Gå til innhold

Skolebussen stoppet ikke!

Fremhevede innlegg

Skrevet

Da er det nok like greit at bussen stopper på hver eneste holdeplass.... Bedre det enn at ungene kjører forbi plassen sin. Seff er det vanskelig for sjåføren å huske hvor hver av dem skal av!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er da ikke bussjaførens ansvar! For det første går det an å trene med ungen til hun klarer å plinge selv på riktig sted, for det andre kunne moren ha avtalt på forhånd med bussjaføren. Det hjelper vel ikke om stoppestedet står med stor skrift, bussjaføren har sikkert andre ting å passe på...

Skrevet

Hvor mange unger er det på denne bussen, da? Ikke sikkert skolen er så stor at det er overfyllt av barn akkurat.

Da er det uansett bedre at bussen stopper på hver holdeplass. Det burde ikke være så vanskelig å klare for sjåføren.

Skrevet

Enig med mange her, lær henne å "plinge".

Mamma var med meg de første gangene, og jeg lærte meg et kjennetegn, når jeg så det måtte jeg dra i "plingen".

Bruker fortsatt samme kjennetegn når jeg tar buss på hjemstedet mitt.

Gjest ¤Ronja¤
Skrevet

Sjåføren har ikkje noko ansvar! Dersom han skulle stoppe der jenta di skulle av, måtte ho eller læraren eller andre ha sagt frå om at sjåføren skulle stoppe på avtalt plass. Trur du ein bussjåfør kan spørre 50 barn om kor dei skal av, kvar einaste dag?

Her syns eg faktisk det er du som overreagerer. De som foreldre burde ha øvd inn rutinane betre før de sendte barnet på bussen.

Skrevet

Oi da.. mange bussjåfører her og perfekte mødre som bare ser andres feil!! huff..

Men altså,hun hadde altså plinget. og jeg har ikke vært med henne å kjørt buss fordi frøken mente det var unødvendig siden hun fulgte dem til bussen hver dag..

så jeg mener nå skolen har litt ansvar. sjåføren også, hvis han har så mye annet å tenke på når han er på jobb burde han kanskje holde seg hjemme. og på denne bussen er det kanskje 10 barn og da er det vel ikke så vanskelig å huske hvor de skal stoppe,men det er vel en grunn til at de er bussjåfører..

Men det har da gått bra. hun kjørte buss hjem i dag og da viste jeg henne hvor hun skal plinge. så alt gikk bra. jeg burde jo selvfølgelig ha tenkt på dette før, men mener alikevel skolen og sjåføren har litt ansvar for buss..

Hvis de ikke klarer å kjøre skolebarn får de vel kjøre rutebuss eller turbuss..

Skrevet (endret)

Så typisk dagens foreldre å tro at verden dreier seg kun om deres egne barn, de mange millioner andre barn er bare her liksom.

Hva gjør en engstelig 5-åring alene på bussen? Her får ikke barna være bussen en gang før de går i andre klasse. De blir hentet og kjørt i drosje hvis man er avhengig av skoleskyss før det.

Og siden frøken mente det var unødvendig at du ble med på bussen, så tok du bare hennes ord for det sånn at du bare kunne skylde på skolen etterpå om noe gikk galt... Hva med å vurdere situasjonen selv og ta en egen avgjørelse?

Endret av Madeline
Skrevet (endret)
Oi da.. mange bussjåfører her og perfekte mødre som bare ser andres feil!! huff..

Men altså,hun hadde altså plinget. og jeg har ikke vært med henne å kjørt buss fordi frøken mente det var unødvendig siden hun fulgte dem til bussen hver dag..

så jeg mener nå skolen har litt ansvar. sjåføren også, hvis han har så mye annet å tenke på når han er på jobb burde han kanskje holde seg hjemme. og på denne bussen er det kanskje 10 barn og da er det vel ikke så vanskelig å huske hvor de skal stoppe,men det er vel en grunn til at de er bussjåfører..

Men det har da gått bra. hun kjørte buss hjem i dag og da viste jeg henne hvor hun skal plinge. så alt gikk bra. jeg burde jo selvfølgelig ha tenkt på dette før, men mener alikevel skolen og sjåføren har litt ansvar for buss..

Feil kan skje. Jeg har opplevd flere ganger at bussjåføren har kjørt videre selv om jeg både har "plinget" og til og med står klar ved bakdøra, klar til å gå av når døra åpner seg. Det er riktignok ikke så veldig lenge siden, så jeg var såpass godt bussvant at jeg klarte å få ham til å stoppe før det gikk for langt, men ... Altså, de er bare mennesker, de også. Akkurat som du og jeg er. Ikke gøy at det skulle gå ut over din lille femåring denne gangen, men ...

Det kan ha vært en vikar, det kan ha vært ... Flere faktorer som de andre har påpekt. Men som de andre sier; reagerer du for kraftig på dette så hun ser det, blir hun redd. Kanskje hun neste gang prøver å ordne opp selv uten å si noe til deg, og dermed i verste fall havner i en enda større suppe? Det har skjedd flere ganger med meg, fordi jeg så hvordan mine egne foreldre har reagert første gangen, og så prøver jeg å ordne opp og late som ingenting neste gang for å unngå at de blir så skremmende sinte en gang til.

Og min mening er kanskje "ugyldig" her fordi jeg ikke har hatt lappen så lenge selv, men shitt au: Å kjøre er ikke akkurat noe du gjør i halvsøvne. Bussjåføren må passe på bilene foran og bak, kanskje er det uansvarlige folk som bare går rett over veien akkurat i strøket der ... Og så er det å passe på de ti småtrollene i tillegg, da. Javel, de er bussjåfører, men som sagt, de er også bare mennesker.

Edit: skrivefeil

Endret av yenoh
Skrevet (endret)
Så typisk dagens foreldre å tro at verden dreier seg kun om deres egne barn, de mange millioner andre barn er bare her liksom.

Hva gjør en engstelig 5-åring alene på bussen? Her får ikke barna være bussen en gang før de går i andre klasse. De blir hentet og kjørt i drosje hvis man er avhengig av skoleskyss før det.

Og siden frøken mente det var unødvendig at du ble med på bussen, så tok du bare hennes ord for det sånn at du bare kunne skylde på skolen etterpå om noe gikk galt... Hva med å vurdere situasjonen selv og ta en egen avgjørelse?

... så du mener man ikke skal stole på hva frøken sier? man kan vel ta ungene ut fra skolen da og lære dem selv? :riste:

Endret av Madeline
Skrevet

Jeg synes verken skolen eller sjåføren kan lastes her.

Skrevet (endret)

Eller kanksje din datter (og du selv?) ikke er moden nok til at hun skal ta bussen alene.

Neste gang han har "så mye annet å tenke på når han er på jobb" får du håpe han holder seg hjemme ja, slik at din datter kan kjøres av en vikar som ikke har kjørt ruten før eller rett og slett at du må hente henne selv.

Forstår godt dette var ubehagelig men slutt å klandre. Alt som skjer må ikke alltid være noens feil.

Endret av Madeline
Skrevet (endret)
Eller kanksje din datter (og du selv?) ikke er moden nok til at hun skal ta bussen alene.

Neste gang han har "så mye annet å tenke på når han er på jobb" får du håpe han holder seg hjemme ja, slik at din datter kan kjøres av en vikar som ikke har kjørt ruten før eller rett og slett at du må hente henne selv.

Forstår godt dette var ubehagelig men slutt å klandre. Alt som skjer må ikke alltid være noens feil.

Jeg er faktisk glad jeg ikke jobber med barn. Alle foreldre synes jo at akkurat deres lille mirakel skal passes ekstra godt på. :sjenert: Og det blir litt vanskelig da det tross alt er mange barn i en klasse, en barnehage eller en skole.

Endret av Madeline
Skrevet
Min datter på 5 år tok skolebussen for første gang i dag. Jeg sendte med melding i beskjedboka. dette var en avtale mellom meg og frøken,at når dattera mi var klar for å kjøre buss skulle jeg skrive det. og hun følger barna på bussen hver dag. det står også stedet hvor hun skal av STORT på busskortet hennes.

etter avtalt står jeg og venter på at de skal komme og ser bussen komme i STOR fart(mye mer enn 60 som det er her). viser ikke antydning til å stoppe eller bremse ned. Jeg ser med sjokk at bussen bare raser forbi og ser 5 åringen min sitte der. jeg vet ikke hva jeg skal gjøre og ser etter bussen og den stopper på stoppen etter oss,tenkte kanskje hun gikk av der,var redd for det siden det er en farlig vei. men ser henne ikke noe..

Ringer til faren hennes og forteller hva som har skjedd. og etter en stund kommer bussen tilbake og stopper. dattera mi kommer gråtende ut og buss-sjåføren sier bare at han ikke visste at hun skulle av! :frustrert:

Men det er vel jobben hans å undersøke hvor barna skal av(iallefall med så små barn). Det er jo deres ansvar å få barna hjem og hjelpe dem med å komme av riktig! er rimelig forbanna nå..

Faren hennes ringte på skolen og brukte kjeft og mente at dette var for dårlig,hun er tross alt bare 5 år og aldri kjørt buss alene før.

De kunne ikke noe for det. og hun hadde sagt ifra at hun skulle kjøre buss hjem og at jeg skulle møte henne..

Dattera mi er veldig forsiktig av seg og har hatt lyst til å kjøre buss lenge og først i dag bestemte hun seg for at hun ville gjøre det hjem.. hun gledet seg veldig..

Nå vil hun aldri kjøre buss mere, hun var veldig redd og lei seg.

Kan jo bare tenke meg hvor redd hun ble da bussen bare kjørte forbi der hun skulle av og hun så at jeg sto der..

Huff,hadde så vondt av henne da vi gikk stykke hjem og hun hulket og gråt..

Forbanna bussjåfører som ikke gjør jobben sin orntlig. for det må jo være dems ansvar siden de tross alt kjører så små barn hjem fra skolen :frustrert:

ta ikke sjåføren. Din datter er 5 år, læreren skulle ha gitt klar beskjed om hvor ungen skulle av. Ikke alle barn klarer å si i fra selv.

Mulig sjåføren regna med hun ville dra i snoren. Han kunne vel ikke tro at noen setter ungen på bussen alene første gangen.

jeg hadde aldri satt min unge på 5 år alene på bussen første gangen.

Da får man planlegge og bli med barnet begge veier. Forklare hva som skjer og hva vi skal gjøre når vi skal av.

Du har selv mye skyld i dette. Du har hele skylden.

her blander du inn fartsgrenser, ringer far osv. Du skyver ansvar foran deg.

Så gjør du rett, så setter du deg på bussen med din datter til hun er trygg i gjen

Skrevet (endret)

Så det andre. jeg lurer på hva en 5 åring gjør på bussen alene for første gang?

Det er slike ting man må trene seg til. Så mor hyler opp om skole,bussselskap, ringer far, buss kjører altfor fort osv..

Tror du skal tenke deg om, gå litt i deg selv. Hva har dere utsatt ungen for?

Mitt barn var 8 år første gang det kørte buss alene. Ga besked til sjåfør hvor det skulle av og at det ville stå folk og ta imot barnet ved holdeplassen.

Sjåføren forsto det var første gang og plasserte barnet i setet foran så han hadde kontakt. Vi hadde trent på bussturer tidligere.

Endret av Madeline
Skrevet

Jeg er lærer for 1. klasse. Har 3 barn som tar buss. 2 av dem går på SFO, og tar ikke bussen hver dag. Jeg følger de som skal ta bussen rett etter skolen opp til holdeplassen. (Nå har de begynt å trene på å gå alene.) Derfra klarer de seg selv.

Det er ikke mitt ansvar om barna husker å gå av på riktig holdeplass. Dette er det foreldrene som må lære dem. "Mine" foreldre har snakket med barna om hvordan det å ta skolebussen fungerer. Disse barna tar stort sett følge med andre søsken/naboer som er eldre. Hadde de ikke hatt det, ville jeg ha bedt dem om å trene med barna. Normalt sett klarer en 5-åring helt fint å ta bussen alene, hvis dette ikke er et barn som er spesielt engstelig f.eks. Da ville jeg som mor ha trent med barnet først, sånn at det følte seg trygg.

Jeg registrerer at mange mener at det er helt forferdelig at man sender en 5-åring alene m skolebussen. En 5-åring kan klare det utroligste bare man trener litt først. Jeg synes at man alt for ofte undervurderer og syr puter under armene på barn.

Skrevet

Da jeg begynte å ta buss til skolen var jeg riktignok seks, men jeg husker at den første dagen spurte buss sjåføren om jeg visste hvor jeg skulle av. Jeg skjønte nesten ikke spørsmåletet SELVFØLGELIG visste jeg hvor jeg skulle av!

Gjest Ferskvannsblekksprut
Skrevet

Bussene rundt her hadde ikke ungene klart å plinge på selv en gang bare så det er sagt. Plingingsen er så høyt plassert at jeg må reise meg for å nå den, og sliter en del tilogmed da.

Skrevet

Forstår at du og datteren din ble redde, men burde ikke du som mor eller faren forsikret dere om at datteren deres viste hvor og hvordan hun skulle gå av bussen? Det er jo tross alt dere som kjenner barnet deres best og ikke læreren.

Du er ganske krass her så jeg vil snu på det. Du stoler blindt på folk som ikke kjenner eller kjenner barnet ditt like godt som deg, så du burde aldri ha sendt datteren din allene med bussen før dere hadde godt nøye gjenneom bussturen med henne.

Jeg hadde ikke sendt barnet mitt alene med bussen før jeg med sikkerhet hadde vist at hun viste hvordan hun skulle få bussen til å stoppe og hvor hun skulle av. Jeg hadde også tatt en prat om hva man skal gjøre hvis bussen ikke stopper.

Elise

Skrevet
... så du mener man ikke skal stole på hva frøken sier? man kan vel ta ungene ut fra skolen da og lære dem selv?  :riste:

Frøken mente...har du ikke et ansvar som mor å være med ditt barn og gjøre henne trygg?

hvordan viste ditt barn at hun skulle plinge? Hun hadde o aldri kjørt buss før.

Hva mener du med at det er en grunn til at en er busssjåfør?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...