Gå til innhold

begravelse - barn

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg mener barn har godt av å lære at de må sette andres behov foran sine egne. I dette tilfelle mener jeg barnet skal være med i begravelsen. For det første er det ikke noe skummelt som skjer der, og for det andre betyr det mye for faren som har mistet sin mor at barnet er der. Barn kan ikke bestemme alt selv, hva slags generasjon er det vi er i ferd med å oppdra? Mine barn har deltatt i begravelser siden de var store nok til å skjønne hva som foregikk i kirken.

Psykiske problemer til barnet blir ikke verre av at barnet må delta i en begravelse, så lenge det blir snakket om hva som skjer på forhånd.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er av de få som mener barn bør få være i en viss alder for å "måtte" følge i en begravelse..Jeg synes absolutt ikke noe om å tvinge et barn, for 10 år er jo et barn..til å måtte gå! Men man jo prate om det hvor fint det hadde vært for bestemor om det hadde vært der, og på den måten få barnet selv til å ville delta. og også i denne situasjonen hvor mye det betyr for pappa'n.

Jeg er helt enig med den som sier at man kan ære den døde uten å gå i begravelsen også, og jeg er helt uenig med den som sier at begravelsen ikke er skummel. Du sier at barna har godt av å lære at de må sette andres behov foran sine egne, men hva med barnet...Hvordan kan vi sette oss inn i hvordan barnet har det..Det kan være skummelt nok å være med på en slik setting..

jeg hadde med min snart 3 år gamle sønn i min morfars begravelse, uten at jeg selv ville det..for meg og mannen min ble det tungt, vankelig å få sørget og ta vare på seg selv midt i alt passet det medførte..

Det er viktig å prøve å sette seg inn i andres følelser mener jeg, her dette barnet på 10 år. Synes i hvertfall det blir helt feil å dømme både mor og barn nord og ned...

Skrevet

Jeg kan ikke fatte at noen mener man skal kreve av en 10-åring at begravelse er noe h*n MÅ gå i !

Ja,jeg mener man bør snakke med barnet om begravelsen og hva det innebærer og også si at man ønsker at barnet blir med, med å kreve det av en 10-åring synes jeg er drøyt.

Mine gutter var med i begravelsen til sine besteforeldre da de var 5 og 7 år og da de var 8 og 10 år, men de ønsket det selv også. Vi snakket om hva som ville foregå, at det var en avskjed og at noen av de voksne kanskje ville gråte fordi de var lei seg, jordfestelsen etterpå,senkning av kisten etc. Og jeg holdt dem tett ved min side i tilfelle det skulle være noe de reagerte på.

Hadde en av dem insistert på at de ikke orket å være med fordi de syntes det var skummelt,ekkelt e.l. så hadde jeg aldri tvunget dem.

Det kommer sikkert andre begravelser når barnet er litt eldre.

Og en tenåring som ikke gadd å gå fordi det var "stress" hadde jeg nok lagt press på, trolig også krevd at de stilte opp, men ikke et barn på kun 10 år !

Gjest Madam Felle
Skrevet
Jeg mener barn har godt av å lære at de må sette andres behov foran sine egne. I dette tilfelle mener jeg barnet skal være med i begravelsen. For det første er det ikke noe skummelt som skjer der, og for det andre betyr det mye for faren som har mistet sin mor at barnet er der. Barn kan ikke bestemme alt selv, hva slags generasjon er det vi er i ferd med å oppdra? Mine barn har deltatt i begravelser siden de var store nok til å skjønne hva som foregikk i kirken.

Psykiske problemer til barnet blir ikke verre av at barnet må delta i en begravelse, så lenge det blir snakket om hva som skjer på forhånd.

Voksnes behov er viktigere enn barnas behov, for det er akkurat det du sier her. En far får ikke mentale problemer om barnet ikke blir med i begravelsen. Det eneste som kanskje kan hende, er at han må forklare til andre hvorfor barnet ikke er med. Noe han ikke burde ha problemer med å takle.

Et barn skal ikke måtte vises frem i en begravelse, bare fordi det liksom skal være slik at man skal gå i en begravelse.

Et barn har krav på at de voksne lytter til det de sier, og at de blir hørt oppe i dette.

Og hvordan kan du si at det ikke er skummelt? Kjenner du dette barnet godt, og kan derfor uttale deg om hva som er skummelt for akkurat det barnet? Hva som er riktig for deg og dine barn, må ikke være riktig for andre. Så hva som er skummelt for et barn, er ikke nødvendigvis skummelt for et annet.

Er du psykolog? For er du, er det skremmende om du uttaler deg så bastant om dette. Og er du ikke, så har du faktisk ikke nok kunnskap til å kunne uttale deg om psyken til noen du IKKE kjenner.

Du bør kanskje tenke på at barn er mennesker de også, for det høres ikke ut som om du tenker det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...