Gå til innhold

halloween = bullshit

Fremhevede innlegg

Skrevet
når begynner vi å feire thanksgiving?

jeg bare lurer

i dette tempoet så vil jeg gjettet et par tre år kanskje

I barnehagen der jeg jobber, skal thanksgiving feires. Ikke spør meg hvorfor..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er mer opptatt av at det norske språket skal bevares, you know what I'm saying? Det er rent annoying hvordan enkelte putter inn engelske ord i god knows hvilke sammenhenger. Come on folkens....

Skrevet
Jeg er mer opptatt av at det norske språket skal bevares, you know what I'm saying? Det er rent annoying hvordan enkelte putter inn engelske ord i god knows hvilke sammenhenger. Come on folkens....

Ja, det norske språk dør nok ut om vi feirer halloween. :ironi:

Ja, det er idiotisk å prate norsk og engelsk samtidig, men jeg tviler på at det har noe med halloween å gjøre.

Vil du bevare det norske språk så får vi vel heller forby engelsk i skolen og amerikanske filmer, men tviler på at det hjelper.

Skrevet

Folk må da for all del få "feire" så mye halloween og valentines osv de vil for meg.. Men jeg forbeholder meg retten til ikke å ha noen med det å gjøre..

Og det "hva med barna" argumentet får dere dra lengere ut i galskapen med.. Det er da vel ikke synd på norske barn selv om de ikke får godteri av fremmede mennesker!?!

Skrevet

Ps. Feiring av thanks giving her i Europa er jo absurd!! Det ER jo virkelig ikke noe vi har å feire.. (det er jo lov å huske på bakgrunnen for feiringer av og til også..!)

Skrevet
Forferdelig å få nye tradisjoner  :ironi:

Vi får være glad for at ikke alle var som deg, for da hadde vi ikke hatt julefeiring, påskefeiring, julebukk ol for ingen av de er norske tradisjoner

http://www.bandoli.no/norsk/julen.htm

http://home.labarnaleve.org/randersen/19960331.html

http://www.hf.uio.no/ikos/ariadne/kulturhi.../julebukken.htm

Jul har faktisk blitt feiret her til lands -lenge- før kristendommen kom til landet. Denne feiringen hadde ingenting med jesus å gjøre, men var en feiring av at det begynte å gå mot lysere tider. De kristne bestemte at feiringen av Jesu fødsel skulle legges til denne tiden for å utkonkurrere disse hedenske skikkene.

Julebukk har også utspring i norrøn tradisjon, og var vanlig før kristendommen kom, om enn da i en litt anen form.

Skrevet
Jul har faktisk blitt feiret her til lands -lenge- før kristendommen kom til landet.

Dokumenter det, da! At det har blitt feiret et eller annet på den samme tida betyr da ikke at det har vært feiret jul! Man har da bare feiret at sola har snudd!

Skrevet
Morsomt at du sier at halloween er bullshit (sic) samtidig som du fordømmer amerikanisering :)

:klappe:

Du er bare med på å fyre oppunder disse mindreverdighetskompleksene som gjør at vårt eget (språk også) ikke er bra nok, og at det må importeres fra The United States of America, The Holy Land of Freedom and Opportunities.

Gjest Elfrida
Skrevet
Dokumenter det, da! At det har blitt feiret et eller annet på den samme tida betyr da ikke at det har vært feiret jul! Man har da bare feiret at sola har snudd!

Selv ordet jul er førkristent. Ja, det var juleblot og hadde et annet innhold enn den julefeiringen vi har i dag, men det skal jeg love deg, at den julefeiringen vi har i dag har også fint lite med tidligere tiders kristen jul å gjøre, og er full av hedenske symboler. Juletre, nisser, julebukker og så videre.

Jeg syns det er sååå kult at gjennom mer enn 1000 år har nordmenn trosset kristendommen de har fått tredd nedøver ørene og fortsatt med gamle hedne tradisjoner, selv om de har endret seg og blandet seg med kristendommen oppover. Jeg sier bare fastelavnris, påskeegg, sankthansbål etc etc.

Gjest Elfrida
Skrevet
Ps. Feiring av thanks giving her i Europa er jo absurd!! Det ER jo virkelig ikke noe vi har å feire.. (det er jo lov å huske på bakgrunnen for feiringer av og til også..!)

Kirken har feiret høsttakkefest i mange år. Og grunnen er vel nettopp at de kjenner bakgrunnen. Forfulgte kristne reiste til amerika, møtte noen vennligsinnede indianere, og i takknemlighet feiret de markens grøde sammen.

I USA nå for tiden dreier det seg mer om å samle familien rundt et bord med deilig mat, og tenke over det man har å være takknemlig for i livet. Og det syns jeg er en nydelig tradisjon.

Hva er så galt med å innføre nye tradisjoner? Det er jo 100 % frivillig å ta del i det.

Skrevet
Hva er så galt med å innføre nye tradisjoner? Det er jo 100 % frivillig å ta del i det.

Det er jo ikke 100% frivillig når frekke unger kommer på døren din og tigger ;) (og ja, jeg synes tigging er frekt, uansett hvor høflige ungene måtte være). I sine egne hjem kan folk innføre hvilke tradisjoner de vil for min del.
Gjest Gjest_nope_*
Skrevet
Handelsstanden hadde ikke innført dette, om det ikke var etterspørsel etter det. Og så enkelt er det. Så da må du bli irritert på de som har fått handelsstanden til å tenke i de baner, for det er forbrukerne.

Nei, det er nok motsatt rekkefølge gitt. Handelsstanden begynte nemlig å fronte halloweenkampanje FØR det ble vanlig i Norge å feire Halloween. Det er altså ikke forbrukerne som har påvirket butikkene, det er omvendt. Når det hvert år er masse masse reklame og produkter i butikkene for denne høytiden, blir etterhvert forbrukernes etterspørsel større.

Handelsstanden er nok kjempefornøyd når enkelte tror at det er forbrukerne som har fått i gang dette ;)

Gjest Elfrida
Skrevet
Nei, det er nok motsatt rekkefølge gitt. Handelsstanden begynte nemlig å fronte halloweenkampanje FØR det ble vanlig i Norge å feire Halloween. Det er altså ikke forbrukerne som har påvirket butikkene, det er omvendt.  Når det hvert år er masse masse reklame og produkter i butikkene for denne høytiden, blir etterhvert forbrukernes etterspørsel større.

Handelsstanden er nok kjempefornøyd når enkelte tror at det er forbrukerne som har fått i gang dette ;)

Ja, man skal ikke undervurdere handelsstandens rolle i dette, og at de fører til økt forbruk er helt klart et tankekors. Valentinsdagen syns jeg ikke at handelsstande har fått like mye dreis på, så det er ikke hva som helst av nye ting vi svelger uten videre. Jeg tror kanskje det har litt med at unger ikke maser på foreldrene om å kjøpe ting i forbindelse med valentinsdagen.

Det vi bruker av penger på Halloween er en dråpe i havet mot det vi bruker på jul, og jeg mener at skal man dempe forbruket til folk må man jobbe på et generelt nivå, det å droppe Halloween vil ikke føre til særlige endringer i forbruksmønsteret.

Skrevet

Helt enig med trådstarter!! :klappe:

Tenk om vi foreldre heller kunne gitt de 100 millionene til f.eks barnepsykiatri, kreftsyke barn osv. osv. her i landet....

Det burde stått innsamlingsbøsser ved siden av disse halloweengreiene sånn at foreldre kunne fått øynene opp for denne galskapen og forklart ungene at kanskje det kan være litt lurt å bruke disse pengene på litt andre ting!!

Skrevet

Libellen 7+5

Godt forslag!

I USA begynner jo innsamling tilveldedighet under halloween å bli ganske utbredt. Men noen må starte. Libellen er desverre litt liten ennå, med sine 7 mm, men h¤n kommer aldri til å få gå på dørene til folk og tigge sånn.

Flere av mine kolleger ga penger

:overrasket::overrasket::overrasket::overrasket:

Skrevet
Går det ikke an å ha to tanker i hodet samtidig, da?

Det er da ikke noe som tilsier at man glemmer julebukk-tradisjonen fordi halloween har gjort sitt inntog. jeg har selv ALDRI gått julebukk, men jeg oppfordrer barna til å gjøre det- selv om halloween har kommet i mellomtiden. Det er ikke slik at vi bare har plass til så og så mange skikker!

Minstebarna mine hadde halloweenfest i barnehagen i går. Det synes jeg er et supert tiltak, november er trist, lang og grå som den er, så å la barna kle seg ut og kose seg er da bare fint?

Jeg våger påstanden om at

1) Det går an å adoptere skikker uten å la handelsstanden fullstendig styre showet, og

2) Hvorvidt barn oppfører seg på halloween har mindre med festen å gjøre enn med oppdragelsen

Og dette, sammen med det at jeg ikke tror at halloween "utkonkurrerer" julebukken, gjør at jeg tolererer skikken, selv om jeg ikke er noen stor fan.

Dessuten synes jeg høflige barn som kler seg ut og vil ha det litt gøy, ikke fortjener en sur skjennepreken og ei dør i trynet, men det er kanskje bare meg...

:klappe::klappe::klappe::klappe:

Nigo-san får sagt det på best måte nok en gang!

Jeg signerer denne!

Hvorfor ikke ha litt moro i mørketia!?

Skrevet

hei!

Det het faktisk jol på norrønt, så det stammer fra LANGT tilbake...lenge før Norge ble kristnet med alt det førte med seg :forvirret:

Men DET er en annen tråd....

Skrevet
Ja, det norske språk dør nok ut om vi feirer halloween.  :ironi:

Ja, det er idiotisk å prate norsk og engelsk samtidig, men jeg tviler på at det har noe med halloween å gjøre.

Vil du bevare det norske språk så får vi vel heller forby engelsk i skolen og amerikanske filmer, men tviler på at det hjelper.

Jeg er uenig i at det sammenblandingen av norsk og engelsk ikke har noe med halloween å gjøre. Begge er da visselig bevis på at vi mer enn gjerne adopterer ord, uttrykk og skikker fra USA og England. Det er derfor det er så ironisk at trådstarteren har en holdning om at det urnorske skal beholdes, samtidig som hun faktisk bedriver med amerikanisering selv..

Jeg er også veldig uenig i at man skal forby engelsk.. Hvorfor i alle dager skulle man gjort det? Hadde vi hatt et fag som het Norwenglish, så ville jeg vært imot det. Men det er da ingen som oppmuntrer elever å blande sammen disse språkene :)

Skrevet

Jeg liker Halloween fordi jeg synes det er morsomt å kle meg ut som spøkelse, vampyr, heks osv.

Vi er mange som synes det er spennende med skrekk, overnaturlige vesener, "mystikk" og mørke. Ikke nødvendigvis fordi man tror på disse tingene, men fordi det piffer opp i høstmørket. ;)

For meg har Halloween stort sett begrenset seg til kostymeparty for voksne, men jeg synes at barn skal ha gleden av å kle seg ut som skumle vesener også. Og tiggingen om godteri er prinsipielt ikke verre enn julebukktradisjonen. Julebukken var heller ikke så hyggelig som mange later til å tro...

Som kulturhistoriker er jeg rimelig godt orientert om "norske" tradisjoner, og alle dere som er redde for amerikanisering må nesten bare se det i øynene: Alle tradisjoner har en gang vært nye!

Tenk også på alle de gamle tradisjonene som dør en stille død: Feirer DU Olsok? Har DU alle juleforberedelser klare til de, i følge tradisjonen, fastsatte datoer? Straffer DU deg selv langfredag? Snur DU og går hjem igjen hvis du treffer på en katt når du skal ut på fisketur? Slår DU naboen til blods hvis du mistenker ham for å ha det onde øye?

Ikke det nei? Det er jo en årsak til at skikker glemmes og at nye kommer til. Gamle skikker passer ikke alltid til det livet vi lever i dag, og kanskje fyller nye skikker bedre dagens behov for markeringer og ritualer?

At folk kjøper og kjøper har ikke så mye med tradisjoner å gjøre - det har mer med at vi faktisk har stor kjøpekraft i dag. Tviler på at folk hadde blåst masse penger på jul, påske, Halloween etc om de ikke hadde råd...

Skrevet

Jeg er folklorist ;) så du trenger ikke være så belærende.

Det er faktisk et poeng å diskutere såkalte nye tradisjoner som i bunn og grunn bare blomstrer her fordi handelsstanden ønsker å selge mer, og som tilføres vår kultur uten større verdisubstans. Til tross for handlegalskapen ved jul og påske, har vi alle fått et kulturelt grunnlag for hvorfor disse høytidene/markeringene finnes.

Markerer du på noen måte allehelgen? Jeg antar du som kulturhistoriker er kjent med at allehelgen og halloween ikke er det samme.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...