Gå til innhold

Brød oppskrift?


Gjest any

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg har en oppskrift på et kjappt grovbrød, som jeg gjerne baker en søndagsmorgen, brødet holder til en form.

7dl hvetemel

2 1/2 dl grov sammalt hvete

1 dl havrekli

1 ts natron

1 ts bakepulver

4 dl skummet kulturmelk (evn kesam bladet med melk for å få kulturmelk konistensen, funker også fint)

ca 1 dl vann

1/4 ts salt

evt ca 1 dl solsikkekjerner

Bland det tørre med det våte(deigen skal være litt klissete) stek på nederste rille 200 grader i 60 min. (skal altså ikke heves)

Brødet bør hvile en god stund etter steking, og er litt klissete som ferskt, men det skal være slik og er kjempe godt.

For ekstra jernrik variant har jeg dette i stedet for det tørre over, resten på samme måte som den over

2 1/2 dl hirseflak (jeg brukte havregryn en morgen også)

5 dl hvetemel

2 dl grov sammalt hvete

1/2 dl linfrø

(denne trenger litt mer vann ca 1/2 dl)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4-korn brød fra Grete Roede

3 dl 4-korn blanding

3 dl vann

1 liter skummet melk

50 gram gjær

1 ts salt

1ss olje

5 dl sammelt hvete grov

5 dl sammalt hvete fin

5 dl sammalt rug grov

ca 10 dl hvetemel

1. kok opp vannet og tilsett 4-korn blandingen. La dette stå og svelle noen minetter og avkjøl blandingen.

2. Smuldre gjøren i bakebollen og hell over lunken melk, rør til gjæren er oppløst. Om du bruker tørrgjær blandes den i melet

3. tilsett salt, olje, 4-korn blandingen og det grove melet

4. tilsett hvetemel til deigen er smidig og ikke kleber

5. hev deigen under plast i ca 30-40 minutter

6. ha deigen på bakebordet, del den i tre emner, form til brød og legg i smurt form

7. etterhev på lunt sted under plast i ca 30 min

8. pensle med vann og stek på midterste rille i ovnen på 200 grader i 35-40 minutter. avkjøl på rist

Disse brødene er kjempegode, og smuldere lite. De holder seg godt, og er også fine å putte i fryseren!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kom til å legge inn oppskriften to ganger, og det var litt i overkant. Lykke til med bakingen!

Endret av Marissa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Ikke meningen å kuppe tråden men jeg har følgende ingredienser i mitt skap:

Sammalt hvete grovt

Hvetemel

Helkorn

Kan jeg lage noe brød ut av dette? Så grovt som mulig... :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

  • 3 år senere...
Gjest AnonymBruker

Jeg bruker denne:

Ingredienser:

1,5 l vann (lunkent)

1 kg sammalt hvete fin

0,5 kg sammalt rug grov

2 dl (150 g) havrekli

2 dl (50 g) hvetekli

2 dl frø (150 g) (solsikkekjerner, linfrø eller gresskarkjerner etter ønske)

1,5 ts salt

50 g gjær (eller 1 pk tørrgjær)

Bland sammen de tørre ingrediensene først og deretter det våte. Bland sammen og elt deigen godt, gjerne i en kjøkkenmaskin om mulig.

Fordel deigen i 3 brødformer. Dekk formene med plast eller klede og la brødene heve på et lundt og trekkfritt sted i ca 40 min.

Stekes midt i ovnen ved 200°C i ca 50 min. Avkjøl på rist

Jeg synes væskemengden er litt for stor, så jeg liker å holde igjen litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

brødene var kjempegode :-)) men jeg satte 3 brød på plate og da ble de ganske flate så jeg skal gange de med 1,5 neste runde :-) takk for oppskriften på 4-korn brødene :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg varierer følgende grunnoppskrift etter hva jeg har. Det blir godt både som lyst og mørkt, men baker du grovt kan skorpen bli veldig hard dersom de ligger for lenge på benken før innpakning i pose. Bruk minste mengden mel og største mengden væske for svært grovt brød, omvendt for fint.

To runde brød:

12-13 dl mel (2 av dem kan være frø eller gryn)

1 ts salt

1 ss sukker/honning (jeg liker honning best, men sukker funker om man ikke har)

1 pose tørrgjær

1-2 ss olje

5-7 dl lunkent vann

bland det tørre. Ha i vann og olje, kna godt. Hev til dobbel størrelse. For fint brød kan ovnen settes på 250 grader, for tungt, grovt, sett den på 200. Formes til to runde brød på plate (eller annen ønsket form). Etterheves mens ovnen varmes. Stekes i 30-45 min, avhengig av temperatur.

Obs: ikke dropp sukkeret, det får brødet til å heve bedre. Havregryn svellet i litt varmt vann gjør brødet saftigere, men pass på temperaturen og la det kjøle litt før blandingen kommer i kontakt med gjæren.

Endret av tineline
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...