Gå til innhold

Hvis et tre faller, og ingen er i nærheten


mysan

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hva med å hente inn en filosof? :)

Hvis man roper i skogen og ingen hører det, er det da lyd?

Oooh, flashback til "skyggebildene i hulen" :ler:

Kan vi ikke bare nøye oss med å si at så lenge ingen hører det er det ikke så nøye :enkel sjel:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe jeg alltid har lurt på da.... Hvilke shampomerke er best tror dere?

:prøver desperat å vri debatten inn på de virkelig VIKTIGE spørsmålene i livet:

:sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan vi ikke bare nøye oss med å si at så lenge ingen hører det er det ikke så nøye :enkel sjel:

Plutselig ble jeg veldig enig med Kosemose.

*resignert & forvirret :sprettoy: *

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ska fhaanmeg gi dere deng, hele gjengen!! Lydbølger og lyd er ikke det samme, så det jææævla tre'et lager ikke lyd. Hvis man står å roper i skogen, så hører man det sjæl (hvis man er døv, veit man ikke om man har stemme, så det tels ikke :P) Å hvis dere ikke skjerper dere nå, så blire pryl!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jamen, atte, Yme....hva har det med hårshampo å gjøre? *henviser til Kosemoses spørmål*

Alle sjampoene du kjøper hos frisøren er best! Hvis du gir meg til imårra, så skal jeg finne ut hvem som er aller best

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å hente inn en filosof? :)

Hvis man roper i skogen og ingen hører det, er det da lyd?

Nå har jo Yme allerede svart, og jeg må jo bare si meg enig.

Sjampo? Smak og behag og hårtype, men med ikke så mye skummiddel i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enn hva med selve treet? Om det er et teoretisk tre i en skog som kan ha falt. Har det da falt om ingen har sett det? Ikke sett det i det at det falt, for da har jo både lyd- og lysbølgene som bringer konturene av det treet hjernen tror falt overbevist hjernen om at det falt. Nei, det jeg mener er at, la oss si at i en stor skog, som Amazonas. Har treet virkelig falt før man ser det ligge der? I det øyeblikk man ser det ligge der, vet man med fysiske lover at det måtte ha laget lyd i falløyeblikket. Dette er noe menneskene er kollektivt enige om. Men har den kollektive bevisstheten rett i at dette er reellt?

Hvorfor skulle det være reellt når for eksempel relativitetsteorien står for fall. I alle fall er den sannsynligvis ikke 100% riktig under alle typer omstendigheter. Da kan det være mye som kan bøyes og krummes på. Så sansene kan teoretisk være en kollektiv illusjon skapt av energien hjernene tilsammen lager. En slags impregneringsprosess som har vart så lenge at muligheten for at alt vi ser er en kollektiv enighet som oppsto på et eller annet punkt i humanoidisk utvikling. Et slags felles, ordløst språk for å sette kommunikasjonen inn i en kontekst alle har samme forståelse for.

Hva skjer om vi bryter den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enn hva med selve treet? Om det er et teoretisk tre i en skog som kan ha falt. Har det da falt om ingen har sett det? Ikke sett det i det at det falt, for da har jo både lyd- og lysbølgene som bringer konturene av det treet hjernen tror falt overbevist hjernen om at det falt. Nei, det jeg mener er at, la oss si at i en stor skog, som Amazonas. Har treet virkelig falt før man ser det ligge der? I det øyeblikk man ser det ligge der, vet man med fysiske lover at det måtte ha laget lyd i falløyeblikket. Dette er noe menneskene er kollektivt enige om. Men har den kollektive bevisstheten rett i at dette er reellt?

Hvorfor skulle det være reellt når for eksempel relativitetsteorien står for fall. I alle fall er den sannsynligvis ikke 100% riktig under alle typer omstendigheter. Da kan det være mye som kan bøyes og krummes på. Så sansene kan teoretisk være en kollektiv illusjon skapt av energien hjernene tilsammen lager. En slags impregneringsprosess som har vart så lenge at muligheten for at alt vi ser er en kollektiv enighet som oppsto på et eller annet punkt i humanoidisk utvikling. Et slags felles, ordløst språk for å sette kommunikasjonen inn i en kontekst alle har samme forståelse for.

Hva skjer om vi bryter den?

Man trenger ikke se at treet faller, for at det skal ha falt. Når treet har falt, så ligger det der... Lydbølgene det lagde, forsvinner om ingen kan høre det.

Alt det andre du skreiv betydde ingeting.

Endret av Druscilla
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man trenger ikke se at treet faller, for at det skal ha falt. Når treet har falt, så ligger det der... Lydbølgene det lagde, forsvinner om ingen kan høre det.

Alt det andre du skreiv betydde ingeting.

:ler:

Jeg begynte også å skrive et svar til det kvasifilosofivissvåset i det sitatet, men ga opp (fant ut at det var lite matnyttig). Ser nå at du tok jobben i et kort sammendrag :ler:

Endret av Druscilla
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å hente inn en filosof? :)

Hvis man roper i skogen og ingen hører det, er det da lyd?

Dersom man roper i skogen vil man jo høre det selv.

Derimot: Hvis en døv person roper i skogen, er det da lyd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Derimot: Hvis en døv person roper i skogen, er det da lyd?

Det er fortsatt lydbølger der, men ingen til og registrere dem til lyd i øret. Derfor: ja, og nei.

Vi mennesker har problemer med og godta alt som ikke er fysisk synlig, eller sansbart på noen måte.

Det betyr ikke nødvendigvis at det ikke er der. Bare at man følger en mailstreem som gjør at man er lært opp til at alt man kan sanse eller se fysisk er der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er fortsatt lydbølger der, men ingen til og registrere dem til lyd i øret. Derfor: ja, og nei.
Ja, det var jo et godt svar :ler: ( :ironi: )

Hvis forutsetningen for lyd er at lydbølgene treffer trommehinnene våre, da kan det vel vanskelig gjøres at det skal være lyd der det ikke er trommehinner. Lydbølger er ikke lyd, men forutsetning for lyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bellatrix
Lydbølgene lager ikke lyd før de treffer et evt høresystem - trommehinne, ambolt, stigbøyle og en hjerne som kan omdanne bølgene til lyd. Sånn er det bare.

Lydbølgene i seg selv er ikke lyd.

Nettopp.

Jeg har fler:

Finnes det farger i mørket?

Jeg mener selvfølgelig at det ikke gjør det - fargene er jo ikke noe annet enn lysbrytninger eller lysbølger, og uten lys; ingen farger.

Enig i alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Enn hva med selve treet? Om det er et teoretisk tre i en skog som kan ha falt. Har det da falt om ingen har sett det? Ikke sett det i det at det falt, for da har jo både lyd- og lysbølgene som bringer konturene av det treet hjernen tror falt overbevist hjernen om at det falt. Nei, det jeg mener er at, la oss si at i en stor skog, som Amazonas. Har treet virkelig falt før man ser det ligge der? I det øyeblikk man ser det ligge der, vet man med fysiske lover at det måtte ha laget lyd i falløyeblikket. Dette er noe menneskene er kollektivt enige om. Men har den kollektive bevisstheten rett i at dette er reellt?

Hvorfor skulle det være reellt når for eksempel relativitetsteorien står for fall. I alle fall er den sannsynligvis ikke 100% riktig under alle typer omstendigheter. Da kan det være mye som kan bøyes og krummes på. Så sansene kan teoretisk være en kollektiv illusjon skapt av energien hjernene tilsammen lager. En slags impregneringsprosess som har vart så lenge at muligheten for at alt vi ser er en kollektiv enighet som oppsto på et eller annet punkt i humanoidisk utvikling. Et slags felles, ordløst språk for å sette kommunikasjonen inn i en kontekst alle har samme forståelse for.

Hva skjer om vi bryter den?

Haha, hva faen er dette for noe møl? Du vet sikkert ikke selv hva du svarte en gang,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lyd er vibrasjoner som høreorgan kan oppfatte (hvis vi utelater frekvenser som er så lave/høye at vi ikke kan oppfatte dem). Lyd trenger ingen mottaker for å være. Hørsel krever derimot en mottaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva hvis det ikke er noen med høreorganer tilstede når treet faller, men derimot en lydopptager? La oss si lydopptageren står og tar opp mens treet faller. Det er ingen ører til stede. Lager treet da lyd? Hvis treet ikke lager lyd, kommer det til å være helt stille når man spiller av lydopptaket senere. Hvis treet lager lyd, kommer man til å høre lyden når man spiller av lydopptaket. Altså har treet laget lyd selv om det ikke var noen der som kunne høre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva hvis det ikke er noen med høreorganer tilstede når treet faller, men derimot en lydopptager? La oss si lydopptageren står og tar opp mens treet faller. Det er ingen ører til stede. Lager treet da lyd? Hvis treet ikke lager lyd, kommer det til å være helt stille når man spiller av lydopptaket senere. Hvis treet lager lyd, kommer man til å høre lyden når man spiller av lydopptaket. Altså har treet laget lyd selv om det ikke var noen der som kunne høre det.

Lyd er som nenvt vibrasjoner, så lyden vil være der uansett. For at den skal bli hørbar kreves høreorganer.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...