet 29. april 2007 Deilig med søndag - føttene mine var så gåene da jeg kom fra jobb i går, at jeg knapt orket å bevege meg rundt på gulvene i heimen. Det er godt med en fridag innimellom, så føttene får komme til seg selv mellom slagene. I morgen er det jobb, så er det 1. mai, deretter har jeg fri onsdag og torsdag, og skal høre med E som jeg jobbet for fredag og lørdag, om hun kan ta fredag og lørdag for meg, for jeg har et par tantebarn som trenger barnevakt mens min bror og svigerinne er i Warsava eller hvor det nå var de skulle... Liten er på Tusenfryd i dag, sammen med en venninnegjeng. I morgen er det Keep it Tidy på Sentrum Scene, der er hun hvert år. Og det har gått bra hvert år også, så det er jeg ikke noe redd for. Nå drar hun jo sammen med nyktre venninner der også, ellers er jo dette et arrangement hvor jeg nok tror at pillene er i ganske fritt omløp, til tross for vakter og strengt arrangement. Jentene raser avgårde i fargerike kreasjoner og kreativ make up og danser natta igjennom. Et godt tiltak egentlig, det er jo tradisjonelt natten for bråk og rabalder. I morgen kommer et par venner av henne fra Tønsberg for å sove her og bli med på arrangementet, og så reiser de tilbake på tirsdag igjen. Det er godt at tirsdag er fridag, for jeg antar sterkt at de blir meget sene, og da er det greit at jeg ikke skal opp neste morgen. Nå er det tid for litt lett husarbeide, selv om Liten tok en skikkelig sjau her da hun kom hjem på fredag, og i går mens jeg var på jobb. Hun hadde glemt alle ledningene som må kobles for å aktivere teppebankeren, og dermed ligger klumper med kattehår igjen i teppene, men det er fort gjort. Deretter tar jeg en runde på ministepperen og fitnessballen, tenker jeg... bruke dagen til noe lurt. Ha en fortsatt fin helg, ladies! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mysan Skrevet 30. april 2007 Forfatter #610 Del Skrevet 30. april 2007 Og Liten har tatt huset grundig i dag også, full pakke med klesvask, støvsuging og gulvvask. Tømming og fylling av oppvaskmaskin og rydding og vasking av benk og bord. Deretter kom det dettende inn her ca seks venner av henne, og de klippet og sydde, ordnet og rotet med stoff i alle farger og variasjoner og laget kostymer til nattens Keep It Tidy på Sentrum Scene. Så den støvsugingen kunne forsåvidt ha spart seg. Men det er deilig at hun har blitt så innmari flink til sånne ting, og at hun faktisk SER hva som må gjøres. Jeg aner ikke hvor sen hun blir, og hun har med seg to overnattere. Lurer på om jeg bare skal legge meg mens jeg venter, jeg begynner å bli temmelig trøtt faktisk. Ellers er det stadig ikke mye spennende som skjer om dagen, så god natt folkens. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bettie Skrevet 1. mai 2007 #611 Del Skrevet 1. mai 2007 Det er jo flest hverdager i livet, så det gjøre vel ikke så mye om det ikke skjer all verden. Jeg er så glad på dine vegne for hvordan Liten har utviklet seg. Og at du har fått en jobb du ser ut til å trives med. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mysan Skrevet 1. mai 2007 Forfatter #612 Del Skrevet 1. mai 2007 Ja, Bettie... hvor lenge var Adam i paradis egentlig? Liten gikk ut i går, og har ikke kommet hjem ennå. Jeg har snakket med henne, og selv om hun høres helt grei ut, vet jeg at det er rus i bildet. Det er ingen annen grunn til at hun ikke makter å komme seg hjem. Jeg er skuffet og forbannet, og får ikke gjort en dritt med saken. Nå er det bare å sitte og vente i x antall dager igjen til ungen er sliten og vil hjem. I overimorgen er det meningen at jeg skal reise til bror og svigerinne for å passe de to barna deres mens de selv er i utlandet på en langhelg, men dukker ikke Liten opp så må jeg nok be moderen ta vakta mi. Ikke innmari gøy, for da må jeg jo fortelle henne hvorfor også, og det føles utrolig teit i og med at jeg senest i går fortalte henne hvor bra alt går for tiden. H E L V E T E !!!!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 2. mai 2007 #613 Del Skrevet 2. mai 2007 Trist at det skjer nå igjen. Natt til 1. mai er vel en ekstra "skummel" kveld siden alle (nåja, mange...) fester. Håper hun dukker opp ganske fort igjen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Smygel Skrevet 2. mai 2007 #614 Del Skrevet 2. mai 2007 (endret) . Endret 15. januar 2009 av Smygel Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bettie Skrevet 2. mai 2007 #615 Del Skrevet 2. mai 2007 Det var leit å lese, mysan. Håper hun raskt kommer på bedre tanker og drar seg hjem til deg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mysan Skrevet 4. mai 2007 Forfatter #616 Del Skrevet 4. mai 2007 Klem. Får håpe Liten tar til fornuft og kommer seg hjem snart. Kjedelig at hun sprekker sånn. Men du skrev jo i din gamle dagbok at hun har en sprekk med rundt tre måneders mellomrom? Eller mulig jeg husker feil, Mysan. Correct me if l am wrong. Nå skal jeg ta en tur på trimapparatet mitt før Uggly Betty og Lost begynner på TV. ← Du har god hukommelse, Smygel Hun kom hjem onsdag kveld. Hennes gode og nyktre venninner herfra, som hun var sammen med da hun valgte å forsvinne, ringte henne og spurte om de kunne møte henne i byen, og det sa hun ja til. Så de dro, møtte henne og fikk henne med hjem. DET i seg selv er et fremskritt. Hadde det vært forrige sprekk hadde hun ikke villet møtt dem, antakelig hadde hun ikke tatt telefonen da de ringte, og hun ville ikke blitt med dem hjem hvis hun tilfeldigvis hadde møtt dem i byen. Det hun sier nå er at hun ikke synes det var noe særlig denne gangen, og at grunnen til at hun sprakk var at hun havnet hos miljøet og minnene om den gode rusen kom over henne. Nå tror hun at hun er ferdig for alltid, men vi får se da. Hun hadde ingen direkte dårlig opplevelse denne gangen, noen bad trip, det var bare det at det ikke var noe kos lenger. Miljøet og folka var ikke kos heller, så behovet for dem er vel over. Får vi håpe =) Nå har hun ikke lyst til å reise tilbake til huset i skogen, for hun kjeder vannet av seg der nede. Det skjer absolutt ingen ting, hun trener tre ganger i uken, som hun fikk kranglet seg til, og dett er dett. Jeg spurte henne om hva som er behandlingsopplegget... hva gjør de hele dagen. B, damen som vel kan regnes som en daglig leder eller fagansvarlig eller noe sånt, sitter visstnok inne på kontoret mesteparten av dagen sammen med den andre ansatte. T som bor i huset, rusler rundt, ser på tv osv.. Han er gammel rusmisbruker og jeg har hatt stor tro på at han skal kunne hjelpe henne, men han snakker med henne litt nå og da i noen få minutter og det er det.. så jeg skjønner godt at hun kjeder seg og ikke ser noen grunn til å stå opp før B kommer på jobb. Og da bare fordi hun MÅ. Jeg må ta en prat med dem. Og jeg må også ta en prat med dem angående hvordan de snakker med henne. B beskylder henne for å juge hver gang hun ytrer tanker og meninger som sikkert går på tvers av hvordan en rusmisbruker skal tenke, og hun beskylder henne for å ha ruset seg hver gang hun har vært ute, og at hun ikke tar medisinene sine når hun er hjemme osv... og det er bullshit. Medisinene tar hun, det vet jeg, for jeg sitter jo her og ser at hun tar dem. Hadde hun ruset seg, hadde hun ikke kommet tilbake når hun skal, og skal de opparbeide noen tillitt til henne, og få jobbet konstruktivt med henne, så må de slutte å påstå at hun juger i hytt og pine. Da får de snakke med henne, og ikke til henne, og høre på hva hun faktisk sier. De har faktisk å gjøre med en over gjennomsnittlig intelligent jente (jepp, tester sier så), hun er reflektert og kan snakke ganske dypt. En annen ting er at B, når jeg hører hvordan Liten gjenforteller samtaler, bruker mye sarkasme og spydigheter, og DET bør hun faktisk kutte ut. Det virker stikk mot sin hensikt. Jeg vil anta at Liten går henne en høy gang i både intelligens og klokskap, og at hun antakelig kan fortelle henne ting hun ikke vet en døyt om, og da skjærer det seg vel da. Jeg begynner også å lure på om de har en økonomisk agenda på å få en mulighet til å beholde henne i sitt system, selv om hun går ut av barnevernet til sommeren. De får 2500 per døgn for å ha henne der, og som et fosterhjem antar jeg sterkt at dette skal dekke klær, ukepenger (enten hun er der eller her, det er de som har ansvaret og økonomien for henne), ordentlig kosthold, trening osv... Hun har fått hylt seg til et par sko, fordi de gamle skoene hennes var totalt utslitt. Hun har lagt på seg ti kilo på grunn av medisinene og har vokst ut av de fleste klærne sine, men får hun nye klær? Nei, det mener de at barnevernet skal betale. 2500 pr døgn utgjør 75000 per måned. De er tre ansatte - en som bor i huset, og to som kommer daglig, men de har også en gutt i huset ved siden av. Ergo har de minst 150000 inn per måned, som skal dekke disse tre lønningene, driften av huset, kost, klær og diverse. Det burde holde med god margin, eller hva? Kostholdet i huset er latterlig. Han som bor der er tydeligvis verken interessert i kosthold eller noen racer til å lage mat. Det går i nudler, pasta og ris, med LITT grønnsaker og LITT kjøtt/kylling. Jeg var der nede en helg, og søndagen skulle hun og jeg lage vår egen middag fordi han var ute. Da viste hun meg hvordan maten lages. En diger pakke nudler, ca 150g kjøtt (på øyemål) på to personer, og et par never frosne grønnsaker. Her er det nudlene som utgjør hovedingrediensen. Til sammenligning bruker jeg en hel pose grønnsaker når jeg lager middag, ca 150g kjøtt per person og så kan man velge mengde av ris, pasta eller nudler... De få gangene jeg har nudler... hvilket vil si så og si aldri. Aldri ordentlige middager med salater. Ingen faste spisetider. Hun kunne like gjerne bodd for seg selv når det kommer til det med kosthold, for hun kan heller ikke lage mye forskjellig. Pizza til middag to-tre ganger i uken er heller ikke godt kosthold i min bok. Kostholdet forteller meg om mangel på kunnskap og sparing av penger. Hun trener nå tre ganger per uke, hun trenger ordentlig mat. Hun får medisiner som både øker matlyst og senker forbrenning, hun må ha sunn mat. Det må ligge en tanke bak, ikke være så vilkårlig og slurvete. Nå har hun vært veldig kresen på mat selv i mange år, men på kollektivet som ble nedlagt lærte hun å like mye forskjellig igjen, så nå spiser hun omtrent hva som helst igjen, da er det teit at der nede får hun bare det jeg kaller søplemat. Maten er faktisk heller ikke bare viktig i forbindelse med trening og vektkontroll, men med hjernevirksomhet. Det har vist seg at folk med adferdsproblemer har blitt atskillig bedre med riktig kosthold. Dette burde de vite. Vet dere hva? Nå har hun vært i to forskjellige institusjoner, og jeg må bare si at min tillitt til disse institusjonene som via barnevernet liksom skal hjelpe unger med rusproblemer, ikke aner en dritt om hva de driver med. De fungerer som plasseringsanstalter, oppbevaringsbokser og svært lite annet. Jeg har sagt det før, og jeg gjentar det nå: Gi meg 2500 per døgn, så skal jeg slutte å jobbe, og være hjemme og lære henne husarbeide (det har hun jo forresten blitt en racer i), og ellers gjøre en like slett jobb som institusjonene. Jeg tror kanskje jeg til og med kan gjøre en litt bedre jobb enn dem, nå som jeg vet mer hva problemet går ut på, og ser når hun er ruset og ikke. Grunnen til at det skar ut med henne er jo at jeg var uten peiling. De to siste årene har lært meg mye! Og i tillegg til kunnskap om rusmisbruk, kjenner jeg ungen. Og hun stoler på meg og har tillit til meg, og hun tør å fortelle meg sannheten uten frykt for å bli møtt med sarkasme og spydigheter. Jeg hadde en lang prat med T på telefonen den kvelden hun skulle vært tilbake hos dem, før hun dukket opp her, og han mener at hun aldri bør komme tilbake til nærmiljøet her, men bli der hun er nå, dog i egen leilighet inne i sentrum. Uten venner og annet nettverk enn dem. Hun må etablere seg på nytt med helt nye venner. Jeg forteller ham at det er ikke nærmiljøet her som er problemet hennes, og uansett hvor i landet man plasserer henne, så sitter nissen i hodet hennes, og dopmiljøer finnes overalt. Får man ikke omprogrammert henne så vil hun uansett finne feil venner. Hun vil finne dem hun føler hun har mest til felles med, og vil hun til Oslo så er det halvannen times togreise fra der hun bor nå. Hun vil alltid få til det for spesielle dager som 17. mai, natt til 1.mai, sommerparader osv... Som sagt; nissen sitter i hodet hennes, ikke her og ikke i Oslo. Her har hun dessuten kjempegode venninner som virkelig trår til og gjør noe når det behøves. De ringer meg når de blir bekymret, de sendte meg meldinger da de møtte henne i byen for å fortelle meg at de tar henne med hjem. De sendte melding da de satt på bussen og hun var der også. De arrangerte at ei annen venninne som ikke var i byen, møtte henne på bussholdeplassen vår og fulgte henne hjem osv... er det lurt å ta fra henne disse vennene som faktisk bryr seg om henne? Og plassere henne et sted hun kjenner ingen? Bortsett fra ei jente i nabobyen som er ti minutter unna med toget, og som de helst ser at hun ikke treffer fordi hun tildels vanker i et rusmiljø?? Logikken???? Hun trives med venninnene sine her, hun stoler på dem, kan regne med dem, kan snakke med dem..... Jaja.... god helg til dere alle! Her går det fint!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mysan Skrevet 4. mai 2007 Forfatter #617 Del Skrevet 4. mai 2007 Jeg er trøtt. Jeg vil sove. Jeg tror jeg rer opp og legger meg... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 4. mai 2007 #618 Del Skrevet 4. mai 2007 Jeg er også trøtt.... ....og det var alt jeg klarte å vri ut av meg på en fredag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bettie Skrevet 6. mai 2007 #619 Del Skrevet 6. mai 2007 Du har nok lært mye om rus og rusproblematikk, for det gjør alle som bor sammen med rusmisbrukere. Og du skal ikke se bort fra at du kunne ha gjort en like god jobb som de intitusjonene du beskriver. Så godt at Liten har slike gode venner. Håper nissen inni hodet hennes får mindre og mindre næring så den blir helt borte en dag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mysan Skrevet 7. mai 2007 Forfatter #620 Del Skrevet 7. mai 2007 Hun måtte ut en tur til gitt... jeg fatter ikke hva som skjer. Den nissen er en satan!! Fra den ene dagen da hun sa: Aldri mer, nå er jeg ferdig, for dette var verken koselig eller noe annet, til to dager senere hvor hun er på'n igjen... Opplevde et dødsfall ved overdose igjen også, og klandrer seg selv for at det kunne skje, fordi hun selv var ute en tur da det skjedde. Hun mener at hun skulle vært tilstede og passet på vedkommende, til tross for at det var andre tilstede som ikke fikk med seg hva som skjedde i det hele tatt, og da de fikk vite det viste de null interesse. Hun ba om hjelp, men nei, de skulle sove. Kjekke folk? Og dette er mennesker hun velger å omgås. Jaja... Nå er hun i hvert fall hjemme igjen, nedbrutt av både det ene og det andre. I morgen ringer jeg og får henne tilbake der hun skal være, og jeg tror nok at hun får ta en diger bit av det berømmelige sure eplet og glemme både bursdagen sin og 17.mai. Hun kan jo ikke slippes løs, selv om det kanskje kan gå bra igjen i noen uker. Jeg lurer på hva som skal til jeg. Jeg heller mer og mer i retning av at et 12-trinns program må være veien å gå når det gjelder henne. Som jeg har sagt før; hun har jo ikke LÆRT noe! Jeg MÅ simpelthen vinne i Lotto så jeg kan sende henne på Vangseter eller annet egnet sted, jeg tviler på at sånne steder gjelder for barnevernet. Nuvel, det var dagens oppdatering. Nå er jeg sulten - og jeg har det bra Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå