Gjest Grønn Frosk Skrevet 15. november 2006 #1 Del Skrevet 15. november 2006 Hei. Jeg prøver å forstå en del ting rundt den katolske tro, og da særlig utøvelsen av troen. Jeg har hørt om sakramentene, og har lest hva disse innebærer direkte sett, men vet allikevel lite om de. Som hva de forskjellige sakramentene egentlig symboliserer? Det aner jeg ikke.. Har såvidt vært innom en katolsk kirke, og tent lys for de levende og døde. Det er vel egentlig det eneste ritualet jeg forstår hovedtrekkene i. Finnes det en norsk side som forklarer ritualene i troen? Blir veldig takknemlig dersom noen kan komme med en link til meg. Er også veldig nysgjerrig på hva skrifting egentlig innebærer? Er dette noe kun katolikker kan gjøre, eller kan andre også skrifte? Blir man skyldfri etter å ha skriftet? Kan protestanter gå til katolske messer? Vet at de ikke kan ta i mot nattverd, men kan de delta i andre ritualer? Ble masse spørsmål her nå, og jeg håper noen tar seg tid til å svare meg på noen av de Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
iviking Skrevet 15. november 2006 #2 Del Skrevet 15. november 2006 Hei. Jeg prøver å forstå en del ting rundt den katolske tro, og da særlig utøvelsen av troen. Jeg har hørt om sakramentene, og har lest hva disse innebærer direkte sett, men vet allikevel lite om de. Som hva de forskjellige sakramentene egentlig symboliserer? Det aner jeg ikke.. Hei grønn frosk, selvfølgelig har jeg tid til å svare Den katolske kirke har 7 sakramenter. Dåp Ferming (konfirmasjon) Eukaristien (nattverden) Botens sakrament (skriftemålet) Ekteskapet Ordinasjon - av biskoper, prester og diakoner Sykesalvingen Et sakrament er et konkret, synlig tegn på at Gud gjør noe i, med eller for oss som vi ikke kan se med våre øyne. (fra katolsk.no) Jeg kan si mye om sakramenter, men det står godt forklart her allerede: http://www.katolsk.no/artikler/sakramen.htm bare spør hvis du ikke finner svar på det du lurte på ang. sakramenter der. Har såvidt vært innom en katolsk kirke, og tent lys for de levende og døde. Det er vel egentlig det eneste ritualet jeg forstår hovedtrekkene i. Finnes det en norsk side som forklarer ritualene i troen? Blir veldig takknemlig dersom noen kan komme med en link til meg. Katolsk.no er en meget god plass å starte Er også veldig nysgjerrig på hva skrifting egentlig innebærer? Er dette noe kun katolikker kan gjøre, eller kan andre også skrifte? Blir man skyldfri etter å ha skriftet? Skrifting i den Katolske kirke er bare for Katolikker ja, men man skrifter også før man konverterer. Å skrifte innebærer helt praktisk at man forteller en prest hvilke alvorlige synder (som en husker) man har begått siden sist skriftemål. Det er lurt å tenke gjennom før man skrifter hvilke synder jeg har begått. Deretter får man tilgitt sine synder, så ja man blir skyldfri etter man har skriftet, helt til en begår en ny synd. Kan protestanter gå til katolske messer? Vet at de ikke kan ta i mot nattverd, men kan de delta i andre ritualer? Ble masse spørsmål her nå, og jeg håper noen tar seg tid til å svare meg på noen av de ← Protestanter kan selvfølgelig gå til Katolsk messe. En kan også f.eks delta i rosenkrans bønn etter visse messer hvis en ønsker det. Hvis det er noe mer du lurer på er det bare å spørre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Grønn Frosk Skrevet 15. november 2006 #3 Del Skrevet 15. november 2006 Tusen takk, iviking. Jeg er ganske facinert over denne trodretningen, og setter pris på hjelpen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå