Gå til innhold

Øyelokksoperasjon


Nabodama

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_lille trille_*
??!

Var på privat klinikk og gjor de det samme: sprøytene var ikke "små stikk", de gjorde uhyre vondt, det sprengte på...hjelpes så vondt det var i det tynne øyehudpartiet! Fikk for lite bedøvelse flere ganger, alt gjorde bare vondt.

Skulle ha hatt full narkose!

Det tok 1,5 timer.

Så synd at det gjorde så vondt i ditt tilfelle. Jeg vet ikke hva som er normalt, jeg var kanskje heldig?

På operasjonsdagen var jeg på klinikken (privat, med offentlig avtale. Jeg betalte selv) i drøye halvannen time. Det var selve laseroperasjonen som bare tok rundt 20 min.

Det er nok forskjell på hvor mye folk må ta og kanskje også hvor de må ta det, så folk kan sikkert ha en annen opplevelse enn det jeg hadde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest

Jeg var også og gjorde det privat på klinikk, men opplevelsen med lokalbedøvelse var jo bare helt forferdelig.

Den ene øyet virker "perfekt", men det andre ser ut til å ha mer "fett hudfolder" som henger enn den "perfekte".

Hva da, om legen ikke har klart å gjøre de to like stramme?

Det ene øyet virker en uke etter inngrepet "slakkere"/sagger mer, enn det andre...er det normalt da...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Elin_*

Hjlp, det ene øyet hr blitt høyere enn det andre, slik at synet blir ustabilt, skal det vær på det viset?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_lille trille_*

I går var jeg ute en tur uten solbriller og møtte mange kjente for første gang etter operasjonen.

Jeg hadde på sminke for første gang etter inngrepet og det var halvmørkt. Folk kan kanskje ha tenkt at jeg har hatt en allergisk reaksjon eller noe sånt, men jeg tror ikke noen skjønte at jeg hadde blitt operert.

Sårkantene er helt tette nå, men arret er ganske klumpete og rødt så uten sminke synes det godt, men det kommer seg nok. Jeg tror dette blir bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_lille trille_*
Hjlp, det ene øyet hr blitt høyere enn det andre, slik at synet blir ustabilt, skal det vær på det viset?

Jeg håper inderlig det ordner seg!

Jeg vet ikke noe særlig om dette, men jeg fikk høre at det ofte kan se ut som om det ikke er likt på begge sider, men at det trenger tid til å stabilisere seg og at dette jevner seg ut etter hvert. Mitt syn var litt "tåkete" dagene etter operasjonen, men det tror jeg var fordi øyet var litt tørt.

Hør med legen din så snart som mulig. Selv har jeg har nok vært en "slitsom" pasient for jeg har ringt flere ganger og lurt på alt mulig rart, men jeg har alltid blitt godt motatt og har fått gode svar.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_b2_*
Hva er "nok" til at det offentlige dekker det? At synet blir hemmet? for det går vel ikke på det utseendemessig og at en sur ut? :forvirret:

Jeg har fått meg en brosjyre fra en klinikk. Jeg vil ta både oppe og nede.øyelokkene er tunge og under er jeg posete.

Driver og sparer for det koster meg 20000. Inngrepet gir ikke rett til sykemelding står det i brosjyren.

En bekent av meg fikk ike operasjon før hun sluttet å røyke.

Jeg fikk dekket min operasjon. Fastlegen min sendte med søknad om dette til øyekirurgen. Hvis du har problemer med å se, har hodepine mm kan du få det dekket, men da må du snakke med fastlegen din først. Han vil da henvise deg videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

En øyespesialist sa at det offentlige ikke dekker operasjonen om du får hodepine....bare kun om du ser ut som en båtsmannhund med dype folder nedover som gjør at du ikke jan se.

Han nektet å henvise og sa at hodepine ikke er en god grunn: da får du ta tabletter mot muskelanstrengelser, sa han.

Så måtte spare og betale selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er "nok" til at det offentlige dekker det? At synet blir hemmet? for det går vel ikke på det utseendemessig og at en sur ut? :forvirret:

Jeg har fått meg en brosjyre fra en klinikk. Jeg vil ta både oppe og nede.øyelokkene er tunge og under er jeg posete.

Driver og sparer for det koster meg 20000. Inngrepet gir ikke rett til sykemelding står det i brosjyren.

En bekent av meg fikk ike operasjon før hun sluttet å røyke.

På klinikk Bunæs gir de sykemelding..bare ett tips:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Betaler man selv får man jo sykemelding om man ber om det...selv om man ikke hara rett til det, får de felste det om de spør, da man føler seg groggy i noen dager etterpå...

Selv erfarer jeg dobbeltsyn og litt sløret syn etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Norske øyeleger informerer ikke om at det er vanlig med dobbeltsyn og sløret syn etter en slik operasjon..

jeg spurte min øyelege, og hun sa bare "nei, har aldri hørt om det".

Så sa jeg til henne at det var helt vanlig....og hun bare "å ja...har ikke hørt om det".

??!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Gjest_Jenta_*

Hei. Jeg vurderer å oppsøke øyelegen igjen for øyelokksoperasjon, har allerede vært til konsultasjon, men jeg er for ung (22) og må dermed betale alt selv. Legen kunne se at jeg hadde fylde over lokkene og alt det der, men ville at jeg skulle tenke meg litt om... følte ikke at hun tok meg helt seriøst. Jeg ventet i et halv år på den konsultasjonstimen. Jeg jobber for tiden, og er litt redd for at dette med sykemelding går rett vest... Hvor kan jeg be om sykemelding når jeg operer privat/betaler selv? (selv om det som sagt over her ikke er helt lovlig).

Jeg er også veldig redd for dette med nedsunkne øyenbryn... er dette vanlig? Har selv ganske lave bryn, og kan ikke akkurat påstå at noe lavere vil passe ansiktet mitt...

Jeg har slitt med øyelokkene både psykisk og fysisk. Men legen mente det var det estetiske jeg la mest vekt på, og nå i ettertid irriterer jeg meg grønn over at jeg ikke fikk sagt mer. De ER faktisk tunge, ligger som tepper over øynene mine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Annonse

Gjest Gjest_Laura_*
Jepp, jeg gjorde det på onsdag, og tenkte jeg likeså godt kunne skrive litt om det.

Har i flere år syntes at jeg hadde litt tunge øyelokk, men nå den siste tiden, har det også blitt plagsomt fysisk.

Det er jo èn ting å se trett, uopplagt og sur ut, men når øynene blir tunge å holde åpne, da er det slitsomt også.

Jeg tok dette opp med legen min da jeg var hos henne for noe annet, Hun forsto at dette begynte å bli plagsomt, og henviste meg til en øyelege som foretar slike operasjoner.

Trengte ikke å vente lenge, fikk time til operasjon uka etter. Syntes jeg fikk lite info fra øyelege, så jeg leste litt rundt på nettet om dette.

Operasjonen i seg selv varte 30 min, fra jeg kom inn til jeg var ferdig. Han tegnet opp der han skulle fjerne hud, og så var det å sette seg i stolen. Det absolutt verste var å få lokalbedøvelsen. Å få stukket nåler inn i øyelokkene var grusomt vondt!

Deretter skar han med laser, det var helt greit, kjente varmen fra laseren, men ikke mer. Så ble det sydd, mange små sting som ble tråklet, altså ikke avsluttet for hvert sting.

For ham var dette ren rutine, jeg var nr 10 den dagen som fikk foretatt en øyelokksoperasjon. For meg var det rimelig skummelt! Og jeg syntes det gikk så fort. Jeg måtte spørre for å få nok info, han sa ikke mye selv. Så til dere andre som også står for tur, les mye selv! Se på plastikk-kirurgenes nettsider.

Noe info er villedende, f.eks noen steder står det at man ikke skal drive tung trening før etter 6 uker, andre sier 2 uker.

Hadde ikke mye smerter etterpå, det holdt med to paracet, som jeg tok første kvelden.

Dagene etter har gått forholdsvis greit. Lite smerter, men stingene klør endel, og det har vært det verste egentlig. For en kan jo ikke klø!!!

Øyelokkene er hovne og stive, men dette går bedre dag for dag.

Jeg har ikke fått blåveiser heller, bare bittelitt, såvidt det har vistes.

Det anbefales å sove med hodet høyt de første dagene, for å redusere hevelsen raskere, og det gjør jeg ennå. Å ligge på siden, som jeg bruker, kan jeg bare glemme. Da "drar" det i stingene, og det er vondt. Fikk også med en øyesalve med antibiotika som jeg smører med morgen og kveld for å hindre infeksjon.

Mange får store blåveiser, også under øynene. Årsaken til dette, sa legen, var at bedøvelsesnåla traff blodkar, og det gjorde det ikke hos meg. Dette blir jo borte på nokså kort tid, men det føles jo kanskje verre når man er blå og gul i tillegg til å være hoven.

Når det gjelder hevelsen, ble denne mindre allerede etter et par dager, men jeg er fortsatt nokså hoven, slik at det ikke er lett å se hvordan resultatet vil komme til å bli. Men jeg ser jo at jeg har fått øyelokk igjen!!! Og er superglad for det! Og det er lett å holde øynene åpne igjen.

Men foreløpig ser jeg helt for jævlig ut! Har selv tatt tilnavnet skrekk-kjerringa, det sier jo sitt. Sting over øynene, gul øyesalve oppå der, hoven og rød, ikke noe sminke....viser meg altså ikke fra min beste side for øyeblikket, men det kommer vel bedre tider.

Si meg,- gjorde du tilfeldigvis dette i Narvik el i nærheten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Operert

Jeg tok stingene for seks dager siden,og der er 12 dager siden selve operasjonen. Dagene etter at stingene ble tatt var jeg nokså hoven, og sårene var tydelig røde, men heldigvis veldig smale streker, ettersom det var brukt laser. Har gjemt meg under caps/hatt og solbriller siden stingene ble tatt, men i går våget jeg meg ut på litt diverse butikker uten tildekking. Har tatt på litt sminke, men synes ikke det dekker så veldig bra, legger seg i "søkket".

Gikk aldri til fastlegen for å høre, litt fordi jeg syntes det var pinlig, men mest fordi jeg forventet avslag. Er 22 år gammel, og det var kun estetisk - jeg er født med tunge øyelokk, og var lei av å se trøtt ut,og hele tiden måtte sperre opp øynene. Er igrunn veldig fornøyd med at jeg gjorde dette privat; fikk full narkose, og hvilte meg flere timer på klinikken etterpå. Legen var flink, og jeg føler det var vel verdt pengene.

Hevelsen har så og si gått ned, men er dessverre rester av "blåveis" særlig under det ene øyet. Kjæresten min sier det ser mye bedre ut enn han hadde trodd, og merkene legger seg nå slik at det ser ut som en del av øyelokksfolden. Føler meg snart klar for å møte venner og kjente igjen - litt øyenskygge hjelper mye!

Alt i alt tror jeg resultatet kommer til å bli bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Er det noen som vet om det er lang ventetid på et slikt inngrep, i det offentlige helsevesenet? For min del så er det innen Telemark evnt Vestfold som er aktuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Annonse

[1] Category widget

Flere med erfaringer på dette temaet? Gammel tråd ja, men greit å vite mer for oss som vurderer dette.

1) Ble du fornøyd?

2) Hvor lenge før du turde vise deg offentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

JJeg opererte både øvre og nedre øyelokk for ca 14 dager siden. Posene under øynene hadde irritert meg over noen år, og ingen kremer hjalp særlig. De øvre øyelokkene var litt tunge, men ikke påfallende.

Nedre øyelokk ble gjort med laser, så hele inngrepet ble gjort i narkose, noe jeg i grunnen var glad for.

Jeg var kjempe sår under øynene etterpå – men under øynene ser det veldig fint ut nå. Det ble stramme opp litt samtidig.

Det var blått og rødt rundt øynene i litt over en uke, nå er det fargeforandringer, men det skal gå bort etter hvert. Jeg har litt ferie og oppsamlet fri så jeg skal ikke på jobb før om en uke til, det er jeg glad for. For meg har tre uker med fri etterpå vært helt nødvendig.

Det som er mest plagsomt er at øyelokkene fortsatt er stive, og det føles fortsatt vanskelig å ha øynene oppe. Jeg kjenner at det stadig blir litt bedre, men det går sakte.

Øyelokkene er fortsatt litt forskjellige, men det er fortsatt hevelse så jeg tror det er for tidlig å si noe enda. Særlig om morgenen er det hevelse rundt arrene. Og arrene ser ikke så pene ut, men 14 dager er kort tid. Lasebehandlingen under øynene gir ingen arr.

Så etter 14 dager er konklusjonen følgende: Posene under øynene som jeg fjernet med laser er jeg kjempefornøyd med.....

Og øvre øyelokk er jeg usikker på. Hadde jeg kunnet satt tiden tilbake og ta avgjørelsen på nytt etter jeg har sett mitt 14 dagers resultat hadde jeg muligens ikke tatt sjansen på de øvre øyelokkene...Nå må jeg bare håpe at det blir bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Dere som har gjort dette privat i østlandsområdet. Kan dere si noe om hvor/hvilken lege og fornøyd/ikke fornøyd i etterkant?

Vurderer å ta til høsten. Vil få det dekket om 5-10 år, men vil gjerne ta nå, før det overraskede uttrykket er blitt kronisk og rynkene i panna fast inventar...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest carina

Tuuusen takk for en bra lenke!!

Har selv operert meg på onsdag, idag er fredag. Hadde samme opplevelse som trådstarter, men det har vel kanskje med at vi var i Narvik begge to :)Har leitet lenge uten å finne private lenker ang øyelokksoperasjon, så jeg ble gla av å lese dette- det var beroligende. Første dagen da jeg var ferdig var jeg svimmel og uvel og ville bare sitte iro. tover kvelden fikk jeg mer energi og humør tilbake, det var godt. Dagen derpå ble jeg visst tøff i trynet og laget frokost til mannen, dro selv på apoteket (med solbriller) og kjørte en tur, men da jeg kom hjem oppdaget jeg at jeg skulle holdt meg iro. Får endel angst og redsel av å se meg i speilet, så det prøver jeg og unngå. Idag er 2 dager etter operasjonen. Det svir pittelitt og klør litt på stingene. Av og til dunker det, selv om jeg sitter høyt med hodet, også når jeg sover. Er opphovnet og på morgenen føler jeg meg skikkelig oppblåst i kinnene også. Tør ikke se i speilet, blir så redd. Er stram og stil i lokkene, og må bøye hodet bak for å se frem, men vet og har fått info om at dette tar mnd, og det skal jeg gi det. Er bare 31 år, men hadde belastninger på øyet, og så også gammel og uopplagt ut. Dette er familiært, fikk det dekt på grunn av andre plager. Fikk sykemld også. Det tok 35 minutter fra jeg kom til jeg dro, og det eneste som var vondt var bedøvelsen. Nå føler jeg meg svimmel og uvel, men tror det er en kombinasjon av redsel-forventninger-spenning-sjokk osv hehe. Men må ofte bare legge med på senga å time out ..må si også at jeg er til di grader kontrollfrik på meg selv, så det er en ubehagelig situasjon å ikke bestemme sjøl over kroppen. Jeg ser ikke ut, di gangene jeg har sneket på meg selv...å lurer på hvor lang tid det tar for di værste hovnelsene på øyenlokket er over??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...