Gå til innhold

Johnny er slem

Fremhevede innlegg

Gjest Bellatrix
Skrevet
Jeg vil aldri ALDRI miste troen på mennesker- ALDRI.

Det er nok av eksempler på Løvetannbarn som har klart seg mot alle odds.

Ja, noen klarer seg. Kjempeflott for dem. Selvsagt skal man ikke gi opp mennesker, men det er faktisk de som aldri kommer seg videre. Desverre.

Videoannonse
Annonse
Gjest Bellatrix
Skrevet
Ja det kan man. Det er bare tull å si nei. Så dumme er ikke mennesker. Det er et tøft valg. Man må lære og bli besvist på seg selv, men det går. For noen iallefall. Om Johnny har gitt opp er det andre som ikke gir opp, og faktisk klarer det.

Jeg tror også man kan bryte et mønster, men ikke nødvendigvis at alle vil klare det.

Skrevet

Ja, det er synd på Johnny. Jeg tror aldri det er for sent å redde et menneske, men i et tilfelle som dette vil det nok være både vanskelig og tidkrevende.

Og at en sosiallærer får seg til å si noe sånt om 15-åringer, synes jeg er skremmende.

Skrevet
Jeg vil aldri ALDRI miste troen på mennesker- ALDRI.

Det er nok av eksempler på Løvetannbarn som har klart seg mot alle odds.

Selvfølgelig finnes det eksempler på Løvetannbarn; barn som har klart seg nogenlunde greit til tross for fryktelige oppvekstvilkår. Men Johnny er tydeligvis ikke et løvetannbarn. Visse deler av hjernen kan bli så preget/ødelagt i tidlig barndom at det ikke finnes botemidler. :tristbla:

Gjest Frk Åberg
Skrevet
Ja, pga Johnny har selv vært et lite uskyldig barn som ble et offer. Han vet ikke bedre.

Ja, det er synd på ham, men ikke alle som har en fæl oppvekst blir overgripere selv. Det kan jo være mange grunner til det, og at Johnny virkelig hadde det ille på alle måter. Men jeg mener nå en gang at man likevel har et ansvar, selv om det er lett å forstå hvorfor han utviklet seg som han gjorde. Som noen sa; hvor hadde han lært å voldta som 8-åring?

Nei. Som sos.lærar der eg var lærar sa: "Av og til må til og med du innse at noen mennesker er fortapt, du vil aldri kunne redde dem uansett hva du gjør. De er ødelagt." Og det gjaldt dei på 15...

Jeg syns det er utrolig at en lærer kan ha en slik holdning. En 15-åring har så vidt begynt på livet. Nei, en på 15 år trenger på ingen måte være fortapt.

Skrevet
En 15-åring har så vidt begynt på livet. Nei, en på 15 år trenger på ingen måte være fortapt.

En femtenåring er bare fortapt dersom du lar han være fortapt.

Gjest Bellatrix
Skrevet

Ja, det er for dumt å gjøre en 15-åring til en fortapt person.

Skrevet
Selvfølgelig finnes det eksempler på Løvetannbarn; barn som har klart seg nogenlunde greit til tross for fryktelige oppvekstvilkår. Men Johnny er tydeligvis ikke et løvetannbarn. Visse deler av hjernen kan bli så preget/ødelagt i tidlig barndom at det ikke finnes botemidler. :tristbla:

Det er da nok av dem da- Jimi Hendrix f,eks..Vi kan ikke vite eksakt hva Johnny sliter med..så vi vet ikke om vi klarer "å redde ham "MEN er det liv er det HÅP- vi må slutte å gjøre Johnny til ett offer-snu på flisen-" Hva kan Johnny gjøre for å redde Johnny" ? ;)

Skrevet
En femtenåring er bare fortapt dersom du lar han være fortapt.

Hva mener du med det?

Det er en trist ting å si (at en 15 åring er fortapt), men noen ganger er det dessverre virkeligheten. :tristbla:

Skrevet
Det er da nok av dem da- Jimi Hendrix f,eks..Vi kan ikke vite eksakt hva Johnny sliter med..så vi vet ikke om vi klarer "å redde ham "MEN er det liv er det HÅP- vi må slutte å gjøre Johnny til ett offer-snu på flisen-" Hva kan Johnny gjøre for å redde Johnny" ? ;)

Hva legger du i å "redde Johnny"? Omprogrammere hjernen hans slik at han ikke lenger tenker og handler slik han har gjort hele sitt liv? At han skal få seg kone og barn som han takler å omgås på en fin måte også når frustrasjonene kommer (til tross for at han ikke har noen referanserammer eller egne erfaringer på hva et funksjonelt familieliv innebærer)?

Når er Johnny reddet?

Skrevet
Hva mener du med det?

Det er en trist ting å si (at en 15 åring er fortapt), men noen ganger er det dessverre virkeligheten.  :tristbla:

I den grad man kan fange opp en 15 åring med slike problemer å gi han rett behandling over tid tror jeg at mange vil kunne reddes. Om de ikke vil "normale" så tror jeg at de vil bedre mennesker enn om de ikke fanges opp. Dette krever selvfølgelig ressurser, noe den norske stat tydeligvis ikke har.

Ofte kan hjelp være det som skal til for å få en femtenåring til å forstå at dens barndom var gal, og ting som forgikk var gale. 15 åringen kan få bearbeide blant annet voldtektene av sin søster og få mulighet til å innse det gale i dette. Skjønne det med mishandling. Se livet sitt med nye øyne fra en annen vinkel enn den vanlige.

Alt dette er teorier, og passer nok ikke på Johnny da han er så gammel. Men at det virker på enkelte barn? Ja.

Selvfølgelig er det mange måter å redde et barn på, og ikke alle ønsker å bli reddet. Men de finnes, de barna som man klarte redde.

Skrevet
Hva legger du i å "redde Johnny"? Omprogrammere hjernen hans slik at han ikke lenger tenker og handler slik han har gjort hele sitt liv? At han skal få seg kone og barn som han takler å omgås på en fin måte også når frustrasjonene kommer (til tross for at han ikke har noen referanserammer eller egne erfaringer på hva et funksjonelt familieliv innebærer)?

Når er Johnny reddet?

Jeg skal prøve å svare så godt jeg kan :)

Johnny må leve videre uansett. I stedet for å gjøre Johhny til "et offer " ett avik - og en person som ikke samfunnet trenger så mobiliserer vi ressurser i Johnny, fordi alle mennesker har ressurser. Det kreves samarbeid med ett godt tverrfaglig team-men jeg har absolutt tro på at Johnny kan leve ett noenlunne normalt liv med riktig hjelp.

Skrevet

Jeg ser du spør hva som legges i redning. Med ordet redning mener jeg at han ikke trenger og falle så totalt ned i gjørma som han sannsynligvis kommer til å gjøre uten den hjelpen han kan få. Det er vanskelig å si når man kan definere en person som reddet, og det vil vel være individuelt. Men i det personen klarer stå på egne ben, uten og skade andre eller seg selv har man kommet langt på vei.

Skrevet

Jeg er så glad for at vi har ett barnevern! I dagens samfunn hadde nok Johnny blitt "plukket opp" langt tidligere enn 15 år.

Skrevet (endret)
Ja, det er synd på Johnny. Jeg tror aldri det er for sent å redde et menneske, men i et tilfelle som dette vil det nok være både vanskelig og tidkrevende.

Og at en sosiallærer får seg til å si noe sånt om 15-åringer, synes jeg er skremmende.

Helt enig med deg!!

Det sier litt om denne sosiallærerens verdier, holdninger og grunnsyn når hun kan si at en gutt på 15 år er fortapt!

Jeg er lærer og snart også spesialpedagog, og jeg kommer aldri til å gi opp elever på den måten. Det finnes håp for alle selv om enden av tunnelen kan virke ganske uoppnåelig. Det burde værtfall en sosiallærer vite!

Endret av Vilje78
Skrevet
Helt enig med deg!!

Det sier litt om denne sosiallærerens verdier, holdninger og grunnsyn når hun kan si at en gutt på 15 år er fortapt!

Jeg er lærer og snart også spesialpedagog, og jeg kommer aldri til å gi opp elever på den måten. Det finnes håp for alle selv om enden av tunnelen kan virke ganske uoppnåelig. Det burde værtfall en sosiallærer vite!

:klappe: Flott syn du har på mennesker!

Gjest Apple- på jobb
Skrevet
Når er Johnny reddet?

Utrolig godt spørsmål!! :klappe:

Jeg tror at i utgangspunktet må Johnny ønske å bli reddet, å redde seg selv (noe som ikke er tilfelle her). Vi vet jo at pedofili er praktisk talt "uhelbredelig", i den forstand at det er utrolig vanskelig å snu år på år med en gitt tankegang. Ingen vet når det begynte med Johnny, men man kan jo bare gjette når han i en så ung alder som 8 år begikk voldtekt - da tror jeg det ligger laaaang tid med misbruk bak (mot Johnny) før det.

Lillebroren til Johnny flyktet forresten bort fra grusomhetene og inn i sin egen verden. Han var i mange, mange år mentalpasient, men er nå i ferd med å bli reddet (i den forstand at han nå lever et tilnærmet normalt liv). Det går an! Det er håp! :)

Spørsmålet er kanskje hvorfor lillebror Joe snudde grusomhetene innover, mens Johnny snudde det utover?

Skrevet

En sosiallærer kan være like forutinntatt som andre lærere - og folk flest, for den saks skyld. Som tidligere FAU-representant ved en barne/ungdomsskole har jeg opplevd de rareste holdninger fra lærere, sosiallærer inkludert.

Med mindre Johnny har en alvorlig hjerneskade som ikke kan bøtes med medikamentell behandling er det selvfølgelig håp for ham. Handlingene kan ikke forsvares, men Johnny kan tilgis - han fortjener også en unnskyldning for at verken skole eller omgivelser fanget opp det han levde gjennom og bidro til å forhindre det som skjedde.

Men for at han skal kunne bli et annet menneske og gjøre seg verdig en tilgivelse, så kreves det en innsats som det er tvilsomt om samfunnet er interessert i å spandere. Uansett hvilket ansvar samfunnet måtte sitte med for at det gikk som det gikk.

Skrevet

Det er noe som heter at det er vanskelig å få en gammel hund til å gjøre nye triks.

Vanskelig. Ikke umulig.

Men samtidig er det jo kostbart og med det tenker jeg ikke bare på penger;

Men kanskje andre mennesker Johnny ødelegger på sine bomturer.

Jeg blir trist innvendig dersom vi skal bare velge letteste utvei og gi opp "Johnnyer".

Iallefall dersom de som skal være profesjonelle gir opp. :tristbla:

Skrevet
Det er noe som heter at det er vanskelig å få en gammel hund til å gjøre nye triks.

Vanskelig. Ikke umulig.

Men samtidig er det jo kostbart og med det tenker jeg ikke bare på penger;

Men kanskje andre mennesker Johnny ødelegger på sine bomturer. 

Jeg blir trist innvendig dersom vi skal bare velge letteste utvei og gi opp "Johnnyer".

Iallefall dersom de som skal være profesjonelle gir opp.  :tristbla:

Så hvis Johnny soner ferdig og går igjennom behandling og blir plassert i nabohuset ditt, vil du da synes det er uproblematisk hvis du har små barn?

Grov neglisjering og misshandling i barndom kan faktisk sette spor og gjøre om på strukturer i hjernen.

Jeg mener jo ikke at slike som Johnny ikke skal få hjelp eller gis opp, men jeg tror at realiteten er at det dessverre ikke er mulig å rehabilitere alle. Det som tidligere ble kalt psykopati vet man f.eks at er umulig(?) å fikse.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...