Gå til innhold

fattigdom i norge


Gjest Gjest_sally_*

Anbefalte innlegg

Herregud for en diskusjon.... :frustrert:

Da jeg skilte meg for endel år siden havnet jeg i fattidommens Norge! Jeg ble samtidig rammet av en ryggskade som ikke kunne gjøres noe med og jeg mistet både jobb og sykepenger pga dette. Ble satt på rehabelitringspenger.

Var alene med omsorgen for to barn. (5 og 7 år)

Hadde en husleie på 6000,-

Fikk utbetalt 6000,- i mnd i rehabeliteringspenger. Hadde barnetrygd på 1800 pluss bidrag på 1800 i mnd og fikk 2000 i mnd fra sosialen. Dette skulle dekke: mat, klær, telefon, strøm, husleie, møbellån og alt annet som var igjen siden før seprasjonen av lån og regninger.

Ble sendt til økonomisk rådgiver fordi sosialen mente jeg brukte pengene feil siden jeg ikke kunne betale regningene mine! Denne kunne ikke si at jeg hadde gjort noe feil og han så jo at jeg brukte penger kun på det jeg MÅTTE bruke dem på.

Resultatet?

120 000 i gjeld etter 2 1/2 år på sosialhjelp! Registrert som dårlig betaler og ingen hjelp å få.

Jeg har klart å jobbe meg ut av dette, men jeg brukte nesten 8 år på det og en mindre psykisk sterk person ville IKKE klart det!

Og JA jeg farget hårt og JA jeg røkte under denne tiden, men det var jaggu også det eneste jeg hadde av luksus! Kjøpte ikke ett eneste nytt klesplagg til meg selv på 2 1/2 år. Hadde i perioder verken råd til tobakk eller bind! Min datter var på skitur med skolen UTEN ski fordi jeg ikke hadde råd til å kjøpe noen....

Ikke snakk om ting dere ikke har prøvd og ikke bare se å dømme uten å vite!

(Første gang jeg har blitt så sint av å lese en tråd her inne)

Du farget håret og røyka sier du. Men unnskylder det med at det var den eneste luxusen du unte deg. :overrasket:

Når du lar slike luxusgoder som røyk komme foran å gi din datter ski så hun slipper å stille på skolen uten ski så kan ikke jeg kalle det for annet enn rævva prioritering :frustrert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Måvite; det finnes da adskillig med folk som har 100 % jobb som får utbetalt mindre enn det du fikk (bla jeg). Er alle disse automatisk fattige?

Alt er relativt.

All ære for at du har kommet deg ut av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok noen er dårlig i matte her....

Hadde etter husleie utbetalt 5600,-

Strøm 1050,- mnd - gjennomsnittlig pr år.

Forsikring 350,, mnd

Telefon 300,- mnd - måtte ha den for å være tilgjengelig (krav fra aetat)

Behandling for ryggen 500,- mnd

Møbellån 790,- mnd - var opprettet før seprasjonen

Matpenger til skolen 200,- mnd

Resten skulle holde til mat, klær og alt annet resten av den mnd. Altså 2410 kroner !!! TIL 3 STYKKER?????????????????

Og jada et par ski koster 100 i mnd? Det var det jeg brukte på tobakk! Finn meg de skiene på forhånd takk! Og hårfargingen var gratis!!!!!

Så kall det luksusgoder til du spyr uten at det bryr meg mer enn midt i ræva! (unnskyld utrykket, men........) :frustrert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måvite; det finnes da adskillig med folk som har 100 % jobb som får utbetalt mindre enn det du fikk (bla jeg). Er alle disse automatisk fattige?

Alt er relativt.

All ære for at du har kommet deg ut av det.

Fortell meg om noen som er i full jobb som har utbetalt 6000,- i mnd?

Jpda om du regner med støtte fra sosialen og barnetrygd og bidrag er jeg med, men da er det ikke lengre snakk om ett menneske, men tre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok noen er dårlig i matte her....

Hadde etter husleie utbetalt 5600,-

Strøm 1050,- mnd - gjennomsnittlig pr år.

Forsikring 350,, mnd

Telefon 300,- mnd - måtte ha den for å være tilgjengelig (krav fra aetat)

Behandling for ryggen 500,- mnd

Møbellån 790,- mnd - var opprettet før seprasjonen

Matpenger til skolen 200,- mnd

Resten skulle holde til mat, klær og alt annet resten av den mnd. Altså 2410 kroner !!! TIL 3 STYKKER?????????????????

Og jada et par ski koster 100 i mnd? Det var det jeg brukte på tobakk! Finn meg de skiene på forhånd takk! Og hårfargingen var gratis!!!!!

Så kall det luksusgoder til du spyr uten at det bryr meg mer enn midt i ræva! (unnskyld utrykket, men........) :frustrert:

Dersom du bruker 100 kr i mnd på røyk så får du fint etpar barneski etter 6-7 mnd uten røyk ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom  du bruker 100 kr  i mnd  på røyk så får du fint etpar barneski etter 6-7  mnd uten røyk ;)

Javist midt på sommeren :sjenert: Men klart hun "kunne" jo fått dem året etter.... om ikke sosialkontoret hadde krevd at alle kontoer var tom til enhver tid for å få utbetalt det lille jeg fikk...

Måtte faktisk tømme sparekontoene til barna for å få hjelp fra dem :grine:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror ikke bare det handler om inntekter, men utgifter- faktisk MEST om utgifter.

Har man nedbetalt leilighet og er en enslig person, så kan man leve bra på en helt minimal inntekt. Har du rådyr husleie og ansvar for barn, så kan samme inntekt være under fattigdomsgrensen og vel så det.

Annanym sier at det er ræva prioritering å røyke fremfor å gi datteren ski. Det er et godt argument som de fleste kan være enig i. MEN det har to store drawbacks: For det første kan man ikke bare slutte å røyke, og så vips ha råd til skiutstyr. Det er nettopp slik det ikke funker! Noen tiere klarer man alltids å trylle frem, men skiutstyr til barn koster veldig mye mer. Jeg er enig i at man bør prioritere barna fremfor røyk, men det er ikke slik at de småpengene man unnlater å bruke nødvendigvis manifisterer seg som tusen kroner etter tre måneder. For det andre, så var dette den eneste luksusen Måvite unnet seg. Hvorfor henger du deg fullstensig opp i den luksusen? Hun skrev jo i neste setning at hun ikke kjøpte et klesplagg på 2 1/2 år- hvordan stiller du deg til det?

Ikke meningen å være krass, men jeg tror at det er mye enklere å sitte på utsiden og kritisere, enn det er å være midt oppi det. Og igjen, det er forskjell på å være fattig på permanent basis, og det å være fattig i en overgangsperiode man vet at man kommer ut av etterhvert. Den førstnevnte kategorien har mange flere tilknyttede problemer enn den siste, og det bør man ta i betraktning.

nå er jeg vel heller ganske glad for att hu ikke hadde råd til ski til meg, jeg ekke SÅ glad i gå på skitur, og jeg var faktisk ikke med på skituren, var hjemme pga jeg ikke hadde ski :legrine:

uansett, det er ett stort psykisk press å være BLAKK, det tror jeg alle her er veldig enige i, med mindre dem aldri har følt seg blakk. greit att penger er prioriteringer, men att mamma farga håret sitt en gang på... eh ja ett helt liv så ville jeg ikke hoppe på henne å drepe henne fordi hun prioriterte det fremfor å gi meg ski, ikke att hun røyker heller!

uansett så er det så mye mer jeg synes er helt teit å prioritere! jeg tror vi kunne levd bedre uten tv enn røyk, vi klarte det i alle fall fint for 50-60 år siden. og egentlig trenger vi ikke oppvaskmaskin heller, fordi å vaske for hånd lærer en att man faktisk KAN ta oppvasken etter hvert som den hoper seg opp i stedet for å vente til det flyter over i huset av skitne tallerkner.. det som ER feilen, det som GJØR oss fattige nå i dag er fordi vi har en generelt HØY standard, vi har fått flere "behov", vi MÅ ha tv og vi MÅ ha oppvaskmaskin.. og greit, kanskje noen faktisk MÅ ha en oppvaskmaskin fordi de har en såpass krevende jobb att de rett og slett ikke har tid til sånt, men man kjøper jo ikke en ny oppvaskmaskin for hver gang vi trenger den...

jeg tror jeg glemte poenget mitt... men jeg liker ikke dem som skjærer alle under en kam og sier att sånn er ALLE fattige og om det der med fattige med piercings osv.. man KAN pierce seg selv..! eller som tidligere sagt her; ha gode venner...

men jeg tror att uansett hvor fattige vi mennesker er så må man være veldig sterk for å komme seg ut av denne sirkelen og ha vettet i behold etterpå, og jeg tror mamma (måvite) hadde det som trengtes og att det som hjalp henne var god støtte fra hennes familie, da mest hennes foreldre (jeg er bare utgifter). og jeg håper hun ikke dreper meg for å hive inn dette inlegget...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida vennen skal ikke drepe deg.... (når jeg ikke har gjort det til nå ser jeg ingen vits i det, snart må du betale for deg selv) :ironi:

Men oppvaskmaskin svartku.... DET HADDE VI IKKE...... Og du hjalp ikke til med oppvasken heller...

Men heldigvis er du ikke "bare" en utgift for meg! Du er min kjære datter som jeg er veldig glad i ;)

Og dette var on topic? Ja vist ja... :ironi:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida vennen skal ikke drepe deg.... (når jeg ikke har gjort det til nå ser jeg ingen vits i det, snart må du betale for deg selv)  :ironi:

Men oppvaskmaskin svartku.... DET HADDE VI IKKE...... Og du hjalp ikke til med oppvasken heller...

Men heldigvis er du ikke "bare" en utgift for meg! Du er min kjære datter som jeg er veldig glad i  ;)

Og dette var on topic? Ja vist ja...  :ironi:

ja eh altså.. jeg var vel ikke så gammel att eh jeg kunne hjelpe til med oppvask og eh.. sånt.. også var ripsbuska til naboen mye mer spennende på den tiden :sjarmor:

men om du skal ta meg i sånt når jeg stiller opp og forsvarer deg her så kan jeg vel like greit bare gå jeg da... jaaa, du blir vel med ut å røyke..? :ler:

off-topic :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du spør; ski får man på loppemarked til 50-100 kr.

Og for all del; jeg betviler ikke at du satt trangt i det og var fattig at det var vanskelig.

Jeg synes det er lite interessant å diskutere enkeltsaker, da en del behov og boligpriser er helt ulike avhengig av hvor man bor osv.

Som Svartku89 sa; det er dumt når folk sier at alle fattige er sånn eller slik. JA, det synes jeg også, og jeg kjenner meg ikke igjen i alle de merkelige beskrivelsene her om cola fremfor vann, hamburger fremfor sunnere mat osv.

Og jeg synes det er trist med folk som prioriterer røyk fremfor mat til barna. For det er det faktisk noen som gjør.

Og for øvrig tror jeg ikke man noensinne vil bli kvitt fattigdom, da det alltid vil finnes noen som ikke har begrep om økonomisk styring, uansett hvor mye støtte de får av staten/lønn de får av jobben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt er relativt.

Jeg syns det er ille at fattige får kritikk for at de har bleket hår. Er det slik at de ikke er "verdige fattige" med mindre de voksne går i filler og krabber på knærne? Er det slik at de fattige skal få skjeve blikk hvis de "slår ut håret" og flotter seg med en hjemmebleking til en hundrelapp? -fordi de kunne/burde prioirtert annerledes? Har man ikke rett til å klage fordi om man (som alle oss andre) av og til "skeier ut" og bruker penger på noe som faktisk ikke var 100% nødvendig? Når de er omgitt av mennesker som "skeier ut" og "unner seg litt ekstra" konstant!

Hvorfor skal fattige stå til rette for hvordan de bruker pengene sine? Poenget må vel være hva de har i forhold til hva de fleste rundt dem har? Om en fattig prioriterer bra eller dårlig er vel ikke noe vi kan sitte og synse om?! Vi legger oss da ikke oppi hvor ofte naboen er hos frisøren og bleker håret sitt, eller hvor mye penger andre bruker på unyttige ting?

Jeg tror at langvarig fattigdom (relativ fattigdom, dvs sett i forhold til levesettet til de det er normalt å sammenligne seg med) gjør en hel del med mennesker. Jeg tror det er ufattelig kraft-utsugende, jeg tror det griper inn på alle livets områder, det ekskluderer, det bryter ned selvverdet og troen på at "det nytter".

Om det å se "fin ut på håret" er den ene lille "luksusen" som er oppnåelig, (en boks hjemmebleking annenhver måned opp mot oss andre som er hos frisøren hver 6. uke), så skal det bli fokuset?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om en fattig prioriterer bra eller dårlig er vel ikke noe vi kan sitte og synse om?!

Selvsagt kan man det i en del tilfeller!!

En bekjent gikk på sosialen og takket nei til 3 jobber hun ble tilbudt av aetat pga "var ikke hennes stil og interessefelt". Syting om dårlig råd gikk da lite hjem hos meg.

En annen bekjent brukte hele den magre lønnen på en enorm rasehund som spiste henne ut av huset. Koselig med hund, men kan jo være smart å regne ørlittegrann på forhånd om man har råd til de utgifter dette innebærer (hvilket hun ikke hadde, og derfor måtte kvitte seg med etter 2 år).

Kartongvis med vin og ut på byen hver helg er også noe ufornuftig i min verden, om man ikke har råd til å betale studielånet.

Å bruke flere hundre kroner i måneden på glossy magasiner er heller ikke nødvendigvis lurt om man klager over dårlig råd, ei heller å kjøpe så mye sko at de fyller 3 søplesekker når man flytter.

Om det å se "fin ut på håret" er den ene lille "luksusen" som er oppnåelig, (en boks hjemmebleking annenhver måned opp mot oss andre som er hos frisøren hver 6. uke), så skal det bli fokuset?

Ja det er klart, om frisør hver sjette uke er normen, så er det jo mange fattige her i landet. Selv har jeg nå helt ok råd, men har ikke vært hos frisør siden mai, pga økonomiske prioriteringer.

Man kan mene MYE om prioriteringer, både for fattige og folk med vanlig inntekt. Når de klager over at pengene ikke strekket til, og de har litt uortodokse måter å benytte inntekten sin på.

Mener jeg.

Endret av Donpedro
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bellatrix

På en måte er jeg enig med Donpedro. Jeg vet om en som har fått leiligheten finansiert av sosialen lenge. Da hun etterhvert måtte se seg om etter en ny leilighet så måtte hun stoppes i å sette seg på liste på en leilighet som var 1000 kroner dyrere i måneden enn den hun allerede ikke hadde råd til. Noen ganger kan man tenke at fattige bør prioritere annerledes, men å pirke på at fattige unner seg ny hårfarge og et godt måltid en gang i blant blir feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skjønner hva du mener, Donpedro.

Jeg har ingen fattige venner, men jeg kjenner mange som klager over dårlig råd. Da går det på at de må vente et par år før de kan totalfornye det "håpløst umoderne kjøkkenet sitt" at de ikke har råd til akkurat den bilmodellen de ønsker seg, osv. Samtidig som de forteller at de "går for blå jul i år" og derfor ser seg nødt til å skifte ut alt av julepynt, gir barna en ny dvd hver lørdag, osv osv.

Og enig med deg - mener man at man er fattig takker man ikke nei til en jobb fordi det ikke er "drømmejobben". De får ingen sympati fra meg.

Men jeg har sympati med de i blant oss som har så utrolig mye mindre å rutte med enn "alle rundt seg". Jeg syns synd på mennesker som ikke har råd til å holde hund, og jeg syns det er trist at noen må velge mellom å bleke håret sitt eller å sende barnet sitt på skoletur.

Og jeg syns det er trist at en fokuset blir at "damen har bleket hår" når en kvinne står fram på tv og forteller at hun sliter økonomisk. Hun gjør sikkert dårlige prioriteringer iblant, hun som de fleste andre, men det endrer ikke det faktum at enkelte har så lite å rutte med at de (og barna deres) settes på siden i fht "folk flest". Om den enkelte så bruker det lille de har på hårbleking og røyk eller på grønnsaker og omega 3, endrer ikke det på hovedbudskapet som er at folk flest har utrolig god råd, og at noen få faller veldig igjennom, noe som ekskluderer de det gjelder fra en rekke ting vi andre tar for gitt.

At det finnes enkeltmennesker som prioriterer dårlig; ja helt klart! At det finnes enkeltmennesker som gjør dårlige valg og egentlig bare kan takke seg selv; ja helt klart! At det finnes enkeltmennesker som er late og sitter på rumpa og sutrer; ja selvfølgelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er ille at fattige får kritikk for at de har bleket hår. Er det slik at de ikke er "verdige fattige" med mindre de voksne går i filler og krabber på knærne? Er det slik at de fattige skal få skjeve blikk hvis de "slår ut håret" og flotter seg med en hjemmebleking til en hundrelapp? -fordi de kunne/burde prioirtert annerledes? Har man ikke rett til å klage fordi om man (som alle oss andre) av og til "skeier ut" og bruker penger på noe som faktisk ikke var 100% nødvendig? Når de er omgitt av mennesker som "skeier ut" og "unner seg litt ekstra" konstant!

Jeg er enig. Det å feks bruke en hundrings på å farge håret er ikke det som gjør noen fattige. Det er en prioritering, som alt annet. Hvorvidt man er fattig kommer an på hva man har å rutte med. Dersom jeg feks lever for 2000,- i mnd er jeg fortsatt fattig, selv om jeg prioriterer å kjøpe en bok, fremfor å spise middag en dag.

Og når det gjelder både piercinger, cd'er og bøker er det mange som sitter med dette fra før av, og da synes jeg det er unødvendig at de skal føle at de må kaste dette, bare for at folk skal tro dem når de sier de har dårlig råd. Dersom man vet at de fortsatt svir av noen tusenlapper i måneden på slike ting, så kan man jo lure på prioriteringen, men å henge seg opp i sånne ting uten å kjenne vedkommende er bare smålig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...