Gå til innhold

Forskjell på H&M og boutiquene i Bogstadveien


Babyface

Anbefalte innlegg

Jeg er en ivrig klesshopper. Av og til blir jeg skikkelig irritert på mine "medshoppere", særlig eldre kvinner. En del mennesker forstår ikke at det er forskjell på servicegraden hos billigkjedene, f eks H&M, og de mer eksklusive boutiquene. Hos H&M er det f eks lagt opp til selvvalg, ved at kundene skal finne frem til varene de vil ha selv. Det er ikke meningen at kundene skal "beslaglegge" betjeningen i lange tider, slik enkelte kunder gjør. Dette er utrolig irriterende for oss som bare lurer på om "finnes denne toppen i andre farger?" eller "har dere en BH man kan ta av stroppene på?". Jeg vet at mange synes det er dårlig service i billigkjedene, men tenk på at dersom H&M skulle hatt ansatte nok til å betjene hver enkelt kunde slik man gjør det i eksklusive forretninger, hvor man gjerne holder på med en enkelt kunde i en time, måtte man ha hatt langt flere ansatte på jobb til enhver tid. Disse skulle selvfølgelig hatt lønn og dermed hadde plaggen blitt adskillig dyrere. Hva mener dere andre om dette?12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Personlig skjønner jeg ikke hva problemet er? Jeg har vært i så mange "billigbutikker" og sett så mange fjortiser i ivrige telefonsamtaler med venninnene, kun opptatt av å sende sms, snakke med kjentfolk som er innom, at om de spytter ut tyggisen og yter noe for den lønna de faktisk får, så synes jeg det gjør ingenting!

(selvsagt er ikke alle sånn, men alle eldre damer i billigbutikker beslaglegger ikke personalet heller...?)

Jeg skjønner heller ikke hvorfor det er så galt jeg, at noen faktisk får hjelp. Visst er det basert på at man skal finne frem selv, både på Rimi og på H&M. Men det fleste av oss gjør jo det, og om noen da trenger hjelp, så kan det da ikke være noe stort problem?

Mye verre er det å stå ved kassa for å betale og det tar 10 minutter fordi noen hele tiden bryter inn og "bare lurer på"...

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He-he... jeg liker best butikker der man slipper disse oppstasa folka som maser om det ene og det andre. "Er det noe jeg kan hjelpe meg?" "Du vil ikke ha en ny topp til da?" "Passet ikke den buksen?" Jeg blir gal av sånne. H&M er perfekt for meg. Ikke har jeg for mye penger og jeg elsker å gå rundt og rote i stativene!!!

Tror dette kommer helt an på økonomi og hvordan du liker å handle jeg!!!

Men jeg skjønner forskjellen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv jobbet i klesbutikk der vi ytet service. Hovedmålet var jo selvsagt å selge mest mulig. Vi måtte bl.a være kunden i forkant, og tenke flersalg hele tiden. Om en kunde prøvde ei bukse så måtte vi på eget initiativ hente genser o.l som passet til for å vise at den MÅ du ha. Det oppsto mange pinlige øyeblikk der kunden ble dritsur; selvsagt skjønte de at jeg var ute etter å selge. Jeg hatet dette rollespillet og slutta - takk og pris for H&M sier jeg bare!!! Jeg hater selv å bli masa på av betjeningen om jeg skal bare titte!

Men samtidig er det jo flott å få service og mye hjelp hvis jeg er ute etter det, men som regel vil jeg finne frem selv. Ofte klarer ikke betjeningen å *se* hva slags stil jeg liker og drar frem det ene usmakelige plagget etter det andre! Da blir jeg bare lei og går!

Klem fra

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil gå og kikke. Prøve. Og så vil jeg ha hjelp når JEG føler behov for det.

Orker ikke å bli "overvåket" og "forfulgt".

Nemlig! icon_cool.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det værste jeg vet er når man kommer inn i en butikk og så kommer det omtrent styrtende en overvennlig butikkselger/personale ,og spør om "hva skal du ha i dag da, den og den tingen er på salg og er utrolig billig og er det noe annet du trenger"osv, osv. Da har jeg mest lyst til å styrte ut igjen.

Jeg vet om en butikk her hvor det er sånn, der er det veldig sjelden jeg er innom. Nesten gruer meg til det er noe jeg må ha der.

Det greieste synes jeg er å få gå i fred og ro og se på ting og tenke over ting man skal kjøpe, ellers kan det fort bli hastekjøp som man angrer på senere, føler at man blir på prakket på ting/klær nesten.

Det er greit at de spør om det er noe man trenger hjelp til og så lar det være med det visst man ikke trenger noe hjelp.

icon_smile.gificon_smile.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Utrolig enig med dere som synes at det er greit å gå og se i butikkene uten å bli overøset av overhyggelige (les: falskt hyggelig icon_frown.gif)selgesjuke damer.

Har alltid følelsen av å bli overvåket når jeg er i slike butikker, og jeg er helt sikker på at det første de gjør er å diskutere stilen min når jeg går -hater det!

Det skal vel ikke være sånn at man må dolle seg opp for å gå og kjøpe klær? Jeg tror mange i slike butikker måler kundene sine etter utseende, og får du service er det fordi de tror du har penger. De aner ikke hvor mye penger de går glipp av ved denne oppførselen!

Leve H&M!12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger meg på - VElDIG enig! Men hva når du står i prøverommet på H&M, er veldig usikker på om buksa egentlig ser bra ut, og det står ei dame utafor og stabler ting; Sør dere henne om hennes mening? Er det lov?

En liten notis om Rimi også: Hva slags service ønsker man? Der jeg jobber, viser vi varer, ramser opp tilbud, kommer med middagsideer og tips så langt husken rekker og iløpet av en lørdagsformiddag får vi også servert opptil flere livshistorier. Selvplukk, ja, men service skal det være.12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikser bare ikke slike butikker der det kommer noen oppi trynet ditt så fort du har kommet innenfor. Føler meg så presset til å finne noe fint og kjøpe det, og det skaø man jo helst ikke føle.Skal jo ikke kjøpe noe pga. ekspeditøren, men fordi *du* liker det!

Liker butikker der man får kikke i fred, og får hjelp når man eventuelt spør om det. Da blir det ikke så påtrengende, og man får være i fred.

Klart det er lov til å spørre om hjelp på H&M! Det er bare det at du skal være heldig om du treffer på noen som er utdannet innen akkurat det feltet de jobber i. Har nok av slike eksempler her, de går i kule klær selv, men når det gjelder å hjelpe andre, har de faktisk ikke peiling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel nesten ingen i noen forretninger som er utdannet til å selge, så vidt jeg vet. Her i Norge er det vel bare en skole for en slik type utdannelse; Norges Varehandelshøyskole. Der uteksamineres kun 100-150 elever hvert år og det er jo ikke så mange. Synes de ansatte på H&M verken er verre eller flinkere enn selgere i andre butikker. Alle butikker burde ha skikkelig opplæring av de ansatte.12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...