India Skrevet 12. oktober 2006 #1 Skrevet 12. oktober 2006 Min datter på 5 år tok skolebussen for første gang i dag. Jeg sendte med melding i beskjedboka. dette var en avtale mellom meg og frøken,at når dattera mi var klar for å kjøre buss skulle jeg skrive det. og hun følger barna på bussen hver dag. det står også stedet hvor hun skal av STORT på busskortet hennes. etter avtalt står jeg og venter på at de skal komme og ser bussen komme i STOR fart(mye mer enn 60 som det er her). viser ikke antydning til å stoppe eller bremse ned. Jeg ser med sjokk at bussen bare raser forbi og ser 5 åringen min sitte der. jeg vet ikke hva jeg skal gjøre og ser etter bussen og den stopper på stoppen etter oss,tenkte kanskje hun gikk av der,var redd for det siden det er en farlig vei. men ser henne ikke noe.. Ringer til faren hennes og forteller hva som har skjedd. og etter en stund kommer bussen tilbake og stopper. dattera mi kommer gråtende ut og buss-sjåføren sier bare at han ikke visste at hun skulle av! Men det er vel jobben hans å undersøke hvor barna skal av(iallefall med så små barn). Det er jo deres ansvar å få barna hjem og hjelpe dem med å komme av riktig! er rimelig forbanna nå.. Faren hennes ringte på skolen og brukte kjeft og mente at dette var for dårlig,hun er tross alt bare 5 år og aldri kjørt buss alene før. De kunne ikke noe for det. og hun hadde sagt ifra at hun skulle kjøre buss hjem og at jeg skulle møte henne.. Dattera mi er veldig forsiktig av seg og har hatt lyst til å kjøre buss lenge og først i dag bestemte hun seg for at hun ville gjøre det hjem.. hun gledet seg veldig.. Nå vil hun aldri kjøre buss mere, hun var veldig redd og lei seg. Kan jo bare tenke meg hvor redd hun ble da bussen bare kjørte forbi der hun skulle av og hun så at jeg sto der.. Huff,hadde så vondt av henne da vi gikk stykke hjem og hun hulket og gråt.. Forbanna bussjåfører som ikke gjør jobben sin orntlig. for det må jo være dems ansvar siden de tross alt kjører så små barn hjem fra skolen
Gjest Gjest Skrevet 12. oktober 2006 #2 Skrevet 12. oktober 2006 Det er en blanding av ansvar mellom skolen og busselskapet. Dette er et typisk eksempel på at skolene gjølr en elendig jobb og at det kun er flaks som avgjør om folk klarer jobben sin. Stakkars 5-åring, dette glemmer hun nok ikke lett... Det bør egentlig sendes en skriftlig klage til både busselskap og skole, for å få saken opp i lyse, som en prinsippsak som viser at foreldre ikke kan godta feil og slurv når det gjelder små barn.
Gjest Gjest Skrevet 12. oktober 2006 #3 Skrevet 12. oktober 2006 Alle kan gjøre feil. Prøv å roe deg litt ned før du tar noen affære. Jeg er enig i at du må si i fra både til skolen og til sjåføren, men ikke vær "hysterisk mor", det kommer det ingenting godt ut av. Grunnen til at du er så sint nå er jo at datteren din ble redd, og det skjønner alle. Men det var jo ikke noe farlig. Hun kom bare av på feil stopp. Bussjåføren husker nok hvor hun skal av i morgen. At feil skjer og det tilfeldigvis går ut over din datter er jo selvsagt leit, men du må ikke ta helt av og mene at skolen og bussjåføren er uansvarlige og det som verre er. Det er også viktig at din datter lærer at feil kanskje uten at det er så fryktelig farlig av den grunn, ting kan ordnes opp i. Ser hun at foreldrene går helt av henglsene nå, skjønner jeg at hun blir en skjelven liten sak som bli 12 før hun tør å ta bussen alene. Ikke gjør det mot henne. Men: Jeg skjønner deg godt! Ingen lystig episode dette her.
Gjest Sheep Skrevet 12. oktober 2006 #4 Skrevet 12. oktober 2006 Bør ikke barn som tar bussen alene vite hvor de skal trykke på stopp-knappen? Kanskje dere skal øve litt sammen med henne? En må forvente at feil skjer og at andre ikke passer like godt på våre barn som oss selv. Derfor er det uhyre viktig at barn lærer å ta litt vare på seg selv. Det er noe av det viktigste vi lærer dem, er det ikke?
Gjest Gjest Skrevet 12. oktober 2006 #5 Skrevet 12. oktober 2006 Jeg tror det er ditt ansvar å lære barnet ditt når det skal trykke på knappen og når det skal gå av. Prøv å kjør ruten sammen med henne noen ganger. Dette har også hendt oss da ungen min gikk i 1. klasse. Han glemte å gå av bussen når den stoppet ved skolen om morgenen og turde ikke si fra og ble sittende på videre. Han satt og gråt og noen større barn som kom på senere hjalp han og sa fra til bussjåføren som kjørte han ned til skolen igjen. Det falt meg aldri inn å laste andre enn oss selv for dette, og ta lærdom av at vi hadde sluppet han på egenhånd for tidlig uten god nok oppfølging fra oss foreldre. Hvorfor kan ikke vi foreldre ta mer ansvar for våre egne barn istedenfor å hele tiden finne noen andre, skolen, bussselskapet, samfunnet å skylde på når noe går galt?
Gjest Gjest Skrevet 12. oktober 2006 #6 Skrevet 12. oktober 2006 Forbanna bussjåfører som ikke gjør jobben sin orntlig. for det må jo være dems ansvar siden de tross alt kjører så små barn hjem fra skolen ← Dere burde kjørt ruta sammen med henne og lært henne hvordan hun skal gjøre det.
Drua Skrevet 12. oktober 2006 #7 Skrevet 12. oktober 2006 Da jeg var liten og kjørte buss måtte vi selv trykke på stoppknappen når vi skulle av. Sjåføren stoppet ikke hvis ikke vi "plinget", og det visste vi jo.
Gjest Gjest Skrevet 12. oktober 2006 #8 Skrevet 12. oktober 2006 Nå vet ikke jeg helt hvordan skolebussen funker alle steder, men her er det iallefall bare slik at det er en buss som kommer til et spesielt tidspunkt, starter fra holdeplassen nedenfor skolen. Det er ungenes ansvar å komme seg på og av bussen. Bussjåføren kan jo ikke holde rede på hvor alle skal av! Det er jo mange unger. For å vite hvem som skal av hvor må han jo da sjekke busskortene til hver unge, og så klare å huske hvem de er og sjekke at de kommer seg av på holdeplassen. For å være helt sikker må han jo da glo på hver unge på bussen på hver holdeplass, og det tar jo evigheter. Dessuten kan det jo hende at ungen skal være med noen andre hjem en dag, eller av en eller annen grunn skal av på et annet stopp enn vanlig. Synes ikke man kan laste hverken skolen eller sjåføren her, jeg, ungen trykket ikke på stoppknappen, og det er det som er problemet. Lær heller ungen å kjøre buss. Men jeg skjønner jo at du ble redd da bussen kjørte forbi, men mener du ikke har noen grunn til å kjefte og smelle på andre.
Gjest Gjest Skrevet 12. oktober 2006 #9 Skrevet 12. oktober 2006 Alle kan gjøre feil. Prøv å roe deg litt ned før du tar noen affære. Jeg er enig i at du må si i fra både til skolen og til sjåføren, men ikke vær "hysterisk mor", det kommer det ingenting godt ut av. Grunnen til at du er så sint nå er jo at datteren din ble redd, og det skjønner alle. Men det var jo ikke noe farlig. Hun kom bare av på feil stopp. Bussjåføren husker nok hvor hun skal av i morgen. At feil skjer og det tilfeldigvis går ut over din datter er jo selvsagt leit, men du må ikke ta helt av og mene at skolen og bussjåføren er uansvarlige og det som verre er. Det er også viktig at din datter lærer at feil kanskje uten at det er så fryktelig farlig av den grunn, ting kan ordnes opp i. Ser hun at foreldrene går helt av henglsene nå, skjønner jeg at hun blir en skjelven liten sak som bli 12 før hun tør å ta bussen alene. Ikke gjør det mot henne. Men: Jeg skjønner deg godt! Ingen lystig episode dette her. ← Hva om det er vikar for bussjåføren da? Rutinene skal være gode uansett hvem som utfører dem... Og små barn på 5 år kan umulig ha ansvar for å vite hvor de skal av, det må de voksne ordne.
Gjest Gjest Skrevet 12. oktober 2006 #10 Skrevet 12. oktober 2006 Uff dette høres jo fryktelig ut. Stakkars jenta. Jeg tok også buss til og fra skolen da jeg var liten. Mine foreldre jobba og før og etter skolen måtte jeg være hos dagmamma. Jeg ble aldri fulgt til bussen men ofte var det eldre naboer som skulle ta bussen. På vei hjem var vi mange med alle andre gikk av før meg. Jeg hadde kjørt veien i bil mange ganger, og visst hvor jeg skulle av. Trykka da på knappen. Synes du skal lære jenta di det. Dere kan vel ta bussen sammen på lørdag? Og pek ut et kjennemerke og si at når hun ser det skal hun trykke på knappen for da stopper bussen. Lykke til. Skolen får ikke gjort så mye mer enn å følge jenta til bussen altså. Lærer kan da ikke bli med hver enkelt elev hjem, og selv om lærer sier fra til bussjåfør hvis elevene skal av er det ikke sikkert h*n husker det. Dette kan da ikke skolen få skylda for? Ærlig talt!
Gjest Gjest Skrevet 12. oktober 2006 #11 Skrevet 12. oktober 2006 Nå vet ikke jeg helt hvordan skolebussen funker alle steder, men her er det iallefall bare slik at det er en buss som kommer til et spesielt tidspunkt, starter fra holdeplassen nedenfor skolen. Det er ungenes ansvar å komme seg på og av bussen. Bussjåføren kan jo ikke holde rede på hvor alle skal av! Det er jo mange unger. For å vite hvem som skal av hvor må han jo da sjekke busskortene til hver unge, og så klare å huske hvem de er og sjekke at de kommer seg av på holdeplassen. For å være helt sikker må han jo da glo på hver unge på bussen på hver holdeplass, og det tar jo evigheter. Dessuten kan det jo hende at ungen skal være med noen andre hjem en dag, eller av en eller annen grunn skal av på et annet stopp enn vanlig. Synes ikke man kan laste hverken skolen eller sjåføren her, jeg, ungen trykket ikke på stoppknappen, og det er det som er problemet. Lær heller ungen å kjøre buss. Men jeg skjønner jo at du ble redd da bussen kjørte forbi, men mener du ikke har noen grunn til å kjefte og smelle på andre. ← Helt enig! Sånn funker det her også! Men trist for ditt barn at det ble som det ble! Men for all del, kan ikke skjønne at dette skal være noen andres feil!
Gjest Gjest Skrevet 12. oktober 2006 #12 Skrevet 12. oktober 2006 Hva om det er vikar for bussjåføren da? Rutinene skal være gode uansett hvem som utfører dem... Og små barn på 5 år kan umulig ha ansvar for å vite hvor de skal av, det må de voksne ordne. ← Her må det stå foreldrene! Jeg er så enig med alle her som sier at bussjåføren selvsagt ikke kan lastes for at ungen ikke hadde peiling på hvordan hun skulle komme seg av. Foreldrene må lastes for det. Jeg ser det helt motsatt, jeg blir forbanna på foreldrene i dette tilfellet. Uansvarlig å ikke lære ungen sin noe så grunnleggende som å komme seg av på rett stopp, bare sende henne ut til "ulvene" og så bli forbanna på dem for at ungen ikke har lært det hun skulle hjemme...
tuji Skrevet 12. oktober 2006 #13 Skrevet 12. oktober 2006 Jeg har aldri før hørt om at bussjåføren har noe som helst ansvar for å få av barna på rett sted, men ting kan jo ha forandret seg siden jeg gikk på skole.
Kykkelikokos Skrevet 12. oktober 2006 #14 Skrevet 12. oktober 2006 Dette minner meg om foreldrene som var kjempeforbannet fordi skolen ikke lærte ungen deres noen ting. Bakgrunnen var at skolen ikke hadde lært barnet å knyte skolissene sine.
Gjest gjesta Skrevet 12. oktober 2006 #15 Skrevet 12. oktober 2006 Dette minner meg om foreldrene som var kjempeforbannet fordi skolen ikke lærte ungen deres noen ting. Bakgrunnen var at skolen ikke hadde lært barnet å knyte skolissene sine. ←
Gjest gjesta Skrevet 12. oktober 2006 #16 Skrevet 12. oktober 2006 Jeg synes ikke dette er sjåførens ansvar alene jeg heller, her må foreldrene ta sin del av ansvaret og lære opp barnet til å følge med og si fra. Er hun stor nok til å ta bussen alene, bør hun være stor nok til å kjenne igjen hvor hun skal av. Det er jo ikke alltid den samme bussjåføren heller, noen ganger byttes ruter eller det settes inn en vikar, og det er litt mye å be om at sjåføren middelbart skal huske på hvor alle skal av. Etterhvert lærer selvfølgelig sjåføren å kjenne igjen barna, og da er det nok ikke lenger så stor fare for å bli med for langt. Som noen andre her sier, synes jeg også du bør være forsiktig med å overreagere. Hvis dattera di får med seg at det var mye styr rundt dette, kan hun komme til å tro at det var farlig å bli med for langt, og du kan risikere å gjøre henne enda reddere for skolebussen. Her må du nok ta ansvar og være den trygge og ikke sende noen oppfarende signaler til henne! Jeg synes heller ikke at du har noen grunn til å sende noen klage verken til skolen eller til busselskapet, det var jo bare et uhell. Sjåføren ville nok ikke kastet henne gråtende av på siste stopp dersom hun hadde blitt med så langt, så jenta di var jo aldri i fare.
Gjest Gjest Skrevet 12. oktober 2006 #17 Skrevet 12. oktober 2006 Her er det noe som heter skoleskyss. Hvis ikke det fantes, kunne barn ha tatt vanlig buss... I og med at det heter skoleskyss, ligger det i ordet av skolen og delvis busselskapet sammen har ansvaret for kun skolebarn. Og det ansvaret må de ta.
Gjest Tweetypie Skrevet 12. oktober 2006 #18 Skrevet 12. oktober 2006 Synes vel at kanskje 5 er litt ungt for å ta bussen helt alene jeg da. Har aldri opplevd at sjåførene skal vite hvor hvert barn skal av heller. Er det ingen rutiner mellom busselskap og skole som dere har fått beskjed om ?
Gjest niomi Skrevet 12. oktober 2006 #19 Skrevet 12. oktober 2006 (endret) Her er det noe som heter skoleskyss. Hvis ikke det fantes, kunne barn ha tatt vanlig buss... I og med at det heter skoleskyss, ligger det i ordet av skolen og delvis busselskapet sammen har ansvaret for kun skolebarn. Og det ansvaret må de ta. ← Skoleskyss er til for at barn skal ha mulighet til å komme seg på skolen når de har lang skolevei. En bussjåfør kan umulig ha ansvar for å passe på at alle 50 ungene kommer seg av på riktig holdeplass. Det må være foreldrenes jobb. På mange steder er det forresten den vanlige rutebussen som fungerer som skoleskyss. Endret 12. oktober 2006 av niomi
Gjest Gjest Skrevet 12. oktober 2006 #20 Skrevet 12. oktober 2006 Har ikke bussen faste stoppested da? Her stopper skolebussen på sine faste stoppesteder uansett. Til våren flytter vi "på landet" og da tror jeg det blir litt annerledes. Selv om gutten min da går i slutten av andre klasse, har jeg tenkt å ta bussen sammen med ham et par ganger slik at han får inn rutinene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå