Gå til innhold

#70 slankedager#

Gjest # TIRIL #

Anbefalte innlegg

Tror jeg slenger meg med her, jeg, hvis ingen har noe imot det? Jeg aner ikke hva jeg veier, eller hvor mye jeg skal ned - jeg nekter nemlig å la livet mitt bli styrt av ei badevekt. Men jeg vil bli en stabil størrelse 38, nå svinger jeg fram og tilbake mellom 38 og 40.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest -eline-
Hvor "strenge" er dere med dere selv egentlig? Har dere kuttet ut alt snop/brus eller spiser dere litt innimellom (helger/fester osv)?

Jeg kommer til å være ganske streng med meg selv, hvertfall fram til jeg har fått det ut av systemet, vet av erfaring av det kommer til å gå lettere etterhvert og at jeg da kan spise litt sjokolade uten at jeg stapper i meg. Eneste jeg kommer til å tillate meg selv i helgene er is med bær/frukt, i ukedagene så kommer jeg til å spise frukt, yoghurt, nøtter etc når jeg er litt fysen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Aries_*

Jeg er streng på snop og utskeielser i ukedagene, ikke noe tull! Men på lørdager har jeg spise-dag, dvs det går ned adskillig flere kalorier enn ellers, og snop er tillatt (om enn i begrensede mengder).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, for tida er jeg kjempestreng, men det er fordi jeg er midt i en enukers rensediett... La meg si det sånn: Etter fire dager på bare frukt og grønnsaker, er det lite som frister mer enn en sunn, deilig kyllingwok! :ler:

Mitt viktigste mål er å få opp intensiteten i treninga mi. Jeg trener ofte, men ikke helt hardt nok, tror jeg. Tvinge meg til å jogge i stedet for gå (har faktisk kondis til det), ta i litt hardere på stepmaskina, mer bevisst styrketrening/pilates.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest aries

Vel, da var det veiedag igjen. Ikke den helt store framgangen, men har gått ned 800 g siden forrige fredag. Så skal vel egentlig være fornøyd, med tanke på at jeg har mensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ned er ned!!!

Jeg har veiedag på mandag, og tør ikke gå på vekten før det i frykt for å miste motivasjonen, samtidig som jeg skal bort i helgen og nok ikke klarer å følge dietten da slik at jeg kanskje burde gjøre det i dag før jeg ødelegger noe...vanskelig...vi får se hva det blir til...

Jeg er uansett ganske flink til å følge dietten, og har ligget rundt 1300 kalorier per dag - kanskje det burde vært 100 mindre!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i alle fall trent ordentlig de siste par dagene. Startet dagen i går med 30 min styrketrening for mage/rygg (etter DVD) før jobb. På kvelden ble det 45 minutter på stepmaskin, og da tok jeg i ordentlig! Og i morges rakk jeg 35 minutter step.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest -eline-
Jeg er uansett ganske flink til å følge dietten, og har ligget rundt 1300 kalorier per dag - kanskje det burde vært 100 mindre!?

Du burde nok heller spise mer! Og det hvertfall hvis du trener. Du bør aller helst ikke ligge mer enn 500 kcal i kaloriunderskudd for å få en sunn nedgang. Dvs, dersom du har et dagsbehov på 2000 kcal (før trening), så bør du spise 1500 kcal. Dersom du så trener bort 300 kcal så bør du også spise mer de dagene.

For å regne ut dagsbehov kan du feks bruke denne formelen (som de bla. bruker i Grete Roede):

(vekt x 10) + (høyde i cm x6,25) - (alderx5) - 161 (kvinne) eller + 5 (mann) = hvilestoffskiftet i kcal/døgn

Gang hvilestoffskiftet med 1,3 hvis du har lav hverdagsaktivitet (sitter stille hele dagen), 1,4 hvis du har normal hverdagsaktivitet ("vanlig" bevegelse), eller 1,5 hvis du har høy hverdagsaktivitet (fysisk arb/og eller meget aktiv fritid).

Når du har ganget hvilestoffskiftet med faktoren for hverdagsaktivitet, får du tallet for energiforbruk før trening

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott tråd! Og flott at den skal være så streng :)

Har hatt fløte i kaffen, men kun drukket en halv kopp så hvis jeg ikke drikker mer kaffe i dag så er jeg veldig fornøyd...

Forglemmelse? Eller bare vane? Jeg tenkte jeg skulle nevne at det fins lettere saker, men så kom jeg til at det vet du sikker :ler:

Begynte å trene i dag. Ikke en trening for å forbrenne men dog. Dette er en treningsform for å styrke rygg og magemuskulatur så om ikke annet blir kanskje siluetten finere  :)

All oppbygging av muskelmasse er forbrenning i den betydningen at muskler forbrenner mer enn fett. Jeg regner med at du vet det, men jeg tenkte bare å klargjøre det :)

Du burde nok heller spise mer! Og det hvertfall hvis du trener. Du bør aller helst ikke ligge mer enn 500 kcal i kaloriunderskudd for å få en sunn nedgang.

Så flott at du sier dette, høyt og tydelig! Ligger man på grensa er sjansene for å falle over på andre sida (= ukontrollert utskeiele), dessuten er det veldig usunt i lengden.

Jeg fant endelig motivasjonen min i forrige uke, og kaster meg på denne tråden i håp om at det skal holde motivasjonen oppe. For det er det det handler om, mener jeg, å orke og gidde og ha lyst til å reflektere over hver lille bit man putter i munnen. I tillegg til ta seg tid til å trene.

Målet mitt er 3. delt. Hovedmålet er 8.6 kg, fra 73.6 til 65. Jeg skal gå ned 3 før jul, tre fram til påsken, og resten til slutten av juni neste år. Cirka en kg i måneden.

For å komme dit tror jeg først og fremst at jeg må slutte med sukker. Jeg elsker sukker i alle former og fasonger, og fra nå av kan jeg bare spise godterier (maks for 20 kr) når jeg går på kino.

Jeg trener min. 2 ganger i uka, og går på tur min i 3 kvarter de dagene jeg ikke er på treninga. For å holde på målet skriver jeg slankedagbok der jeg prøver å beskrvie vanskelige situasjoner. Som når det ikke var mulig å si nei til kake på jobben, når jeg spiste iskrem på kvelden. Og gir meg sjøl skryt for å ha klart bare å ta et lite stykke kake, og at det ar fordi jeg var sulten, neste gang spiser jeg heller noen knekkebrød og drikker vann.

For meg er tre-fire måltider om dagen relativt vanlig, og det er ingen større omlegging av vaner. Men jeg må spise litt mindre porsjoner. Ikke forsyne meg to ganger og sånt. Og så er det å kutte ut godteriene!

Jeg har også veiedag om fredagene (mangdag som veiedag vil jo være å ødelegge hele helgen, livet skal vre litt lett å leve også!). I dag landet den på 72.4.

Hvor mange kilo klarer vi å gå ned sammen :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du burde nok heller spise mer! Og det hvertfall hvis du trener. Du bør aller helst ikke ligge mer enn 500 kcal i kaloriunderskudd for å få en sunn nedgang. Dvs, dersom du har et dagsbehov på 2000 kcal (før trening), så bør du spise 1500 kcal. Dersom du så trener bort 300 kcal så bør du også spise mer de dagene.

For å regne ut dagsbehov kan du feks bruke denne formelen (som de bla. bruker i Grete Roede):

(vekt x 10) + (høyde i cm x6,25) - (alderx5) - 161 (kvinne) eller + 5 (mann) = hvilestoffskiftet i kcal/døgn

Gang hvilestoffskiftet med 1,3 hvis du har lav hverdagsaktivitet (sitter stille hele dagen), 1,4 hvis du har normal hverdagsaktivitet ("vanlig" bevegelse), eller 1,5 hvis du har høy hverdagsaktivitet (fysisk arb/og eller meget aktiv fritid).

Når du har ganget hvilestoffskiftet med faktoren for hverdagsaktivitet, får du tallet for energiforbruk før trening

:)

Jeg trener ingenting da, og har ikke gjort det på flere år sånn at forbrenningen min er VELDIG lav....Jeg brukte regnestykket ditt (hvis jeg greide å gjøre det riktig..) Jeg fikk 2221 som energiforbruk...men nå er jeg kun inne i min første uke på en sånn "lynkur" som det er i Grete Roede som skal være en kickstart...men da skjønner jeg at jeg kan trygt spise noe flere kalorier etterhvert og fortsatt gå ned.

Men det regnestykket vil jo være veldig forskjellig på en som er like høy og like tung som meg men bare har muskler og på meg som ikke har noe hjelp av muskler i forbrenningen...så alt må vel tas med en klype salt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Revenka

Jeg går på GR. Alle damene på kurset ligger på 1600 kcal pr dag, pluss 350 kcal ekstra en dag i uken (såkalte kosemerker). Faktisk så har damen som har hatt problemer med å spise så mye som 1600 kcal og heller ligget på 1200 kcal vært den som har gått ned minst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest -eline-
Men det regnestykket vil jo være veldig forskjellig på en som er like høy og like tung som meg men bare har muskler og på meg som ikke har noe hjelp av muskler i forbrenningen...så alt må vel tas med en klype salt?

Joda, det er selvsagt forskjell fra person til person, men en person med mye muskler har gjerne en mer aktiv hverdag enn en uten og... Og dersom du er overvektig så bruker du jo endel kalorier på å forflytte kroppen... Til og med Grete Roede har gått bort fra 1000-1200 kcal-planen som de hadde før og det laveste de anbefaler er 1300 kcal.

Jeg har slanket bort 30 kg, de første med hjelp av en lavkalorislankekur, gikk greit en stund, men kroppen min hadde nok ikke veldig godt av det, de siste 15 kg gikk jeg ned ved å spise mellom 1600-1900 kcal hver dag og å trene, nå har det lurt på seg etpar ekstra kilo og jeg skal ned de og de siste 3-4kg som jeg aldri ble kvitt (var vel mest fordi jeg ble ganske fornøyd og da er det vanskeligere...). Plusset med å spise mer er at når du er ferdigslanket så er det kun litt mer mat som skal til for at du spiser "normalt", og dermed får ikke kroppen sjokk, dette hjelper deg jo også med å hindre sprekk mens du slanker deg.

Anbefaler deg uansett å begynne å trene, om ikke annet gå turer, trene foran tv'n med treningsvideo etc. Jo mer du beveger deg, jo mer kan du gå ned og jo mer kan du spise :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge kalkulatoreren over her har jeg 1990,95 i energiforbruk.

Da vil det si at jeg skal ha i meg 1500 kcal ca da?

Noen som har en bra dagsmeny som innehar dette? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge kalkulatoreren over her har jeg 1990,95 i energiforbruk.

Da vil det si at jeg skal ha i meg 1500 kcal ca da?

Noen som har en bra dagsmeny som innehar dette?  ;)

Er du så lat at du ikke gidder å sette sammen mat selv? Da er du vel ikke spesielt motivert for å slanke deg. Hold deg i sofaen med potetgullet ditt, du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kan jeg henge med? Er med i "prosjekt kropp"-tråden, men der er det sinnsykt lite liv for tida. Jeg trenger selskap av motiverte sjeler, og det ser ut som det er en del av dere her! :)

Jeg har gått opp mye nå i løpet av kort tid, pga. at jeg har vært nokså deppa i høst. Når jeg depper trøstespiser jeg. Og det er ikke i små mengder...

I gode perioder trener jeg og spiser sunt, men jeg er helt nødt til å få orden på trøstespisinga/overspisinga.

Jeg registrerte meg på vektklubb.no for to uker siden, og målet mitt var å gå ned 9 kg fram til 25. desember. Den første uka gikk bra, jeg gikk ned 1 kg, men bare på denne siste uka har jeg trøstespist i enorme mengder og lagt på meg 2 igjen. Så resultatet er foreløpig 1 pluss... :tristbla:

Jeg veier 73 kg, og jeg er fornøyd om jeg klarer å gå ned 6-8 kg til jul. Jeg VET at jeg kan klare det, men jeg trenger motivasjon og andre måter å stagge dårlig humør på. I vår gikk jeg ned 7 kg nesten kun ved endret kosthold, men dessverre falt jeg tilbake til gamle synder.

Min plan er å:

- Spise sunt, og nok! Har fått tildelt 1800 kcal på vektklubb, noe jeg virkelig kan spise meg mett på.

- Trene min. tre ganger i uka. Trening løser problemer - det gjør IKKE overspising!

- La være å spise godteri. Skal lage "avtale" med mannen om at vi ikke har lov å spise godteri i ukedagene. Hvis jeg fester/drikker mye alkohol, så inngår det i "godterikvota".

- Ha minimum 10000 skritt hver dag (jeg regner også sykling om til skritt).

Nå er jeg forpliktet til å følge dette opp. Jeg er ikke veldig overvektig akkurat, men jeg vet at trivselen min blir større om jeg går ned litt. Humøret vil også bli bedre ved at jeg klarer å ta vare på kroppen min ved sunt kosthold og trening.

Jeg skal til London nyttårshelga, og om jeg klarer å gå ned min. 6 kg til den tid, så gleder jeg meg stort til shopping! Skal også prøve å bli gravid rundt den tida der, og med noen kilo i minus og en kropp som er i toppform, så kan vel en liten babyspire neppe få bedre vekstforhold :)

Ha en fortsatt fin helg, dere slankere! Dette var en flott tråd, og jeg ønsker alle lykke til. :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du så lat at du ikke gidder å sette sammen mat selv? Da er du vel ikke spesielt motivert for å slanke deg. Hold deg i sofaen med potetgullet ditt, du.

:ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest -eline-

Helt greit føler jeg. Lørdag ble det en kalkulert sprekk, jeg var på bursdagsfest, drakk rødvin og spiste bittelitt potetgull, men holdt meg langt unna alt som var av nattmat etc. Endte dog opp med 230 kcal over dagsforbruk, men... I dag var jeg bøssebærer og pulsklokka mi stoppa ikke før den var over 1000 kcal, og siden jeg ikke fylte på med kalorier heller så lå jeg nok ganske så masse i minus... Klarte ikke å spise mer :sjenert:

Satser på samme greia denne uka, det blir en kalklert sprekk på lørdag, skal på halloweenfest. I morgen så skal jeg innom Centrum Athletica og kjøpe treningskort OG trene! Så regner jeg med at jeg tar en spinningtime på torsdag. Foreløpig satser jeg på å trene 2 ganger i uka + gåturer med "tantebarnvovven" ;)

Håper det har gått bra med dere jenter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...