Gå til innhold

Skolebussen stoppet ikke!

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har dere ikke noen fadderordning på skolen til jenta di?

Her pleide vi å få faddere som bodde i nærheten/tok samme buss som oss. De i 1. hadde faddere i 6. klasse. De skulle da hjelpe de yngre med å komme av og på bussen og se til at de hadde det koselig på skolen/friminuttene. Dette synes jeg er en veldig fin ordning..

Selv har jeg alltid vært redd for å ikke gå av på rett stopp. Hadde alltid eldre søsken som plinget for meg, og når jeg skulle hjem alene satt jeg og trippet og trippet helt til jeg skulle av.. ingen deilig følelse, så føler med dattera di, men man er bare nødt til å gå igjennom det.. (selv om hun kanskje er litt ung for bussen alene..?)

Videoannonse
Annonse
Gjest Ninakanin
Skrevet (endret)
Min datter på 5 år tok skolebussen for første gang i dag. Jeg sendte med melding i beskjedboka. dette var en avtale mellom meg og frøken,at når dattera mi var klar for å kjøre buss skulle jeg skrive det. og hun følger barna på bussen hver dag. det står også stedet hvor hun skal av STORT på busskortet hennes.

etter avtalt står jeg og venter på at de skal komme og ser bussen komme i STOR fart(mye mer enn 60 som det er her). viser ikke antydning til å stoppe eller bremse ned. Jeg ser med sjokk at bussen bare raser forbi og ser 5 åringen min sitte der. jeg vet ikke hva jeg skal gjøre og ser etter bussen og den stopper på stoppen etter oss,tenkte kanskje hun gikk av der,var redd for det siden det er en farlig vei. men ser henne ikke noe..

Ringer til faren hennes og forteller hva som har skjedd. og etter en stund kommer bussen tilbake og stopper. dattera mi kommer gråtende ut og buss-sjåføren sier bare at han ikke visste at hun skulle av! :frustrert:

Men det er vel jobben hans å undersøke hvor barna skal av(iallefall med så små barn). Det er jo deres ansvar å få barna hjem og hjelpe dem med å komme av riktig! er rimelig forbanna nå..

Faren hennes ringte på skolen og brukte kjeft og mente at dette var for dårlig,hun er tross alt bare 5 år og aldri kjørt buss alene før.

De kunne ikke noe for det. og hun hadde sagt ifra at hun skulle kjøre buss hjem og at jeg skulle møte henne..

Dattera mi er veldig forsiktig av seg og har hatt lyst til å kjøre buss lenge og først i dag bestemte hun seg for at hun ville gjøre det hjem.. hun gledet seg veldig..

Nå vil hun aldri kjøre buss mere, hun var veldig redd og lei seg.

Kan jo bare tenke meg hvor redd hun ble da bussen bare kjørte forbi der hun skulle av og hun så at jeg sto der..

Huff,hadde så vondt av henne da vi gikk stykke hjem og hun hulket og gråt..

Forbanna bussjåfører som ikke gjør jobben sin orntlig. for det må jo være dems ansvar siden de tross alt kjører så små barn hjem fra skolen :frustrert:

Jeg er ikke barnemor ennå, og det kan hende dette gjør mine meninger ugyldige hos enkelte, men jeg sier nå det jeg umiddelbart tenkte likevel! :)

Forstår dette var leit, men i mine øyne var det veldig unødvendig.

Jeg hadde aldri forventet av et fem år gammelt barn å forstå "gangen" i det å kjøre buss på egenhånd for første gang alene. Jeg hadde reist med buss et par ganger med henne på forhånd, latt henne selv si hvor hun skulle av, lært å "plinge", og forklare at det ikke er farlig om bussen kjører forbi, fordi at selv om ting er skummelt så ordner alltid alt seg :):kose:

Ting skjer. Å ikke ta høyde for det og ikke gi barnet et "redskap" til å takle de voksnes misforståelser og inkompetanser var gjerne litt dristig med tanke på alt som kan skje... sjåføren skulle jo stoppet, men vi er alle mennesker og feil skjer..

Håper det ordner seg, dra på noen koselig bussturer sammen og fortell noen morsomme historier fra når du var liten og også syntes det var litt skummelt å kjøre buss men at det gikk helt fint likevel!

Edit=glemte slutten av en setning :ler:

Endret av Ninakanin
Skrevet

Mener også foreldrene burde vært med jenta på bussen noen ganger, og ser iallefall ikke hvordan skolen skal lastes for dette. Men synes uansett det er rart at bussen bare raser forbi en holdeplass hvor ei mor står og venter...

Skrevet
Mener også foreldrene burde vært med jenta på bussen noen ganger, og ser iallefall ikke hvordan skolen skal lastes for dette. Men synes uansett det er rart at bussen bare raser forbi en holdeplass hvor ei mor står og venter...

Hvis ikke moren signaliserte for å få bussen til å stoppe er det jo ikke så rart. Her går det iallefall mange forskjellige busser forbi, så da må man vinke for å få den riktige til å stoppe, så bussen ikke kaster bort tiden på å kjøre inn til siden og åpne dørene bare for å oppdage at personen som står på stoppet ikke skulle på likevel.

Skrevet

Hun skrev at den kjørte fortere enn fartsgrensa, og de fleste busser bremser litt når de nærmer seg en holdeplass her iallefall...

Skrevet
Hun skrev at den kjørte fortere enn fartsgrensa, og de fleste busser bremser litt når de nærmer seg en holdeplass her iallefall...

Å ta fartsgrense på øyemål er vel ikke så mange som klarer...

En annen ting er at hvis det var skolebuss, så plukker den jo ikke opp voksne, så det kan jo hende sjåføren bare så en voksen person på stoppet, derfor ikke sakket farten.

Skrevet
Å ta fartsgrense på øyemål er vel ikke så mange som klarer...

Det er slett ikke så vanskelig om man sammenligner med de andre bilene som kjører forbi.

Skrevet

Ikke hvis den ruten de kjører IKKE skal ta opp vanlige passasjerer. Og ingen har plinget.

Gjest HP-nerdinnen
Skrevet (endret)
Dere burde kjørt ruta sammen med henne og lært henne hvordan hun skal gjøre det.

:klappe:

mine barn tar buss fra dag 1, på skolen...

men jeg er ALLTID med de, di 2-3 første dagene...

dette for at både barna OG busssjåfør, skal vite hvor barna skal av!!!!

og det er da vanlig å signalisere hvis man ønsker at en buss skal stoppe, om det ikke er en vanlig ruta buss!!!!

Endret av HP-nerdinnen
Skrevet
:klappe:

mine barn tar buss fra dag 1, på skolen...

men jeg er ALLTID med de, di 2-3 første dagene...

dette for at både barna OG busssjåfør, skal vite hvor barna skal av!!!!

og det er da vanlig å signalisere hvis man ønsker at en buss skal stoppe, om det ikke er en vanlig ruta buss!!!!

Ja, men hvis ingen har plinget, og bussjåføren likevel ikke kan plukke opp personen på stoppet, hvorfor skal han da stoppe? Kan jo hende personen på stoppet signaliserer fordi vedkommende tror det er en vanlig rutebuss.

Skrevet
Det er slett ikke så vanskelig om man sammenligner med de andre bilene som kjører forbi.

Det kan være de andre bilene kjører for sakte.. Hvis bussen kjørte for fort, må enten bussen ha vært alene på veien i den retningen, eller så må bilene foran også ha kjørt for fort, for at kollisjoner ikke skal oppstå.

Skrevet

En hysterisk mor "ser" mye rart. Lite sannsynlig at bussen kjørte for fort.

Skrevet

Stakkars lille jenta! Det må ha vært fælt for henne...uff..

Men det er ikke sjåføren sitt ansvar å vite hvor hvert enkelt barn skal av, bussjåfører kjører MANGE barn hver dag.. man må trykke på knappen/dra i snora selv der man vil av..

kanskje dere burde tatt bussen sammen med henne? Jeg tok buss alene til barnehagen da jeg var liten, og lærte da fort hvordan det skulle gjøres.

Skrevet

Har dere ikke lært jenta hvordan man plinger på da? Jeg kjørte ofte buss til besteforeldrene mine da jeg var på den alderen, og måtte bare lære meg det. Det er slettes ikke vanskelig. Siden det var føste gangen hun kjørte buss, tenkte sikkert ikke sjåføren på å stoppe der helt av seg selv. Hans jobb er da virkelig å kjøre bussen trygt, ikke å gjete alle ungene.

Skrevet

Jeg synes trådstarter får utrolig mye pepper og lite forståelse her. Dette er en skolebuss og når så små barn som 5-åringer kjører med denne bussen så synes jeg faktisk sjåføren har som oppgave å passe litt på hvor de minste barna skal av. Det sto med stor skrift på busskortet hennes og det burde han ha sett.

Det kan da ikke være så vanskelig å være littegrann oppmerksom når man kjører skolebuss med veldig små barn.

Skrevet

Huff, hun kommer nok til å være redd for å kjøre buss en lang stund fremover! Dette burde ihvertfall bli tatt opp! Forøvrig skjer slikt med vanlige rutebusser også, folk trykker på STOP, men sjåføren stopper ikke... Eller ser ikke folk som står på holdeplassen og kjører forbi. Synes busselskap er sløve for tia...

Skrevet

Hun hadde jo ikke trykket på stopp.

Skrevet
Jeg synes trådstarter får utrolig mye pepper og lite forståelse her. Dette er en skolebuss og når så små barn som 5-åringer kjører med denne bussen så synes jeg faktisk sjåføren har som oppgave å passe litt på hvor de minste barna skal av. Det sto med stor skrift på busskortet hennes og det burde han ha sett.

Det kan da ikke være så vanskelig å være littegrann oppmerksom når man kjører skolebuss med veldig små barn.

Om alle barna skal få hjelp til å komme seg av på riktig sted må det jo minst være med en ekstra voksen. Da jeg kjører bil med unger i baksetet krever faktisk det mye oppmerksomhet, og enda mer kreves det av en bussjåfør.

Men det er da ikke så vanskelig å trykke på en knapp? Treåringen min greier det fint hun. :forvirret:

Skrevet

Hvordan mener du sjåføren skal gjøre det da? Når barnet går på, kan han se på kortet. Men så mener du han skal huske hvor hvert barn skal av resten av bussturen? Er du klar over hvor mange hoppende og kravlende småunger det er på en slik buss? La oss si det er et par og tredve unger, ville du klart å huske hvem som skulle av hvor? Og hva ville du gjort for å sørge for at de kom seg av der de skulle? Da måtte du ha stoppet bussen på stoppet, gått ut av setet, sett over alle ungene, og så loset ungene av, satt deg ned i setet og kjørt videre. Praktisk? Nei. Mener du dette er en god løsning, eller har du en bedre løsning selv? Hadde du klart å memorere alle småungene på en skole, hvor de skulle av og slikt? Særlig hvis du kanskje ikke kjører den bussen hver dag?

Foreldre må lære ungene å trykke på stopp, enkelt og greit. Hvis det sklle hende at sjåføren likevel ikke stopper, av en eller annen grunn, må man lære ungen hva den i såfall skal gjøre. Ha en avtale om å da komme seg av på neste stopp, eller gå frem til sjåføren og si ifra slik at man blir satt av på tilbakeveien, eller noe slikt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...