Gjest Bøllefrøet Skrevet 23. oktober 2006 #21 Skrevet 23. oktober 2006 Uff da, trist å høre om naboen Men bra det gikk bra på prøven da!
Salute Skrevet 5. desember 2006 #22 Skrevet 5. desember 2006 (endret) Kan dere be en liten bønn for meg? I Dag skal jeg i ilden. Jeg skal ha breddetest i exphil beta (språk og argumentasjon)... Klarte akkurat testen sist, men denne er mye tøffere... Noen tips? Det er avkryssings oppgaver. Vi har 10 oppgaver med 3 svaralternativer. Bare 3 kan være feil. Typisk oppgave... Gitt et standpunkt S1: Du bør bruke redningsvest i båten. A1S1: Når du er i bilen bruker du bilbelte. Hva slags argument er A1S1? 1. Normargument 2. Konsekvensargument 3. Analogiargument Endret 5. desember 2006 av Salute
Salute Skrevet 5. desember 2006 #23 Skrevet 5. desember 2006 Jeg er så forbanna... Lyst til å ødelegge noe.
Salute Skrevet 5. desember 2006 #24 Skrevet 5. desember 2006 (endret) Slik, måtte bare få utløp for min frustasjon. Nå må jeg ha ny prøve om noen dager og den kolliderer selfølgelig med en innlevering. jippi... Er ikke vi glad. 1 feil for mye. Han sa at det var bra. *grrrr* Endret 5. desember 2006 av Salute
Gjest kenneth Skrevet 5. desember 2006 #25 Skrevet 5. desember 2006 Hvis du ikke klarer å bestå ex-phil tviler jeg på at du klarer å bestå noen av de andre fagene en bachelor-grad skal inneholde. Sorry...(...)←For noe vås. Du velger tross alt en studieretning basert på interesser. Sjansen for at du gjør det bra i emner du interesserer deg for, er en del større enn at du scorer høyt på et emne som blir prakket på deg, og som du har null interesse for. All ære til de som synes ex.phil er plankekjøring, men det er faktisk mange som finner det vrient. Det hjelper heller ikke at det fremstår som så fjernt at man ikke klarer å motivere seg for å lese...
Gjest Bøllefrøet Skrevet 5. desember 2006 #26 Skrevet 5. desember 2006 Enig med Kenneth.. Da jeg tok det var det ca 1/3 som strøk, og å si at 1/3 av alle studenter ikke klarer noen andre fag i bachelorgraden blir jo bare tull..
Salute Skrevet 8. desember 2006 #27 Skrevet 8. desember 2006 yess, jeg klarte den på andre forsøk!!! Nesten full pott 9 av 10 Jeg står på mitt, syns det er noe tull hele opplegget. Liker ikke exphil eller test opplegget. Kunne hatt en skriftlig prøve som eksamen, bare litt lettere. Poenget med seminarmodellen er jo at man slipper eksamen når man har levert inn 2 obligatoriske oppgaver, en i hver pensumdel, og 1 breddetest på 1x45 minutter i hver pensumdel. Da hadde faget vært mer brukbart. Slik det er nå er det veldig effektivt for de som skal rette, men mer stress for de som gjennomfører testene. Jeg hadde likt bedre en skriftlig prøve med karakter. I stedet for en test hvor man må ha 7 av 10 riktige for å få bestått uten karakter. Nå er det 3 alternativer på hver oppgave og de flester er luresvar.
Gjest Meep Skrevet 8. desember 2006 #28 Skrevet 8. desember 2006 Man kan jo gå opp til eksamensmodell i ex.phil. med skriftlig oppgave.
stikkelsbær Skrevet 8. desember 2006 #29 Skrevet 8. desember 2006 Jeg synes ikke vi skal kimse av filosofihistorie. I exphil lærer vi noe som er utrolig viktig for alle mennesker uansett hva man studerer - hele grunnlaget for menneskets tenkning, og hvordan den har utviklet seg gjennom de forskjellige epokene. Å tenke kritisk, finnes det noe som er allmenngyldig rett og galt, hvordan kan vi komme fram til sikker viten..? Og mange andre spørsmål som også kan være ganske interessante i dag hvis man bare forstår hva det handler om. Exphil har fått et ufortjent dårlig rykte, fordi alle MÅ ta det.. Ikke se på det som tvang, men som nyttig læring. Jeg sier ikke at jeg ikke har slitt med exphil selv, klart det er mye som er vanskelig og kan virke uviktig, men nå som jeg begynner å forstå hva det dreier seg om ser jeg viktigheten av det. Universitetet (og høgskolene evt.) skal jo utdanne oss til reflekterte og opplyste mennesker. Tenk på hvor mange begreper vi lærer, hvordan ordforrådet utvikler seg f.eks.. Exphil har en del fordeler, og det er en grunn til at det er der som et obligatorisk fag.
Merneith Skrevet 8. desember 2006 #30 Skrevet 8. desember 2006 Ex.phil er undervurdert. Grunnleggende filosofikunnskaper er allmennkunnskaper som alle burde ha. Og det er ikke sant at man ikke får bruk for det videre i studiet. Men det er ingen grunn til å fortvile om første eksamen på universitetet går dårlig. Det tar tid å lære seg å skrive gode eksamensoppgaver. Jeg hadde sikkert fått bedre karakter om jeg tok ex.phil nå, men det er fordi jeg kan skrive gode fagoppgaver nå, ikke fordi jeg kan stoffet bedre. Så treningsmessig er ex.phil nyttig, uansett om stoffet virker unyttig. 1
honey21 Skrevet 8. desember 2006 #31 Skrevet 8. desember 2006 Åh fy søren som jeg hatet exphil! Tok det for første gang høsten 2004, men jeg strøk. Så skulle jeg ta den igjen våren 2005, men gadd ikke ta eksamen fordi jeg visste jeg kom til å stryke. Høsten 2005 bestod jeg, men jeg sleeeeeet meg gjennom faget. Spesielt med seminaroppgaven. Trodde jeg aldri kom til å gjennomføre, men gjorde det til slutt og fikk en C Grunnen til at jeg hatet exphil var at det omhandler ting som jeg overhodet ikke har interesse av. Jeg har ikke lyst å bli presset til å lære om masse teoritull og filosofi. Eneste jeg lærte var navnene på forskjellige tenkere. Det sitter igjen, og jeg husker kanskje 1% av pensum liksom. Fortjenesten fra faget er så liten at innsatsen ikke var verdt det. Det mener jeg i hverfall.
Gjest Talula Skrevet 9. desember 2006 #32 Skrevet 9. desember 2006 Exphil synes jeg egentlig var ganske interessant, problemet mitt var at jeg synes vi fikk altfor liten tid til å reflektere over det vi hadde lært, exphil er ikke akkurat noe puggefag. Semesterstart i slutten av august og skoleeksamen i midten av oktober var litt lite tid for meg, når man samtidig har andre fag. Husker dessverre veldig lite av exphil pensum. Exfac derimot, det var vanskelig, men det er en annen sak
Gjest Gjest_dina_* Skrevet 25. september 2008 #33 Skrevet 25. september 2008 eg ska ha breddetest i exphil om 1 uke, i teleologsik etikk, normativ, utilitarisme osv ...skikkeli tungt stoff!!! noen som har hatt breddetest i det temaet som kan gi meg noen tips???
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå