Gå til innhold

Bare må ha det!


Gjest Sille

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Sille

Det er absolutt ikke ueffent med en hageflekk, nei. Ulempen er at den ligger "feilvendt" slik at solen fort blir borte, særlig nå på våren.

Har vært ute og powerwalket i førti minutter etter å nesten ha fått sittesår i dag. Nå skal det shines og klargjøres til en ny dag, ble blant annet fristet til å lage en ekstra god matpakke til i morgen. Tenkte at den skal inneholde kokt egg, druer og grapefrukt i tillegg til grovbrødskiva da. Og søte, solmodne tomater :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sille

Nå er hageflekken vår blitt fin. Gresset er klippet, jeg har raket gress og kostet terrassen mens sambo har hengt opp den nye hengekøya vår. Det kan virke som om jeg har fått meg en ny favorittplass ;)

I tillegg har vi vært på et hagesenter og handlet planter, hovedsakelig for å kunne stå i krukker utendørs. Det ble rett og slett en veldig hyggelig hageflekk *fornøyd*

Tenkte jeg skulle surfe litt på nettet etter gode, smakfulle og sunne oppskrifter -vi får besøk i helga og planlegger å gjøre oss ferdig med alle matinnkjøp i morgen kveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest itla

*drømme om hageflegg selv om det er aldri så lite sol* ;) Hagearbeid er fantastisk deilig, jeg tror jeg må ha arvet den interessen etter bestemoren min. For det kan jo ikke være helt normalt å synes at det er gøy å ligge på alle fire og grave blant gamle blader, jord og barkebiller? :ler:

Fant du noen spennende oppskrifter? :) Kan anbefale ørretburgere med mangosalsa og tzatziki nå i sommervarmen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sille

Ah, oppskrift, itla? Hørtes aldeles nydelig ut :)

Jeg har fått sansen for hagearbeid de siste årene, men jeg kan absolutt ingenting om planter og blomster, så der har jeg litt å ta igjen. Skulle ønske mamma og mormor bodde nærmere, for de er totalt hage/blomsterfreaks. Så det blir noen telefonsamtaler til de ja, når jeg lurer på hvilke planter som trives best hvor, sollys, gjødsel, omplanting ol. I tillegg til dette er jeg faktisk ekspert i å få blomster til å dø hurtig.

Nå holder jeg imidlertid på å krepere av varme. Har hatt lang lunsj i tre kvarter ute i sola. Det er så deeeeeeilig med sol og sommer! *nyte* :) Nesten ikke til å bære at jeg har 2,5 t igjen av arbeidsdagen, men da er det til gjengjeld rett hjem i hengekøya :sol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest itla

Oppskriften er fra Rainbow Brite her på forumet:

Uansett, oppskriften er egentlig for laks, men jeg lagde av ørret, har ikke noe nøyaktige mål, så man må ta på øyemål. Til to personer hadde jeg ca 400 gram ørret.

Lag først tzatzikien ogs ett den i kjøleskapet, for den skal jo gjerne stå litt. Jeg lager tzatziki med revet agurk, revet hvitløk og yoghurt naturell. Klemmer ut det meste av vannet fra agurken etter å ha revet den, men driver ikke og siler yoghurten, det blir for mye styr

Deretter lager jeg mangosalsaen:

Mango i små terninger(jeg brukte en halv, og det var bra mengde for oss, ikke noe ble igjen. Pass på at den er godt moden)

Sweet chili saus (jeg bruker nok til at det blir klissete og henger sammen)

Rødløk i små terninger (jeg brukte en halv)

Ingefær, finhakket (en liten dært som vokser ut fra den store klumpen.. )

Hakket chili (jeg brukte ca en tredjedels chili, og fjernet alle frø)

Inn i kjøleskapet med den

Fiskeburgeren:

Fisken skjærer jeg opp i biter, store er hel ok.

Vårløk i biter (jeg brukte bare én)

Ingefær, finhakket

Hvitløk, finhakket

Egg (jeg brukte bare ett, for å få bra konsistens på deigen)

Liten dært med matfløte

Sweet chili saus

Salt og pepper

Stavmiks alt til en masse du trives med. Man kan variere med å lage med litt klumper, eller ha den helt fin.

Form to store klumper og trykk dem flate i stekepanna med litt rapsolje. Stekes på ca medium varme.

Mens de steker, varm opp hamburgerbrødene. Foccacino (foccacio i rundstykkeform) er veldig godt til, eller litt fluffy grove rundstykker (jeg liker ikke smaken av vanlige hamburgerbrød, dessuten blir disse burgerne STORE)

+ to salatblader

Når alt er klart (man kan gjøre et lite snitt midt i den ene burgeren for å se at den er helstekt) setter man den sammen slik:

Rundstykke bunn

Salat

Burger

Masse tzatziki

Masse mangosalsa

Rundstykke topp

Den blir diger, så det letteste er å spise med kniv og gaffel.

Ligger opprinnelig litt ned på denne siden.

Jeg bruker også ørret, liker det bedre enn laks, men det er bare smakssak. Tzatzikien lager jeg som regel av en hel agurk, en hvitløkskløft, litt salt og pepper og nesten et helt beger matyoghurt (kanskje 2 dl?). Lager mangosalsaen av en hel mango, for den er innmari god! Også spiser jeg heller restene av den og tzatzikien på brødskive sammen med kyllingpålegg dagen etter. :sikle: Jeg dropper også matfløten i burgerne, synes konsistensen blir flytende nok uten. Og jeg bruker som regel sånne polarbrød eller vanlige brødskiver av godt brød heller enn hamburgerbrød.

Nammenam, vi skal ha dem i morgen!

Endret av itla
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Sille

Tusen takk for oppskrift itla, det ble en knallsuksess med mange komplimenter til kokken ;):klem:

Har hatt en koselig, flott, hyggelig og småhektisk pinse-helg. Småbarn på 1,5 er til tider prevensjonsmiddel ;), jeg må ærlig innrømme at det var godt å lene seg tilbake på sofaen etter at gjestene hadde dratt, sippe til en kopp kaffe i ro og mak, og endelig få lest helgens aviser :sprettoy: Jeg er helt ferdig :sjenert:

Tror det blir snop og film i kveld :tommelsmil:

Reiser til Sørlandet i morgen, kofferten er pakket, og jeg skal opp styggtidlig. Men gleder meg til noen, forhåpentligvis, fine & inspirerende dager der nede :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sille

Utrolig hva litt digg musikk gjør for å komme seg opp motbakkene :) Ble såpass inspirert at jeg har tilbragt de siste par timene etter løpeturen på iTunes. Ganske enkelt genialt:)

Noe nytt siden sist? Næsj, kald 17. mai feiring, vi leste bok på sofaen og fyrte i ovnen før vi dro på fest. Skikkelig morsom & trivelig fest med hyggelige mennesker, dagen derpå var ikke fullt så hyggelig. Men med litt pizza og cola på Villa Paradiso ble alt så meget bedre :Nikke:

Nå: knekkebrød, så dusj. Og rett i seng.

Endret av Sille
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sille

Deilige, deilige lørdagen. Det regner ute, men det gjør ingenting. For jeg har fri, har trent, kjøpt inn til hjemmelaget lasagne i kveld og en buke ferske aviser foran meg. Jeg er hjemme alene, og jeg nyter hvert sekund i selskap med bare meg selv.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sille

Musthaves når junilønna står på konto:

* Nytt undertøy fra LaLina, inkludert bikini

* Conditioner fra Joico

* Solpudder, har smugkikket litt på et fra Elizabeth Arden og Lancomè. Må testes.

* Stor pudderbørste fra MAC

* Sommerkjole til sommerfesten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sille

I tillegg til de store investeringene (dvs. når skattepengene kommer):

* Ny TV

* Digitalt speilreflekskamera :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sille

Jeg fikk besøk i går, en litt perifer kollega av meg. Veldig, veldig trivelig :) Fikk snakket & diskutert alt mulig, heldigvis ikke så mye jobbprat, selv om man lett kan havne i den fella.

Sambo kom hjem fra jobb halv ti i formiddag, da lå jeg enda i senga. Og der ble vi helt til halv tolv -utrolig koselig å ligge å prate, kose og lese litt sammen, med en blank søndag foran oss. Nå er han imidlertidig reist på fotballkamp = KG-tid for meg ;)

Har bakt rugbrød i dag, trodde de skulle bli skikkelig grove, men det ser ikke ut til at de ble så grove som jeg ønsket. Får teste ut svigermors ekte danske oppskrift etterhvert, da blir det nok andre boller :) Prøver å få av meg noen irriterende kilo, men gudene skal vite at det holder hardt. Jeg er en søtmons av dimensjoner :grine:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Frk. Grønn

Det er deilig med litt alenetid innimellom :) Men så er det alltid godt å få samboeren hjem igjen også :kose:

Det sitter noen irriterende kilo ekstra på denne kroppen også, men jeg har prøvd å skjerpe meg med godteriet, så nå har jeg ikke spist noe søtsaker eller potetgull siden forrige søndag. *stolt* Jammen ikke enkelt, men det må til. Har tenkt å sprade rundt full av selvtillit i bikini i syden om litt over 2 måneder :fnise:

Shoppingplanene er klare for juni ser jeg. Det er bra! Har selv planer om å komme meg til frisør og kjøpe sko til sommerens bryllup når vi kommer til juni. Gleder meg! Har nemlig ikke shoppet noe klær i mai :sjokkert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sille

Frk. Grønn :klem: Må vel innrømme at jeg ikke lykkes like godt som deg når det gjelder det godteri-forbruket, jeg er en svak, svak sjel, som mååå ha litt sjokolade eller en is med (altfor) jevne mellomrom :roll: Og når kollega, tilbakevendt fra utlandet i dag, tropper opp på kontoret med to kilo snop, gjør det ikke akkurat saken enklere.

Men jeg jobber med saken -jeg er nettopp kommet hjem fra spinning :smilbla: Men det er nok mer reinspikka angst som driver meg dit, om et par uker skal jeg nemlig delta i det tidligere nevnte konkurranserittet på nesten seksti kilometer. For meg er det uendelig langt på sykkel, og jeg må ha vært sinnsyk i gjerningsøyeblikket (evt svært enkel å overtale) da jeg så friskt og freidig påmeldte meg tidlig i vinter :sjenert:

Venter på at sambo skal komme hjem så vi kan legge oss :kaffe: ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sille

Jeg er rastløs i kroppen i dag. Klarer liksom ikke helt å slappe av, men gidder heller ikke å gjøre noe :fisk: Det kan ha sammenheng med noe sykt, sykt, sykt positivt som skjedde på jobb i dag :) Jeg ble nemlig oppfordret av sjefen min til å søke en lederstilling som snart blir utlyst :overrasket: Jeg skjønner ingenting. Men jeg er selvfølgelig veldig smigret :mrgreen: (Selv om jeg blir skitnervøs bare med tanken -og jeg har ingen planer om å søke stillingen, trenger et par år til på baken først, føler jeg). Likevel: stolt & fornøyd er jeg ;)

Får besøk på torsdag av venninne fra det store utland. Tror jeg skal sette meg ned å planlegge meny for dagene fremover, for i morgen må jeg handle samt rydde og rengjøre litt i heimen.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Oi! Wow! Vet ikke hva jeg skal si, jeg, annet enn at det er jo dritkult! :blomst:

Endret av itla
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sille

Takk skal du ha, itla! :)

Jeg er veldig glad for at jeg kom inn, men samtidig er det noen tanker og ting som skal på plass før jeg svarer ja til opptaket. Jeg må gå i tenkeboksen både når det gjelder økonomi, reisevei, fritid, om det er dette jeg virkelig ønsker, bosted og en hel masse annet. Jeg tror jeg må sette opp en liste over hva jeg får og hva jeg mister. Det er jo som kjent vanskelig å rekke alt man ønsker.

Også denne lederstillingen oppi alt, da. Det får meg til å tenke. Er en master et must? Får jeg det like bra til ved bare "å arbeide meg oppover"? Men da mister jeg jo alt det faglige, tyngden... Den tyngden og kunnskapen som kan være viktig å ha for å treffe riktige beslutninger :klø: Også det med økonomi da. Jeg kan sikkert tjene hundre tusen mer i året ved å ha en lederstilling. Men på lengere sikt kan jeg sikkert tjene like mye, og mer, ved å ta/selv om jeg tar masteren. Men jeg er aller mest sulten på ny kunnskap.

Jeg har ligget paddeflat på teppet i hagen. I timesvis. Det er så ubeskrivelig deilig. Livet føles bra akkurat nå, det gjør det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...