Gå til innhold

halloween = bullshit

Anbefalte innlegg

Skrevet

er det virkelig bare jeg som synes at halloween er fullstendig pisspreik.

kun for at handelstanden skal tjene mere penger.

hadde det enda vært en norsk tradisjon skulle jeg ikke sagt noe, men halloween har overhodet ikke noe med norge å gjøre på noen måter.

la heller ungene få gå julebukk i romjula å samtidig ta vare på våre egne tradisjoner i stede for å adoptere andres

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes folk må få gjøre som de vil, men man kan ikke forvente at alle er med.

Skrevet

Jeg er enig i at Halloween er litt slitsomt, men jeg ser ikke argumentet om at det ikke er bra fordi det ikke er norsk. Hva har det med saken å gjøre..?

Farsdag, morsdag, valentines dag er da ikke urnorske de heller :) Og jule/påske-skikker ble da også adoptert fra andre land.

Nå liker jeg ikke julebukk heller.. Men men, moro for ungane.

Skrevet
Jeg er enig i at Halloween er litt slitsomt, men jeg ser ikke argumentet om at det ikke er bra fordi det ikke er norsk. Hva har det med saken å gjøre..?

Farsdag, morsdag, valentines dag er da ikke urnorske de heller :) Og jule/påske-skikker ble da også adoptert fra andre land.

Nå liker jeg ikke julebukk heller.. Men men, moro for ungane.

nei jeg er helt enig. feirer ikke valentinsdag heller.

både valentinsdag å halloween er jo et fenomen som har dukker opp de siste fire fem årene. når det gjelder fars og morsdag så er det i mine øyne også et fenomen fra handelstanden. men det har da vært endel endringer der å de siste årene. da jeg var liten så handlet morsdagen om å være snill og god. nå skal man kjøpe gaver å handle. samme med de andre dagene som også er nevnt her.

helt bevist så velger jeg å boikotte halloween fordi jeg synes det er for dumt.

synes det er litt irriterende at vi lar oss amerikanisere så fullstendig at vi glemmer vår egen identitet og tradisjoner fullstendig

Gjest Hedda Gabler
Skrevet

Jeg holder også igjen og feirer ikke Halloween og Valentine's Day. Jeg synes vi har nok feiring med de dagene vi allerede har. Er klar over at alle tradisjoner er et resultat av kultursammensmelting, men disse to er innført på svært få år av en ivrig handelsstand, og blir mottatt med åpne armer av kjøpekåte normenn. I år har vi brukt 100 millioner på Halloween. 100 millioner!

Julebukk sender jeg gjerne ungene mine av gårde på.

Skrevet
Jeg holder også igjen og feirer ikke Halloween og Valentine's Day. Jeg synes vi har nok feiring med de dagene vi allerede har. Er klar over at alle tradisjoner er et resultat av kultursammensmelting, men disse to er innført på svært få år av en ivrig handelsstand, og blir mottatt med åpne armer av kjøpekåte normenn. I år har vi brukt 100 millioner på Halloween. 100 millioner!

singnerer den :klappe:

Gjest Madam Felle
Skrevet

Men hadde ikke etterspørselen vært der, ville ikke handelsstanden tatt av heller. Så det b lir litt for enkelt å legge alt over på handelsstanden, når det er vi som forbrukere som ønsker å kjøpe produktene.

Og har vi brukt 100 millioner på dette, så er det jo fordi vi har kjøpt ting og tang og det er da virkelig ikke handelsstanden sin feil. De selger jo selvfølgelig det vi ønsker å kjøpe, og godt er nå det.

Gjest Gjest_holly_*
Skrevet

Morsomt at du sier at halloween er bullshit (sic) samtidig som du fordømmer amerikanisering :)

Skrevet
Forferdelig å få nye tradisjoner  :ironi:

Vi får være glad for at ikke alle var som deg, for da hadde vi ikke hatt julefeiring, påskefeiring, julebukk ol for ingen av de er norske tradisjoner

http://www.bandoli.no/norsk/julen.htm

http://home.labarnaleve.org/randersen/19960331.html

http://www.hf.uio.no/ikos/ariadne/kulturhi.../julebukken.htm

Kanskje ikke forferdelig, men litt irriterendes og frustrerendes er det å se på at nordmenn godtar alt som handelstanden innfører.

Skrevet

Jeg tror cluet er å overse det man ikke bryr seg om. Jeg feirer verken jul, påske eller 17. mai, men det plager meg i liten grad at andre gjør det. Å ha barn kompliserer selvfølgelig dette bildet, men til gjengjeld feirer vi bursdager STORT :)

Skrevet (endret)
Går det ikke an å ha to tanker i hodet samtidig, da?

Det er da ikke noe som tilsier at man glemmer julebukk-tradisjonen fordi halloween har gjort sitt inntog. jeg har selv ALDRI gått julebukk, men jeg oppfordrer barna til å gjøre det- selv om halloween har kommet i mellomtiden. Det er ikke slik at vi bare har plass til så og så mange skikker!

Minstebarna mine hadde halloweenfest i barnehagen i går. Det synes jeg er et supert tiltak, november er trist, lang og grå som den er, så å la barna kle seg ut og kose seg er da bare fint?

Jeg våger påstanden om at

1) Det går an å adoptere skikker uten å la handelsstanden fullstendig styre showet, og

klart det går an. men hvorfor gjør vi ikke det da. men lar oss påvirke så til de grader av en pengegrisk handelsstand

2) Hvorvidt barn oppfører seg på halloween har mindre med festen å gjøre enn med oppdragelsen

Og dette, sammen med det at jeg ikke tror at halloween "utkonkurrerer" julebukken, gjør at jeg tolererer skikken, selv om jeg ikke er noen stor fan.

jeg tror ikke heller at halloween utkonkurerer julebukk men synes at halloween blir overdrevet en hel del.  hvorfor  blir ikke julebukken reklamert for på den måten som halloween blir? kanskje fordi det ikke ligger så mye penger i julebukk.

Dessuten synes jeg høflige barn som kler seg ut og vil ha det litt gøy, ikke fortjener en sur skjennepreken og ei dør i trynet, men det er kanskje bare meg...

har da ikke sagt at jeg slenger døra i trynet på noen som helst men jeg kommer ikke til å oppfordre og oppmuntre  mine barn  til å feire dette.

når begynner vi å feire thanksgiving?

jeg bare lurer

i dette tempoet så vil jeg gjettet et par tre år kanskje

Endret av tattoopia
Skrevet
Kanskje ikke forferdelig, men litt irriterendes og frustrerendes er det å se på at nordmenn godtar alt som handelstanden innfører.

Du er vel imot julenissen også. COCA COLA lagde han rød, fysj og skam.

Og jeg er vel litt usikker på om den ikke-norske Jesus mente at gaver skulle deles ut på hans fødselsdag ;) Eller er det også handelsstanden feil..? Vi forbrukere er jo bare lettpåvirkelige idioter.

Skrevet

Jeg syns til en viss grad det er greit med Halloween; det er morsomt for barn å kle seg ut og gå i Halloweenselskap, det behøver ikke kjøpes inn masse greier - med litt fantasi og kreativitet kan man styre unna og lage kostymer selv, og det er en anledning til å lage en (u)hyggelig fest for barna.

Derimot boikotter jeg glatt morsdag, farsdag og Valentinesday. De dagene er for meg mye mer kommersielle og handler kun om å "kjøpe noe til sin kjære". :roll:

Skrevet
er det virkelig bare jeg som synes at halloween er fullstendig pisspreik.

kun for at handelstanden skal tjene mere penger.

hadde det enda vært en norsk tradisjon skulle jeg ikke sagt noe, men halloween har overhodet ikke noe med norge å gjøre på noen måter.

la heller ungene få gå julebukk i romjula å samtidig ta vare på våre egne tradisjoner i stede for å adoptere andres

enig

Skrevet

nettopp.

Skrevet
Jeg syns til en viss grad det er greit med Halloween; det er morsomt for barn å kle seg ut og gå i Halloweenselskap, det behøver ikke kjøpes inn masse greier - med litt fantasi og kreativitet kan man styre unna og lage kostymer selv, og det er en anledning til å lage en (u)hyggelig fest for barna.

Derimot boikotter jeg glatt morsdag, farsdag og Valentinesday. De dagene er for meg mye mer kommersielle og handler kun om å "kjøpe noe til sin kjære". :roll:

Nei, det er ikek slik jeg husker farsdag og morsdag da jeg var barn. Da laget vi ting på sløyden eller tegnet, eller vi heklet en fin gryteklut til den av foreldrene som hadde "dag". Det var ikke noe kommersielt over det da, og trenger heller ikke være det i dag.

Gjest Madam Felle
Skrevet

Handelsstanden hadde ikke innført dette, om det ikke var etterspørsel etter det. Og så enkelt er det. Så da må du bli irritert på de som har fått handelsstanden til å tenke i de baner, for det er forbrukerne.

Skrevet
Men hadde ikke etterspørselen vært der, ville ikke handelsstanden tatt av heller. Så det b lir litt for enkelt å legge alt over på handelsstanden, når det er vi som forbrukere som ønsker å kjøpe produktene.

Og har vi brukt 100 millioner på dette, så er det jo fordi vi har kjøpt ting og tang og det er da virkelig ikke handelsstanden sin feil. De selger jo selvfølgelig det vi ønsker å kjøpe, og godt er nå det.

Men derfor så trenger nordmenn å bevisstgjøres!

Skrevet
Du er vel imot julenissen også. COCA COLA lagde han rød, fysj og skam.

Og jeg er vel litt usikker på om den ikke-norske Jesus mente at gaver skulle deles ut på hans fødselsdag ;) Eller er det også handelsstanden feil..? Vi forbrukere er jo bare lettpåvirkelige idioter.

Jepp, jeg er imot den amerikanske "nissen". Spesielt siden det er COCA COLA som har laget ham. Cola er som du sikkert vet veldig usunt, men dessverre veldig populært.

Så vidt jeg vet så er det ingen som vet når Jesus ble født. Om noen feirer at han ble født på julaften eller om noen feirer jul på grunn av at sola snur er helt ok for meg. Problemet er uansett at rike nordmenn bruker mer og mer penger på overfladiske ting, som fører til mer avfall.

Å si at forbrukere er idioter er drøyt. Men nå foregår det også en debatt i samfunnet om at norske forbrukere bør ofre litt for miljøet og da er det trist å lese at nordmenn bruker mer og mer penger på plastikktull og dilldall.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...