Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Lei exphil
Skrevet

Jeg går på Universitetet i Bergen. Jeg sliter litt med Exphil. Jeg går på det som heter seminar modellen, hvis noen har kjennskap til det. Saken er det at hvis jeg stryker i exphil, får jeg Bachelor graden da? Eller må jeg ta det opp igjen senere i studiene?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man må ha exphil på universitetet. Det er et obligatorisk emne i bachelorgraden.

Skrevet

Vet ikke om jeg egentlig kan svare deg, men jeg har ihvertfall ikke ex.phil. Men det må legges til at begynte å studere før den nye reformen som "bakte inn" ex.phil i bachelor-graden. Jeg måtte imidlertid ta ex.fac for å gå videre på studiet 2.året.

Jeg tror jeg ville hørt med en rådgiver på skolen...

Skrevet

Går på NTNU og her må vi i hvert fall ha Exphil for å få bachelorgraden. Vil tro det samme gjelder i Bergen, selv om jeg ikke skal være skråsikker.

Hvis du skulle stryke nå, er det jo alltids en mulighet å ta det senere.

Jeg deltok også på seminar da jeg tok Exphil, men om dette er seminarmodellen vet jeg ikke. Skulle ha tre godkjente oppgaver for å kunne gå opp til eksamen.

Håper det går bra med deg :)

Gjest Lei exphil
Skrevet

Jeg strøk på den ene testen i dag. Har neste test på mandag, og det er siste gangen tror jeg. :( Har aldri strøket på noe før så det gjør meg ikke mindre nervøs. *Hjelp*

Skrevet

Går også på uib, og ja, du MÅ ha ex.phil. Sånn er det bare, hvis det ikke var obligatorisk tror jeg neppe det hadde vært særlig mange som tok det ;) Det er bare å lese i vei, ikke annet å gjøre hvis du vil ha en grad. Styker du må du ta det omigjen.

Skrevet

Hvis du ikke klarer å bestå ex-phil tviler jeg på at du klarer å bestå noen av de andre fagene en bachelor-grad skal inneholde. Sorry...

jeg tok ex-phil før kvalitetsreformen og da var det ingen seminarmodell. Leste alt på egen hånd. Begynte å lese en måned før eksamen, og det gikk bra det. Har gørt at karaktersnittet er mye høyere for de som tar seminarmodell enn de som leser på egen hånd nå, så det er nok til hjelp å få så mye oppfølging. Selv satt jeg veldig pris på friheten jeg hadde da, det var studentkroa de første to månedene... ;)

Gjest Lille Solstråle
Skrevet

Jeg anbefaler deg å ta selvstudiumsvarianten framfor seminarvarienten. Jeg gjorde det. Jeg slapp forelesninger, slapp obligatorisk seminar, slapp å skrive omfattende oppgave, slapp avkryssingstesten, det eneste jeg gjorde var å møte opp til en fire timers eksamen som ikke var særlig vanskelig. Jeg gjorde det mye bedre enn vennene mine som skrev oppgaver og definitivt hadde mer peiling enn meg.

Kjøp deg et repitisjonshefte og ta selvstudiumsvarianten, og du står med glans :)

Gjest Norwegian Blue
Skrevet

Stjeler litt tråd her, men må man ta ex.phil og ex.fac i en bachlorgrad på høgskole. Ser at begge disse er lagt inn i studieplanen til mitt dag, i tredje året rett før bacheloroppgaven. Men trodde ikke man måtte ta dette på høgskole.

Gjest Bøllefrøet
Skrevet
Stjeler litt tråd her, men må man ta ex.phil og ex.fac i en bachlorgrad på høgskole. Ser at begge disse er lagt inn i studieplanen til mitt dag, i tredje året rett før bacheloroppgaven. Men trodde ikke man måtte ta dette på høgskole.

Ja, man må det på høgskoler også. Det kommer ann på hva slags studie man tar, ikke om man går på høgskole eller universitet.

Jeg tar selv en sosiologi bachelorgrad på en høgskole, og vi må ha exphil. Selv syns jeg ikke exphil er så altfor ille (er jo ikke så store pensumet heller). Høres så mange klager og sier "herregud, det her får vi ALDRI bruk for!", men det skjønner jeg ikke. Jeg føler jeg har fått bruk for det i alle de senere emnene jeg har tatt, og skjønner godt at exphil er obligatorisk på mange studier.

Skrevet

Og på UiO må man ha ex.phil og ex.fac. Tror neppe man slipper unna. Selv om det virker kjipt, så hjelper det ofte på forståelsen å slippe "motstanden" litt. Husk at du skal bare bestå. Tenk hovedlinjer, deretter fordyp deg litt i hva som er vanlig å ha litt mer kunnskap om.

Syns "gamlingene" hadde mye kult å komme med. ;)

Gjest *Snart medlem*
Skrevet

Jo lenger du kommer i studiene, jo mer forstår du nytteverdien av ex.phil ;)

For å svare på spørsmålet ditt: ja, du må ha ex.phil. ved UiB. Hvis du stryker nå, kan du fint ta det opp igjen innen du fullfører BA-graden. Men du får ingen BA med mindre du har fullført ex.phil.

Hvis du har problemer kan du jo danne en kollokviegruppe sammen med noen medstudenter, så kan dere hjelpe hverandre med teorien og med oppgavene?

Skrevet

Du må ha exphil. på de fleste Bachelorgrader ved UiB ja. Dersom du er i tvil, kan du sjekke utdanningsplanen din på Studentweb. Står der hvis det er krav om 10 studiepoeng i exphil.

Exphil kan virke kjedelig og muligens litt vanskelig i begynnelsen, men det er faktisk ganske interessant og sannsynligvis det letteste faget du kommer til å ha på universitetet. Seminarmodellen er jo så å si umulig å stryke på, det er faktisk hele poenget med den.. dersom du ikke takler det, så er du kanskje ikke skapt for universitetsstudier (med vekt på kanskje - jeg skal ikke dømme deg etter kun et fag).

Selv tok jeg selvstudie/eksamensmodellen. Du kan lett lese deg opp til eksamen på et par uker, og da slipper du tester, fremføringer og andre obligatoriske aktiviteter (mulig jeg måtte skrive en kort oppgave).

Jeg er enig i at exphil faktisk har vist seg å være litt nyttig (ikke fullt så nyttig som ex fac dog), men det er likevel litt irriterende at man må gjennom dette før man får studere det man egentlig vil. Synes exphil kunne vært valgfag på vgs eller noe heller.

Gjest Lei exphil
Skrevet

Okay. Den "linjen" jeg studerer har egentlig ikke så mye med exphil å gjøre. Jeg går nemlig på infomedia, altså data for å si det enkelt. Skjønner ikke helt hva exphil har å si for den rettningen. Fagene rundt det har jeg ikke noe problem med å få til, men exphil er liksom ikke så artig.

Egentlig skulle jeg fint ha klart testen i går. Problemet i går var at jeg var så forferdlig nervøs. Stolte ikke på meg selv. Det var faktisk to av de jeg svarte feil på som jeg mente var riktig, men krysset av feil. Det var pga at det kunne tolkes som noe annet ut i fra stikkordene mine. Ikke det at notatene var feil. Det er ikke så lett å forklare. Må nesten vise det kan man si. Uansett hadde jeg stolt på meg selv og krysset av de riktig så hadde jeg stått. Nå er jeg livredd for neste test. Kommer til å være mer nervøs nå. huff...

Skrevet

Ex.phil kan unngås hvis en har annen utdannelse i tilegg som kan veie opp for ex.phil. Jeg har det, og har derfor sluppet unna faget på universitetet.

Ellers vil bare si at det er lurt å se fremover. Glem den forrige testen du tok, og ikke la den ødelegge for den andre. Når jeg gikk ved UiB, hadde de en "liksom-eksamen" der de som ikke var universitetsstudenter fra før kunne få sjansen til å få en følelese om hvordan en eksamen her så ut. Har dere ikke det nå lenger?

Skrevet
Ex.phil kan unngås hvis en har annen utdannelse i tilegg som kan veie opp for ex.phil. Jeg har det, og har derfor sluppet unna faget på universitetet.

Hvis du har annet utdannelse? Hva slags utdannelse da? Jeg har fagbrev, altså yrkes rettet utdannelse. Da må en vel ta et annet fag for å veie opp med poengene du "mister".

Skrevet

Hehe, føler at det er bortkastet tid, ja!

Jeg gikk siv.ing., og der er virkelig ikke ex.phil. noe som helst relevant. Jeg fløt på at vi hadde en god foreleser, at jeg leste Sofies verden på senga og skummet igjennom kompeniet dagen før eksamen. Samt at stud.ass.en vår i kollokviene var så sløv at vi fikk bestått obligatoriske oppgaver bare vi møtte opp til timene hans. Lærebøkene kunne jeg latt være å kjøpe, for de åpnet jeg ikke en gang. Aldri har jeg lagt så lite arbeid ned i en B, gitt... ;)

Gjest lei Exphil
Skrevet

Hjelp.... Nå er det ikke lenge til den siste testen. 12:15 er den. Jeg er så redd, dere aner det ikke. Kan ikke dere be en liten bønn for meg og krysse fingrer og tær? Jobbet heeeele helgen med exphil skrevet 35 sider med notater for meg selv. (lærer mest av å lese, sile ut og skrive ned) Håper jeg husker det meste nå, tyter ut av ørene føler jeg. Men hjelper ikke det hvis jeg får blackout på testen. :grine:

Skrevet

Dette går bra, du er jo godt forberedt!

*krysser fingre og tær"

Gjest lei Exphil
Skrevet

Yess, det gikk bra. Men er ikke glad, rett etterpå fikk jeg høre at en tidligere nabo av meg har mistet livet i en bilulykke. :tristbla: *for en uke*

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...