Gå til innhold

insp.av til alle veggisene..


monikabrx

Anbefalte innlegg

Så vidt jeg har forstått kan melkeproduksjonen holdes i gang i langt over et år pr kalv. Antar det ikke blir gjort pga at det lønner seg å kunne sende kalv til slakt, eller selge til andre en gang i året.

Men for min egen del er jeg helt enig i tankegangen. Er veganer (etter flere år som lacto-ovo) og om jeg noen gang skulle spist noe fra et dyr så hadde det nok blitt jaktet kjøtt eller økologiske egg. Men heldigvis er det en teoretisk diskusjon for min del ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har en annen oppfatning, jeg har ikke oppfattet noen skyttergravskrig i denne (eller den andre) tråden. Er det noe jeg har gått glipp av her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men om GRUNNEN er att de ikke vil støtte kjøttproduksjonen, forstår jeg ikke hvordan de kan bøtte nedpå med melk.

Det er ikke sikkert vi alle bøtter mere nedpå med melk etter vi kuttet ut kjøtt da. Eller er det det som er din erfaring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke sikkert vi alle bøtter mere nedpå med melk etter vi kuttet ut kjøtt da. Eller er det det som er din erfaring?

Nei, ikke alle gjør det,men som nevnt tidligere,snakker jeg bla om et par jeg kjenner.

Som faktisk gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke sikkert vi alle bøtter mere nedpå med melk etter vi kuttet ut kjøtt da. Eller er det det som er din erfaring?

Nei, det er vel ingen som har sagt det. Spørsmålet er vel; om man slutter å spise kjøtt av prinsipielle og etiske grunner, f.eks. dyrevern og industriproduksjonen av kjøtt/egg/melk, BØR man ikke da også slutte å spise melkeprodukter og egg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LilSweetie
Nei, det er vel ingen som har sagt det. Spørsmålet er vel; om man slutter å spise kjøtt av prinsipielle og etiske grunner, f.eks. dyrevern og industriproduksjonen av kjøtt/egg/melk, BØR man ikke da også slutte å spise melkeprodukter og egg?

Tja, optimalt sett kanskje. Men likevel; slutter man å spise kjøtt, bidrar man mindre til å støtte kjøttindustrien enn før, selv om man fremdeles drikker melk. Og med deres utgangspunkt har de bidratt i positiv retning selv om handlingsmønsteret deres fremdeles ikke er perfekt.

Jeg skjønner logikken her, men mener folk må få prøve å gjøre en ting i riktig retning uten å måtte forsvare alt annet de gjør. (Med mindre de prøver å gi andre dårlig samvittighet over å spise kjøtt, da skjønner jeg at man graver mer i det de driver med ;) ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men nå er jo poenget her at melk- og eggproduksjonen er en stor del av kjøttindustrien også! Produksjonsdyrene ender faktisk opp i kjøle- og frysediskene like mye som rent kjøttfe. I tillegg har som regel produksjonsdyr ofte dårligere leveforhold enn rene kjøttfe, og derfor er det helt ulogisk at de som er vegetarianere av etiske grunner drikker melk og spiser egg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig er man med på å støtte kjøttindustrien når man drikker melk - melkekyr som ikke produserer nok melk til at det lønner seg, ender opp som dødt kadaver på middagsbordet.

Man risikerer å få alvorlige mangelsykdommer hvis man også kutter ut melk... Så det er et dillemma det der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man risikerer å få alvorlige mangelsykdommer hvis man også kutter ut melk... Så det er et dillemma det der.

Hva mener du? Det risikerer man ikke med et variert kosthold. Hvis det er kalk du tenker på kan man få dekket det gjennom andre kilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man risikerer å få alvorlige mangelsykdommer hvis man også kutter ut melk... Så det er et dillemma det der.

Neppe, mennesker trenger ikke kumelk i det hele tatt. Og det gjelder både vegetarianere og kjøttspisere. (Og når det gjelder melk som kalkkilde er den nokså oppskrytt, siden kroppen vår ikke greier å ta opp mesteparten av kalken som er i den.)

Endret av Eir
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er vel ingen som har sagt det. Spørsmålet er vel; om man slutter å spise kjøtt av prinsipielle og etiske grunner, f.eks. dyrevern og industriproduksjonen av kjøtt/egg/melk, BØR man ikke da også slutte å spise melkeprodukter og egg?

Ihvertfall begrense bruket.

Hun ene jeg kjenner lever mer eller mindre på egg,melk og melkeprodukter.. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...