Gå til innhold

halloween = bullshit

Fremhevede innlegg

Gjest Elfrida
Skrevet (endret)

Halloween (eller Eve of All Hallows) er jo kvelden før allehelgensdagen, altså All Hallows, eller Hallowmas, så en sammenheng er det jo helt klart.

I Norge feirer vi den på søndag, og da er det mange som tenner lys på gravlunder og kirkegårder for å minnes sine døde.

Endret av Elfrida
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spørsmålet var rettet til kulturhistorikeren Hobgoblin;)

Måtte kanskje slå opp i boka si først?

Tradisjonelt har det selvsagt en sammenheng, men jeg har ennå ikke møtt noen som tar med seg denne sammenhengen i sin markering av halloween. I Norge, for det er vel det vi snakker om her. Hva slags opprinnelse disse skikkene har, er ikek relevant. Spørsmålet er hvordan vi markerer dem her i Norge i dag.

Halloween er et kostymeball med hyl og skrik. Allehelgen er en markering til minne om våre avdøde venner og slektninger, en markering til stille ettertanke. Altså to ytterpunkter.

Skrevet

Jeg var visst ikke innlogget

Til Hobgoblin

Hva er fagfeltet ditt?

Mitt er kirkegårder ;)

Gjest Elfrida
Skrevet
Halloween er et kostymeball med hyl og skrik. Allehelgen er en markering til minne om våre avdøde venner og slektninger, en markering til stille ettertanke. Altså to ytterpunkter.

Men er ikke de ytterpunktene der tradisjonelt også?
Skrevet
Spørsmålet var rettet til kulturhistorikeren Hobgoblin;)

Måtte kanskje slå opp i boka si først?

Tradisjonelt har det selvsagt en sammenheng, men jeg har ennå ikke møtt noen som tar med seg denne sammenhengen i sin markering av halloween. I Norge, for det er vel det vi snakker om her. Hva slags opprinnelse disse skikkene har, er ikek relevant. Spørsmålet er hvordan vi markerer dem her i Norge i dag.

Er dette fagsnobberi i kulturhistoriske kretser..? I såfall burde jeg kanskje ikke uttale meg som ikke vandrer i slike fagkretser i det hele tatt.

Men jeg synes ikke argumentet ditt er så overbevisende. Ja, vi feirer det annerledes i Norge og USA. Men det samme gjelder jo faktisk for julefeiring, om enn i mindre grad. Skikker forandres etter kultur. Halloween vil også bli fornorsket og forandret, om vi skulle adoptere det fullt og helt.

Skrevet
Jeg er folklorist ;) så du trenger ikke være så belærende.

Det er faktisk et poeng å diskutere såkalte nye tradisjoner som i bunn og grunn bare blomstrer her fordi handelsstanden ønsker å selge mer, og som tilføres vår kultur uten større verdisubstans. Til tross for handlegalskapen ved jul og påske, har vi alle fått et kulturelt grunnlag for hvorfor disse høytidene/markeringene finnes.

Markerer du på noen måte allehelgen? Jeg antar du som kulturhistoriker er kjent med at allehelgen og halloween ikke er det samme.

Egentlig er jeg folklorist jeg og. :ler: Og innlegget var ikke spesielt rettet mot deg, om du oppfattet det slik.

Poenget med innlegget var at noen tradisjoner dør, mens nye kommer til. Alle tradisjoner trenger ikke å overleve (bortsett fra i folkloristenes arkiver, da). Meningen som legges i tradisjoner vil selvsagt variere med kultur, tid og menneske, og dermed vil "verdisubstans" bli et flytende begrep. Jul er ikke det samme i Oslo 1900 og Oslo 2006, og Halloween er ikke det samme i Irland 1700, i USA 2006 og i Norge 2006. Kjøpekraft og handelsstand er interessant å diskutere, og initiering av tradisjoner likeså, men å si at "folk markerer Halloween fordi handelsstanden ønsker det" er å undervurdere folks vurderingsevne. Vi lever ikke i et vakuum, og vi lar oss påvirke av markedsføring, men vi er faktisk i stand til å velge om vi ønsker å følge opp noe også. En grei definisjon av tradisjon er "en valgt gjentagelse av handlinger". Jeg velger å markere Halloween med årlig utkledning på kosymefest, og siden jeg gjentar dette år for år, så har det blitt en årshøytid for meg (og mange andre). Og jeg tror at Halloween har stor gjennomslagskraft fordi det er mange som synes det er en morsom skikk.

Skrevet

Jeg tok det ikke personlig, nei. Ville bare forsøke å røyke deg ut :klem: Jeg liker ikke betegnelsen kulturhistoriker, så er du folklorist så synes jeg at du skal bruke den :ler: Den er jo nærmest en beskyttet tittel.

UiO?

Skrevet

At "nye tradisjoner kommer til" betyr vel ikke at all "MÅ" delta på og være positiv til dette.

La dem som vil gjøre noe ute av denne dagen gjøre det, men la nå for all del alle oss andre få velge selv!

Så enkelt kan det gjøres!

Skrevet (endret)
Jeg tok det ikke personlig, nei. Ville bare forsøke å røyke deg ut :klem: Jeg liker ikke betegnelsen kulturhistoriker, så er du folklorist så synes jeg at du skal bruke den :ler: Den er jo nærmest en beskyttet tittel.

UiO?

Foretrekker faktisk kulturhistoriker, fordi da slipper jeg de sedvanlige spørsmålene om jeg driver med bunader... Tar ikke feltet opp her, fordi da er jeg relativt gjenkjennelig. UiO, ja.

Og trenger ikke slå opp for å sjekke de store kirkehøytidene, nei... :tunge1:

Endret av Hobgoblin
Gjest titten tei
Skrevet
er det virkelig bare jeg som synes at halloween er fullstendig pisspreik.

kun for at handelstanden skal tjene mere penger.

hadde det enda vært en norsk tradisjon skulle jeg ikke sagt noe, men halloween har overhodet ikke noe med norge å gjøre på noen måter.

la heller ungene få gå julebukk i romjula å samtidig ta vare på våre egne tradisjoner i stede for å adoptere andres

Nei, jeg synes også halloween en noe herk.

Jeg holder også igjen og feirer ikke Halloween og Valentine's Day. Jeg synes vi har nok feiring med de dagene vi allerede har. Er klar over at alle tradisjoner er et resultat av kultursammensmelting, men disse to er innført på svært få år av en ivrig handelsstand, og blir mottatt med åpne armer av kjøpekåte normenn. I år har vi brukt 100 millioner på Halloween. 100 millioner!

Julebukk sender jeg gjerne ungene mine av gårde på.

Hjertens enig. Du skriver godt som vanlig. :)

Og det er ingen tvil om at handelsstanden i dag har fått et veldig godt grep på å lage etterspøsel der ingen etterspørsel er. Men folk går jo på og faktisk tror det er oss selv som har skapt den. Verdens beste markedsføring kalles det.

Poenget med innlegget var at noen tradisjoner dør, mens nye kommer til. Alle tradisjoner trenger ikke å overleve (bortsett fra i folkloristenes arkiver, da).

Ja, det er helt sant, men som lubelillen sier:

Det er faktisk et poeng å diskutere såkalte nye tradisjoner som i bunn og grunn bare blomstrer her fordi handelsstanden ønsker å selge mer, og som tilføres vår kultur uten større verdisubstans. Til tross for handlegalskapen ved jul og påske, har vi alle fått et kulturelt grunnlag for hvorfor disse høytidene/markeringene finnes.

Jeg synes poenget med å være bevisst, tenke over hvorfor vi vil lage eller ta til oss en ny tradisjon er svært viktig. Jeg har ikke lyst til å være en dum sau som følger flokken "fordi".

Alle disse fordi, begrunnelsene, har en tendens til å dø ut eller de jeg har hørt hittil synes jeg er rimelig elendige. Ser ut som det beste argumentet er at barna synes det er så morsomt å kle seg ut. Det er da så forferdelig stakkarslige unger har blitt i dag da! Jeg og mine venner klarte å kle oss ut 365 dager i året når vi var barn. Vi trengte ikke en dag for å kle oss ut og ha det morsomt.

Jeg har i alle fall ikke lyst til å støtte dårlige kulturer slik som halloween og valentines day er. For meg ligger det verdi, holdning og identitet i en kultur, og det er ferdor viktig for meg å støtte utvikling av kultur som har gode verdier. Dette her blir litt på samme måte som politikk. Det handler mye om verdier og holdninger. På samme måte som jeg ALDRI i livet kommer til å godta Frp sin politikk, bare fordi det alltid vil være skiftninger i politikk og at mange nå støtter opp om de. Det å kjempe mot noe er veldig viktig i endringer, på samme måte som at det blir tilført noe nytt.

Skrevet

Ja, det er jo et lite miljø og stort sett bare en som har skrevet om hvert område. Veilederen din i initialform da? Jeg døøøør av nysgjerrighet!

Jeg synes egentlig vi burde gjort feltarbeid på juleforumet her inne, for der er det mye interessant om dagens juletradisjoner. Håper vi sees der. Har ikke begynt å henge der inne ennå, men dukker vel snart opp.

Ha en god allehelgenssøndag :klem:

:tunge1:

Gjest Elfrida
Skrevet
Jeg synes poenget med å være bevisst, tenke over hvorfor vi vil lage eller ta til oss en ny tradisjon er svært viktig. Jeg har ikke lyst til å være en dum sau som følger flokken "fordi".

Man bør være bevisst hvilke valg man tar og hvorfor man gjør som man gjør, helt klart, og dette er en spennende diskusjon.

Men når alle unga i nabolaget flyr rundt på dørene i spøkelseskostymer er dette uansett en diskusjon som nok påvirker utviklingen i liten grad.

Skrevet

Jeg synes ikke vi skal "avskaffe" halloween, da. Men gi nå denne dagen litt mer substans!

God allehelgenssøndag til deg også, Elfrida!

Libelullen er hu kjerringa som står med notisblokka og teller graver med lys

Skrevet

Alle disse fordi, begrunnelsene, har en tendens til å dø ut eller de jeg har hørt hittil synes jeg er rimelig elendige. Ser ut som det beste argumentet er at barna synes det er så morsomt å kle seg ut. Det er da så forferdelig stakkarslige unger har blitt i dag da! Jeg og mine venner klarte å kle oss ut 365 dager i året når vi var barn. Vi trengte ikke en dag for å kle oss ut og ha det morsomt.

Jeg har i alle fall ikke lyst til å støtte dårlige kulturer slik som halloween og valentines day er. For meg ligger det verdi, holdning og identitet i en kultur, og det er ferdor viktig for meg å støtte utvikling av kultur som har gode verdier. Dette her blir litt på samme måte som politikk. Det handler mye om verdier og holdninger. På samme måte som jeg ALDRI i livet kommer til å godta Frp sin politikk, bare fordi det alltid vil være skiftninger i politikk og at mange nå støtter opp om de. Det å kjempe mot noe er veldig viktig i endringer, på samme måte som at det blir tilført noe nytt.

Det er viktig å velge de tradisjonene man vil følge. Men andre velger annerledes enn deg - og du har ikke innsyn i hvorfor folk velger som de gjør. Å tillegge folk motiver som at de feirer Halloween fordi de skal følge flokken/ fordi markedskreftene sier det etc, er i beste fall overfladisk. Verdier og holdninger ER skiftende, og folk HAR ikke samme vurdering av hva som er "god" og "dårlig" kultur. Men det står deg jo fritt å jobbe for det du mener er gode verdier - du kan starte en anti-Halloween-forening! ;)

Forøvrig - tror verken barn eller voksne har det spesielt stusslig i dag. :ler: Synes du karneval i februar er stakkarslig også?

Skrevet
Ja, det er jo et lite miljø og stort sett bare en som har skrevet om hvert område. Veilederen din i initialform da? Jeg døøøør av nysgjerrighet!

Jeg synes egentlig vi burde gjort feltarbeid på juleforumet her inne, for der er det mye interessant om dagens juletradisjoner. Håper vi sees der. Har ikke begynt å henge der inne ennå, men dukker vel snart opp.

Ha en god allehelgenssøndag :klem:

:tunge1:

God allehelgenssøndag til deg og! ;) Enig i det med juleforumet, synes faktisk at dagens praksis og tradisjoner er vel så spennende som "1800-tallets bondekultur".

Veileder bhj. ;)

Skrevet
Jeg er også veldig uenig i at man skal forby engelsk.. Hvorfor i alle dager skulle man gjort det? Hadde vi hatt et fag som het Norwenglish, så ville jeg vært imot det. Men det er da ingen som oppmuntrer elever å blande sammen disse språkene :)

Vil du bevare det norske språk så får vi vel heller forby engelsk i skolen og amerikanske filmer, men tviler på at det hjelper.

Det var bare ment som ironi. Jeg mente så klart ikke at vi skal forby engelsk.

Jeg er mer opptatt av at det norske språket skal bevares
Skrevet

1800-tallet var en fiiin tid, synes nå jeg :ler: Litt mer schvung over gravstøttene i alle fall.

Skrevet

I år brukte jeg 300 kr til halloween. Halloween er noe vi liker veldig godt her. Og det er tradisjon vi vil følge framover.

Skrevet

Jeg liker Halloween, og koser meg med å lage kostyme for barna. Det trenger slettes ikke å være dyrt, eller vanskelig. I år så gikk minstejenta som en tomat (rød t-shirte med fyll, grønn stilk rundt halsen og grønne strømpebukser)

Jeg har bodd år i USA, og der er det heller uvanlig at foreldre kjøper kostymer til barn. Man tager det man haver og slenger sammen en hjemmesnekra kostyme.

Julebukk er sikkert hyggelig det, men jeg har aldri hatt besøk av slike.

Skrevet

sist jeg sjekka så har jeg aldri påstått at jeg ønsker at alt skal være urnorsk, men om vi er for eller imot halloween er det en tradisjon som vi til syvende å sist vil få tredd ned over hodet alle mann.

i motsetning til påske hvor folk drar til fjells eller gjør andre ting sammen med familien involverer halloween folk som ikke nødvendigvis har et ønske om å få små unger tiggende på døra og ikke minst hvis de blir avist, høflig eller ei får gjort jævelskap hos seg pga av dette.

jeg tar helt klart avstand fra halloween men hva hjelper vel det når det kommer ungen fra fjern og nær å dundrer på døra.

nye tradisjoner kan helt sikkert være bra, men jeg tviler på at halloween går under den kategorien.

som noen her var smarte nok til å skyte inn med så kunne innsamling heller ha blitt en tradisjon, men det hadde jo aldri i verden kommet til å få den oppmerksomheten og publisiteten fra en så innflytelses mektig instans som handelstanden.

så vidt jeg vet finnes det vel ikke noen andre tradsjoner som er så basert på egoisme som nettopp denne. klart at noen er nødt til å gi vekk godteri, det er jo ikke nødvendigvis egoistisk, men hvorfor gjør de det? bruk pengene på å kjøpe en geit på røde kors hjemmesider i stede. men da risikerer du jo å få ting ødelagt hjemme fordi du ikke har godter å gi vekk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...