Gjest gjest1 Skrevet 24. oktober 2006 #21 Skrevet 24. oktober 2006 (endret) Det finnes en type flytende hydrokortison som er egnet for hodebunn. Spør om legen kan skrive ut en slik til deg. Husker dessverre ikke hva den heter. Eventuelt, om du er skikkelig desperat: Smør hydrokortisonsalve i håret, la virke en dag, vask håret godt etterpå. Endret 24. oktober 2006 av Pax
Gjest Tweek Skrevet 24. oktober 2006 #22 Skrevet 24. oktober 2006 Barneskurv kalles ofte infantil seborre. Her er litt info: http://www.mammanett.no/barnets%20helse/al...reisk_eksem.htm Det høres litt rart ut at hårspray kan ha gitt deg eksem, da seborreisk eksem trolig skyldes en sopp. Det kan hende du har et mildere tilfelle av eksemet og at sprayen forverret dette? :klø: ← Jeg vet ikke om det er eksem, og kan ikke huske jeg har klødd i hodebunnen før det. Har brukt hårspray før men bare av og til, så brukte jeg det vær dag for håret ble så fint helt til jeg forsto at de var det jeg klødd av tror jeg. Kjenner noen klumper tror jeg og jeg prøver å ikke klø.
Prinsesse på erten Skrevet 24. oktober 2006 #23 Skrevet 24. oktober 2006 Herbal essense shampo klør i mitt hode også, selv om jeg ikke har seborreisk eksem. Jeg har sensitiv hodebunn, og plages mye med kløe. Etter at jeg prøvde Vichy shampo, som kjøpes på apoteket, er kløen blitt mye bedre. Jeg bruker den med blå kork. ← Herbal Essences er virkelig noe dritt. Jeg fikk tørr hodebunn/flass etter at jeg hadde brukt den i en periode. Gikk da på apoteket og kjøpte Vichy. Veldig bra shampoo, synes jeg. Tror jeg har grønn kork. Denne shampoen bruker jeg en gang i uka for å forebygge. Når man har problemer med huden, er det alltid viktig å unngå produkter med mye parfyme og andre allergener. Det er derfor lurt å undersøke litt hva som finnes på markedet. Det er ikke alltid at produsentenes "selverklæringer" er riktige. På Lanoflaskene står det "Dokumentert mild". Men hva søren er det???? "Mild" er ingen målbar parameter. Men produsentene pøser på med slike egenerklæringer for å lure oss forbrukere. Så det er viktig å være kritisk når man skal kjøpe produkter. Man skal heller ikke tro at alt på apotekene er ok. Da er det lurt å basere seg på en tredjepartvurdering av produktet - f.eks anbefalinger fra Norges Astma og allergiforbund. Det beste er selvfølgelig å utsette huden for minst mulig kjemikalier. Prøv å vaske håret sjelden.
Saeria Skrevet 24. oktober 2006 #24 Skrevet 24. oktober 2006 Selv om jeg har seborreisk eksem, klør jeg faktisk uhyre sjeldent. Det som er mine kjennetegn er at jeg tidvis har skorper i hodebunnen peller jeg på dem, væsker det. Av og til føles det som jeg har flere lag med tørr eller småseig hud i hodebunnen.
Gjest Gjest Skrevet 24. oktober 2006 #25 Skrevet 24. oktober 2006 vel,legen skrev at jeg trolig hadde flassing som ved seborreisk eksem på grunn av for mye bruk av såpe/shampoo. og at jeg bør bruke fungoral shampoo,som jeg nå har kuttet ut. skal kjøpe meg vichy shampoen. jeg har ikke hatt barneskurv.,så betyr det at jeg har mild eksem? uff skal ta så prate med legen atter engang. jeg har ingen skorper eller noe,bare flassing som klør.
Gjest Tweek Skrevet 24. oktober 2006 #26 Skrevet 24. oktober 2006 Jeg føler jeg har noen klumper som njeg har fått i det siste, men prøver å ikke klø. Hender jeg våkner på natta av at jeg lør meg selv mye. Men jeg pleier å vaske håret likedan som før, men jeg skyller bedre ut.
Saeria Skrevet 24. oktober 2006 #27 Skrevet 24. oktober 2006 Den eneste sikre måte å finne ut av dette på er å f.eks prøve fungoral. På den flasken står det at man skal kontakte lege om man ikke er bedre etter 2 uker. Selv om det er en sammenheng mellom barneskurv og seborreisk eksem, så kan nok ungdom og voksne få kraftig seborre selv om de ikke hadde barneskurv. Det forskere hadde sett var at det var en større risiko får å få seborreisk eksem blant de som hadde skurven lenge. Jeg er hvertfall et prima eksempel på dette.
Gjest Gitte Skrevet 24. oktober 2006 #28 Skrevet 24. oktober 2006 hei! jeg har lenge trodd jeg hadde flass. hver gang jeg spiste sterkt mat eller for den saks skyld svettet i hodebunnen så klødde det forferdelig mye. jeg dro til legen og fikk vite jeg har seborreisk eksem i hodebunnen. han ga meg en shampoo som heter fungoral. den har ikke hjulpet meg. jeg er veldig lei meg og vil få vekk den eksemen. er det noen andre som har lidet av det før? ← Den sjampoen, er det en tjære-holdig sjampo? Jeg fikk den av legen min som heller ikke hjalp meg, men hos en hudlege fikk jeg kortison på små flasker som du "striper" i hodebunnen når du har "utbrudd". Det fungerte veldig bra på meg, og er kvitt eksemen nå.. Kommer av og til tilbake, men forsvinner igjen ved bruk av kortison.. Veldig effektivt =)
Gjest Gitte Skrevet 24. oktober 2006 #29 Skrevet 24. oktober 2006 Vet ikke om kortison og hydrokortison er forskjellig men det jeg fikk inneholder hydrokortison. Etter en liten leterunde fant jeg et par flasker, Locoid. Et søk på google gir en del treff..
Gjest Gitte Skrevet 24. oktober 2006 #30 Skrevet 24. oktober 2006 Kan jo legge til at etter jeg fikk Locoid, har jeg ikke hatt eksem i hodebunnen på 2 år nå.. Deilig
Saeria Skrevet 24. oktober 2006 #31 Skrevet 24. oktober 2006 Den sjampoen, er det en tjære-holdig sjampo? Jeg fikk den av legen min som heller ikke hjalp meg, men hos en hudlege fikk jeg kortison på små flasker som du "striper" i hodebunnen når du har "utbrudd". Det fungerte veldig bra på meg, og er kvitt eksemen nå.. Kommer av og til tilbake, men forsvinner igjen ved bruk av kortison.. Veldig effektivt =) ← Virkemiddelet i Fungoral er Ketokonazol. I Selukos er det Selen. Vet ikke om kortison og hydrokortison er forskjellig men det jeg fikk inneholder hydrokortison. Etter en liten leterunde fant jeg et par flasker, Locoid. Et søk på google gir en del treff.. ← Ut i fra hva jeg har lest om hydrokortisonen så kan man få tynnere hud av den, så at man begrenser bruken litt er nok ikke så dumt. Men det er jo helt herlig når man endelig har funnet noe som fjerner symptomene på eksemet. :-D
Gjest Gitte Skrevet 24. oktober 2006 #32 Skrevet 24. oktober 2006 Virkemiddelet i Fungoral er Ketokonazol. I Selukos er det Selen. ← Okeey *skjønte ingenting* Ut i fra hva jeg har lest om hydrokortisonen så kan man få tynnere hud av den, så at man begrenser bruken litt er nok ikke så dumt. Men det er jo helt herlig når man endelig har funnet noe som fjerner symptomene på eksemet. :-D ← Den Locoid var ikke ment for bruk flere ganger daglig, over lang tid.. på den lappen på flaska med instruks fra legen står det "brukes 1 gang daglig i perioder". Hvis man er veldig plaget, og det ikke går over er nok ikke hydrokortison å anbefale (uten at jeg skal uttale meg for mye om det), men jeg er ekstremt fornøyd med Locoid. usj, syns jeg begynner å klø i hodet av denne tråden
Saeria Skrevet 24. oktober 2006 #33 Skrevet 24. oktober 2006 Så lenge det kun brukes i perioder utgjør nok ikke hydrokortison noen risk, nei. Det ser ikke ut til at Ketokonazol er et tjærestoff. Hvertfall ikke hva jeg kunne lese ut i fra bl.a. felleskatalogen. Selen er en antioksidant.
Gjest Gitte Skrevet 24. oktober 2006 #34 Skrevet 24. oktober 2006 syns bare å huske at legen min sa den innehold tjære... skal se om jeg kan leite frem den også
pulverheksa Skrevet 25. oktober 2006 #35 Skrevet 25. oktober 2006 Har også seboreisk eksem, og har prøvd alle midlene som er nevnt over her. Og ingen har virket bra, før min mor kom med sitt super tips som faktisk er nesten gratis og virker. Dvs, som de andre midlene holder eksemet i sjakk, men jeg syns det virker bedre enn fungoral og selukos. Edikk 7% blandet halvt om halvt med vann, masseres inn i hodebunnen og får virke i fem-10 min vasker håret som vanlig etterpå. Det lindrer kløen umiddelbart, og de første gangene måtte jeg ta denne kuret to ganger i uka, nå holder det med i gang i uka til hver 14 dag. Etter at jeg begynte med dette er plagene blitt nesten helt borte.
Saeria Skrevet 25. oktober 2006 #36 Skrevet 25. oktober 2006 Takk for tips, pulverheksa. Jeg klør sjelden, men har alltid tørr hodebunn selv om den ikke alltid flasser. Kanskje eddik er verdt et forsøk?
Gjest Gjest Skrevet 25. oktober 2006 #37 Skrevet 25. oktober 2006 hvis man har seborreisk eksem hvordan ser da hodebunnen ut? hva kjennetegner det eksemet.. hvis man klør på grunn av overbuk av shampoo,så er det nok ikke eksem ,men bare tørr hodebunn som kan fikses ved å kutte ut shampeon som inneholder masse kjemikalier og bruke en veldig mild en.
Saeria Skrevet 25. oktober 2006 #38 Skrevet 25. oktober 2006 Jeg har ofte skorpelignende dannelser som, hvis jeg fjerner skorpen, begynner å væske under. Hvis jeg skraper bort litt tørr hodebunn er jeg gjerne rød og sår under.
Gjest Gitte Skrevet 25. oktober 2006 #39 Skrevet 25. oktober 2006 Jeg har ofte skorpelignende dannelser som, hvis jeg fjerner skorpen, begynner å væske under. Hvis jeg skraper bort litt tørr hodebunn er jeg gjerne rød og sår under. ← det samme som jeg hadde. skorper som væsket hvis man plukka på de... anbefaler på det sterkeste å prøve locoid. Men det er reseptbelagt..
Saeria Skrevet 25. oktober 2006 #40 Skrevet 25. oktober 2006 Jeg er ganske heldig som får god hjelp av Selukos. Får høre med legen min neste gang hva han synes om knotten min.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå