Gå til innhold

Øyelokksoperasjon


Nabodama

Anbefalte innlegg

Hyggelig å høre om :-)

Hva i all verden skal jeg så gjøre?

Jeg har tunge øyelokk, flere i familien har det, og det plager meg i hverdagen på den måten at jeg må anstrenge meg for å holde de hevet, og fettet over øynene tynger plagsomt ut på sidene.

Jeg gikk til fastlegen, han henviste meg til en øyespesialist på klinikk, og det viste seg at øyespesialisten ikke gikk med på at dette var et problem for meg. Han sa bare at han kunne se at det var en del overflødig posefett på øyelokksområdet, og at kanskje brynene lå åavt og kunne i teorien løftes litt (men dette gjorde de mest på eldre mennesker, da det blir arr).

Han trodde meg altså ikke, spurte hvor jeg jobbet, og trakk konklusjon om at jeg har råd til en slik operasjon selv, og innstiller meg derfor ikke til offentlig behandling? Det var den følelsen jeg fikk.

Diskrimineres de som ikke er fattige i offentlig helse-Norge?

Huff, skjønner du ble fortvilt av det der.

For de aller fleste som vil operere tunge øyelokk, er det et medisinsk problem, på den måten at det går utover den fysiske livskvaliteten. Og det gjør det visst også hos deg.

Når du må anstrenge deg for å holde øyelokkene hevet, så går jeg ut fra at du også opplever hodepine og nedsatt synsfelt.

Legen din snakker om øyebrynsløft, og det er en helt annen operasjon, som det ikke er vanlig å få dekket. Da løsner man huden i hårfestet og strammer den, drar den opp. For de aller fleste med tunge øyelokk holder det å ta vekk endel av selve øyelokket. Sånn som du beskriver det, skulle man tro det ville være nok hos deg også.

Øyelegen jeg var hos tok overhodet ikke stilling til om jeg var nok plaget med dette til å få det dekket, det hadde jo allerede fastlegen min tatt stilling til, og sagt ja til. At du har en godt betalt jobb skal ikke i det hele tatt spille inn på om du får operasjonen dekket eller ikke. Da måtte jo inntekt ha blitt vurdert i andre operasjoner det offentlige dekker, som ikke er livsnødvendige. Og det er jo mange!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Tnita

Så fint å lese om dine erfaringer! Jeg har bestemt meg for å gjøre dette siden jeg var 19 år, og var den gang til konsultasjon til en privatklinikk. Han tok en ordentlig titt på de, og sa at det var for tidlig men at jeg ville ha behov for et inngrep om noen år. Nå er det gått åtte år, så jeg vurderer å bestille konsultasjonstime igjen. Grunnen til at jeg ikke spør fastlegen min om henvisning, er fordi hun selv har tunge øyelokk og vil ikke støte henne. Men hvordan er det med sykemelding og slikt fra jobb? Jeg kan ikke møte på jobb med blåmerker, arr og ute sminke i den jobben jeg har. Hvor lang tid tok det alt i alt å bli pen igjen? Fikk du sykemelding fra jobben?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fint å lese om dine erfaringer! Jeg har bestemt meg for å gjøre dette siden jeg var 19 år, og var den gang til konsultasjon til en privatklinikk. Han tok en ordentlig titt på de, og sa at det var for tidlig men at jeg ville ha behov for et inngrep om noen år. Nå er det gått åtte år, så jeg vurderer å bestille konsultasjonstime igjen. Grunnen til at jeg ikke spør fastlegen min om henvisning, er fordi hun selv har tunge øyelokk og vil ikke støte henne. Men hvordan er det med sykemelding og slikt fra jobb? Jeg kan ikke møte på jobb med blåmerker, arr og ute sminke i den jobben jeg har. Hvor lang tid tok det alt i alt å bli pen igjen? Fikk du sykemelding fra jobben?

Hmm, sykemelding har du ikke rett på når du får det gjort privat, men når du ennå har sting, bør du holde deg hjemme. Ferie og avspasering er jo et alternativ da.

Det tok jo en stund før en ble helt pen igjen, men når du kan begynne med sminke etter tre uker, er det ingen som ser noe likevel. Og det aller meste av hevelsen er også borte, så det er i realiteten arret du dekker. Resultatet ser du jo da. Arret blir gradvis borte, og etter noen mnd har du problemer med å se det selv.

Jeg gikk på jobb etter 1 1/2 uke, og da helt uten sminke. Det så ikke bra ut for meg som er vant til å bruke sminke, men det var allerede da vanskelig for andre å se tegn på at jeg hadde gjort noe med øynene. Blå var jeg heller ikke etter en uke. Arret er jo i øyefolden, og så snart stingene var tatt, var ikke det særlig synlig.

Lykke til:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Huff, skjønner du ble fortvilt av det der.

For de aller fleste som vil operere tunge øyelokk, er det et medisinsk problem, på den måten at det går utover den fysiske livskvaliteten. Og det gjør det visst også hos deg.

Når du må anstrenge deg for å holde øyelokkene hevet, så går jeg ut fra at du også opplever hodepine og nedsatt synsfelt.

Legen din snakker om øyebrynsløft, og det er en helt annen operasjon, som det ikke er vanlig å få dekket. Da løsner man huden i hårfestet og strammer den, drar den opp. For de aller fleste med tunge øyelokk holder det å ta vekk endel av selve øyelokket. Sånn som du beskriver det, skulle man tro det ville være nok hos deg også.

Øyelegen jeg var hos tok overhodet ikke stilling til om jeg var nok plaget med dette til å få det dekket, det hadde jo allerede fastlegen min tatt stilling til, og sagt ja til. At du har en godt betalt jobb skal ikke i det hele tatt spille inn på om du får operasjonen dekket eller ikke. Da måtte jo inntekt ha blitt vurdert i andre operasjoner det offentlige dekker, som ikke er livsnødvendige. Og det er jo mange!

Ja, det er riktig det du sier der.

Men hva kan jeg gjøre nå?

Øyespesialisten henviste meg videre til en poliklinikk ved sykehuset, så sa han at de fikk vurdere endelig om de ville prioritere meg eller ikke. Han sa "hvis de synes det er alvorlig nok kan de jo prioritere deg, men jeg vil skrive i henstillingen at jeg vurderer dette på grensen til kosmetisk".

Jeg opplevde det som ille å ikke bli tatt på alvor.

Nå er det opp til sykehusets klinikk å vurdere meg da? Jeg tror de vil sende timeinnkalling dit i posten snart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Annonse

Gjest Gjest_thei_*
Oppdatering fra meg!

Nå er det jo lenge siden jeg gjorde dette, og jeg har ikke arr lenger. Rynkene jeg hadde i panna av å løfte øyelokkene er faktisk også mindre synlige, nesten borte:)

Har ikke hodepine lenger heller, altså den type spenningshodepine jeg var plaget av før.

hei!!

veldig gøy å få lese dette innlegget!! jeg

kjenner meg veldig igjen... var hos legen i går og fikk henvisning med det samme... jeg sliter med mye spenningshodepine og særlig det ene øyet blir stadig verre.... ser ikke særlig fint ut men "verker" mer også siden det er hovent.... jeg er veldig spent på når jeg får høre noe fra sykehuset, om de tar det for meg og om de da tar begge øynene.... gruegleder meg..... men som sagt veldig greit å lese at vi er flere i samme båt....

er det noen som vet om det finnes før og etter bilder en plass???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei!!

veldig gøy å få lese dette innlegget!! jeg

kjenner meg veldig igjen... var hos legen i går og fikk henvisning med det samme... jeg sliter med mye spenningshodepine og særlig det ene øyet blir stadig verre.... ser ikke særlig fint ut men "verker" mer også siden det er hovent.... jeg er veldig spent på når jeg får høre noe fra sykehuset, om de tar det for meg og om de da tar begge øynene.... gruegleder meg..... men som sagt veldig greit å lese at vi er flere i samme båt....

er det noen som vet om det finnes før og etter bilder en plass???

Heisann, fint å høre at min historie kan være til hjelp:)

Jeg tror sikkert de tar begge øynene dine, for eller vil det jo bli forskjell på dem, etter hva jeg kan skjønne.

Før og etter bilder finner du vel mest på utenlandske nettsider. Prøv å google eyelid operation.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Gjest_gjest_*

Hei nabodama

puhh....endelig fant jeg et innlegg som handlet om øyelokkoperasjon Takk.

Har selv tatt operasjon av øvre- og nedre øyelokk for en uke siden. Tok stingene i går. Det var mye verre enn det jeg trodde!!! Når stingene ble borte så synes jeg at jeg ser helt merkelig ut!!Det er på en måte ikke mine øyne lenger!! Nå sitter jeg og er livreddfor at jeg MÅ se sånn ut resten av livet. Ser skikkelig forbauset ut og håper selvsagt at det er fordi jeg er såpass hoven ennå, spesielt i øvre øyelokk over vippene! Det er som om øynene er dratt oppover! Kanskje hjelper det med isposer??? Så ser det ut som nedre øyelokk er dratt nedover!

Hvordan reagerte du da du fjernet stingene? Når du så deg i speilet de første dagene?

Hos meg er det ufattelig stramt rundt øynene, som om blunkerefleksen må jobbes inn igjen. Det ene øyet er rødt og full av tårer/væske. Jeg bruker øyedråper for det og håper det gir seg.

Jeg er faktisk full av angst for at jeg har hatt en mislykket operasjon! Sukk, jeg håper jeg ser bedre ut om noen dager.......ellers blir jeg helt fra meg. Redd for at kirurgen tok for mye av øvre øyelokk???

Har forresten ikke hørt om noen som har hatt mislykkede øyelokksoperasjonerm da dette anses som veldig vanlige og kjente operasjoner, men nedre øyelokk sjak visstnok være litt verre!!

Si litt om tidsperspektivet nabodame eller andre. Det ville betydd sååå masse fordi ansiktet betyr så mye for meg!!

Takk så lenge!

Desperat hilsen fra nevrotisk øyelokksoperert gjest

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slapp av, det går seg til!

Huden er strukket og hoven nå, det vil bli bedre etterhvert. Vent 3 mnd, så ser du det endelige resultatet, og det er IKKE likt det du ser nå, det kan jeg love deg.

At du er rød på øyet, bør du være obs på. Kanskje du skal ringe klinikken og si fra. Jeg var ikke det, men vet ikke hva andre har erfart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Hvilken/hva slags makeup brukte du for å dekke arrene i begynnelsen? Mineralmakeup eller kan du bruke hva som helst? Tenker da på å ikke irritere området for mye og unngå for mye tilsetningsstoffer. Eller spiller det ikke noen rolle? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken/hva slags makeup brukte du for å dekke arrene i begynnelsen? Mineralmakeup eller kan du bruke hva som helst? Tenker da på å ikke irritere området for mye og unngå for mye tilsetningsstoffer. Eller spiller det ikke noen rolle? :)

Har du vært til operasjon nå?

Vet ikke om det spiller noen rolle, eller om det er bedre med mineralmakeup. Jeg brukte ikke det da. Men jeg ble frarådet å bruke noe make up før 14 dager etter at stingene ble tatt.

Lykke til da:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det vanllig med varmefølelse på lokkene et par timer etter operasjonen?

Endret av Tanita
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner ei som tok det for to uker siden, og hun ble blå og rød rundt øya. Men det gikk fort ned. Også fikk hun 20 sting på hvert øye!

Hun har tatt stingene, og allerede nå ser det mye bedre ut. Men han som opererte sa at det tok et halvt år før det endelige resultatet kom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Annonse

[1] Category widget

Helt flott! Fikk aldri noen blåmerker jeg. Fire dager etter operasjonen gikk jeg uten solbriller ute da jeg skulle ta stingene. Hevelsen gikk raskt ned og men det er enda litt striper der som lett skjules med øyenskygge. Er meget fornøyd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt flott! Fikk aldri noen blåmerker jeg. Fire dager etter operasjonen gikk jeg uten solbriller ute da jeg skulle ta stingene. Hevelsen gikk raskt ned og men det er enda litt striper der som lett skjules med øyenskygge. Er meget fornøyd!

Så fint:)

Godt å høre at du er fornøyd du også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er link til en side med før- og etterbilder av øyelokksoperasjoner.

Jeg tror jeg skal gå til legen og be om en henvisning, for jeg har også veldig plagsomme hengende øyelokk, som gjør at jeg ser opphovnet ut. Er også veldig plaget med spenningshodepine, kanskje det forsvinner etter en operasjon. Jeg ønsker også å få foretatt en operasjon så fort som mulig, slik at det ikke blir altfor drastiske forandringer. Vil ikke ha oppmerksomhet som går ut på at andre ser at jeg er blitt operert. Vil bare ha de vekk, før de blir verre, noe de garantert kommer til å bli, da min mor også har hengende øyelokk. Håper jeg får det dekket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...