Gå til innhold

Hvorfor har alle likt hjem?

Fremhevede innlegg

Gjest Jon Are
Skrevet

Jeg har i det siste blitt oppmerksom på at alle har nogenlunde like hjem. Hvis en ser igjennom boligblader der nye leiligheter selges, da ser vi at det på forhånd er lagt opp slik at du ikke kan velge noe selv. Jeg ser også at folk velger den samme stilen hjemme hos seg. Lange flate tv benker, vegger i cafè lattè, flatskjerm peis og alle maler panelet nå til dags. Hvorfor i all verden en slik uniformering? Det er jo ikke noe sjel i disse lattè malede veggene? En steril og dekadent stil er det vi finner i norske hjem. Jeg forstår ikke hvorfor folk har slikt et behov for å ha like hjem.

Personlig synes jeg denne stilen er grusomt stygg. Jeg sverger til panel, litt hytteaktig stil , noe som har sjel. Å sette sitt eget preg på hjemmet er noe jeg ville tro var en selvfølge. Hvorfor må vi alle være så like? og hvorfor ser ikke dere det sjelløse, det stygge og dekadente ved den nye stilen? Er vi så redde for å være individualister i dette samfunnet, er det media som påvirker oss til å gjøre hjemmene våre like og dekadente og stygge? Jeg bare spør jeg!

Med hilsen fra Jon Are

Videoannonse
Annonse
Gjest Deception
Skrevet

Jeg må si at jeg finner sidestillingen "steril og dekadent" noe pussig. Om det er noe, er vel disse heller motsetninger?

Gjest Bellatrix
Skrevet

Jeg har vært hjemme hos mange forskjellige mennesker, og jeg har ikke sett at alle hjemmene er like. Noen har kanskje valgt en minimalistisk stil, men de er da gjort personlige likevel. Stiler i interiør går på trender og moter som mye annet her i verden, om man velger å følge trenden få være opptil enhver.

Jeg har forøvrig ikke café latte-fargete vegger, flatskjerm eller lang flat tv-benk.

Skrevet

Skulle nesten tro at du var min bror ;)

Men tilbake til saken, jeg har hvite vegger i leiligheten vår, koksgrå kjøkkeninnredning, lang flat tv-benk, dog uten flatskjerm (enda), koksgrå sofa.. En såkalt minimalistisk stil når det gjelder møblementet.

Dette er SLIK jeg og min samboer liker det. Vi vil ha det enkelt og rent, men ikke sterilt. Vi har friska opp med rødt, turkis og cerise i det forskjellige rommene, og vi har fått utrolig mange komplimenter for leiligheten vår. På grunn av litt dårlig studentøkonomi så har det blitt litt dårlig med den personlige touch'en enda, men det kommer etterhvert. Vi har sett oss ut en del ting vi skal ønske oss til jul, og snart kommer bildet jeg har laget over sofaen og. Det viktigste for oss er at vi trives her. Vi har 40 kvm, og hadde vi hatt panel og en hyttestil så hadde det blitt vanvittig trangt her, dessuten hadde ikke trivsel blitt like bra for oss.

Så vi har denne stilen fordi VI liker den, og kommer sikkert til å ha den når furumøbler kommer på moten igjen og. Så jeg er altså uten sjel og lite individualistisk fordi jeg er minimalist.. Gad, jeg gleder meg til bondestilen kommer på mote igjen, da er det plutselig du som er sjelløs fordi alle andre har det samme som deg..

Gjest Jon Are
Skrevet

Jeg må si at jeg finner sidestillingen "steril og dekadent" noe pussig. Om det er noe, er vel disse heller motsetninger?

Jeg ser ikke noe merkelig i dette ordvalget. Det er en dekadent stil med utstrakt bruk av hvitnyanser både på vegger og møbler som gir et sterilt inntrykk.

Fullstendig blottet for sjel!

Med hilsen fra Jon Are

Skrevet

Personlig syns jeg hyttestilen er grusom og passer best inn på hytta da, så jeg fortrekker da å ha et hjem "alle" har. :)

Gjest Deception
Skrevet

Da skjønner jeg ikke hva du legger i ordet dekadent, det må i hvertfall være noe ganske annet enn ordets egentlige betydning, enten du velger den ene eller den andre av dem.

Skrevet

Jeg synes heller ikke at alle har likt hjem, men tror jeg forstår hva du mener. Det er jo ikke uvanlig at folk følger sånn noenlunde det som er i tiden - det er fryktelig lett å bli påvirket av hva som er å få kjøpt i butikkene. Jeg ser på boligannonser hele tiden og da kan jeg kjenne meg igjen i følelsen av at mange prøver å gi inntrykk av å ha en spesiell type hjem, (med varierende hell forøvrig). Det blir fryktelig kjedelig i lengden å se hus etter hus som er omtrent identisk - da er det mektig befriende å se hus som er full av personlighet og egenart. Hvor interiøret bærer tydelig preg av hvem som bor der :)

Skrevet

Det viktigste er uansett at man trives i det selv. Om det er "sterilt" eller "hytteaktig", er da likegyldig så lenge man slapper av og trives i egne omgivelser :)

Gjest Jon Are
Skrevet

Aylana. Først av alt må jeg spørre deg om det er du som liker denne sjelløse stilen, eller om det er media som har påvirket deg til å tro at du liker den? At du får komplimenter for denne dekadente stilen sier bare at det er flere som lar seg påvirke av media. Med hånden på hjertet tror jeg ingen kan si at en hvitmalet leilighet med minimalistisk stil er noe pent! Leiligheten sier ingening om deg som person, den er kald og gir en følelse av livstretthet.

Jeg vil strekke meg så lang som å si at det er ikke naturlig for mennesket å bo i slike leiligheter. Det naturlige er treverk, å sette sitt eget preg på leiligheten, at den gjenspeiler naturen som vi alle er en del av. Altså et levende hjem!

Hva er det som gjør at vi er så redde for å skille oss ut her i landet? Hvorfor vil alle ha like hjem? Er vi så lite selvstendige at vi lar andre og media fortelle oss hvordan et hjem skal se ut? Er det en slags kommunistisk likhetstanke som preger oss? Jeg trodde ærlig talt vi var kommet lengre.

Med hilsen fra Jon Are

Gjest Jon Are
Skrevet

Da skjønner jeg ikke hva du legger i ordet dekadent, det må i hvertfall være noe ganske annet enn ordets egentlige betydning, enten du velger den ene eller den andre av dem.

[/quote

Med dekadent mener jeg en livstrett, blasert stil som en ser tydelige eksempler på i norske hjem. Det er ikke noe i veien med å bruke ordet dekadent om interiørvalget hos det norske folk. Det er som jeg ser det et av de mest passende ordene jeg kunne finne.

Med hilsen fra Jon Are

Skrevet
Jeg har i det siste blitt oppmerksom på at alle har nogenlunde like hjem. Hvis en ser igjennom boligblader der nye leiligheter selges, da ser vi at det på forhånd er lagt opp slik at du ikke kan velge noe selv. Jeg ser også at folk velger den samme stilen hjemme hos seg. Lange flate tv benker, vegger i cafè lattè, flatskjerm peis og alle maler panelet nå til dags. Hvorfor i all verden  en slik uniformering? Det er jo ikke noe sjel i disse lattè malede veggene? En steril og dekadent stil er det vi finner i norske hjem. Jeg forstår ikke hvorfor folk har slikt et behov for å ha like hjem.

Personlig synes jeg denne stilen er grusomt stygg. Jeg sverger til panel, litt hytteaktig stil , noe som har sjel. Å sette sitt eget preg på hjemmet er noe jeg ville tro var en selvfølge. Hvorfor må vi alle være så like? og hvorfor ser ikke dere det sjelløse, det stygge og dekadente ved den nye stilen? Er vi så redde for å være individualister i dette samfunnet, er det media som påvirker oss til å gjøre hjemmene våre like og dekadente og stygge? Jeg bare spør jeg!

Med hilsen fra Jon Are

Ja mennesker er så redde. Redde for det meste egentlig.

Skrevet

Jon Are, jeg bare lurer. Da interiørmoten var furu opp og i mente, så var det flott? Og hvis ja, var det fordi det er en stil du liker? ;)

Skrevet
Det naturlige er treverk, å sette sitt eget preg på leiligheten, at den gjenspeiler naturen som vi alle er en del av.

Hva baserer du det på at treverk er mer "naturlig" enn feks beige vegger?

Jeg skal være enig i at en del menensker har hjem blottet for personlig særpreg, men det er basert på totalinntrykket av hvordan de har innredet, og ikke hvilken hovedstil de har valgt.

Skrevet
Aylana. Først av alt må jeg spørre deg om det er du som liker denne sjelløse stilen, eller om det er media som har påvirket deg til å tro at du liker den? At du får komplimenter for denne dekadente stilen sier bare at det er flere som lar seg påvirke av media. Med hånden på hjertet tror jeg ingen kan si at en hvitmalet leilighet med minimalistisk stil er noe pent! Leiligheten sier ingening om deg som person, den er kald og gir  en følelse av livstretthet.

Jeg vil strekke meg så lang som å si at det er ikke naturlig for mennesket å bo i slike leiligheter. Det naturlige er treverk, å sette sitt eget preg på leiligheten, at den gjenspeiler naturen som vi alle er en del av. Altså et levende hjem!

Hva er det som gjør at vi er så redde for å skille oss ut her i landet? Hvorfor vil alle ha like hjem? Er vi så lite selvstendige at vi lar andre og media fortelle  oss hvordan  et hjem skal se ut? Er det en slags kommunistisk likhetstanke som preger oss? Jeg trodde ærlig talt vi var kommet lengre.

Med hilsen fra Jon Are

Du kan vell ikke si at leiligheten ikke sier noe om henne når du ikke har sett den? For du må vell ikke kjøre helt din egen stil for å sette ditt personlige preg på et sted? En minimalistisk stil kan inneholde mange detaljer som sier masse om den som bor der. Og det trenger ikke et sted innredet i hyttestil å gjøre.

Skrevet
Jeg har i det siste blitt oppmerksom på at alle har nogenlunde like hjem. Hvis en ser igjennom boligblader der nye leiligheter selges, da ser vi at det på forhånd er lagt opp slik at du ikke kan velge noe selv. Jeg ser også at folk velger den samme stilen hjemme hos seg. Lange flate tv benker, vegger i cafè lattè, flatskjerm peis og alle maler panelet nå til dags. Hvorfor i all verden  en slik uniformering? Det er jo ikke noe sjel i disse lattè malede veggene? En steril og dekadent stil er det vi finner i norske hjem. Jeg forstår ikke hvorfor folk har slikt et behov for å ha like hjem.

Med hilsen fra Jon Are

Velkommen til virkeligheten! Siden tidenes morgen har det eksistert trender og moter, både innen interiør og klær. De fleste av oss blir i større eller mindre grad påvirket av disse trendene. Men Jon Arne, i dag er faktisk personlig stil mer lov enn det har vært noengang, både i klær og interiør. Så hvis du ikke finner noen andre hjem som du kan like, har du bare valgt deg en svært personlig stil. En stil som jeg personlig ville følt meg svært ukomfortabel i;-)

Skrevet
Med hånden på hjertet tror jeg ingen kan si at en hvitmalet leilighet med minimalistisk stil er noe pent! Leiligheten sier ingening om deg som person, den er kald og gir  en følelse av livstretthet.

Med hilsen fra Jon Are

jeg kan så absolutt si at en slik leilighet en pen. men furustil derimot synes jeg er helt grusomt, og noe som hører til på hytta. men det er min mening, og vi har tydeligvis ganske så forskjellig stil. ;)

du er opptatt av å gi hjemmet sjel, og å sette ditt eget preg - men er det panel og furu som må til? virker sånn på deg da du ikke kan forstå at det er mulig å sette sitt eget preg på en minimalistisk leilighet. :forvirret:

Skrevet (endret)
Aylana. Først av alt må jeg spørre deg om det er du som liker denne sjelløse stilen, eller om det er media som har påvirket deg til å tro at du liker den? At du får komplimenter for denne dekadente stilen sier bare at det er flere som lar seg påvirke av media. Med hånden på hjertet tror jeg ingen kan si at en hvitmalet leilighet med minimalistisk stil er noe pent! Leiligheten sier ingening om deg som person, den er kald og gir  en følelse av livstretthet.

Hva er det som gjør at vi er så redde for å skille oss ut her i landet? Hvorfor vil alle ha like hjem? Er vi så lite selvstendige at vi lar andre og media fortelle  oss hvordan  et hjem skal se ut? Er det en slags kommunistisk likhetstanke som preger oss? Jeg trodde ærlig talt vi var kommet lengre.

Med hilsen fra Jon Are

:overrasket: Klarer ikke helt å finne ut om jeg svarer en som bare er ute etter å provosere, men skriver nå et svar allikevel.

For det første: interiør og innredning følger mote på lik linje med all annen mote. Det har for meg ingenting med selvstendighet å gjøre, men det er vel naturlig at man følger strømningene som skjer i et samfunn til en viss grad/i den grad man selv ønsker? Kom ikke å fortell at du ikke blir påvirket av reklame, media osv.

Du har kanskje selv vært en av de som har fulgt moten på 80/90 -tallet hvis du foretrekker hyttestil og furupanel. Om den minimalistiske stilen er sjelløs eller ei, er jo et smaksspørsmål. For min del kan jeg med hånden på hjertet si at jeg liker hvitmalte leiligheter med minimalistisk stil, i tillegg til andre typer stiler som jeg er svak for.

Å si at det er naturlig for mennesket å bo i hus med treverk er det latterligste jeg har hørt på lenge! Da sliter danskene, de som er vokst opp i murhus... At hyttestilen er oppskriften på et lykkerligere liv for deg, betyr vel ikke at det behøver å være det for oss andre?

Hvis du tar en titt på finn.no, og søker på hus og leiligheter over hele landet, vil du finne en bred, variert stil, både med og uten furupanel.

Ps. pussig at du omtaler den minimalistiske stilen som sjelløs, kald og dekadent??

Endret av Sille
Gjest Alf Kaida
Skrevet

Jeg lurer egentlig mest på om det er vanlig å være så overfladisk at man tror at sjel og dekadense defineres kun gjennom innredning. I så fall er det en utvikling jeg er skeptisk til.

Gjest Deception
Skrevet
Jeg lurer egentlig mest på om det er vanlig å være så overfladisk at man tror at sjel og dekadense defineres kun gjennom innredning. I så fall er det en utvikling jeg er skeptisk til.

Og i tillegg er det interessant hver gang en person tror at h*n sitter med fasiten for hva som kan defineres som god smak/bra stil. Alle andre har pr. definisjon feil...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...