Daisy Skrevet 23. januar 2003 #21 Del Skrevet 23. januar 2003 Er så enig med deg, Ellen, det viktigste er vel servicen som ytes, og som en annen nevnte tidligere i tråden (husker ikke hvem); den som gir deg god service syns man automatisk er tiltalende, om filmstjernefjeset mangler. Har uansett ALDRI sett disse surmagede firebarnsmødrene som Milla nevner, til tross for nokså så høy flyfrekvens (riktignok aldri med SA), men utsagnet føyer seg bare inn i Millas samlede verker. Noen andre skrev: "Jeg har ikke reist halvparten så mye som deg Milla, men jeg har reist veldig mye med fly innenlands og jeg har ALDRI sett flyvertinner med for trang uniform, ufikst utseende og hårete legger. Nå er du bare kverulernede!!!! Skjønner at du vil alle skal se ut som deg, eller Singapore Girls, men sånn er det bare ikke! Sminke og babe-look betyr faktissk ikke alt!" Hvordan vet du hvordan Milla ser ut? Her lever vi jo det herlige anonyme liv........ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
leoanna Skrevet 23. januar 2003 #22 Del Skrevet 23. januar 2003 SAS kan nok stramme opp servicen sin ombord' date=' men at dårlig service skyldes "gamle" flyvertinner, er reinspikka sprøyt.[/quote'] Kunne ikke vært mer enig med det Vibeke skriver. Jeg reiser mye, siste året har jeg i tillegg pendlet mellom Oslo og København, og har hatt rikelig anledning til å studere SAS sitt kabinpersonale. De flinkeste er som oftest de som har vært i gamet en stund. De er effektive, hyggelige og opptrer korrekt. Da SAS tidlig i sommer la om til det nye konseptet sitt "Scandinavian Direct", var det mange kunder som var heller mindre fornøyde, og de første ukene/månedene må ha vært ganske stressende for de få flyvertene/vertinnene som jobbet (de kuttet blandt annet i antall flyverter ombord på en flyvning). Jeg opplevde en gang å få skikkelig kjeft da jeg ba om det vegetariske alternative og var så frimodig å påstå at reker nok ikke var vegetar. Etter en skikkelig tøff arbeidsuke var nok dette det siste jeg trengte, og flyvertinnen glemmer nok ikke så lett den turen... Og det var de yngste og mest uerfarne flyvertinnene som slet mest i den perioden. Favoritten min blandt SAS sitt kabinpersonale er imidlertid en eldre herremann som jeg har hatt gleden av å fly med flere ganger. En gang fikk jeg flere flasker sjampis av han, fordi de ikke hadde et vegetarisk alternativ til meg til frokost (dette var før omleggingen, nå har de ikke slikt overhodet). Han lar seg heller ikke stresse uansett situasjon, og har alltid tid til alle. De kjekkeste flyvertene jeg har opplevd må imidlertid være de som fløy med SwissAir for noen år tilbake. Nå var nok de fleste av disse kjekke mannfolkene mer interessert i de mannlige passagerene enn de var i meg, men god service, det fikk jeg, i tillegg til noe pent å se på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aline Skrevet 23. januar 2003 #23 Del Skrevet 23. januar 2003 Jeg har da fløyet mye med SAS, innen norge. (har noe med at jeg ikke bare takler å være i storbyer/oslo)... Jeg har også vært irritert over SAS, men det har vært pga lang ventetid, trangt mellom setene, halv-kald varmmat, bagasje-venting ved landing etc. Jeg har også opplevd sure flyvertinner! Det har, uten unntak vært unge, "pene", velsminkede, velproposjonerte jenter, som er mye mer opptatt av å være "lekker flyvertinne" en å nedverdige seg til å snakke med passasjerer som ikke er menn eller søte små barn som det er kvinnelig å dulle akkurat passe med! Har aldri sett voksne flyvertinner som har for små uniformer! Ikke heller har jeg sett ustelte, dvaske flyvertinner som det lukter vondt av eller som ikke har barbert seg eller sminket seg, så disse flyvertinnene er det visst hovedsaklig Fred. og Milla som møter på? Hva har vi flyvertinner for? Er de der for at gamle, patetiske griser skal ha noe behagelig å se på? eller er de der for å hjelpe oss å ha en så behagelig reise som mulig? (når jeg sier oss, så snakker jeg også om kvinner, siden det ikke er en mannsdominert verden vi lever i lenger!) (og jeg har ikke noen spesiell glede eller uglede av flyvertinnenes utseende, så lenge de ikke er ekle, overlegne eller plagsomme!) Jeg sliter med å fly, og for meg er det viktig at jeg får en viss kontakt med flyvertinnen, at hun får en forståelse for at jeg sliter og kanskje trenger hjelp underveis. skjønnhet og ungdommelighet gir ikke noe menneke denne kvaliteten, det er det personlighet og forståelse som gjør. Jeg synes at like patetisk som Fred.s gammelgristanke-gang, er en holdning som tilsier at det er mer stas hvilket flyselskap du reiser med, en hvor du skal og hva du skal oppleve der!!! Når jeg ser en flybillett, tenker jeg ikke engang på å SE ETTER hvilket flyselskap vedkommende skal reise med!!! Det er reisemålet jeg synes er spennende, og opplevelsene i det landet eller stedet! status-flyselskaper... materialismen lenge leve!! Jeg liker også å ha en så behagelig tur som mulig altså, men har innsett at dette ikke har med skjønnhet å gjøre! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Catzy Skrevet 23. januar 2003 #24 Del Skrevet 23. januar 2003 Diskuterte dette med min kjære i går. Han har vært mye ute og reist, med mange flyselskaper, over hele verden. Også SA. Hans kommentar var at det var ikke det at flyvertinnene var så søte som gjorde at han syntes dette var et av de beste flyselskapene ever. Det var heller småting som at hele besetningen kunne navnet hans når han kom ombord, og at da han våknet etter en stund, sto det noen spill som han kunne aktivisere seg med på bordet foran ham - han hadde nok kjedet seg siden han sovnet. Både mannlige og kvinnelige besetningsmedlemmer var vennligheten selv. Pent utseende var en ekstra bonus. Catzy Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fruenge Skrevet 24. januar 2003 #25 Del Skrevet 24. januar 2003 Jeg reiser mye, både med SA, Thai og hva det måtte være. Men lengre turer med SAS prøver jeg å unngå fordi sevicen, maten ol ikke er noe særlig å skryte av. Ok, av og til på 1. klassen kan den være ok. Velger alltid SA eller Thai hvis det er mulig, det er også et kineisk et som er veldig bra, men det har jeg glemt hva heter. og når alt kommer til alt så betyr det ikke noe for meg om flyvertinnen er pen ol, hun skal jo bare servere meg mat. Det er utrolig hvordan liksom flyvertinner har slik en litt forfinet plass. For å si det rett ut så er det serveringshjelp/aktivitetshjel de er. Men noen uflide flyvertinner går det lang tid mellom jeg ser. Av og til ser jeg uniformeer som er litt slaskete, men her i Norge er det som regel hos charter personell. Og ingen hårete ben, eller raknede størmper har jeg sett. Men surmaga ja, flere stykker. Jeg er en peron som krever en del, både når jeg er ute og spiser, reiser ol, og det verste jeg vet er når jeg føler at jeg er til bry. Og hvis de da kommer med en spydig bemerkning så har de virklig gjort det. Nei, de proffe er de som er velstelte, behagelig og hyggelige, alt for å please gjestene. Og utseende, spiller ingen riolle, jeg får da ikke noe glede av det. De er hverken bedre til å sjenke vin eller å ta seg av meg for det. Forøvrig så har F Olsen hatt et dementi at dette var ment som en spøk. Til det sier jeg bare dra lenger ut på landet. Stå for det du sier mann, ha ryggrad! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 24. januar 2003 #26 Del Skrevet 24. januar 2003 hehehehe.. fred olsen ligger i direkte konkurranse med sas, så jeg tar ikke hans uttalelser i denne saken så veldig seriøst. men han bør kanskje tenke over at det er svært lett å tro at så gamle menn begynner å "rote", noe som ikke er så heldig for businessen. *ravna* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 24. januar 2003 #27 Del Skrevet 24. januar 2003 Må bare si til dere som tror at flyvertinnenes eneste oppgave ombord er å servere mat og drikke at dere tar feil. De er der først og fremst på grunn av sikkerheten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Diva Skrevet 24. januar 2003 #28 Del Skrevet 24. januar 2003 Det er dessverre mange som ikke skjønner akkurat DET Som jeg tidligere har sagt,- flyvertinner trenger ikke være fotomodeller med litt serveringskunnskaper lenger. Det er folk som deg og meg, men det er visse krav til dem ennå. Og det er stort sett av sikkerhetsmessige årsaker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sexysadie Skrevet 26. januar 2003 #29 Del Skrevet 26. januar 2003 Hva er d med våre redere og milliardærer??? Synd de ikke har annet enn penger å by på! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Billa Skrevet 28. januar 2003 #30 Del Skrevet 28. januar 2003 .. og det er derfor jeg følte jeg måtte forklare enkelte av dere hva en flyvertinne skal gjøre om bord på et fly..... Hovedjobben til en flyvertinne er sikkerheten om bord. Vi er trent i å kunne evakuere et helt fly på 90 sekunder, og i tillegg er vi godt lært i sykdomsfall. Vi har til og med utdanning i å kunne bruke "hjerte- maskin". Føler ikke jeg trenger å utbrodere min utdanning noe nærmere, men ville bare gjøre dere oppmerksomme på det. Det er faktisk pga Deres sikkerhet vi er der! Når jeg tok min utdanning lærte jeg faktisk INGENTING om hvordan jeg skulle kunne spørre passasjerene om kaffe eller te...?! Men siden det sjelden skjer noe alvorlig om bord på et fly, har vi masse tid til overs, og det er derfor vi serverer mat, kaffe og godt å drikke. Dette kalles service. :blunke: Når jeg nå tar meg en titt på mine kollegaer, må jeg jo påstå at en del av dem er flotte å se på. Men de fleste er som Ola og Kari Nordmann, nemlig vanlige dødlige! Og slik er det da i de fleste yrker..? Noen ser bedre ut enn andre... Men jeg vet også at det er ikke pga utseende de er annsatt! I det selskapet jeg jobber stilles det krav: - må være over 23 år - ha minst 3 år bestått vidregående skole - over 1, 65m( dette pga at vi har en del sikkerhetsutstyr osv. som man må nå opp til!) - snakke godt engelsk og gjerne et tredje språk - må kunne svømme normalt bra - ha plettfri vandelsattest - i tillegg må du igjennom en legesjekk som selskapet krever Ja det her er i grove trekk det viktigste.... Og dette er KUN pga sikkerheten, og IKKE utseendet. I tillegg er det en del strenge krav om hvordan du skal bære uniformen. Dvs. alt fra sminke, hår, smykker, tatoveringer og selfølgelig hygiene! Og slik er det jo i andre yrker også, spesielt da om du har uniform! Kan jo også være ærlig på det at enkelte i firmaet ser ut som noen ugler i privaten, men blir veldig flotte når de setter opp håret, sminker seg og får på seg uniform Vil ikke komme noe nærmere inn på Fred Olsens sine uttalelser, men mannen som har 250 års erfaring vet vel best... Men en ting vet jeg at SAS har veldig bra pensjonsordninger. Så at det er en del godt voksne flyvertinner/verter, det er forståelig! Jeg stortrives i jobben min jeg selv om jeg ikke er noen fotomodell ( skulle gjerne ønske jeg var det også ;o) ), men tror god kunnskap om jobben og litt godt humør gjør susen for de fleste! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pearl Skrevet 29. januar 2003 #31 Del Skrevet 29. januar 2003 Singapore Girls er sikkert vel og bra for SA, men det er vel virkelig ikke slik vi vil ha det i Norge?? Fres Olsen avslører seg som en gammel gubbe som ikke har lest hjemme leksen sin eller for den saks skyld fulgt med i tiden. Han har tydeligvis ikke forstått at kvinner er i jobb etter at de har fått barn og da er de etter min mening enda bedre egnet til å ta seg av sine passasjerer, de har da kanskje modnet endel og tålmodigheten har blitt trent. Det at kvinner eller menn ikke skal få jobbe som flyverter fordi de ikke har perfekt kropp, ansikt, hud eller hår er rett og slett diskriminerende. Jeg håper ikke mine barn skal vokse opp i et samfunn som sier at de må se best mulig ut for å få seg en jobb, da blir det veldig mange som faller igjenom, mange med anorexi/bulemi, mange unge som fikser på utseende og helt sikkert mange som dør i forsøket på å bli perfekt. Jeg vil faktisk ha meg frabedt at fremtredende mennesker kommer med slike ubetenksomme kommentarer, jeg skulle likt å sett hans reaksjon hvis noen hadde sagt at: "slike gamle mennesker har ikke brukt for kunst, han skal jo snart dø alikevel. Og hvorfor er han ikke på gamle hjem der han burde være??." Nei, Fred, driter seg bare ut for ørtende gang. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 29. januar 2003 #32 Del Skrevet 29. januar 2003 Må jo bare slenge meg på her. Har ikke fløyet med SA, men med andre utenlandske flyselskap som har pene unge flyvertinner i samme klasse. Okei, jeg er jente, men det er IKKE av sjalusi jeg sier dette: de flyvertinnene fikk meg ikke til å føle meg trygg i flyet!!! Dette var et charterfly til Hellas, med dertil matchende fulle og brautende nordMENN. De stakkars søte små jentene hadde ikke sjans til å holde styr på pasasjerene. Det var egentlig ikke lov til å røye i flyet, men da noen av de mest berusa tente en røyk, ble det plutselig lov (etter 2-3 små "please sir, this is not allowed here. knis" ). Ikke bra! Glad jeg slapp å se dem in action i en krisesituasjon!! Nei, det viktigste er vel at flyvertinnene og -vertene kan håndtere enhver situasjon uten at det går ut over passasjerene. Tross alt! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest care Skrevet 29. januar 2003 #33 Del Skrevet 29. januar 2003 For en id*** han er som kommer med slike utalelser. Dette beviser bare at hele fyren er et kulturelt etterslep....... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sexysadie Skrevet 29. januar 2003 #34 Del Skrevet 29. januar 2003 Synes synd på Fred jeg; mannen er virkelig i ferd m å bli gammel!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
OppNed Skrevet 3. februar 2003 #35 Del Skrevet 3. februar 2003 Sleivete. Og helt klart et tegn på at han må begynne å vurdere å legge inn årene. Man kan ikke ha næringslivstopper i omløp som ikke respekterer norsk lov mer enn at han flørter med et slikt tema som at en kvinne ikke skal ha krav på jobben sin etter endt svangerskapspermisjon. I tillegg så er det en tankevekker at han ikke legger like mye vekt på CRM, sikkerhetsmomenter og erfaringsmessige kvaliteter i en arbeidstaker. Især når det gjelder flybransjen. I denne bransjen er det en del snusk ute og går, og det å glatte over de tyngre sikkerhetsmomentene med et glatt *imaaaasj* gir et slett inntrykk av ham som eier i en slik sammenheng. Hadde jeg vært datteren hans, skulle han ha fått det glatte lag. Tullebukk. Maiken Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
brum Skrevet 4. februar 2003 #36 Del Skrevet 4. februar 2003 Mannen er jo ikke helt god!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Embla s Skrevet 5. februar 2003 #37 Del Skrevet 5. februar 2003 Fred er en gammel gris! Også er jeg så lei koblingen 4-barnsmor (eller bare mor, alt etter som) og sjuske, ubarbert, vond lukt, feit, trange klæ, gammel, etc. Ærlig talt! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Flo* Skrevet 6. februar 2003 #38 Del Skrevet 6. februar 2003 Må bare få komme med en positiv kommentar til SAS. Har den seneste måneden fløyet i ca. 26 timer med SAS og har ikke et neste klagemål å komme med på servicen jeg fikk. Syntes argumentet for SA om at de aktiverte passasjerene var litt bak mål. Når du flyr med SAS Airbus har man tilgang til egen TV skjerm med 8-10 filmer, dataspill, div. tv programmer, musikk osv. Den eneste av alle de mange flyvertinnene som jeg så ombord som ikke så særlig trivelig ut, var hun som var mest sminket, hadde de lekreste neglene og det flotteste oppsatte håret. Der var det stor "dum og deilig" faktor! I en krisesituasjon hadde jeg foretrukket en av Millas "Surmagede firebarnsmødre med en uniform som er 3 nr. for trang, ufikst utseende og hårete legger", framfor en oppdollet "airhead". Hva nytter det å være liten, nett og snerten når du kanskje må dra ut en 130 kilos mann fra et brennene flyvrak!!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mistyen Skrevet 6. februar 2003 #39 Del Skrevet 6. februar 2003 Hvordan man ser ut etter en fødsel har ingenting med det opprinnelige temaet å gjøre, dette diskuteres jo også på Graviditetsforumet. Innlegg av denne sorten er blitt slettet. - Misty (mod.) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Minnie Emmerdale Skrevet 6. februar 2003 #40 Del Skrevet 6. februar 2003 Og hva var det du ville si Flo?...... Milla Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå