Gå til innhold

insp.av til alle veggisene..


monikabrx

Anbefalte innlegg

Inspirert av tråden:til alle veggisene..

Jeg har full respekt for vegeterianere,bare så det er sagt.

Kjenner flere vegeterianere,når jeg spør hvorfor de ikke spiser kjøtt får jeg til svar:

Jeg er glad i dyr,og ønsker ikke å støtte opp under kjøttproduksjonen!

ok....men hvorfor da bøtte nedpå med ost,melk og melkeprodukter??

Det er dette jeg ikke forstår.

Om kua ikke får kalv,får heller ikke kua melk..

Hvor har de tenkt att vi skall gjøre av alle kalvene??? :overrasket:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er enig med deg, og synes egentlig melkeproduksjon er mere uetisk enn kjøttproduksjon, siden melkeprodukjonen forutsetter at kalven må skilles fra kua, på ett tidlig tidspunkt, og fores med erstatning. Driver man derimot med kjøttproduksjon har man muligheten til å la kyrne leve ett normalt familieliv, frem til slakting.

Derfor drikker jeg heller ikke melk, siden det heller ikke er noe vi mennesker trenger i det hele tatt. (Bruker noe melkeprdoukter som smør og ost osv, men mener det i pinsippet kan forsvares i små mengder, siden det ikke krever mere råvarer enn man kan få fra kua ved siden av at kalven dier.)

Endret av Eir
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Norwegian Blue

Det er vel heller de som mener det er galt å drepe dyr for å spise dem som ikke har problem med melkeprodukter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel heller de som mener det er galt å drepe dyr for å spise dem som ikke har problem med melkeprodukter.

Meh hvor skall de gjøre av alle kuene da?

Kuene må få kalver for å produsere melk.

Skall man begrave kuene da de dør av alderdom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Norwegian Blue
Meh hvor skall de gjøre av alle kuene da?

Kuene må få kalver for å produsere melk.

Skall man begrave kuene da de dør av alderdom?

Nei si det...

Jeg er vegetarianer, men er ikke av prinsipp, syntes det blir litt dumt og ikke alltid like gjennomtenkt. Men er veldig enig i at dyr ofte blir dårlig behandlet. Men på den andre siden, hvis dyra ikke er nytte lenger, vil de ikke bare da bli ennå dårligere behandlet? Man kan ikke bare slippe ut alle nyttedyr våra, for det første hadde de blitt skadedyr, og for det andre hadde de lidd og klart seg dårlig på egen hånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du blander sammen kosthold og religion her...

Vegetarianere har et kosthold som ikke består av kjøtt, enkelt og greit. De aller færreste føler et behov for å 'misjonere', men det er en del kjøttetere som misforstår den biten og tror at en forklaring av valget (for det blir du jevnlig avkrevd som vegetar) er det samme som misjonering.

Og hva mener jeg med det? Jo, at de fleste veggiser skjønner at en kjøtteter er fornøyd med sitt valg. Og at kjøtteterne derfor vil ta seg av 'problemet' med kalvene som ikke blir spist av veggiser.

Endret av Spinone
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei si det...

Jeg er vegetarianer, men er ikke av prinsipp, syntes det blir litt dumt og ikke alltid like gjennomtenkt. Men er veldig enig i at dyr ofte blir dårlig behandlet. Men på den andre siden, hvis dyra ikke er nytte lenger, vil de ikke bare da bli ennå dårligere behandlet? Man kan ikke bare slippe ut alle nyttedyr våra, for det første hadde de blitt skadedyr, og for det andre hadde de lidd og klart seg dårlig på egen hånd.

En ting er hvis alle sluttet å spise dyr, da kunne man jo latt være å avle husdyr mer. Så ville de fleste husdyrrasene dødd ut av seg selv. Men dette er jo uansett ikke problemstillingen i tråden - nemlig at a) endel vegetarianere drikker melk, b) kua må få kalv en gang i året for å produsere melk og c) hva gjør vi med kalven om den ikke skal spises eller bli til ny melkeku?

Løsningen for geita er i hvert fall at bukkekjeet avlives etter fødsel fordi det ikke er særlig marked for geitekjøtt.Om det da er mer "moralsk" å drikke geitemelka, enn det hadde vært å spise geitekjøttet (eller selv slå i hjel dyret), det kan man jo lure på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du blander sammen kosthold og religion her...

Vegetarianere har et kosthold som ikke består av kjøtt, enkelt og greit. De aller færreste føler et behov for å 'misjonere', men det er en del kjøttetere som misforstår den biten og tror at en forklaring av valget (for det blir du jevnlig avkrevd som vegetar) er det samme som misjonering.

Og hva mener jeg med det? Jo, at de fleste veggiser skjønner at en kjøtteter er fornøyd med sitt valg. Og at kjøtteterne derfor vil ta seg av 'problemet' med kalvene som ikke blir spist av veggiser.

Nå tror jeg ikke du helt forstod spørsmålet..

De fleste veggisene jeg kjenner, sier de ikke vil spise kjøtt pga att de ikke vil støtte opp under kjøttproduksjonen.

Alikevel bøtter de nedpå med 1 liter eller 2 med litago.

Spiser yoghurt hver eneste dag ol.

Om ikke kua får kalv,får de heller ikke melk.

Hva skal man gjøre med akke kuene??

Ser ikke hva dette har med relgion å gjøre.

Forstår bare ikke hvordan de prinsippielt ikke vil spise kjøtt,men kan forsvare et stort melkeforbruk.

Endret av monikabrx
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå tror jeg ikke du helt forstod spørsmålet..

De fleste veggisene jeg kjenner, sier de ikke vil spise kjøtt pga att de ikke vil støtte opp under kjøttproduksjonen.

Alikevel bøtter de nedpå med 1 liter eller 2 med litago.

Spiser yoghurt hver eneste dag ol.

Om ikke kua får kalv,får de heller ikke melk.

Hva skal man gjøre med akke kuene??

Jeg forsto spørsmålet veldig godt, og har svart på det, men jeg kan godt si det igjen om det var litt vanskelig for deg: Kjøttetere spiser selvsagt kjøttet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forsto spørsmålet veldig godt, og har svart på det, men jeg kan godt si det igjen om det var litt vanskelig for deg: Kjøttetere spiser selvsagt kjøttet.

Slik jeg leste innlegget til monikabrx henvendte hun seg til de vegetarianerne som prinsipielt er motstandere av kjøttproduksjon av etiske grunner, ikke vegetarianere generelt. Og lurte på hvordan de kan forsvare dette ideologisk sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg leste innlegget til monikabrx henvendte hun seg til de vegetarianerne som prinsipielt er motstandere av kjøttproduksjon av etiske grunner, ikke vegetarianere generelt. Og lurte på hvordan de kan forsvare dette ideologisk sett.

riktig.. :Nikke:

Når GRUNNEN til att man er vegeterianer,er att man ikke vil støtte opp under kjøttproduksjonen.

Hvordan kan de da forsvare ett stort melkeforbruk.?

Endret av monikabrx
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er derfor jeg selv nå kun kjøper økologisk melk og egg, nettopp på grunn av det du sier, monikabrx. Selv trenger jeg å ta dette gradvis, jeg kuttet først ut en kjøttype, så en til, så kutte ut melk som ikke er økologisk osv. Det å kutte ut all form for kjøtt, melkeprodukter og egg over natta hadde ikke fungert for meg, så jeg tok det gradvis. Dvs. at det var en periode hvor jeg ikke spiste kjøtt men drakk alle former for melk. Kanskje noen vegetarianere også er i en slik fase?

Bortsett fra det, så kan jeg ikke uttale meg på vegne av hva andre gjør, så da får de som er vegetarianere men drikker alle former for melk svare for seg selv. :)

Endret av Tabris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flott at noen kjøper økologisk og tar det gradvis. Det er vanskelig å bare BANG plustelig bli veganer f.eks. Da er det mye lettere å sprekke.

Forøvrig er man med på å støtte kjøttindustrien når man drikker melk - melkekyr som ikke produserer nok melk til at det lønner seg, ender opp som dødt kadaver på middagsbordet.

Endret av greensky
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er flott at noen kjøper økologisk og tar det gradvis. Det er vanskelig å bare BANG plustelig bli veganer f.eks. Da er det mye lettere å sprekke.

Forøvrig er man med på å støtte kjøttindustrien når man drikker melk - melkekyr som ikke produserer nok melk til at det lønner seg, ender opp som dødt kadaver på middagsbordet.

enig...

Et par av de jeg kjenner har vert vegeterianere i mange år,så i dems tillfelle er det ikke snakk om en overgang..

Har forsøkt å spørre dem forde jeg rett og slett ikke forstår tankegangen..

Og forde jeg mener att dersom man gjør noe av prinsippielle årsaker,bør man jo gjøre det 100%

Det blir ikke slaktet ferre kur selvom de slutter å spise kjøtt,dersom de drikker literhvis med melk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har forsøkt å spørre dem forde jeg rett og slett ikke forstår tankegangen..

Og hva har de svart?

Ellers er jeg enig i at man bør gjør noe 100 % hvis man gjør det pga prinsipper, men jeg mener også at det er bedre å gjøre noe enn ingenting. All respekt til deg, men generelt sett har jeg ikke sansen for at de som sitter i sofaen og gjør ingenting kritiserer dem som faktisk gjør noe. Nå er ikke denne myntet på deg, monikabrx, for jeg har ikke forutsetning for å vite hva du gjør eller ikke gjør. Ikke har jeg noe med det heller. Det er bare et generelt utsagn hentet fra temaet på denne tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers er jeg enig i at man bør gjør noe 100 % hvis man gjør det pga prinsipper, men jeg mener også at det er bedre å gjøre noe enn ingenting.

Helt enig med deg i det! :)

Endret av greensky
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Har fått til svar att det ikke har noe med saken å gjøre..

Som sagt,jeg har all respekt for vegeterianere..

Hva folk spiser,og hvorfor mener jeg må bli opp til enkeltpersonen.

Men har i flere år lurt på om dette er noe bare jeg har reagert på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du blander sammen kosthold og religion her...

Vegetarianere har et kosthold som ikke består av kjøtt, enkelt og greit. De aller færreste føler et behov for å 'misjonere', men det er en del kjøttetere som misforstår den biten og tror at en forklaring av valget (for det blir du jevnlig avkrevd som vegetar) er det samme som misjonering.

Og hva mener jeg med det? Jo, at de fleste veggiser skjønner at en kjøtteter er fornøyd med sitt valg. Og at kjøtteterne derfor vil ta seg av 'problemet' med kalvene som ikke blir spist av veggiser.

Nuvel...

Enkelte er vegetarianere av religiøse grunner.

Andre er vegetarianere av overbevisningsgrunner.

Noen ytterst få fordi de ikke tåler kjøtt, men mange fordi de ikke liker det.

Noen er veganere, andre bruker egg og melk i kostholdet, atter andre inkluderer også fisk, og er dermed bare nesten vegetarianere. Noen mennesker spiser bare vilt, Noen spiser bare fugl, noen spiser ikke gris, og atter andre spiser det meste.

Mange mennesker har et religiøst forhold til kostholdet sitt, enten fordi kostholdet er en del av religionsutøvelsen (eksempelvis jøder, muslimer og buddister), eller fordi kostoldet tar den plassen i livet som religionen har for andre, uavhengig av om vedkommende er veganer, kjøttspiser eller noe imellom.

Mat er kultur, og jeg er en av dem som ofte snakker om kosthold og valg med mennesker jeg møter. Dette er fordi jeg er generelt ineressert i kosthold, og veldig glad i mat. Mat er en av disse tingene i livet som knytter mennesker sammen, som gir oss en ramme å være sammen i. (Hvordan er det for eksempel mulig å gjennomføre et kosher kosthold i i en norsk blokkleilighet?)

Jeg vil gjerne ha en forklaring på de valgene mennesker gjør. Ikke fordi jeg er bedre enn "de andre", men fordi "de andre" kanskje har gjort seg andre tanker og valg enn meg. Det kan jeg lære av, og jeg unngår dessuten å servere mat som gjestene mine blir syke av. Man serverer kort og godt ikke rømmegrøt til en person med laktoseintoleranse og cøliaki.

Ute i det virkelige liv skaper emnet mat og kostholdsvalg gode diskusjoner om valg, verdier og helse. Jeg har til dags dato ikke opplevd at mennesker går i forsvar, jeg har ikke opplevd misjonering, og jeg har aldri følt meg angrepet.

Her på KG derimot, går folk i skyttergravene med det samme temaet kjøtt/ikke kjøtt kommer på bane. Det er synd, for spennende diskusjonstemaer forvinner i krangling, og i stedet for gode argumenter slenges linker til mishandling av dyr på bordet. "Hva om vi så den filmen sammen, snakka om den, og du kunne fortelle meg hva du reagerer sterkest på?" tenker jeg da, og sitter igjen med en følelse av å ha "møtt" et menneske som har tatt et valg på sviktende grunnlag, og i stedet for å ta en prat om saken slenger vedkommende fra seg noe illeluktende greier og løper derifra.

Satt på spissen kan spørsmålet denne tråden startet med sidestilles med

"Hvordan kan du som pelsdyrmotstander ha en revehale i antenna?" (Råharry, jeg vet det) og Spinones svar vil være "Pelsbrukerne bruker resten av skinnet, så da kan jeg ha halen med god samvittighet. Reven er jo død likevel."

Så jeg lurer: Hvordan kan en person som ikke spiser kjøtt av overbevisningsgrunner bruke melk og melkeprodukter, all den tid melkeproduksjonen forutsetter at dyr slaktes?

Men vennlig og oppriktig interessert hilsen

Reven

Bevisst kjøtt-/fiskespiser og periodevegetarianer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nuvel...

Enkelte er vegetarianere av religiøse grunner.

Andre er vegetarianere av overbevisningsgrunner.

Noen ytterst få fordi de ikke tåler kjøtt, men mange fordi de ikke liker det.

Noen er veganere, andre bruker egg og melk i kostholdet, atter andre inkluderer også fisk, og er dermed bare nesten vegetarianere. Noen mennesker spiser bare vilt, Noen spiser bare fugl, noen spiser ikke gris, og atter andre spiser det meste.

Ja, men det er ikke det jeg lurte på..

Det er derfor jeg mener det ble missforstått.

Selvfølgelig finnes det mange grunner til att folk ikke vil/kan spise det ene eller andre.

Men om GRUNNEN er att de ikke vil støtte kjøttproduksjonen, forstår jeg ikke hvordan de kan bøtte nedpå med melk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...