Gå til innhold

Vekt etter fødsel

Fremhevede innlegg

Gjest Nattblomst
Skrevet
La på meg 14 kg dette svangerskapet.

11 dager etter fødsel var alle borte!

Og nå har jeg gått ned ytterligere tre kg. Spiser akkurat hva jeg vil, men passer på mengdene. Og er passe aktiv... (Ammer ikke, men er i begynnelsen av 20-åra.)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gikk opp 18-19 kg. Ned 8 øyeblikkelig, og siden 12 kg de neste 6 mnd. Og de kiloene hadde sikkert forsvunnet raskere hadde det ikke vært for daglige kaféturer. Må si jeg er glad for at jeg gikk opp så mye - ellers hadde jeg vært radmager nå.

Synes det er forbausende mange her som sliter med kiloene til tross for amming. Alle jeg kjenner har gått opp tilsvarende som meg og siden rast ned til en vekt som er lavere enn den de hadde før svangerskapet. De som bare gikk opp 10-12 kilo ble sykelig tynne i løpet av en måned og slet siden med lavt energinivå mens de ammet.

Til TS:

Hvis du har et stort sug etter fete ting så bør du begynne med omega 3. Det hjelper.

Tingeling

Skrevet
Til TS:

Hvis du har et stort sug etter fete ting så bør du begynne med omega 3. Det hjelper.

Tingeling

Jeg tar allerede Omega 3 og har gjort det i flere år ;) Men jeg har vel ikke spesielt sug etter fete ting. Jeg er bare generelt veldig glad i mat og spesielt sulten nå under svangerskapet. Har dilla på baguetter og hjemmebakte boller... og sug etter sjokolade, men det har jeg også alltid hatt. Pizza har jeg også alltid vært veldig glad i.

Nå skal det også sies at jeg ikke har gått opp mer enn 15 - 16 kilo ennå, men jeg har 5 1/2 uke igjen da. Legen min sa imidlertid at han ikke syntes det ble mye før jeg gikk over 20 kilo. Og han har også sagt at han er sikker på at kiloene mine vil forsvinne etter fødselen.

Synes det hørest lovende ut at kiloene forsvinner for de fleste. Jeg tror nemlig jeg mye lettere skal greie å holde meg til sunn mat etter fødselen. Også fordi jeg gleder meg vanvittig til å få tilbake kroppen min og gjerne bli slankere enn jeg var i utgangspunktet ;) Jeg skal gjøre alt jeg kan for å få til å fullamme og skal også gå lange trilleturer omtrent hver dag!

Skrevet

Jeg har gått ned ytterligere 3-4 kg, så nå veier jeg mindre enn da jeg giftet meg for 3 år siden :overrasket: Buksene detter av, og jeg synes faktisk ikke det er så positivt jeg. Men snart skal jeg begynne å jobe igjen, og da renner vel kiloene på igjen.

Så jeg har gått opp 15 kg, gått ned 18, og tuppa er 5 mnd. Men magen? den er jo slapp og ikke akkurat flat, selv om jeg veier lite. Men så har jeg ikke tatt så mye som en sit-up etter fødselen, så jeg får vel takke meg selv! ;) Men nå er det nye muligheter i det nye året får man tro :sjarmor:

Skrevet

Jeg la på meg 12 kg i første svangerskap, og 14 i nr.2. Begge gangene var alle kiloene borte etter en måneds tid...

Men jeg går dessverre ikke ytterligere ned av amming... :roll:

Skrevet

Første svangerskap la jeg på meg ca 14 kg. Det meste forsvant fort, innen et år var jeg tilbake til min normalvekt. Andre svangerskap la jeg på meg nærmere 20 kg. Strever fortsatt med de siste 6 kg, og nå er minsten 3 år...

Jeg tror dette er veldig individuelt. Uansett forandrer kroppen seg. Selv om man tar av alle kiloene, er det ikke sikkert du går inn og ut på de samme plassene etter å ha gjennomført et svangerskap...

Skrevet

Bekymret meg også for det når jeg var gravid.. Men kiloene mine forsvant på en uke de ;) Men noen av dem har dermed krøpet på igjen i løpet av dette året, men det har definitivt ikke noe med svangerskapet å gjøre, men med alle barseltreff og kafebesøk hvor vi har kost oss meg god mat og kaker :sjenert:

Skrevet

nr 1 la jeg på meg 12 kg og tok av meg 14kg, da ammet jeg ikke.

nr 2 la jeg på meg 9 kg og tok av 11 kg og denne gangen ammet jeg .

nr 3 la jeg på meg 18 kg og tok av meg 27 kg på 6 mnd ( ammet og pumpet )

Skrevet
Forbrenningen og muskelmassen forsvinner jo etter fylte 25 år, så det krever mer og mer å holde seg slank. Desverre.  :tristbla:

Forbrenningen og muskelmassen forsvinner da ikke! Da hadde det vært mye feite, svake mennesker rundt, gitt... :ler: Men forbrenningen sakker ned jo eldre man blir, den forsvinner ikke før hjertet slutter å slå - heldigvis! Muskelmasse forsvinner heller ikke av seg selv, men blir vanskeliger å opprettholde jo eldre vi blir. Sukk..

Er det sant dette med at det er de under 30 år som går ned mye ved amming da... :klø: ??

Det må da være veldig individuelt?

Enig, det må da være individuelt! Men det er jo et faktum at forbrenningen sakker ned når man blir eldre...

Selv er jeg så heldig å ha utrolig gode gener (har alt å si, spør du meg!), og har kunnet spise hva jeg vil helt til jeg fikk Lilleeple... Da var det stopp, en helt klar og merkbar endring. Fra den vekten jeg hadde før jeg ble gravid (lå fast i mange år) til to dager før han ble født, la jeg på meg 20 kg, dessverre ikke noe vann... :roll: Det er vann som nærmest renner av etter fødselen, er min erfaring etter å ha observert venner i mange år. Jeg var så heldig (trodde jeg da) at jeg ikke var hoven noe steder, bare litt fyldigere i ansiktet, all vekten så ut til å ligge på maven. Jeg gikk kun ned 6 kg på sykehuset! :overrasket:

Det var grusomt! :ler: Maven var som bolledeig, og jeg hadde alltid hatt flat mave (fullstendig bortskjemt, men visste ikke det da... :sjenert: ). Nå er Lilleeple fem år, og jeg veier fortsatt 6-7 kg mer enn før han ble født, og nå føler jeg at jeg legger på meg for ingenting - hjelp, hva skjedde!?:roll::ler:

Heldigvis har jeg ingen strekkmerker (gode gener igjen, tror jeg), men jeg har en pølse på maven og jeg har gått opp ti cm rundt ryggen, tro det eller ei. Ser det på BH-størrelsen jeg måtte bytte til.

Og nå prøver jeg å bli gravid igjen! Hva er det jeg driver med?? :ler:

PS! Jeg fullammet i seks måneder, hjalp ikke mye, gitt...

Skrevet (endret)

Jeg la på meg "bare" 12-13 kg i mine svangerskap. Etter første svangerskap var alt borte etter en uke. MEN jeg klarte den bragden det er å legge på meg 7kg i permisjonen. Jeg ammet og ammet.. Problemet var nok at jeg var veldig konsentert om barnet som førstegangsfødende og hadde aldri tid til å spise skikkelig. Til slutt var jeg oversulten og spiste det som lå fremst i skapet. Det ble mye snop det året..:sikle:

Har fortsatt disse kiloene på kroppen. Alt gikk lettere med nr 2, for da hadde jeg skjønt at barnet faktisk kunne ligge litt for seg selv.. :klaske:

Endret av Laban75
  • 2 måneder senere...
Skrevet

Nå kan jo jeg som trådstarter skrive om min foreløpige erfaring her...

Jeg la på meg nesten 20 kg. under svangerskapet. 7 - 8 kg. hadde forsvunnet når jeg kom hjem fra sykehuset og 5 kg. til nærmest rant av på kort tid. Nå er det snart 6 uker siden fødselen og jeg er 7 - 8 kg. tyngre enn da jeg ble gravid.

Legen min og "alle" beroliget meg før fødselen med at alle kiloene kom til å forsvinne av seg selv. Da var det visst mye fordi jeg skulle amme de tenkte på. Nå ble dessverre virkeligheten sånn at vi ikke fikk til amminga. Men i den perioden de siste 5 kiloene rant av, pumpet jeg veldig mye. Så gikk melkeproduksjonen ned og vi gikk over til MME og jeg pumpet bare litt to ganger om dagen som vi ga prinsessa i flaske. Og vekta stoppet opp. Nå har hun imidlertid blitt kjempeflink til å ta puppen og vi har innført litt amming igjen, selv om jeg ikke har mere melk enn at hun må få MME på flaske rett etter amminga. Men nå er hun i ferd med å øke melkeproduksjonen min igjen. La meg understreke at jeg nå ammer henne innimellom for hennes eget beste - og for kosens skyld - men kanskje de siste kiloene forsvinner litt lettere på den måten også? I tillegg har vi begynt å trille tur.

En annen ting er at jeg slanket meg noen måneder før jeg ble gravid og at jeg nå veier nøyaktig det samme som før slankekuren. Det kan virke som dette er "trivselsvekta" mi, da jeg tidligere har erfart at jeg kunne spise godt og beholde denne vekta uten å gå opp noe ytterligere.

Når det gjelder kroppen, så merker jeg at magen er større og mere "dvask" enn før. Ellers synes jeg i grunnen at kroppen er som den var før.

Nå lurer jeg på hvordan det vil gå med de kiloene som er igjen. Synes vekta har stått stille en stund nå. Kan jeg satse på at kiloene forsvinner av seg selv - selv om det kan ta tid - eller må jeg enten leve med dem eller slanke meg? Jeg kjenner også litt på at det kanskje ikke er så fryktelig viktig som før å bli kvitt dem... Jeg er 36 år, jeg er blitt mamma til verdens nydeligste jente, og føler ikke at jeg er så opptatt av meg selv som før ;) Men på den annen side så tenker jeg jo endel på at jeg veldig gjerne skulle blitt kvitt dem...

Skrevet

Vekten står gjerne stille en stund.

Jeg veide 63 kg før pergo/graviditet. 88 kg som høygravid. GIkk så ned endel men sto stille på 70 kg en stund før jeg begynteå gå nedover igjen. Nå veier jeg 65 kg og er fornøyd da jeg er 176 cm.

Det vil stå stille før det går nedover igjen. Det har i hvertfall jeg erfart (Theo er 6 mnd)

Skrevet
Vekten står gjerne stille en stund.

Jeg veide 63 kg før pergo/graviditet.  88 kg som høygravid.  GIkk så ned endel men sto stille på 70 kg en stund før jeg begynteå gå nedover igjen.  Nå veier jeg 65 kg og er fornøyd da jeg er 176 cm.

Det vil stå stille før det går nedover igjen.  Det har i hvertfall jeg erfart (Theo er 6 mnd)

Kan jeg bare få spørre om du ammet babyen din?

Skrevet

Ja, det gjorde/gjør jeg. MEN, venninnen min ammer ikke og gikk like kjapt med henne :)

Skrevet

Jeg er voksen mamma (godt over 30..) og har lagt på meg 10-12 kg i svangerskapene, de har vært borte igjen i løpet av en uke..

Min erfaring med meg selv og mine veninner, er at de som er normalvektige før svangerskapet, fort finner tilbake til sin normalvelt (selv om det kommer 20-25 kg på i svangerskapet), mens de som har "lett for å legge på seg" og gjerne er litt overvektige før svangerskapet, strever mye mer med vekta også etterpå.

Men hvis man får problemer med stoffskiftet, er det selvsagt en annen sak. Jeg kjenner ikke noen som har opplevd dette, ihvertfall ikke i den grad at det har innvirket på vekta.

Selv om jeg er slank, har jeg allikevel ikke "tatt helt av" med spising i svangerskapene, er gøy å ha gravid mage, men ikke å være feit..Hvis man blir veldig blubben, kan det vel kanskje ta lenger tid før kroppen finner noenlunde tilbake til sin "normale" fasong??

Skrevet
Jeg er voksen mamma (godt over 30..) og har lagt på meg 10-12 kg i svangerskapene, de har vært borte igjen i løpet av en uke..

Min erfaring med meg selv og mine veninner, er at de som er normalvektige før svangerskapet, fort finner tilbake til sin normalvelt (selv om det kommer 20-25 kg på i svangerskapet), mens de som har "lett for å legge på seg" og gjerne er litt overvektige før svangerskapet, strever mye mer med vekta også etterpå.

Men hvis man får problemer med stoffskiftet, er det selvsagt en annen sak. Jeg kjenner ikke noen som har opplevd dette, ihvertfall ikke i den grad at det har innvirket på vekta.

Selv om jeg er slank, har jeg allikevel ikke "tatt helt av" med spising i svangerskapene, er gøy å ha gravid mage, men ikke å være feit..Hvis man blir veldig blubben, kan det vel kanskje ta lenger tid før kroppen finner noenlunde tilbake til sin "normale" fasong??

Jag tror också att det är så: har du lätt för att lägga på dig kan det nog vara svårare att bli av med kilona än för någon som mig som fått kämpa för att behålla vikten.

Jag känner två kvinnor som fått problem med sköldkörteln och "stoffskiftet" efter födsel. Den ena är duktig och äter riktigt sträng diet praktiskt taget utan något fett och har lyckats hålla vikt och figur. Den andra kvinnan har vägt väldigt mycket och haft viktrelaterade problem med hjärta och blodvärden - hon har nu opererat magsäcken för att gå ner i vikt (matkaraktär var inte hennes starka sida).

Det är dock väldigt ovanligt att man får dessa problem och jag tror nog att de flesta som skyller på det "bara" har normala viktbekymmer.

Nu har jag två eller tre kilon för mycket för att komma i min vanliga garderob fullt ut - men jag är långt i från överviktig. Magen är lite slappare än tidigare och höfterna/rumpan något större men det är nog bara jag som märker det när jag ska försöka få på mig de gamla byxorna.

Skrevet

Jeg gikk opp 17 kg i mitt første svangerskap. Da var jeg 22 år og gikk raskt ned til normalvekt igjen. Ammet bare i 2 og en halv mnd. Andre gangen gikk jeg opp 24 kg. Var da 26 år, og gikk da også raskt ned til normalvekt, ammet 2 mnd. Er nå i midten av 30 årene og kalles slank, men synes selv jeg har noen kilo for mye.. Hadde flat mage inntil for 3 år siden. Men,men alderen setter vel sine spor... desverre... :overrasket:

Skrevet

La på meg 16 kilo og gikk ned 18 i løpet av 2 uker. Har etter det gått ned enda noen kilo.

Tok rådet fra min lege som sa jeg godt kunne spise en sjokolade hver dag, og kose meg, nå som jeg var gravid. Synes man skal unne seg litt ekstra jeg da når man går gravid.

Jeg tror også det er slik at hvis man har lett for å legge på seg, har man større vanskeligheter å gå ned igjen etterpå.

Skrevet

Jeg la på meg 12 kilo og hadde gått ned 17 kilo 2 uker etter.

Jeg var overvektig da jeg ble gravid og har lett for å legge på meg, men hadde ingen problemer med å bli kvitt graviditetskiloene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...