Gå til innhold

Johnny er slem

Fremhevede innlegg

Skrevet
Så hvis Johnny soner ferdig og går igjennom behandling og blir plassert i nabohuset ditt, vil du da synes det er uproblematisk hvis du har små barn?

Grov neglisjering og misshandling i barndom kan faktisk sette spor og gjøre om på strukturer i hjernen.

Jeg mener jo ikke at slike som Johnny ikke skal få hjelp eller gis opp, men jeg tror at realiteten er at det dessverre ikke er mulig å rehabilitere alle. Det som tidligere ble kalt psykopati vet man f.eks at er umulig(?) å fikse.

Hva er alternativet da?

Fengsel? Bedøvende medisinering og innleggelse? Avliving? :ironi:

Ingen vil ha veien i nærheten av seg og sine.

Men alle vil ha bredere vei å kjøre på. ;)

Det er viktig å ha i bakhodet at vi må passe på barna våre;

Ikke sikkert at Johnny vil utføre sine ugjerninger i nabolaget.

Men ikke sikkert han vil la være heller.

Å snakke med barna er aldri fånyttes uansett tema!

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_Frk Åberg_*
Skrevet
Vi vet jo at pedofili er praktisk talt "uhelbredelig", i den forstand at det er utrolig vanskelig å snu år på år med en gitt tankegang.

I følge noen fagfolk vil ikke alle som forgriper seg på barn gå inn under betegnelsen pedofile. Min hypotese vil da være at de som ikke kan kalles ordentlig pedofile kanskje vil ha lettere for å snu tankegangen i forhold til å forgripe seg på barn.

Jeg mener jo ikke at slike som Johnny ikke skal få hjelp eller gis opp, men jeg tror at realiteten er at det dessverre ikke er mulig å rehabilitere alle. Det som tidligere ble kalt psykopati vet man f.eks at er umulig(?) å fikse.

Han har jo gjort en del fæle ting, men vi vet vel ikke om han egentlig kan kalles en psykopat og dermed hvor vanskelig det vil være å få ham på rett spor.

Skrevet
Man kan jo si det slik at foreldrene hans har ødelagt han. Slik sett har han jo bli voksen uten den grunnleggende "folkeskikken" normale foreldre har sendt med barna sine.

Men jeg regner med at Johnny, når han som voksen man, fikk lære litt om rett og galt. I samfunnet blir dette presset på oss selv i miljøer der alt er lov. Man trenger ikke gjøre annet enn å se på tv for å få moral trukket ned over hodet.

Johnny ville på den måten ha lært at pedofili er galt. At stjeling er galt. Osv.

Han ville også ettervert lært at vokse tar egne valg. Når ingen tok dem for han måtte han velge selv.

Etter all den lærdommen samfunnet tråkker ned over hodet ditt har man muligheter, om en små etter en slik barndom, til å forstå hva man ikke burde gjøre.

Søsteren hans har tydeligvis fortalt Johnny at hun hadde det grusomt siden hun har fortalt han at hun har tilgitt han.

Jeg mener da at han med viten og vilje selv har tatt valget om å gjøre et barn vondt. Han viste at søsteren ble ødelagt. Han har lært at samfunnet ikke aksepterer denne oppførselen. Og han måtte selv utføre handlingen, noe han også gjorde.

Når man kommer vekk fra familien er det lett og fortsette i samme spor som foreldrene. Enkelte ganger fordi det er slik man vet å leve, og ønsket om å forandre seg ikke er der. Slik ble oppdratt, slik overlevde jeg, og tålte jeg det så hvorfor skal ikke alle.

Men man har alle et valg. Fordi man lever ikke bare under sine foreldre, men og i et samfunn. Man kan ikke unngå å få med seg grunnleggende regler og normer.

Så min konklusjon er at det er synd at Johnny opplevde sin oppvekst slik han gjorde. Men han hadde muligheten til å ikke bli sin far eller mor, så jeg føler ingen medlidenhet for han som voksen.

Etter å ha lest hele tråden er jeg helt enig i dette. Ja, det er synd i Johnny sin barndom var vond og førte til at han som barn gjorde grusomme ting. Men som voksen er ikke Johnny lengre et uskyldig offer som ikke "vet bedre", men kalr over at det han gjør er galt. Det å ha en vond barndom er ingen unnskyldning for det man velger å gjøre som voksen.

Kan Johnny bli frisk? Bare hvis Johnny VIL bli frisk. Man kan ikke tvinge help på de som ikke ønsker det selv, og bare Johnny kan endre seg selv.

Skrevet

Kan Johnny bli frisk? Bare hvis Johnny VIL bli frisk. Man kan ikke tvinge help på de som ikke ønsker det selv, og bare Johnny kan endre seg selv.

Det er jeg enig i. :Nikke:

Skrevet
Etter å ha lest hele tråden er jeg helt enig i dette. Ja, det er synd i Johnny sin barndom var vond og førte til at han som barn gjorde grusomme ting. Men som voksen er ikke Johnny lengre et uskyldig offer som ikke "vet bedre", men kalr over at det han gjør er galt. Det å ha en vond barndom er ingen unnskyldning for det man velger å gjøre som voksen.

Ein slik argumentasjon impliserer at menneske med andre psykiske liingar, som dette faktisk er no, kan velge å ikkje vere sjuke. Og det er vel litt rart vel? Johnny er sjuk, i mi erfaring kan han ikkje bli frisk, men så er det jo ein definisjon av frisk også. Eg trur ikkje Johnny vil slutte å forgripe seg på barn, og eg trur ikkje at Johnny vil endre reaksjonsmønsteret sitt heller.

Skrevet
Mamman til Johnny banket - virkelig banket! - alle barna gule og blå for den aller minste ting. Pappan til Johnny var militærmann og sjelden hjemme, og når han var det, var han stort sett fraværende. Seksuelt misbruk var "vanlig" i pappan til Johnny sin familie, bl.a hadde han regelmessig sex med begge søstrene sine frem til de ble voksne. Imidlertid er det ukjent om dette er videreført til noen av de fire barna. Det er sikkert mye mer å si om mamman og pappan til Johnny.

Da Johnny var 8, voldtok han sin 6 år gamle søster, og fortsatte å misbruke henne i lang tid etter det, seksuelt og på andre måter.

Søsteren til Johnny hadde to aborter innen hun var 16 og festet og lå med "hvem som helst". I dag har hun tilgitt Johnny, etter lenge å ha jobbet med seg selv.

Johnny har sittet i fengsel i mange år, og kommer til å være en gammel mann før han kommer ut. Han nekter å fortelle familien sin hva han er dømt for, men de gjetter på seksuelt misbruk av barn.

Er det synd på Johnny?

Om Johnny er slem? Nei, han oppfører seg slik han har lært å oppføre seg.

Om det er synd på ham? Det kommer helt an på om han selv lider under det han gjør.

Dem det er synd på her er hans ofre. Håper bare denne sirkelen kan brytes.

Ellers fatter jeg ikke hvordan man kan sitte her og synse om han kan "bli frisk" eller ikke. Spørsmålet er vel i hvilken grad han kan fungere i et samfunn, og det er det kun spesialister som kan uttale seg med en viss grad av sikkerhet om.

Skrevet
Ein slik argumentasjon impliserer at menneske med andre psykiske liingar, som dette faktisk er no, kan velge å ikkje vere sjuke. Og det er vel litt rart vel? Johnny er sjuk, i mi erfaring kan han ikkje bli frisk, men så er det jo ein definisjon av frisk også. Eg trur ikkje Johnny vil slutte å forgripe seg på barn, og eg trur ikkje at Johnny vil endre reaksjonsmønsteret sitt heller.

Jeg burde skrevet "frisk" for det står ingen steder at Johnny faktisk er syk (psykisk syk)! Er det en selvfølge at Johnny må være syk fordi han har hatt en slik oppvekst og gjort det han har gjort? Han har forøvrig ikke fortalt sin familie hva han sitter inne for, sier det noe om Johnny? Angrer han? Vet han at det han har gjort er galt?

Skrevet
Ein slik argumentasjon impliserer at menneske med andre psykiske liingar, som dette faktisk er no, kan velge å ikkje vere sjuke. Og det er vel litt rart vel?

Men det kan de jo. Mye av behandlingen av psykisk syke går jo ut på å bevisstgjøre dem at de kan velge å bli friske, fremfor å viljeløst la seg seg styre av angst og depresjon. Det handler om å ta kontrollen over eget liv, en kontroll man i utgangspunktet ikke har. Det er selvsagt en vanskelig og lang prosess, men absolutt ikke umulig. Psykiske problemer er ikke en sykdom som forsvinner av seg selv, bare man venter eller medisinerer lenge nok, å bli frisk krever en aktiv innsats fra den syke.

Ang Johnny sier jeg meg enig med de som sier at det er synd på han, men at det ikke unnskylder handlingene hans mot andre. Og han kan bli reddet, dersom han er motivert for det selv.

Skrevet
Jeg burde skrevet "frisk" for det står ingen steder at Johnny faktisk er syk (psykisk syk)! Er det en selvfølge at Johnny må være syk fordi han har hatt en slik oppvekst og gjort det han har gjort? Han har forøvrig ikke fortalt sin familie hva han sitter inne for, sier det noe om Johnny? Angrer han? Vet han at det han har gjort er galt?

Jeg tror det sier noe om Johnny, det kan virke som om han ikke engang til seg selv vil innrømme at han har gjort noe galt. Jeg tror ikke et øyeblikk på at han angrer, og jeg tror han helt klart vet at han har gjort noe galt (hvorfor skulle han ellers nekte å fortelle hva han sitter inne for?). Om han angrer vet jeg ikke, men jeg tviler... Han sier forøvrig at han er uskyldig dømt... :roll:

Dere som sier at det for noen 15-åringer er for sent, hvor er "the point of no return", og hvordan vet man at man har nådd dette punktet?

Og hvordan skal man diagnostisere en psykisk sykdom på en som absolutt ikke vil samarbeide ("det er ikke noe galt med meg")? Hvorfor snur noen ondskapen inn i seg selv (som lillebror Joe) og noen ondskapen ut mot andre (som Johnny)? Joe er helt klart psykisk syk, hvordan kan man vite om Johnny er det eller ikke?

• 2 måneder senere...
Skrevet

En liten oppdatering:

Jeg snakket med lillesøsteren til Johnny for ikke lenge siden, hun fortalte at Johnny i høst fikk prøveløslatelse :overrasket: Da stakk han (bombe...), men ringte søsteren sin og ba om hjelp. Hun ga ham mat og klær og ba ham instendig om å melde seg. Under en flere timer lang samtale, kom det frem at Johnny selv ble voldtatt av en onkel ikke lenge før han voldtok søsteren sin (en syk, syk, syk familie :riste: ). Johnny er nå tilbake i fengsel.

Skrevet

Ja, det er synd på Johnny med tanke på hans opplevelser i barndommen. Hvilket ansvar bør han ta nå? Tja, det kan vi ikke si, vi vet ikke noe om modenhetsnivået hans - skjønner han at det han gjør er galt? Har Johnny fått den rette hjelpen? Bør Johnny være en fri mann etterhvert? Det kan ingen av oss si, for ingen av oss kan vite det, det trengs et kjempeapparat rundt Johnny.. Hvorfor vendte lillebroren det vonde innover i seg? Kanskje opplevde de ikke de nøyaktig samme traumene, kanskje skjedde dette på forskjelige stadier i utviklingen deres, kanskje hadde lillebror en person i sin nærhet som han hadde et godt forhold til - mens Johnny ikke hadde det? Det kan være tusen årsaker til dette, ingen tilfeller er 100% lik, dermed blir ikke reaksjonene like heller.

Skrevet

Jeg synes synd på alle som blir misbrukt av voksne som barn, det er tragisk. Jeg har ikke ord, det er ufattelig, det er ondskap, jeg blir så maktesløs når jeg hører om det, samtidig så vet jeg at det er utbredt.

Jeg tror nok Jonny kan fungere med nettverk og støtteapperat rundt seg. Han trenger hjelp til å bearbeide traumer, men det er vel alle enig om.

Skrevet

Det er synd på Johnny siden det er de traumatiske opplevelsene og mangel på kjærlighet og hjelp som har formet han som den personen han er.

Min erfaring er at det faktisk ikke er så lett å få noen dømt for seksuelt overgrep/pedofili, men de som blir dømt får også tilbud om behandling/forebygging under soningen.

Viss Johnny mener selv at han er uskyldig dømt, nekter å fortelle at det er seksuelt overgrep mot mindreårig(e) (som det antas i denne diskusjonen) samt rømmer fra fengsel/behandlingsopplegget, så sier det meg at dette er en meget farlig mann som vet at det han gjør er ulovlig men likevel ikke vil ta ansvar for det han har gjort.

Jeg vil si at løpet er kjørt for Johnny. Samfunnet i dag består av dømmende mennesker, og jeg er et av de. Det er synd at han har hatt den oppveksten han har hatt, men samfunnet og dets barn kan ikke utsettes å betale prisen for at Johnny hadde en grusom barndom.

Om jeg passer på guttungen min, gjør han oppmerksom på og forklarer hva som er rett og galt og hva han må passe seg for, så kan hverken jeg eller guttungen min forhindre overgrep som skjer under vold fra slike som Johnny, ergo vil jeg heller ikke hatt en slik boende i 'mitt' miljø.

Det er veldig stygt sagt av meg, men jeg er så 'egoistisk' at hensynet til mitt eget barn (og andres for den saks skyld) går langt foran enn å intigrere Johnny tilbake til samfunnet og 'gamble' på at han klarer å kontrollere seg.

Gjest beekeeper
Skrevet

Så rart altså, at typiske "fengselnavn" er Jonny, Ronny og Harry..

• 2 uker senere...
Skrevet
Så rart altså, at typiske "fengselnavn" er Jonny, Ronny og Harry..

Johnny heter egentlig Jonathan. Men, ja, jeg har også hørt det, det er rart...

Jeg er også redd for at løpet er kjørt for Johnny. Det er synd og vondt. Voksne (syyyke!) mennesker ødela et barn, og jeg tror han aldri hadde en sjanse. Johnny var aldri noe løvetannbarn - i motsetning til lillesøstern sin - og jeg tror rett og slett ikke han har kapasitet til å trekke seg opp av hengemyra. Han trenger hjelp, men hvem i et oversprengt og underbudsjettert system gidder å rekke ut hånda til en som misbruker (eller ihvertfall har misbrukt) barn...

Barnet Johnny - han vi alle syns så inderlig synd på - er borte forlengst.

Skrevet
Om Johnny er slem? Nei, han oppfører seg slik han har lært å oppføre seg.

Men som voksen VET han at det er galt. Likevel fortsetter han.

Jeg synes ikke synd i Johnny. Han bør straffes for det han gjør. Han kan forandre seg selv, søke hjelp osv. Det nytter ikke å skylde på trasig barndom resten av livet. Kastrer Johnny på alle mulig måter!

Gjest Gjest 1
Skrevet
Mamman til Johnny banket - virkelig banket! - alle barna gule og blå for den aller minste ting. Pappan til Johnny var militærmann og sjelden hjemme, og når han var det, var han stort sett fraværende. Seksuelt misbruk var "vanlig" i pappan til Johnny sin familie, bl.a hadde han regelmessig sex med begge søstrene sine frem til de ble voksne. Imidlertid er det ukjent om dette er videreført til noen av de fire barna. Det er sikkert mye mer å si om mamman og pappan til Johnny.

Da Johnny var 8, voldtok han sin 6 år gamle søster, og fortsatte å misbruke henne i lang tid etter det, seksuelt og på andre måter.

Søsteren til Johnny hadde to aborter innen hun var 16 og festet og lå med "hvem som helst". I dag har hun tilgitt Johnny, etter lenge å ha jobbet med seg selv.

Johnny har sittet i fengsel i mange år, og kommer til å være en gammel mann før han kommer ut. Han nekter å fortelle familien sin hva han er dømt for, men de gjetter på seksuelt misbruk av barn.

Er det synd på Johnny?

Det var da svært som denne Johnny holdt på. Det er i overkant drøyt å voldta noen ved alder 8 år?

Det er synd på Johnny'er og Ronny'er så lenge de er barn og ungdom. Etterhvert som de vokser til lærer de vel et og annet på skolen og treffer andre mer normale voksne i sine liv? Hvis så burde kunne ta mer og større ansvar for egne valg, synes jeg.

Hvis de derimot nesten bare er i dette miserable miljøet konstant og ikke har kontakt med andre mer normale og sunne mennesker, så er det jo unektelig synd på dem.

På den ene siden har ethvert menneske ansvar for egne valg, tanker, handlinger og liv. På den andre siden er det veldig uheldig å bli født inn i fordervede familier. Mennesker som går inn i religiøse sekter blir jo ofte unnskyldt for sine handlinger fordi de ble påvirket av fellesskapet og ikke visste bedre. Samtidig finnes det eksempler på individualiserte mennesker som er sterke nok til å bryte ut fordi de tenker selv (til slutt).

Hvis fordervede familiers hjerner går i arv er det kanskje ikke så mye å gjøre med? Det er også mulig at omgivelsene behandler Ronny'er og Johnny'er på en slik måte at det er forventet at de oppfører seg dårlig.

Det hjelper vel ikke Ronny'ene at folk går rundt og synes synd på dem, gjør det vel?

Gjest beekeeper
Skrevet
Johnny heter egentlig Jonathan.

Hæ? :klø:

Skjønte ikke helt..

• 2 uker senere...
Skrevet
Hæ?  :klø:

Skjønte ikke helt..

Johnny er forkortelse for Jonathan. På samme måte som lillebror Joe egentlig heter Joseph.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...