Gjest Gjest Skrevet 5. mars 2009 #41 Skrevet 5. mars 2009 Herbal Essences er virkelig noe dritt. Jeg fikk tørr hodebunn/flass etter at jeg hadde brukt den i en periode. Gikk da på apoteket og kjøpte Vichy. Veldig bra shampoo, synes jeg. Tror jeg har grønn kork. Denne shampoen bruker jeg en gang i uka for å forebygge. Når man har problemer med huden, er det alltid viktig å unngå produkter med mye parfyme og andre allergener. Det er derfor lurt å undersøke litt hva som finnes på markedet. Det er ikke alltid at produsentenes "selverklæringer" er riktige. På Lanoflaskene står det "Dokumentert mild". Men hva søren er det???? "Mild" er ingen målbar parameter. Men produsentene pøser på med slike egenerklæringer for å lure oss forbrukere. Så det er viktig å være kritisk når man skal kjøpe produkter. Man skal heller ikke tro at alt på apotekene er ok. Da er det lurt å basere seg på en tredjepartvurdering av produktet - f.eks anbefalinger fra Norges Astma og allergiforbund. Det beste er selvfølgelig å utsette huden for minst mulig kjemikalier. Prøv å vaske håret sjelden. Du har tydeligvis samme erfaring som meg. Heldigvis har jeg en venninne som har studert dette mer enn meg og har gitt meg endel råd... Jeg har de siste årene kun kjøpt hår- og hudpleiemidler på helsekost (Dr. Hausckha, Lavera, Weleda, Dead Sea Spa Magik osv.) og har blitt _så_ mye bedre i huden! Man bør sjekke om det er ting som parafin, parfyme eller alkohol i produktene - det skjønner man jo at tørker ut huden... Ganske utrolig hva de putter i kremene vi smører på oss. :-P Lano er for svarte ikke mild, nei! Ei jeg kjenner ble testet for kontakteksem (legen smurte på ulike såper o.l. på ryggen og dekket med plastikk, som hun sov med) - på det stedet hun ble testet for Lano hadde hun åpent sår!! Selv blir jeg kjempetørr på hendene hvis jeg bruker Lano (eller sånn jævlig såpe som er på alle offentlige toaletter/på skolen/på jobben...). Hjemme bruker jeg olivensåpe fra L'Occitane eller Olivier & co., den koster 80,- kroner flaska, men er verdt det... Gjester har kommentert at den er så god, man blir ikke tørr på hendene etterpå... Og så lukter den så godt (sitron)... :-)
Gjest Gjest Skrevet 5. mars 2009 #42 Skrevet 5. mars 2009 Du trenger ikke å klippe håret ditt i allefall! Det beste du kan gjøre er å IKKE KLØ!!!! Lettere hvis du holder neglene korte! Og så unngå; alkohol, sitrus, sjokolade, sterk mat, jordbær/kiwi. I hvertfall ikke overdriv inntaket dersom du spiser/drikker det likevel STORE doser vann Nok søvn Nok mosjon Ellers sunt kosthold Vask håret ca hver tredje dag, alt ettersom Prøv å la håret/hodebunnen få puste litt, og ikke ha lue/skaut på hodet hele tiden La håret tørke helt før du setter det i hesthale/topp/oppsett. Hvis du lukker fukten inne danner det utmerkede groforhold for sopp. Dersom du bruker hårføner, ikke føn rett mot hodebunnen Ikke bruk hårspray o.l Dusj i temperert vann. Heller for kaldt enn for varmt. Du finner etterhvert ut hva som funker for deg I mellomtiden, ville jeg bedt legen om å få liniment, som du kan applikere i hodebunnennår det blir for j*vlig. Du kan også kjøpe hodebunn lotion fra Wella SP i sensitive serien. De har også en god hodebunnmaske du kan bruke innimellom. Bruk en mild shampo. Gjerne sensitive shampoen til Wella SP. Lykke til, og husk: IKKE KLØ!!!!!! Dette er jeg langt på vei enig i. :-) Jeg har et par tilleggskommentarer: Du må selv finne ut av hva du reagerer på i kosten. Alkohol, sterk mat og sitrusfrukter er vanlig å reagere på. Jeg reagerer i tillegg på frityrstekt mat (pommes frites, potetgull), ketchup og e-stoffer (blir helt varm i huden hvis jeg spiser mye "gummigodteri"). Vann og grønnsaker er det beste for huden min... Kald luft og tørr luft eller store temperaturforskjeller ute og inne gjør det verre, et eksempel er at huden min liker dampbadstue, men ikke tørr badstue... Du trenger ikke å klippe håret helt kort, men du bør tynne det ut slik at hodebunnen får luft. Jeg har også fått tips fra ulike frisører om å føne håret tørt, slik at det ikke "klistrer" seg inntil hodebunnen og hindrer luft. Å være ute og få luft på huden gjør godt, jeg tror også det hjelper å lufte godt ut hjemme. Milde hår- og hudpleieprodukter er essensielt. Dusj i så kaldt vann som du klarer, vask håret annenhver dag og ikke ha balsam i hodebunnen. Ikke klor i hodebunnen, heller ikke mens du vasker det, bruk heller flate fingre og masser når du vasker.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå