Gå til innhold

Det er ikke påbudt med bilbelte


punkyB

Anbefalte innlegg

På det området hadde det vært fint om staten passet litt bedre på, altså? Sikker på at du vil ha det slik da? Det blir jo tross alt ikke så lett å skylle på staten for uvøren kjøring, hvis de forbedrer veistandarden.

Det er bare at hvist staten virkelig ville ha ned alvorlige ulykker, så burde de forbedre veier og bilparken, men det er de ikkje intresert i.

Har det vært snakk om å skylde på nokka/noen, i så fall er det enkelt. Hvilken ulykke er det INGENTING å skylde på, finnes det en ulykke uten grunn. Men du vil altså ha dårlige veier for det er en fin unskyldning ?

Eg mener at fjerner du unskyldningene for ulykkene, fjerner du også ulykkene. Og der kommer sikrere veier og biler inn.

Holdnings kampanjer er bra ink. bil-belte, refleks, og promille, selv om det er vanskelig å nå frem i et sammfunn der selv UP sjæfer kjører i fylla.

Syns fortastt det er patetisk å diskutere belte bruken til drosje sjåførene som noe helt forkastelig og ulykke skapende. Det er ikkje slik at å ikkje bruke bil-belte skaper ulykker. Der denne debatten er nå. Det gjør at drosjene ikkje har kjøre og hvile betingeler gjør de mye mere utsatt for ulykker spørr du meg.

Hvorfor er det liksom greit at de er på jobb 12-16 timer i strekk (for å ta forsiktig i), men at de ikkje bruke beltet er helt forkastelig..

Hvem ville du satt på med, en som ikkje brukte beltet, eller en som ikkje har sovet det siste døgnet?

At drosjene sjåførene ikke får bot om de velger å ikkje bruke beltet har eg ingen problem med for som sagt eg vet situasjoner der de er kan være farlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis jeg krasjer med en som ikke bruker bilbelte og han omkommer, så er det jeg som må leve med det!

Bruk bilbelte! (og refleks!)

Så om han bruker beltet og likevel omkommer så er det liksom greit..

Ps. Eg forstår hvor du vil hen, men trur både du og eg hadde vorre temmelig nede uansett. Tviler på at vi hadde skylt noe på han om det ikkje ble brukt belte, når det var vi selv som skapte ulykken.

Uansett jeg er 100% ening med konklusjon din :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
1. Det er ikkje snakk om at man ikkje ser handa. Det er bare det at går ikkje å løse ut beltet da det er så stort trykk på låsen. Sett deg i setet å få en voksen mann til å rykke å slite og du vil se ka eg snakke om.

2. Risikoen er opp til deg å ta, kanskje det er derfor at hvist du ikkje velger den, så får du ikkje bot for det.

3. At ran/overfall ser skjelden, tja både og.. Er rimelig sikkert at det er det yrket som du har størst sjans for det. Du trenger trenger bare være utstatt for det EN gang for å skjønne at det ikkje gir mersmak.

Det er ikkje et problem når man kjøre på gammle "kjerringer" med dårlig lårhals.

Min erfaring er at helge kjøring og belte passa dårlig sammen. Det går å bruke hodet også. Så at taxi sjåførene aldri bruker beltet og heletiden bruker egensikkerhet som argument er ikkje fullgodt.

Men hvorfor blir dere så provosert at drosjene ikkje får bot om de ikkje bruker beltet, er dere sjalu, vil dere helts slippe å bruke de selv?

Løsningen er da såre enkel: Man må ha avdelt sjåføren fra passasjerene med en skillevegg slik at det ikke går å røske i bilbeltet. Når det skal mottas betaling er bilen stanset og da kan man åpne en rute som bare kan åpnes fra sjåførens side slik at man får betalt. Dette vil koste flesk selvsagt og det må også selvsagt tas inn over det man betaler i taxitur.

Jeg forstår unntaket og jeg forstår taxisjåfører som er selektiv med når de bruker belte og når de ikke bruker. Det jeg ikke fatter er alle de som av rent prinsipp ikke bruker beltet fordi man kan komme ut for en ulykke der beltet er til hinder for egen redning. I 98% av tilfellene der det skjer en ulykke vil beltet redde liv, dette er fastslått gjennom så mange undersøkelser allerede at det ikke finnes noe reelt motargument lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løsningen er da såre enkel: Man må ha avdelt sjåføren fra passasjerene med en skillevegg slik at det ikke går å røske i bilbeltet. Når det skal mottas betaling er bilen stanset og da kan man åpne en rute som bare kan åpnes fra sjåførens side slik at man får betalt. Dette vil koste flesk selvsagt og det må også selvsagt tas inn over det man betaler i taxitur.

Er det ikke slik i de gule taxiene i New York?

Min far og mor har vært taxisjåfører i mange mange år. De brukte heller ikke bilbelte pga ran og overfall. Tror at han som sa at siden det ikke er påbudt med bilbelte derfor bruker han det ikke, bare er litt "tøff i trynet" i media. Han priser seg nok lykkelig den dag han blir ranet eller overfalt på annen måte, at han reddet seg fordi han ikke brukte belte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må jo være dagens dusteuttalelse. Visstnok er drosjesjåfører fritatt fra påbudet om å bruke bilbelte. Hørte en drosjesjåfør si på TV2 nyhetene at det er lett å la være å brke bilbelte fordi det ikke er påbudt.

Man bruker vel bilbelte pga. sikkerhet trodde jeg.

Som flere her har skrevet er det fordi taxipassasjer kan kvele deg med beltet. Jeg kjenner flere taxisjåfører som har opplevd å bli forsøkt kvalt, og jeg kan love deg at de ikke har brukt bilbelte etterpå. Jeg forstår dem godt.

Er det ikke slik i de gule taxiene i New York?

Jo, det er skillevegg i NY, med en luke i midten, slik at man får langet over pengene. Veldig smart, slik burde det vært hjemme også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De mener at det blir ubehagelig når de sitter i bilen hele dagen. Også er de redd for at en passasjer skal ta tak i beltet og ta kveletak på de eller noe. Det skjer vel relativt sjelden skulle man tro, er vel større sjans for å kræsje?

sånn som de fleste drosjesjåferer kjører er det større sjans for å kræsje.

men skjønner at det er redde for å bli kvælt, mange gærninger som tar drosje sikkert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å ha belte på ved ran er vel en god ide. Det er jo sannsylig at den som raner ikke har belte på. Da kan en sette bremsen i bånn og håpe på det beste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det er skillevegg i NY, med en luke i midten, slik at man får langet over pengene. Veldig smart, slik burde det vært hjemme også.

Det optimale er å skape et samfunn som er så trygt at slike sperrebarrierer mellom mennesker blir unødvendig. I så måte er innvandringspolitikken en av nøklene til løsningen. Uten innvandringen hadde Oslo vært en langt tryggere by enn den er i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Kaida
Det optimale er å skape et samfunn som er så trygt at slike sperrebarrierer mellom mennesker blir unødvendig. I så måte er innvandringspolitikken en av nøklene til løsningen. Uten innvandringen hadde Oslo vært en langt tryggere by enn den er i dag.

Åpenbart. Når Røarussen raner en pakistansk drosjesjåfør er det helt klart innvandringen som er problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åpenbart. Når Røarussen raner en pakistansk drosjesjåfør er det helt klart innvandringen som er problemet.

Når skal du begynne å forholde deg til den virkelige verden, Alf Kaida? I den virkelige verden har en hver handling konsekvenser. Også innvandringspolitikken har konsekvenser. Blant annet har innvandringen den konsekvensen at den forsterker de kriminalitetsskapende faktorene i samfunnet. Slik som for eksempel fattigdom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Kaida
Når skal du begynne å forholde deg til den virkelige verden, Alf Kaida? I den virkelige verden har en hver handling konsekvenser. Også innvandringspolitikken har konsekvenser. Blant annet har innvandringen den konsekvensen at den forsterker de kriminalitetsskapende faktorene i samfunnet. Slik som for eksempel fattigdom.

Jeg jobber med og i den virkelige verden hver dag. Det er litt mer uklart for meg hva du egentlig gjør, bortsett fra å konstruere nazinick på KG, klage over at nazinickene blir endret, filosofere over å bæsje på koranen og intenst forsvare legers vurdering i uføresaker.

Fint om du kan fortelle hva du gjør i den virkelige verden som vi andre ikke klarer å forholde oss til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå leste ikke jeg hele tråden, men det er litt moro dette. For i Danmark nemlig så blir taxisjåførene dritsure hvis man ikke har bilbelte på, og de bruker det selv også. De har sånn alarm som mange biler har som sier i fra om bilbelte ikke er på.

Og seinest i dag tok jeg taxi her i norge også, samme greia der, og det var i en storby.

Så derfor lurer jeg på hvor i landet snakk om at de ikke gadd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sambo er taxisjåfør og di (taxifolka i byen) bruker ikke belte når di bare kjører rundt i byen her (liten by) for da er di inn og ut av bilen svært ofte (skoleturer, rehab, gamle damer, bagasje etc) di har også sånn "tapp"(mangel på fornuftig ord) til å sette nedi der belte skal festes for at ikke det skal pipe og blinke.

men bruker belte på langtur.

Edit: ikke fordi di er redde for å bli rana og kvelt (lite kriminalitet her)

Endret av Minimi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når skal du begynne å forholde deg til den virkelige verden, Alf Kaida? I den virkelige verden har en hver handling konsekvenser. Også innvandringspolitikken har konsekvenser. Blant annet har innvandringen den konsekvensen at den forsterker de kriminalitetsskapende faktorene i samfunnet. Slik som for eksempel fattigdom.

Hei

klarer ikke og dy meg men vem er det du vil ha til og kjøre de da når du ikke vil ha de pakistanerene som gjør det i dag :ler: og hvordan vil du få nok arbeidskraft

hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sambo er taxisjåfør og di (taxifolka i byen) bruker ikke belte når di bare kjører rundt i byen her (liten by) for da er di inn og ut av bilen svært ofte (skoleturer, rehab, gamle damer, bagasje etc) di har også sånn "tapp"(mangel på fornuftig ord) til å sette nedi der belte skal festes for at ikke det skal pipe og blinke.

men bruker belte på langtur.

Edit: ikke fordi di er redde for å bli rana og kvelt (lite kriminalitet her)

Hei

interesant det du sier for her snakkes det så mye om vol og ran, det er nemlig det du sier som er den egentlige grunnen til at di er fritatt nemlig at de er ut og inn av bilen og hjelper folk hele tiden ikke faren for ran og vol

desuten de fleste sjåfører jeg kjenner bruker bilbelte på langturer og di fleste drosjeiere pålegger og sjaførene sine oå bruke bilbelte dersom di har barn i bilen fordi da er de et forbilde, så de fleste sjåfører og drosjeiere bruker hode tror jeg, så jeg syns egentlig ikke dette er sa mye og krangle om

hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kaffomann
Hei

klarer ikke og dy meg men vem er det du vil ha til og kjøre de da når du ikke vil ha de pakistanerene som gjør det i dag :ler:  og hvordan vil du få nok arbeidskraft

hilsen

Hehe. Ja, det var vanskelig å få tak i taxi da muslimene skulle feire avslutningen på ramadan, fikk jeg vite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

sambo er taxisjåfør og di (taxifolka i byen) bruker ikke belte når di bare kjører rundt i byen her (liten by) for da er di inn og ut av bilen svært ofte (skoleturer, rehab, gamle damer, bagasje etc) di har også sånn "tapp"(mangel på fornuftig ord) til å sette nedi der belte skal festes for at ikke det skal pipe og blinke.

men bruker belte på langtur.

Edit: ikke fordi di er redde for å bli rana og kvelt (lite kriminalitet her)

ulykker skjer ikke bare på langturer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen taxisjåfører er vel såpass feite at det er et salig pes å styre med det beltet også, ubehagelig å ha på.

Nei, om de ikke vil ha på beltet så er ikke det noe problem for meg, sålenge det ikke går utover min sikkerhet. Mener det er en historie på darwinawards om en collegestudent i USA som hadde som sin fanesak at han ikke ville bruke bilbelte, og myndighetene hadde ikke rett til å tvinge ham til det, drev kampanje og protestaksjon og greier. Han levde som han preket, var med i en større bilulykke, hadde ikke bilbelte, fløy ut frontruta og ble most mot et tre, dead on impact. Lenge leve kampsaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det optimale er å skape et samfunn som er så trygt at slike sperrebarrierer mellom mennesker blir unødvendig. I så måte er innvandringspolitikken en av nøklene til løsningen. Uten innvandringen hadde Oslo vært en langt tryggere by enn den er i dag.

Er helt enig med deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har postbud det samme unntaket og?

Stemmer. Postbud trenger ikke bruke bilbelte, ettersom de taper tid på å ta beltet av og på hver gang de går ut av bilen for å levere posten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...