Gjest Sokrates Skrevet 11. november 2006 #1 Del Skrevet 11. november 2006 Er det noen som har meninger om aktiv dødshjelp, eller ikke. Hvilken fagperson skal i så fall bestemme om en person er "ved sine fulle fem" og pasienten selv kan bestemme over sin, eventuelle, død? Jeg er for aktiv dødshjelp, om personen selv vil dø. Det er her ment der hvor personer er "oppgitt av legene", og pasienten er å anse som; "ved sine fulle fem". Dette innlegget er ikke ment provosere ei heller ment som noe negativt ved verken religion og eller livssyn. Synspunkter mottas, takk. Men, personer med ekstreme synspunkter bør holde seg unna, i respekt for personer, nær familie osv., som er i en slik situasjon og har en annen mening. Det er heller ikke min hensikt å støte noen. mvh Sokrates. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
iviking Skrevet 11. november 2006 #2 Del Skrevet 11. november 2006 Jeg er i mot aktiv dødshjelp. Det strider i mot det som er, og som altid har vært legers jobb, nemlig å redde liv. Desuten kan vi se til land der aktiv dødshjelp hvor det har vært ekstremt støtende tilfeller av aktiv dødshjelp. Jeg mener heller ikke at mennesket skal bestemme når noe skal dø eller ikke, bare Gud har rett til det. Jeg fryket også at eldre mennesker vil føle seg som en belastning for sammfunnet og vil ønske å få aktiv dødshjelp. Hvis folk er deprimerte burde vi heller gi dem psykriatisk hjelp. Jeg har flere synspunkter også, og jeg er sikker på at det er mange som ikke er enig med meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 11. november 2006 #3 Del Skrevet 11. november 2006 Jeg har hørt/lest om tilfeller av aktiv dødshjelp der jeg kan forstå at man gjør som man gjør. På den annen side. Jeg tror ikke jeg kunne være den som ga aktiv dødshjelp. Tok et annet menneskes liv. Det er en avgjørelse man faktisk må leve med selv om man ønsket å "hjelpe". En annen ting er jo at alvorlig syke mennesker kan bli deprimerte. Kanskje blir en slik avgjørelse tatt litt for raskt? Kanskje kunne det være håp for bedring i situasjoner som så håpløse ut likevel? Jeg synes det er et veldig vanskelig spørsmål og har ingen enkle svar selv. Finnes det noen enkle svar? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Top Gun Skrevet 12. november 2006 #4 Del Skrevet 12. november 2006 (endret) Jeg mener heller ikke at mennesket skal bestemme når noe skal dø eller ikke, bare Gud har rett til det.Vel, siden Gud er en eventyrfigur må man nesten bruke andre metoder enn ønsketenkning for å vurdere om aktiv dødshjelp skal være lov eller ikke. Jeg mener aktiv dødshjelp bør være tillatt. Enhver person eier seg selv. I tvil dersom personen er psykisk syk. Det strider i mot det som er, og som altid har vært legers jobb, nemlig å redde liv.Og hva om det er andre enn legen som gjør jobben? Det er fremdeles aktiv dødshjelp. Endret 12. november 2006 av Top Gun Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
iviking Skrevet 12. november 2006 #5 Del Skrevet 12. november 2006 Vel, siden Gud er en eventyrfigur må man nesten bruke andre metoder enn ønsketenkning for å vurdere om aktiv dødshjelp skal være lov eller ikke. Ok, leste du nettopp hva trådstarter skrev, du kommer inn i diskusjonen med en veldig respektløs holdning til andre personers meninger. Jeg mener aktiv dødshjelp bør være tillatt. Enhver person eier seg selv. I tvil dersom personen er psykisk syk. Og hva om det er andre enn legen som gjør jobben? Det er fremdeles aktiv dødshjelp. ← Hvis det ikke er en lege som utførere det så blir det jo drap. Det er jo ikke bare å gi folk gift, du må vite litt mer hva du gjør. Hvorfor skal staten måtte drepe folk, du sier jo at enhver person eier seg selv, ja da bør de ordne opp selv og. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Susannah Skrevet 12. november 2006 #6 Del Skrevet 12. november 2006 Jeg er i prinsippet for aktiv dødshjelp, jeg tror det er mange som ligger i de siste årene av sitt liv og føler at hele tilværelsen er uverdig. Særlig hvis de da selv ytrer ønske om å dø, men ikke kan gjennomføre det selv, bør dødshjelp vurderes. Men hvem skal gjøre det? Ville jeg selv vært i stand til å hjelpe en slektning eller en venn som ba om dette? Jeg vet ikke. Det jeg reagerer på i denne debatten generelt, er når Guds vilje og hva som er naturlig kommer inn i bildet. Det har jo vært noen saker i media angående dette. Når man ser bilder av dem som ligger der, bundet til maskiner som puster for dem, det er maskiner som mater tilfører dem næring - er dette særlig naturlig??? Hvis det var opp til naturen (Gud?) da, hadde jo denne personen allerede vært død fordi kroppen ikke kunne puste eller ta til seg næring eller på andre måter fungere selv. Så hvis dette med Gud skal trekkes inn i debatten, har jo legene allerede spilt Gud med å ta avgjørelsen om å la dem leve? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mossa Skrevet 12. november 2006 #7 Del Skrevet 12. november 2006 Jeg er for aktiv dødshjelp. Personen må da i tilfelle ha dette nedskrevet, signert av personer som kan bekrefte at personen er ved sine fulle fem. At folk blir liggende, kanskje årevis,mer død enn levende, er grusomt. Når det ikke på noen måte er mulig å redde dette mennesket, hadde det vært bedre om de fikk slippe. Det er mange mennesker som ikke ønsker noen form for behandling, fordi de ikke ønsker å forlenge dødsleiet.. og det er jo også en form for dødshjelp. Men at leger/helsepersonell ikke ønsker å bidra med dette sier jeg ikke noe på. For det er ikke noe som Hvermannsen burde få bidra med. Det er et vanskelig spørsmål...og svarene er enda vanskeligere å finne!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
iviking Skrevet 12. november 2006 #8 Del Skrevet 12. november 2006 å ikke ønske å få behandling, eller å si at man ikke ønsker å bli gjenopplivet hvis en får hjertefeil under en operasjon f.eks kalles Passiv dødshjelp. Det er jeg også for. Jeg vil også anbefale dere å lese; http://www.katolsk.no/artikler/eutana4.htm passer godt for alle, også de som ikke tror på Gud ;-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Valiant Thor Skrevet 12. november 2006 #9 Del Skrevet 12. november 2006 jeg er for aktivdøds hjelp. Vist det ikke er noen mulighet for at personen kan våkne opp igjen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Top Gun Skrevet 12. november 2006 #10 Del Skrevet 12. november 2006 Ok, leste du nettopp hva trådstarter skrev, du kommer inn i diskusjonen med en veldig respektløs holdning til andre personers meninger.Jeg respekterer at andre har andre meninger enn meg, men begrunnelsen forstår jeg ikke siden den er basert på irrasjonalitet. Religion bør holdes utenfor rasjonelle debatter, noe som ikke alltid praktiseres. Hvis det ikke er en lege som utførere det så blir det jo drap. Det er jo ikke bare å gi folk gift, du må vite litt mer hva du gjør. Hvorfor skal staten måtte drepe folk, du sier jo at enhver person eier seg selv, ja da bør de ordne opp selv og.Det er ikke drap om personen går med på det selv og skriver under osv. osv. Å eie seg selv betyr å ha rett til å bestemme over egen kropp og eget liv. Dette innebærer selvsagt at en kan få hjelp av andre til å utføre handlinger, i denne sammenheng ta sitt eget liv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå