Gå til innhold

Din første menstruasjon

Fremhevede innlegg

Gjest Applecore
Skrevet

Da jeg var 12 tilbragte jeg en hel lørdagskveld med intense mage- og ryggsmerter som jeg ikke skjønte hva var, tror jeg satt tilsammen et par timer på do fordi jeg trodde jeg var dårlig i magen.

Mistenkte at det kunne være mensen, men tenkte at det sikkert ikke var sånn menssmerter var.

Morgenen etter kikket jeg likevel forventningfullt ned i trusa for å sjekke, men det var ingenting der.

Men da jeg gikk på do var det plutselig blod på papiret, skvatt så jeg trodde jeg skulle dø! :fnise:

Mamma hadde alt gitt meg en pakke med bind noen måneder tidligere - "sånn i tilfelle", hadde hun sagt og blunket lurt - så det var ikke noe problem der.

Fikk en klem av mamma da jeg fortalte det.

Var helt i en slags merkelig ekstase resten av dagen, følte meg så voksen :lol:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg var 15 år første gangen jeg fikk mensen. Mamma og pappa hadde skilt seg, og selvfølgelig fikk jeg det en helg jeg var hos pappa. Var kjempeflaut, men jeg måtte jo si det. Han hadde jo ingen bind :fnise: Ringte til mamma for å få litt råd ang hvilke type bind jeg burde kjøpe, og pappa ble med til butikken.

Jeg syntes ikke det var så flaut å fortelle det til mamma over tlf. vi har alltid hatt et godt forhold når det kommer til slike ting.

Hadde vel også så vidt forberedt meg på at jeg kunne få det hos pappa første gangen. Var liksom som om jeg visste at det kom til å skje hos han, men likevel flaut :sjenert:

• 2 måneder senere...
Gjest Gjest
Skrevet

Jeg fikk min første menstruasjon for to dager siden, altså fire dager etter bursdagen min. Mamma og søstrene mine fikk det når de var tolv år, så jeg er et år for sent.

Jeg var for flau til å snakke med mamma, så jeg bestemte meg for å snakke med søsteren min.For noen måneder siden, snakket jeg med søsteren min om at jeg hadde utviklet meg. Hun sa at jeg snart skulle få mensen og måtte se ofte på trusen om jeg hadde fått noen flekker. Jeg følger vanligvis ikke med på om jeg har fått noe på trusen min.

Klokken halv tolv hadde jeg pusset tennene mine og gjort meg klar til å legge meg. Jeg måtte veldig på do, og plutselig merket jeg at jeg hadde røde flekker på trusen og ropte på mamma. Hun sa at jeg hadde fått mensen. Jeg kan fortsatt ikke tro at jeg er blitt voksen og må være forsiktigere. Men har dere noen gode råd?

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg fikk min første menstruasjon for to dager siden, altså fire dager etter bursdagen min. Mamma og søstrene mine fikk det når de var tolv år, så jeg er et år for sent.

Jeg var for flau til å snakke med mamma, så jeg bestemte meg for å snakke med søsteren min.For noen måneder siden, snakket jeg med søsteren min om at jeg hadde utviklet meg. Hun sa at jeg snart skulle få mensen og måtte se ofte på trusen om jeg hadde fått noen flekker. Jeg følger vanligvis ikke med på om jeg har fått noe på trusen min.

Klokken halv tolv hadde jeg pusset tennene mine og gjort meg klar til å legge meg. Jeg måtte veldig på do, og plutselig merket jeg at jeg hadde røde flekker på trusen og ropte på mamma. Hun sa at jeg hadde fått mensen. Jeg kan fortsatt ikke tro at jeg er blitt voksen og må være forsiktigere. Men har dere noen gode råd?

Gjest Seniorita
Skrevet

HEI :)

husker du hvordan det var å få mensen første gang?

hvor gammel var du?hvordan fortalte du det til foreldrene dine?hvordan følte du deg,og hvordan fikk du tak i bind/tamponger?

selv var jeg 13 år første gang jeg fikk mensen, fikk det etter gymmen på skolen, og måtte få pappa til å kjøpe bind til meg :sjenert: følte meg litt voksen i tillegg også da... :ler:

Jeg var 12 da mensen kom.

Jeg var på skolen når det skjedde.

Vi hadde friminutt og jeg skulle på do får å tisse.

Når jeg satt på doen, skikket jeg (atomatisk) på trusen.

Der hadde det kommet noen dråper med blod.

Det var heldigvis ikke mye som hadde kommet.

Jeg ble redd og begynte å grine. (Det slo meg emmelig ikke at det var mensen jeg hadde fått)

Jeg gikk gråtende til læreren min og sa at det hadde kommet blod i trusa og jeg trodde at jeg måtte på sykehuset. :fnise:

Læreren min (det var ei dame) smilte og sa at jeg bare hadde fått mensen, men at jeg kunne gå hjem om jeg ville.

Når jeg kom hjem, sa jeg til min tante at jeg hadde fått mensen og hun gav meg bind.

Nestegang jeg fikk mensen sa jeg til min tante at jeg ikke ville bruke bind, men at jeg ville bruke o.b, noe jeg ikke fikk lov til.

Det endte med at hvergang jeg hadde mensen, gikk jeg til nabojenta og spurte om jeg kunne få o.b av henne. :fnise:

• 1 måned senere...
Gjest Marlene
Skrevet

Jeg var nesten 17 år første gangen jeg fikk mensen! Siste dagene av sommerferien før 2. vgs. Husker jeg ble utrolig letta over at det ikke feilte meg noe alvorlig, og at jeg bare var det de kaller på andre siden av dammen, "a late bloomer". ;) Jeg ble fort veldig takknemlig for at jeg var så sen som jeg var!

Gjest ms_kwang
Skrevet

hmm

Jeg var 9 år gammel, fikk det på morsdagen, mamma var ikke hjemme den dagen, men bestemoren min var der, jeg husker jeg hadde vondt i magen, også gikk jeg på do. Og der fant jeg blod i trusa.Fikk tørket meg, og stappet papir i trusa, siden jeg ikke helt visste hva det betydde. Hulket meg til mormoren min, å fortalte at jeg hadde vondt i magen, å det var blod i trusa *ler*

Mormoren min bare "Oi. Du har blitt voksen..nei vent...du har blitt en ung dame idag" Så baket hun sjokolade kake..

Mamma'n min kom hjem senere, å spurte hvorfor det hadde blitt bakt sjokolade kake, mormor bare " vel..det er jo morsdag, også din datter har noe å fortelle deg!"

husker også den var veldig uregelmessig de første årene, hadde alltid med meg bind på skolen, i tilfelle den skulle komme brått på.

Den ENE gangen jeg ikke hadde bind med meg, var i 7ende klasse på leirskolen. hvor den plutselig kom, å jeg satt i korridoren å hulket å gråt, å hvor en av de reiselederene kom å spurte hva det var, å jeg fortalte at jeg hadde fått mensen, å hadde ikke bind med meg. Så fikk hun fikset det da, jeg fikk sånne mega svære bind, xxl eller noe sånt xD

jeg var den første jenta i klassen som fikk pupper o_o

i 6 klasse hadde noen av de guttene i klassen min spurt læreren hvorfor jeg hadde 2 kuler stikkende ut, å hvorfor de andre jentene ikke hadde det, jeg hadde reist meg opp å fortalte ALLE i klassen at jeg hadde kommet i puberteten, å at alle ville komme før eller siden, hvor han ene gutten svarte " Vil jeg også få sånne kuler på brystet??" xD

Husker også at min bestevenn kom i stemmeskiftet omtrent på samme tidspunkt som jeg fikk min første mens :P

Skrevet

Var tolv år og fant blod i trusen en morgen. Håpet det skulle gå vekk av seg selv, så jeg sa ingenting :ler: Da jeg fortsatt blødde om kvelden, sa jeg fra til mamma og fikk bind.

Gjest ms_kwang
Skrevet

Gode råd o_o

Det finnes sånn sett ikke noen gode råd for mensen.

Men som kvinner flest kjenner du når mensen har blitt regelmessig ( kan ta år)

med meg kjenner jeg noen dager i forveien, da har jeg litt vondt i magen, å allerede da setter jeg bind på, bare sånn i tilfelle jeg ikke får det på natta, å våkner opp av at lakenet er blødd ned ;)

Men så ille er det jo ikke.

Når jeg har mensen, har jeg det veldig vondt (jada, jeg er klar over at de fleste har vondt, men jeg har svimt av x antall ganger, får feber, kaster opp, å klarer rett å slett ikke å bevege på meg når jeg har det!) så legen min skrev ut P-piller, til meg da jeg var 13, for å se om smertene ble mindre, (noe de ikke ble)

Så for meg hjelper det alltid å legge ei varmepute på magen å sove mesteparten av den dagen..

Men er forskjellig fra kvinne til kvinne da.

Jeg sier bare:

Finn ut hva som passer deg.

Ooooh, godt råd: Spis masse sjokolade!! ;)

Det funker alltid!:D

Jeg får i allefall skikkelig sukkerkick når jeg har mensen ^_^

+ skift bind flere ganger daglig....

:DD

Skrevet

Husker det veldig godt fordi vi på skolen min alltid (når vi går i 9 klasse) setter opp et teaterstykke som vi jobber med fra 17 mai og ut skoleåret. Første dag i dette prosjektet fikk jeg en skikkerlig hostekule da jeg satt i klasse rommet (første time), så jeg ble nødt til å gå ut. Jeg gikk på do fordi jeg følte at jeg var nødt til å kaste opp fordi jeg hostet så mye, men etter å sittet bøyd over doskåla i ti minutter følte jeg meg litt bedre og skulle bare tisse før jeg gikk tilbake i klassen. Da oppdaget jeg det, blodet på papiret. Heldigvis hadde mamma gitt meg noen bind som jeg hadde i sekken min så jeg tok litt dopapir og la trusa før jeg gikk tilbake. På grunn av teateret skulle vi bytte rom da jeg kom tilbake og slapp dermed lett unna med å snike meg inn på do mens vi flyttet på oss så jeg fikk satt i et bind. Resten av dagen var jeg litt kvalm, hadde vondt i magen og hodet og var på do ved hver annledning.

På kvelden da mamma og jeg skulle fylle bensin på bilen fortalte jeg det, men vi hadde ikke snakket så mye om det så jeg klarte til slutt å stamme frem at "Tante Rød" hadde besøkt meg på skolen. :skratte: Når vi kom hjem fortalte mamma det til pappa ved matbordet! Herregud, jeg hadde aldri vært så flau i hele mitt liv! Jaja, etter den første samtalen er mamma og jeg blitt mye flinkere til å snakke med hverandre og nå snakker vi mye mer åpent om ting enn vi gjorde før.

• 1 måned senere...
Gjest Hanne-line
Skrevet

Hehe, er 13 år, og er ikke sikker på om det var mensen jeg oppdaget første ganga får noen dager siden. Tok solarium med 2 veninner, og oppdaget at jeg hadde noe rødbrunt i trusa. Skjekket ikke før jeg kom hjem. Er ikke sikker på om det er mensen, siden det varte bare i 4-5 dager, og det var brunt, men tror blodet hadde stivna, får jeg hadde akkuratt dusjet, og hadde ikke vært på do etterpå. Tror dere det var mensen?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...