Gå til innhold

eksem

Fremhevede innlegg

Skrevet

hei! jeg har lenge trodd jeg hadde flass. hver gang jeg spiste sterkt mat eller for den saks skyld svettet i hodebunnen så klødde det forferdelig mye.

jeg dro til legen og fikk vite jeg har seborreisk eksem i hodebunnen.

han ga meg en shampoo som heter fungoral. den har ikke hjulpet meg.

jeg er veldig lei meg og vil få vekk den eksemen.

er det noen andre som har lidet av det før?

hva gjør/gjorde dere for bli kvitt det?

hvor lang tid tok det å bli kvitt det?

jeg orker ikke mer av det,har tykt hår og elsker det lange håret mitt som nå er blitt klipt litt kortere. :(:((:(:(:((:(::(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du trenger ikke å klippe håret ditt i allefall!

Det beste du kan gjøre er å IKKE KLØ!!!! Lettere hvis du holder neglene korte!

Og så unngå;

alkohol, sitrus, sjokolade, sterk mat, jordbær/kiwi.

I hvertfall ikke overdriv inntaket dersom du spiser/drikker det likevel

STORE doser vann

Nok søvn

Nok mosjon

Ellers sunt kosthold

Vask håret ca hver tredje dag, alt ettersom

Prøv å la håret/hodebunnen få puste litt, og ikke ha lue/skaut på hodet hele tiden

La håret tørke helt før du setter det i hesthale/topp/oppsett. Hvis du lukker fukten inne danner det utmerkede groforhold for sopp.

Dersom du bruker hårføner, ikke føn rett mot hodebunnen

Ikke bruk hårspray o.l

Dusj i temperert vann. Heller for kaldt enn for varmt.

Du finner etterhvert ut hva som funker for deg

I mellomtiden, ville jeg bedt legen om å få liniment, som du kan applikere i hodebunnennår det blir for j*vlig. Du kan også kjøpe hodebunn lotion fra Wella SP i sensitive serien. De har også en god hodebunnmaske du kan bruke innimellom.

Bruk en mild shampo. Gjerne sensitive shampoen til Wella SP.

Lykke til, og husk: IKKE KLØ!!!!!!

Skrevet

Prøv selukos shampoo fra apoteket. Den funker på meg. Fungoral gjør det ikke.

Nå som det går mot vinter og været er ustabilt vil en gjerne få utbrudd litt oftere.

Skrevet

Jeg har psoriasis i hodebunnen, og har etterhvert gitt opp alle mirakelkurer fra legen.. :/ Men, så prøvde jeg å farge håret, og da tok det jaggu kverken på det. Så etter at jeg har farga det så forsvinner det i ca 3 måneder, før det er tilbake.. Gjør vondt mens håret farges, men det er verdt det!

Kanskje noe å prøve for andre også?

Skrevet

jeg skal prøve litt mer med fungoral og se om det blir bedre,hvis ikke så prøver jeg den selukos shampoen.

jeg drikker masse vann og det var gode råd du ga meg.skal unngå de tingene u sa.

jeg pleide å dusje hver dag med herbal essence shampoen.

nå dusjer jeg hver andre dag og iblant bare med vann.

bruker fungoral en gang i uka,resten av uka dusjer jeg med vann.

er det mulig å bli kvitt det for alltid? noen som har gjort det?

virker som det er noe man må leve med,det klarer jeg ikke.

skal kjøpe meg wella shampoen da. tusen takk for rådene alle sammen.

legen gadd ikke se på hodebunnen eller noe,han bare ba meg bruke fungoral shampoo en gang i uka og vanlig shampoo engang i uka..resten av uka med vann bare.

jeg er litt heldig med at håret mit vokser veldig fort,men skal ikke klippe meg kort igjen hehe.

Skrevet

Seborreisk eksem er kronisk, så man blir pokka nødt til å lære seg å leve med det. :forvirret:

Det er ikke som om det er fullt så mye prestisje i å finne en kur mot eksemet som det er å finne en kur mot kreft eller hiv. ;) Derfor vil heller ikke så mange forske i like stor grad på dette eksemet.

Jeg ville prøvd med Fungoral 2 ganger i uka jeg. Bare for å se. Det er ikke alltid en gang i uka er nok.

Skrevet

Herbal essense shampo klør i mitt hode også, selv om jeg ikke har seborreisk eksem. Jeg har sensitiv hodebunn, og plages mye med kløe. Etter at jeg prøvde Vichy shampo, som kjøpes på apoteket, er kløen blitt mye bedre. Jeg bruker den med blå kork.

Skrevet

Mannen dro på apoteket i dag for å kjøpe Selukos-shampoen (etter råd i den andre tråden om seborre), og der forklarte damen bak disken at han skulle bruke den i fire uker bare. Så han fikk også med seg en shampo fra Vichy. Mannen hennes sliter også med seborre kunne hun fortelle, og dette var den beste kombinasjonen han hadde prøvd etter at han fikk metning av fungoral.

Så nå skal han kjøre på med fire uker selukos, og så gå over til vichy. Men det han glemte å spørre om er hvor ofte han skal kjøre på med selukos etter de fire ukene? Tre uker opphold? eller?

Skrevet

så man kan aldri bli kvitt seborreisk eksem??

:grine:

Skrevet

Nei. Det går kun på å kontrollere utbruddene og dens intensivitet. Om sommeren er de fleste med eksemet bra. Lys og varme hjelper litt med å holde utbruddene unna.

Når man har funnet sitt eget system for å holde utbruddene unna, kan man se og føle seg omtrent som alle andre. Jeg har jo eksemet i fjeset, men med rett behandling av huden klarer jeg å holde den ganske så fin.

Skrevet

nei,uff dette var sårende å høre.Det blir vanskelig å leve med det.. :grine:

jeg har andre problemer ,så kommer denne også! livet er hardt...

Skrevet

http://www.anagen.no/prod6.html

på den linken gitt over,så forteller de om en shampoo som fikser problemet..bør jeg prøve den? det kan da ikke være umulig å bli kvitt det..

Kouriles Sjampo demper kløe og generell irritasjon i hodebunnen og fremmer veksten av ny, frisk hud.

når man får ny frisk hud,sier jo det i seg selv at det er mulig å bli kvitt eksemen??

Skrevet

Seborre blir klassifisert som en sykdom, og er forårsaket av sopp. Nei, du blir aldri kvitt det, men det kan holdes i sjakk.

Skrevet

Nettopp. Man må finne den beste måten for å holde eksemet i sjakk på. :)

Skrevet

Det står på Kouriles flaskene at den er for mild seborre, men det kan jo være verd et forsøk. Lurer på om ikke jeg skal forhøre meg på apoteket også. ;)

Skrevet
Du trenger ikke å klippe håret ditt i allefall!

Det beste du kan gjøre er å IKKE KLØ!!!! Lettere hvis du holder neglene korte!

Og så unngå;

alkohol, sitrus, sjokolade, sterk mat, jordbær/kiwi.

I hvertfall ikke overdriv inntaket dersom du spiser/drikker det likevel

STORE doser vann

Nok søvn

Nok mosjon

Ellers sunt kosthold

Vask håret ca hver tredje dag, alt ettersom

Prøv å la håret/hodebunnen få puste litt, og ikke ha lue/skaut på hodet hele tiden

La håret tørke helt før du setter det i hesthale/topp/oppsett. Hvis du lukker fukten inne danner det utmerkede groforhold for sopp.

Dersom du bruker hårføner, ikke føn rett mot hodebunnen

Ikke bruk hårspray o.l

Dusj i temperert vann. Heller for kaldt enn for varmt.

Du finner etterhvert ut hva som funker for deg

I mellomtiden, ville jeg bedt legen om å få liniment, som du kan applikere i hodebunnennår det blir for j*vlig. Du kan også kjøpe hodebunn lotion fra Wella SP i sensitive serien. De har også en god hodebunnmaske du kan bruke innimellom.

Bruk en mild shampo. Gjerne sensitive shampoen til Wella SP.

Lykke til, og husk: IKKE KLØ!!!!!!

Jeg vet ikke om jeg hr det eksem greiene, for det begynte å klø for litt siden, fordi jeg begynte å bruke hårspray daglig. Nå har jeg ikke brukt hårspary på en stund, ig jeg kjøpte en Wella Sp serien, og den har hjulpet litt.

Jeg vasker håret når det begynner å klø, det hjelper.

Skrevet

Men er det sånn at man kan plutselig få det?

For så adri bli kvitt det?

Skrevet

Jeg fikk det ganske "plutselig". Det vil si at det kom vel litt gradvis i tenårene. Leger har funnet at det i mange tilfeller er sammenheng mellom eksemet og det å ha barneskurv i lang tid som barn. Jeg hadde barneskurv frem til jeg var rundt 9 år.

Har man eksemet, så er det kronisk. Man blir ikke kvitt det, nei. Men man kan gjøre mye for å holde seg så symptomfri som mulig.

Skrevet

Hva er barneskurv?

Jeg begynte å klø fordi jeg brukte hårspray daglig en stund, så jeg har påført dette kronisk på meg selv? Dumme meg!

Jeg har ikke brukt hårspray siden jeg så sammenhengen mellom kløing og hårspray.

Det er 2 mnd siden.

Men jeg tenkte at hvis jeg er veldig snill med hodebunnen at når sårene "gror" så da er jeg frisk på en måte.

Skrevet (endret)

Barneskurv kalles ofte infantil seborre. Her er litt info: http://www.mammanett.no/barnets%20helse/al...reisk_eksem.htm

Det høres litt rart ut at hårspray kan ha gitt deg eksem, da seborreisk eksem trolig skyldes en sopp. Det kan hende du har et mildere tilfelle av eksemet og at sprayen forverret dette? :klø:

Endret av Saeria

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...