Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
Jo, det gjør jeg. Reiser alltid med pinsett og neglefil i metall, har aldri opplevd å bli fratatt dette.

Fant forresten svaret på mitt eget spørsmål. Leppestift og annen sminke i fast konsistens trenger ikke være i litersposen, så dette skal gå fint :)

Varierer nok. Svigers ble tatt fra neglefilen, venninnen min slapp gjennom med strikketøy. Begge reiste til London i høst.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Sist jeg skulle ut og fly (fra England til Norge) brukte jeg over 3 timer igjennom sikkerhetskontrollen. Flyet rakk jeg selvsagt ikke da vi ikke kunne sjekke inn tidligere enn 2 timer før avgang.....

Lei. Jeg fløy til London i okotber, og vi brukte45 min fra vi ankom flyplassen, til vi hadde sjekket inn og var ferdig med sikkerhetskontroll.

Synes ikke reglene er problemetaiske å forholde seg til.

Skrevet (endret)

Reiste fra England til Norge i går. Sikkerhetskontrollen tok bare 5-10 minutter lenger tid enn normalt. Reiser du til/fra England kan du ikke ha med noen toalettsaker, selv ikke i en slik gjennomsiktig plastpose. Venninnen min måtte sjekke inn hådbagasjen sin, fordi hun hadde sjampo og en del sminke i håndbagasjen.

Flyplassen jeg fløy fra hadde allerede innført de nye reglene.

Endret av Naria
Skrevet
Men Malama, det er jo bare å drikke opp vannet på vei til sikkerhetskontrollen, ta med den tomme flaska inn (for det må vel være lov?) og fylle den opp med vann igjen på toalettet.

Tviler, for enhver beholder regnes utfra om den var full, uanset hvor lite som er i den. KANSKJE ikke om den er helt tom og tørr, men det blir den jo neppe.

Men dette er ikke noe stort personlig problem for meg, jeg skal nok klare meg fint, de gangene i løpet av et år jeg flyr. Men generelt tror jeg at det blir en del køer og rot, særlig i begynnelsen, og jeg skal i alle fall forberede min mor, som skal ut og fly nå snart, slik at hun ikke har noe "ulovlig" i alle fall :)

Skrevet
Reiste fra England til Norge i går. Sikkerhetskontrollen tok bare 5-10 minutter lenger tid enn normalt. Reiser du til/fra England kan du ikke ha med noen toalettsaker, selv ikke i en slik gjennomsiktig plastpose. Venninnen min måtte sjekke inn hådbagasjen sin, fordi hun hadde sjampo og en del sminke i håndbagasjen.

Flyplassen jeg fløy fra hadde allerede innført de nye reglene.

Dette har ikke noe med de nye EU-reglene å gjøre. England har praktisert dette siden de som skulle lage flytende bomber ble tatt (i august?)

Gjest Deception
Skrevet

Huff, triste greier. Jeg skal flytte til et naboland, og har planlagt å ta hjemreiser med bare håndbagasje. Endel av toalettproduktene har jeg jo uansett i dobbel versjon, men ikke alt.

Sminkemappe med bare tørre ting får man vel ha i håndbagasjen fortsatt, så vidt jeg vet? Og endagslinser burde vel gå greit?

Jeg fikk forresten en pinsett målt engang, i England. Den fikk lov til å bli med med et nødskrik.

Skrevet

Jeg ser virkelig ikke problemet.

Hvor mye væske har dere egentlig behov for å ha med ombord på et fly? Jeg har stort sett kun behov for vann, og det får man da fint tak i etter kontrollen. Alt av legemidler og babymat er tillatt. Og at det skal være så forferdelig å sjekke inn bagasje og ikke ha alt som håndbagasje lenger, det har jeg problemer med å forstå.

Disse reglene blir gjennomført av sikkerhetsårsaker, det er da mye bedre å måtte vente et kvarter på bagasjen og gjennomføre noen ekstra forholdsregler enn at flyet skal bli sprengt i lufta?

Skrevet
Jeg ser virkelig ikke problemet.

Hvor mye væske har dere egentlig behov for å ha med ombord på et fly? Jeg har stort sett kun behov for vann, og det får man da fint tak i etter kontrollen. Alt av legemidler og babymat er tillatt. Og at det skal være så forferdelig å sjekke inn bagasje og ikke ha alt som håndbagasje lenger, det har jeg problemer med å forstå.

Disse reglene blir gjennomført av sikkerhetsårsaker, det er da mye bedre å måtte vente et kvarter på bagasjen og gjennomføre noen ekstra forholdsregler enn at flyet skal bli sprengt i lufta?

Det kan være mange grunner til at det er greit å bare ha håndbagasje. F.eks når man kommer fra utlandet og skal via Gardermoen. Skal man da rekke neste fly er det ofte en fordel at man ikke må vente på innsjekket bagasje som man må bære gjennom tollen. En annen sak er at det uansett er en fordel å ha et klesskift og noen toalettsaker i håndbagasjen i tilfelle bagasjen blir borte på turen (opplevde det da jeg reiste nå på tordag, og hadde for en gangs skyld ikke med meg "nødrasjon"). Om man bare skal på tur et par dager er det rett og slett tåpelig å sjekke inn en halvtom koffert når man likevel bør ha det viktigste tilgjengelig i håndbagasjen.

Det er altså ikke forferdelig å ikke kunne reise med bare håndbagasje, men det er skrekkelig praktisk å kunne gjøre det ;)

Når det er sagt så tror jeg at det skal gå greit å få det av flytende toalettsaker som er nødvendig for et par dager ned i en pose på 1 liter om man har det meste i reisestørrelse. Så jeg kommer nok fortsatt til å reise med bare håndbagasje når jeg reiser på jobbreise eller andre svippturer, eller på turer der jeg har korte stopp mellom avganger.

Gjest Deception
Skrevet

Den typen plastposer som tillates-hvor får man tak i dem?

H&M har forresten glimrende småflasker som jeg tror tar under 100 ml. De koster 14.50 pr stk, og jeg har akkurat fylt opp 6 sånne til jeg skal reise i morgen. Sparer endel bagasjevekt på det i forhold til å ha vanlige flasker.

Skrevet

De skal deles ut ved flyplassen :)

Gjest Deception
Skrevet
De skal deles ut ved flyplassen :)

OK, da får jeg ta med meg en slik en, så jeg har neste gang jeg skal reise. Nå stapper jeg alt av toalettsaker i kofferten, men det hadde vært fint å kunne reise med bare håndbagasje framover. Jeg kommer til å reise endel, og to innsjekkrunder pluss toll på månedlig basis er kjedelige greier.

Skrevet

Det er bra at sikkerhet tas på alvor, men det får da virkelig være grenser.. En venninne ble fratatt mascaraen på Stanstead, HVOR FARLIG KAN EN MASCARA VÆRE????????? :frustrert: Men all ære til de som jobber hardt for at vi skal kunne fly trygt... men ta det nå litt med ro a.. ;)

Skrevet

Eller du kan bruke en standard 1-liters zip-lock pose som du kjøper på en hvilken som helst dagligvarebutikk.

Skrevet
Det er bra at sikkerhet tas på alvor, men det får da virkelig være grenser.. En venninne ble fratatt mascaraen på Stanstead, HVOR FARLIG KAN EN MASCARA VÆRE????????? :frustrert:  Men all ære til de som jobber hardt for at vi skal kunne fly trygt... men ta det nå litt med ro a.. ;)

En mascara får da plass i de posene. Eller har jeg misforstått reglene?

Skrevet

De tok ihvertfall fra henne mascaraen.. Blir litt for mye av et gode spør du meg..

Skrevet
De tok ihvertfall fra henne mascaraen.. Blir litt for mye av et gode spør du meg..

Men de var jo rett etter terrorsaken, var det ikke? Det er jo ikke slik at de som jobber med dette har alt klart når slikt ble avslørt, da er det best å være føre var. Nå er det nærmere utredet, og resultatet er altså ikke så rigid lenger.

Skrevet

Var vel for ca. 3 uker siden dette. og det var en DYR mascara.. :ler: Men hun burde vel kanskje tenkt seg om 2 ganger og latt sminken ligge i kofferten. ;)

Skrevet

Oppklaring kommer :ler:

Veninnen til Eowyn reiste jo fra UK, så da er det ikke på grunn av de nye EU-reglene men på grunn av de strenge UK-reglene hun ble fratatt mascara. Med de nye EU-reglene ville hun ha fått den med seg dersom den hadde ligget i 1-liters plastpose.

Skrevet

Jeg fløy fra UK for en måned siden, og det var jo plenty av skilt som forklarte hva som var lov og ikke lov. Likevel hadde folk med seg de utroligste ting i sikkerhetkontrollen. Ingen sympati fra meg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...