Gå til innhold

Vekt etter fødsel

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg synes jeg spiser litt mye for tiden og at vekten går litt mye opp... Det er sikkert bare normalt, men... Jeg er opptatt av at babyen skal ha det bra, men ønsker ikke å sitte igjen med alt for mange ekstra kilo etterpå heller.

Hvilke erfaringer har dere som har født barn? Hvor mye la dere på dere og hvor fort gikk dere ned de kiloene igjen? Jeg har jo hørt om jenter som blir tynne som en strek av å amme... Så jeg håper det blir tilfelle med meg også ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Med førstemann gikk jeg opp 25 kg, 10 kg forsvant rett etter fødsel, 5 kg måtte slankes bort, og de ti siste sitter fortsatt bom fast. Ammet ikke...

Med andremann prøvde jeg så godt jeg kunne å ikke gå så mye opp i vekt. Gikk opp 12 kg, og de forsvant uken etter fødselen. Nå, tre uker etter fødselen, har jeg ikke gått mer ned (fullammer). Satser på at litt mer forsvinner, resten må jeg nok jobbe ganske hardt for...

Skrevet

Jeg gikk opp 7 kg og 10 kg.

Første gang var kg borte 3 dager etter fødsel.

Nå sist tok det "hele" 14 dager

Skrevet

Jeg gikk opp 21 kg med datteren min, veide meg første gang 14 dager etter fødselen, da hadde jeg gått ne 22 kg. Gikk ikke ned noen ting av amming senere.

Den gangen her tror jeg at jeg kommer til og legge på meg mer, og håper virkelig jeg går ned like mye like fort.

Skrevet

La på meg 11 kg. Veide meg 14 dager etter fødsel og da var 10 av de borte :)

Den siste gikk vel bort en eller annen gang i ammeperioden ;)

-M-

Skrevet

Med nr 1 gikk jeg opp 13 kg, men var da syk de siste 4 mnd av svangerskapet. Med nr 2 fikk jeg tabletter som gjorde at jeg klarte å holde maten, og gikk da opp 17 kg.

De aller fleste kiloene forsvant i løpet av de første 3 mnd, men det tok lengre tid før muskulaturen var på den plassen de skulle være. :ler:

Det var ikke kiloene jeg hadde problemer med etter fødslene, det var mer at jeg måtte bli vant til at fasongen hadde endret seg kraftig!

Skrevet

For virkelig å gjøre dere "nervøse"... jeg gikk opp 6kg under svangerskapet.... og 4mnd etter fødselen hadde jeg gått opp 15 til... og etterhvert stoppet vekta 40kg over det jeg veide før jeg ble gravid... En del tilskriver jeg bekkenløsninga som gjorde at jeg ikke klarte å bevege meg noe særlig etter fødselen.. de andre kiloene må gudene vite hvor kom fra, for jeg ammet og ville derfor spise sunt...

Nå snart 12 år etter fødselen sitter fortsatt 30kg igjen.. og de sliter jeg virkelig med å få av meg...

Skrevet
For virkelig å gjøre dere "nervøse"... jeg gikk opp 6kg under svangerskapet.... og 4mnd etter fødselen hadde jeg gått opp 15 til... og etterhvert stoppet vekta 40kg over det jeg veide før jeg ble gravid...  En del tilskriver jeg bekkenløsninga som gjorde at jeg ikke klarte å bevege meg noe særlig etter fødselen.. de andre kiloene må gudene vite hvor kom fra, for jeg ammet og ville derfor spise sunt...

Nå snart 12 år etter fødselen sitter fortsatt 30kg igjen.. og de sliter jeg virkelig med å få av meg...

:overrasket:

Har du fått sjekket stoffskiftet ditt? Om det skjedde noe med det etter fødselen?

Skrevet
:overrasket:

Har du fått sjekket stoffskiftet ditt? Om det skjedde noe med det etter fødselen?

I følge legene er stoffskiftet mitt "helt normalt".. hva nå enn "normalt" er ... kan jo hende at det har blitt vesentlig lavere enn jeg hadde før.. feks at jeg før hadde i det høyere skiktet av "normalt" og at jeg nå har i det lavere skiktet av "normalt"...? Men så lenge det er "normalt", nekter de jo å gjøre noe... annet enn å sette meg på slankepiller til 7-800kr mnd (som jeg ikke har råd til)... :forvirret:

Skrevet

Anbefaler deg virkelig å jobbe aktivt med å ikke legge på deg mer enn nødvendig. Jeg trodde som deg at amming og trilleturer ville gjøre susen, men den gang ei. Greit nok med førstemann, da var jeg i beg av 20-åra, gikk opp 20 kg, og måtte gå ned de siste 7 med cambridgekur.

Å få barn etter fylte 30 år derimot, er et helt annet kapittel. La på meg 35-40 kg, og som sagt funket ikke ammingen slankende for å si det sånn.

Kiloene ville nok ha sittet fortsatt, men jeg klarte ikke å forsone meg med min nye tykke kropp. Begynte med fedonkosthold da minsten var 1 år og det var redningen, og trening selvfølgelig.

Gratulerer med svangerskapet forresten! :)

Skrevet
I følge legene er stoffskiftet mitt "helt normalt".. hva nå enn "normalt" er ... kan jo hende at det har blitt vesentlig lavere enn jeg hadde før.. feks at jeg før hadde i det høyere skiktet av "normalt" og at jeg nå har i det lavere skiktet av "normalt"...? Men så lenge det er "normalt", nekter de jo å gjøre noe... annet enn å sette meg på slankepiller til 7-800kr mnd (som jeg ikke har råd til)...  :forvirret:

Forbrenningen og muskelmassen forsvinner jo etter fylte 25 år, så det krever mer og mer å holde seg slank. Desverre. :tristbla:

Skrevet
Forbrenningen og muskelmassen forsvinner jo etter fylte 25 år, så det krever mer og mer å holde seg slank. Desverre.  :tristbla:

Fikk jenta mi da jeg var 24, og trener nå 6 økter i uka.. men kiloene sitter som spikra.. merker ikke at jeg blir strammere i kroppen heller... Men jeg har fortsatt muskler i bena! :) Så NOE positivt er det da... selv om magen og rompa henger.. ;)

Bare så det er sagt: jeg var ikke sylslank da jeg ble gravid heller, men hadde mye muskler og var godt trent.

Skrevet

Jeg la på meg mye i svangerskapet, vel 30 kg. Men det aller meste var vann, og da renner det jo av fort. Hadde riktignok en periode med mye spising helt i begynnelsen av svangerskapet og la bare der på meg flere kg, men så stabliserte det seg en stund.

Når jeg var i permisjon så gikk jeg veldig mye, trilleturer stort sett hver dag og det tror jeg har gjort godt for min kropp vertfall. Nå er vekta mi den samme som før jeg ble gravid, men jeg har fått kommentarer på at jeg aldri har sett så slank ut før. :)

Skrevet

Jeg la på meg 14 kg.

Dagen etter fødselen hadde jeg gått ned 6 kg, og når ammingen kom skikkeligt igang så mistet jeg 1kg om dagen . Det stoppet 5kg under vekten jeg hadde før jeg ble gravid.

Skrevet

Jeg fikk ungene mine da jeg var i 20åra, la på meg 12-17 kilo, og alt forsvant i løpet av 3-4 mnd med amming og turgåing. Jeg veide faktisk mindre etterpå enn før første graviditiet.

Men, jeg angrer på at lot meg selv øke så mye Jeg var veldig slank, og den raske vektøkningen gjorde at jeg fikk mye strekkmerker på lår, rumpe og mage. Og de forsvant ikke, selv om de selvfølgelig er mindre synlige etter noen år. Jeg vet at det kan være hormonelt, men er sikker på at vekta ikke gjorde saken bedre :sur:

Skrevet

La på meg 13 kg med førstemann. 12 kg var borte når jeg kom hjem fra sykehuset... Problemet var bare at jeg med førstemann aldri hadde tid til å spise (satt med babyen på fanget hele tiden - ja; førstebarnssyndrom) og endte opp med å spise usunt (raskt fra skapet).. Jeg gikk altså opp noen kg i vekt når jeg ammet..

Med andremann gikk jeg vel opp det samme under graviditeten, men da hadde jeg bedre struktur på hverdagen - og gikk ikke opp når jeg ammet.. Men jeg gikk ikke ned heller..

Skrevet

Når dere sier hvor mange kilo dere la på dere;

Var det kiloene dere veide like før fødsel, elelr var det kiloene dere veide dagen etter at dere hadde født?

Skrevet (endret)

Første gang gikk jeg opp 12 kg. De forsvant etter et par mnd, bortsett fra slapp mage... Gikk mye i svangerskapet og etterpå.

Andre gang gikk jeg opp 20 kg. Har fortsatt 8 kg igjen, og dette er 3 år siden. Kremt. Trimmet ikke så mye i dette svangerskapet, spiste mer og har ikke vært like flink til å trimme i etterkant.

Ammingen hjalp ingenting hos meg.

Så jeg anbefaler deg å trimme og ikke spise mer enn normalt :)

PS: Kiloene jeg gikk opp er rett før fødsel. Rett etter fødsel var jeg 8 kg mer enn vanlig, begge gangene. Bortsett fra at med førstefødte forsvant de 8 kg men ikke andre gang.

Endret av Pimbila
Gjest Nattblomst
Skrevet

La på meg 14 kg dette svangerskapet.

11 dager etter fødsel var alle borte!

Skrevet

Jeg la på meg 15 kg. Rett etter fødselen var 8 kg borte, resten forsvant av seg selv i løpet av 5-6 uker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...