gard Skrevet 3. november 2006 #1 Skrevet 3. november 2006 Hei Så de snakket om de nye reglene når det gjelder håndbagasje på Frokost TV idag. Les mer om de nye reglene her. Er alle klar til å innrette seg etter de nye reglene? Tror nok at det vil bli litt kaos i sikkerhetskontrollen til å begynne med
Gjest *Snart medlem* Skrevet 3. november 2006 #2 Skrevet 3. november 2006 Jeg skjønner hvorfor de innfører disse reglene, men jeg kommer til å irritere meg grønn. Pleier alltid å reise kun med håndbagasje, og nå risikerer jeg å ikke kunne gjøre dette
Gjest gjesta Skrevet 3. november 2006 #3 Skrevet 3. november 2006 Snart kommer det til å bli forbudt å ta med bøker, fordi man kan slå folk i hodet med de.
Murf Skrevet 3. november 2006 #4 Skrevet 3. november 2006 Hvor lang tid må man etterhvert beregne på å komme seg gjennom sikkerhetskontrollen? Kommer til å ta timesvis ...
Fakse Skrevet 3. november 2006 #5 Skrevet 3. november 2006 Jeg skjønner hvorfor de innfører disse reglene, men jeg kommer til å irritere meg grønn. Pleier alltid å reise kun med håndbagasje, og nå risikerer jeg å ikke kunne gjøre dette ← Jeg har sett posen som kosmetikk og andre flytende greier skal oppbevares i. Den er liten, men ikke SÅ liten, så om man planlegger godt skal det gå greit å reise med bare håndbagasje fortsatt. Ikke alt i toalettmappa skal i posen heller, hårbørsten og tannbørsten går utenfor, like så sminkekoster, pinsett og liknende. Men jeg vil tro det blir lettere å få tak i kosmetikk i ministørrelse etter dette Noen som vet om pudder og liknende kosmetikk med fast konsistens må i posen?
Gjest gjesta Skrevet 3. november 2006 #6 Skrevet 3. november 2006 Du får ikke pinsetten med inn på flyet.
Fakse Skrevet 3. november 2006 #7 Skrevet 3. november 2006 Du får ikke pinsetten med inn på flyet. ← Jo, det gjør jeg. Reiser alltid med pinsett og neglefil i metall, har aldri opplevd å bli fratatt dette. Fant forresten svaret på mitt eget spørsmål. Leppestift og annen sminke i fast konsistens trenger ikke være i litersposen, så dette skal gå fint
Malama Skrevet 3. november 2006 #8 Skrevet 3. november 2006 Det blir slutt på gleden av å reise med bare håndbaggasje ja, emd mindre man har med seg minimalt av flytende ting, i små, små flasker (skall sånne miniflakser og slå over bare det man trenger, siden halvtomme flakser uansett regnes som hele) Slutt på gleden av å ha en flaske drikke i veska også , for den er jo ikke "nødvendig av kostholdsmessige hensyn", jeg bare LIKER å ha ei flaske vann med meg. Godt de ikke har forbudt bøker enda (som vi jo kan slå noen i hodet med, eller hva med å skjære dem på papiret?) for jeg kan trenge lesestoff til den utvidede tiden på flyplassen ja.... Men for all del, jeg skal klare å innrette meg etter dette. Men må nok sørge for at min mor vet om dette ja, siden hun skal komme flygende på besøk til meg om kort tid. (Ja, for "alle flugninger innen EU og eøs og sveits inkluderer nok også innenlands i lille Norge?)
Murf Skrevet 3. november 2006 #9 Skrevet 3. november 2006 Godt de ikke har forbudt bøker enda (som vi jo kan slå noen i hodet med, eller hva med å skjære dem på papiret?) ← Papirkutt er jo dødsvondt!
Malama Skrevet 3. november 2006 #10 Skrevet 3. november 2006 Vondt er det, men fåtallet dør av det da. Men som terrotvåpen, hvem vet? Det er sikkert farligere med boka mi enn vannflaska, som jeg mer enn villig kan drikke av forran sikkerhetsvakta, men ettersom det er lvo med alt som selges innenfor sikkerhetskotnrollen så er DET løsningen da for meg (for de selger drikke innenfor kontrollen, i alle fall gjorde de det sist jeg reiste. Fra min flyplass velg og merke, ikke fra den "hjemme", som er langt mindre)
Fakse Skrevet 3. november 2006 #11 Skrevet 3. november 2006 Nå får man jo kjøpt vann på innsiden av sikkerhetskontrollen de fleste steder da. Litt dyrere enn å ta med hjemmefra, men ikke værre enn at man tåler det.
Nilma Skrevet 3. november 2006 #12 Skrevet 3. november 2006 Jo, det gjør jeg. Reiser alltid med pinsett og neglefil i metall, har aldri opplevd å bli fratatt dette. ←Neglefil i metall har jeg faktisk blitt fratatt, en gang jeg puttet toalettmappa i håndbagasjen uten å tenke meg om. Jeg synes reglene i og for seg er greie (om enn litt hysteriske), men jeg er litt redd mange kommer til å være litt sløve med å få dem med seg, slik at det blir enda lengre køer i sikkerhetskontrollene.
Fakse Skrevet 3. november 2006 #13 Skrevet 3. november 2006 Neglefil i metall har jeg faktisk blitt fratatt, en gang jeg puttet toalettmappa i håndbagasjen uten å tenke meg om. Jeg synes reglene i og for seg er greie (om enn litt hysteriske), men jeg er litt redd mange kommer til å være litt sløve med å få dem med seg, slik at det blir enda lengre køer i sikkerhetskontrollene. ← Har hørt andre som har mistet, så det varierer vel. Jeg har en billig neglefil, og tar sjansen på å miste den, men det har gått greit hittil. Og om man ikke vil ta sjansen så kan man jo kjøpe en i plast, glass eller papp. Køene frykter jeg også, skal ut og fly kommende torsdag, så jeg antar at jeg bør være ute i god tid. Hørte forresten at de skal bygge om (igjen) på Tromsø lufthavn, slik at man får kjøpt drikke på innsiden av sikkerhetskontrollen igjen.
Gjest Gjest Skrevet 3. november 2006 #14 Skrevet 3. november 2006 Men må nok sørge for at min mor vet om dette ja, siden hun skal komme flygende på besøk til meg om kort tid. (Ja, for "alle flugninger innen EU og eøs og sveits inkluderer nok også innenlands i lille Norge?) ← Jepp, innenlands også.. Selv jobber jeg i innsjekken på Gardermoen og skal på jobb mandag morgen. Ser for meg et salig kaos. Glad jeg ikke skal fly selv ja...
Gjest *Snart medlem* Skrevet 3. november 2006 #15 Skrevet 3. november 2006 Det er nettmøte i Aftenposten om dette nå: http://tux1.aftenposten.no/nettprat/031106bagasje/ Heldigvis kan man ta med seg linsevæske i 120ml flasker i følge disse menneskene. Det var den største bekymringen min - å måtte sjekke inn bagasje pga 20 ml for mye... Veldig kjekt når man kun har pakke med seg ett klesskift og toalettsaker... Det som forvirrer er dog at det opereres med forskjellige informasjoner. Ser at ekspertene i nettmøtet sier at det er lov å ta med seg lebepomade, men på Kastrup Lufthavns hjemmeside sier de at dette regnes som væske.
Nilma Skrevet 3. november 2006 #16 Skrevet 3. november 2006 Jeg har en billig neglefil, og tar sjansen på å miste den, ←Ja, det var ikke neglefilen i seg selv jeg hadde noe mot å miste, mer det at jeg følte meg skikkelig skummel som ble vinket tilside.
Malama Skrevet 3. november 2006 #17 Skrevet 3. november 2006 Nå får man jo kjøpt vann på innsiden av sikkerhetskontrollen de fleste steder da. Litt dyrere enn å ta med hjemmefra, men ikke værre enn at man tåler det. ← Ja, så skrev jeg jo også akkurat det da, nemlig at jeg altså når jeg drar herfra kan kjøpe vann på flyplassen. Når jeg skal tilbake kan jeg derimot ikke det da (og da forutsetter jeg at de ikke bygger om flyplassen slik at det ikke er muig lenger da) Men jeg overlever. (det er bare det at jeg somregel drikker av flaska mi lenge FØR jeg sjekker inn, men løsninga er da altså at jeg må ha ei flaske på bussen, og droppe denne på flyplassen og kjøpe ny innenfor sikkerhetskontrollen. Det lar seg gjøre, ikke noe stort problem i så måte, bare irriterende. Men jeg skal meget bevisst informere min mor som kommer flygende avsted hit om et par uker. (og derfra kan det ikke kjøpes drikke innenfor kontrollen, med mindre de bygger om flyplassen) Hun reise, i likhet med meg, normalt med toalettveska å håndbaggasjen, og den inneholder altså bl.a shampo. Og det går ikke (som et minimum må den ha liten flaske, og ligge i den gjennomsiktige posen) Det orderns eg nok, mend et blir nok lange køer en stund fremover ja, så beregne god tid er LURT!
Fru.U Skrevet 3. november 2006 #18 Skrevet 3. november 2006 Hvor lang tid må man etterhvert beregne på å komme seg gjennom sikkerhetskontrollen? Sist jeg skulle ut og fly (fra England til Norge) brukte jeg over 3 timer igjennom sikkerhetskontrollen. Flyet rakk jeg selvsagt ikke da vi ikke kunne sjekke inn tidligere enn 2 timer før avgang.....
momo Skrevet 4. november 2006 #19 Skrevet 4. november 2006 Ser for meg at jeg må stå og spise barnemat og morsmelkerstatning på neste flytur. For og bevise at det ikke er farlig. Når vi skulle hjem fra Tyrkia i sommer, så hadde sefølgelig datteren våres lagt en sten i sekken, så den måtte kastes før vi fikk gå på flyet. Den var ikke stor heller. Der var det og mange som ble fratatt neglsakser og neglfiler.
La Luna Skrevet 4. november 2006 #20 Skrevet 4. november 2006 Men Malama, det er jo bare å drikke opp vannet på vei til sikkerhetskontrollen, ta med den tomme flaska inn (for det må vel være lov?) og fylle den opp med vann igjen på toalettet.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå