Holly Hobbie Skrevet 3. november 2006 #61 Skrevet 3. november 2006 Synes ogsaa Halloween er taapelig. Finnes jo ikke engang noe norsk navn paa det, saa det virker saa kunstig.
Gjest Gjest Skrevet 3. november 2006 #62 Skrevet 3. november 2006 Halloween vil også bli fornorsket og forandret, om vi skulle adoptere det fullt og helt. ← Om et par generasjoner kanskje?????
Gjest Gjest Skrevet 3. november 2006 #63 Skrevet 3. november 2006 Om et par generasjoner kanskje????? ← Et par? Jeg tror det allerede har skjedd når mine barn får egne barn Halloween er ikke bare noe for ungene. Jeg ser at halloween-fester for voksne er veldig populære.
Donpedro Skrevet 3. november 2006 #64 Skrevet 3. november 2006 I barnehagen der jeg jobber, skal thanksgiving feires. Ikke spør meg hvorfor.. ← Det ville jeg ha spurt barnehagen om!!!!
Trebarnsmor Skrevet 3. november 2006 #65 Skrevet 3. november 2006 Synes ogsaa Halloween er taapelig. Finnes jo ikke engang noe norsk navn paa det, saa det virker saa kunstig. ← Klarer å uttale det helt greit jeg. Kan du forklare hva som er så kunstig med halloween? For det skjønte jeg ikke helt.
punktom Skrevet 4. november 2006 #66 Skrevet 4. november 2006 (endret) nothin' Endret 4. november 2006 av punktom
Plym Skrevet 4. november 2006 #67 Skrevet 4. november 2006 Synes ogsaa Halloween er taapelig. Finnes jo ikke engang noe norsk navn paa det, saa det virker saa kunstig. ← Heter det ikke allehelgensdag?
Kylling Skrevet 4. november 2006 #68 Skrevet 4. november 2006 Det ville jeg ha spurt barnehagen om!!!! ← Jeg skal spørre dem om hva som er bakgrunnen for at de pleier å feire thanksgiving, og hva slags pedagogisk opplegg de har for barna i den forbindelse. (men jeg bryr meg lite, denne bhg er jeg ferdig med snart uansett)
Gjest Madam Felle Skrevet 4. november 2006 #69 Skrevet 4. november 2006 Jeg skal spørre dem om hva som er bakgrunnen for at de pleier å feire thanksgiving, og hva slags pedagogisk opplegg de har for barna i den forbindelse. (men jeg bryr meg lite, denne bhg er jeg ferdig med snart uansett) ← Pedagogisk opplegg: Lære barna å være takknemlig for små ting, noe ganske mange foreldre ikke klarer i hverdagen. Lære å sette ord på hva de er takknemlig for, er nå det første som "popper" opp i hodet mitt. thanksgiving har jo med det å være takknemlig for det man har.
Gjest Eir Skrevet 4. november 2006 #70 Skrevet 4. november 2006 thanksgiving har jo med det å være takknemlig for det man har. ← Jepp, og høsttakkefest er da en norsk tradisjon som har eksistert en stund det også. Det eneste jeg synes er dumt er at man skal kalle det "Thanksgiving", spesielt ovenfor småbarn som ikke kan engelsk en gang.
Saeria Skrevet 5. november 2006 #71 Skrevet 5. november 2006 Thanksgiving har da ingenting her å gjøre. Har vi tradisjon for å feire pilgrimers innhøsting og vise den takknemligheten ovenfor de indianerne som hjalp pilgrimene gjennom den første vinteren? Nei snart skal vi vel feire Channuka og Id også. Hva med å holde seg til de feiringene som har eksistert her de siste hundre årene. Jul ble feiret av vikingene også den. Bare ikke med helt det samme innholdet som i dagens tradisjon.
Vingedama Skrevet 5. november 2006 #72 Skrevet 5. november 2006 Libellen 8 uker i dag - håper på St.hans-baby Egentlig er det kanskje ikke så ille med alle disse dagene likevel, det blir jo fest ganske ofte:ler: Jeg tenkte jeg skulle bli katolikk, jeg. For i den katolske kirke har de så mange flere merkdager. Faktisk hver eneste dag! I dag er det minnedag for de hellige Zacharias og Elisabeth, Johannes Døperens foreldre
Snuppao Skrevet 5. november 2006 #73 Skrevet 5. november 2006 sist jeg sjekka så har jeg aldri påstått at jeg ønsker at alt skal være urnorsk, men om vi er for eller imot halloween er det en tradisjon som vi til syvende å sist vil få tredd ned over hodet alle mann. i motsetning til påske hvor folk drar til fjells eller gjør andre ting sammen med familien involverer halloween folk som ikke nødvendigvis har et ønske om å få små unger tiggende på døra og ikke minst hvis de blir avist, høflig eller ei får gjort jævelskap hos seg pga av dette. jeg tar helt klart avstand fra halloween men hva hjelper vel det når det kommer ungen fra fjern og nær å dundrer på døra. nye tradisjoner kan helt sikkert være bra, men jeg tviler på at halloween går under den kategorien. som noen her var smarte nok til å skyte inn med så kunne innsamling heller ha blitt en tradisjon, men det hadde jo aldri i verden kommet til å få den oppmerksomheten og publisiteten fra en så innflytelses mektig instans som handelstanden. så vidt jeg vet finnes det vel ikke noen andre tradsjoner som er så basert på egoisme som nettopp denne. klart at noen er nødt til å gi vekk godteri, det er jo ikke nødvendigvis egoistisk, men hvorfor gjør de det? bruk pengene på å kjøpe en geit på røde kors hjemmesider i stede. men da risikerer du jo å få ting ødelagt hjemme fordi du ikke har godter å gi vekk. ← Helt enig med deg. Og til dere som fritar handlsstanden for ansvar os som mener at vi kan vurdere selv: Handelsstanden retter markedføringen sin mot barn. Som er lett påvirkelige og som ser en mulighet til gratis gotteri. Som om godteri er en mangelvare i dag. Selgerne av produkter er veldig klar over hvilket press som er blant barn og unge, og utnytter det til fulle. Og ikke bare press mot unge, men også foreldrene. Hvilken mamma er det som nekter barnet sitt å være med på "leken"?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå