Gjest mela Skrevet 8. oktober 2006 #41 Skrevet 8. oktober 2006 Pax: Er det mulig? Det går jo ikke ann! Tror aldri jeg hadde turt å vise meg på skolen igjen.
Gjest gjest1 Skrevet 8. oktober 2006 #42 Skrevet 8. oktober 2006 Pax: Er det mulig? Det går jo ikke ann! Tror aldri jeg hadde turt å vise meg på skolen igjen. ← Hva som skjedde dagene etterpå husker jeg ikke, har vel fortrengt det.
Knurr Skrevet 8. oktober 2006 #43 Skrevet 8. oktober 2006 Jeg var 11, og selv om jeg var velinformert hadde jeg jo ikke akkurat planer om å få mensen på noen år. Dessuten var jeg på sommerleir på en bitteliten øy sammen med 46 hannkjønn, bestemor og en gravid dame; å spørre pappa om han kunne følge meg til byen med ferge for å kjøpe bind var utelukket. Dermed var det stor panikk da jeg og et par av gutta hadde løpt ned på stranda uten å skifte fra pysj i sekstida en morgen og jeg plutselig fikk det travelt med å finne på en unnskyldning for å ikke bade allikevel selv om det var min ide i utgangspunktet. Gjemte meg på rommet til bestemor resten av dagen, hun fortalte til pappa, som ikke greide å si ordet "mensen" på en overbevisende måte på flere år, og han snakket med den gravide damen som hadde to bind med seg som jeg kunne få. To bind. Med to døgn igjen av leiren. Da vi kjørte hjem dagen etter var bindet så overfylt at det kjentes ut som jeg satt på pute. Men det gikk bra på et vis, og mamma fikk kort og konsis beskjed da jeg kom hjem.
Gjest Gjest Skrevet 8. oktober 2006 #44 Skrevet 8. oktober 2006 HEI husker du hvordan det var å få mensen første gang? hvor gammel var du?hvordan fortalte du det til foreldrene dine?hvordan følte du deg,og hvordan fikk du tak i bind/tamponger? selv var jeg 13 år første gang jeg fikk mensen, fikk det etter gymmen på skolen, og måtte få pappa til å kjøpe bind til meg følte meg litt voksen i tillegg også da... ← Grusomme greier. hadde hatt magesmerter lenge. Dete var i 7 klasse. Første uken vi begynte. Kente få elever der. et kvarter før timen var slutt, så ser jeg ned....blod. Lys bukse på meg og det bare spredde seg. tenke,tenke i redselen. ventet til det ringte ut. Gikk sist ut av klasserommet. Tok en jakke og knytte foran. var ikke klar over at det ar mye blod bak også. Og grusomme smerter. Så vaR DET Å GÅ HJEM. pÅ DEN VEIEN ER DET FORFERDELIGE MYE FOLK. sNEK MEG SOM EN ÅL. sNUDDE Å SÅ BAK. aLT VAR RØDT. tOK JAKKEN BAK OG HOLDT VESKEN FORAN. 20 min gange, så kan dere tenke dere hvordan jeg så ut. kom hjem så var det ingen hjemme. Kastet alt av klar på vaskerommet. Dopapir i trusen. Sovnet av utmattelse og smerter. Voknet lenge etterpå...sengen,madrass full av blod. Enda mere klær på vaskerommet. Sånn holdt jeg på til min mor kom fra jobb. var hjemme to dager pga store blødninger og smerter.
Gjest Fruktfat Skrevet 9. oktober 2006 #45 Skrevet 9. oktober 2006 (endret) jeg var elleve, det var 1oktober og siste dagen før høstferien. turte ikke å si det til noen, så stappet dopapir i trusa og gikk på skolen. skulle være barnevakt på kvelden og mener jeg tok bind fra tanta mi. da jeg kom hjem fortalte jeg det til mamma "mamma, jeg tror jeg har fått mensen..." da jeg la meg. jeg syntes det var fryktelig pinlig. hun gikk og henta bind til meg, jeg fikk en klem "åh, jenta mi" -tror hun syntes det var litt trist, vi gråt en skvett begge to- og det var det. hun fikk streng beskjed om å ikke si det til noen. blødde ca ti dager første gangen, kan ikke huske at jeg hadde vondt da. men senere... selv fortalte jeg det ikke til NOEN før i april/mai da bestevenninnen min fikk mensen, (moren hennes skrev brev til læreren og hela klassen hennes fikk vite det ganske fort...) da var vi heldigvis to som kunne prate om det. sa aldri noe i klassen om det, de mest populære var ganske seint utviklet og derfor var det ikke "kult" med mens og bher og sånt som det var i klassen til min bestevenninne. svømming og sånt løste jeg ved å "glemme" badedrakt... Endret 9. oktober 2006 av Fruktfat
Spoven Skrevet 9. oktober 2006 #46 Skrevet 9. oktober 2006 Jeg var 13 år, og oppdaget at jeg hadde fått mensen da jeg var på do før jeg skulle på skolen. Det var ingen bind inne på do, så jeg måtte rope til mamma om hun kunne komme med bind til meg. Hun kom, lettere forskrekket, og forkynte at det var tomt for bind... Så måtte hun finne en nødløsning, og det endte med at jeg måtte gå på skolen, med mensen for første gang, og en rosa vaskeklut mellom bena!! Det var, kanskje unødig å si, en helt grusom opplevelse! Heldigvis hadde jeg ei kusine på skolen, og da jeg så henne før første time fortalte jeg det til henne. Og hun hadde alltid bind med seg i sekken, så da fikk jeg et av henne. Vaskekluten tullet jeg inn i masse papir og hev i søpla. Da jeg kom hjem hadde mamma kjøpt bind, og sjokolade til meg. Jeg hadde ingen smerter, og blødde veldig lite i rundt en uke første gangen. Den ble regelmessig med en gang. Tamponger prøvde jeg ikke før jeg var rundt 15-16, og det tok noen prøvinger før jeg fikk det til ordentlig og det føltes komfortabelt.
Gjest Frk Åberg Skrevet 9. oktober 2006 #47 Skrevet 9. oktober 2006 Jeg fikk det da jeg var 12 år, rett før jeg skulle gå til skolen. Hadde dårlig tid mao, så jeg ble merkelig handlekraftig. Hadde ikke helt forventet det allerede, men gikk sporenstreks til mammas skap og fant bind, før jeg løp av gårde til skolen. Husker det som ganske udramatisk (hadde heller ikke vondt), selv om jeg syns det var alt for tidlig. Visste bare om en annen i klassen som hadde fått det. Fortalte det til mamma samme dag i en bisetning, og hun reagerte med sjokk og vantro. Selv fikk hun det da hun var 16, så hun trodde jeg ikke ville få det enda. Skal selv ta det med mer fatning om jeg får jentebarn en dag. Sa også at hun ikke måtte si det til pappa, men fant fort ut at hun hadde gjort det likevel. Ble sint, men endte opp med å diskutere ulike bindtyper med ham i stedenfor henne.
Gjest Gjest Skrevet 9. oktober 2006 #48 Skrevet 9. oktober 2006 Jeg var fylt 14, husker datoen, 19 juli. Så det var midt i sommerferien, vi holdt på å hoppe i høyet( bodde på gård)- da jeg måtte på do, det kjentes så "vått" på en måte. Oppdaget jo hva det var, men bind hadde jeg ikke, og ikke våget ikke si noe til mamma, har lurt på hvorfor jeg ikke våget- var flau sikkert... Så jeg stappet nedi masse papir, og gikk tilbake til høyhoppinga, men var redd for lekkasje.. bestevennina mi var der også, men jeg fortalte det ikke til henne da. Hun fikk mensen et år senere , var litt sjalu på meg, fordi jeg var først! Og kjøpe bind på butikken der jeg kjente alle gikk det lenge før jeg gjorde, kjøpte heller når jeg var i byen.. Huff, lurer på hvorfor det var slik hysj-hysj? Det er jo en helt naturlig ting?
Gjest Chantal Skrevet 9. oktober 2006 #49 Skrevet 9. oktober 2006 Jeg var 13. Skreik til mamma fra doen der jeg satt hvor mensen rant: Mamma jeg har fått mensen. Legg deg og sov, du slipper skolen i dag svarte mamma. Jeg lå hele dagen i senga og deppa. Så kom broren min og skulle trøste meg. Har du fått mensen Chantal? spurte han. jeg vil ha hest, svarte jeg. Så sier mamma: dette er noe alle jenter får. ja men jeg vil ikke ha det, jeg vil jo ha heeeeest. Det ene utelukker ikke det andre vet du Chantal svarte ho mor. Slik gikk det til.
Trampe Skrevet 9. oktober 2006 #50 Skrevet 9. oktober 2006 Jeg var 12 og skulle i bursdag hos ei venninne. Jeg ropte på mamma og viste henne blodet i trusa (jepp, dro ned og viste frem) og hun fant frem bind til meg. Helt udramatisk, men forferdelig vondt til tider. Jeg husker også at jeg og ei venninne hadde en avtale om at vi skulle fortelle hverandre det når vi fikk mensen. Ca et halvt år senere kom vi til å snakke om det, og det viste seg da at vi hadde fått den på samme dag, men ingen turte å fortelle den andre om det Ei annen venninne fikk en bukett roser av moren, og rød ring i kalenderen og greier - nå skulle de feire at Anne var blitt voksen gitt
Gjest Norwegian Blue Skrevet 9. oktober 2006 #51 Skrevet 9. oktober 2006 Jeg ropte på mamma og viste henne blodet i trusa (jepp, dro ned og viste frem) Hehe, så herlig! Minner litt om sånne søte små som viser fram at de har vært flinke å tisset i potten.
honey21 Skrevet 9. oktober 2006 #52 Skrevet 9. oktober 2006 Jeg var 13 år da jeg fikk mensen. Jeg og familien var hos naboen for å spise taco, og da jeg gikk på do så jeg en brun flekk i trusen. Gjett om jeg fikk sjokk! Det var helt uventet. Ble helt fra meg og kunne liksom ikke si noe til mamma fordi vi var jo på besøk hos naboen. Det endte med at jeg ikke fortalte det til henne før etter nesten to år (vi hadde og har et dårlig forhold). Stjal bare truseinnlegg og bind fra mamma, og ba moren til en veninne av meg om å kjøpe bind. Så flau var jeg
Gjest dama Skrevet 9. oktober 2006 #53 Skrevet 9. oktober 2006 hei hopp. Fikk faenskapet sommern før 5. Hadde sykklet på "gutte sykkel", og falt på stanga kvelden føre. Så jeg hadde jo da ganske vondt. Morgenen etter var jeg kjempe dårlig. Kasta opp, mamma var bekymret. Når jeg skulle på do ut på formiddagen kom sjokket. Trodde først jeg hadde slått meg så!! Men da lo mamma, og forstod all smerten. (jeg er den første i vennegjengen som fikk mensen. tidlig!!) Jeg hadde det ikke i tankene en gang. Jeg er alltid dårlig når det kommer. Helt til jeg begynte på pilla. Skal si det hjalp betraktelig. Sier ikke at jeg er kurrert. Men så god som i forhold.
Gjest gjesta Skrevet 10. oktober 2006 #54 Skrevet 10. oktober 2006 Fikk faenskapet sommern før 5. ← :klø: Sommeren før du fylte 5?
Gjenglemt sykkellås Skrevet 10. oktober 2006 #55 Skrevet 10. oktober 2006 :klø: Sommeren før du fylte 5? ← 5. klasse vil jeg tro hun mener
Gjest gjesta Skrevet 10. oktober 2006 #56 Skrevet 10. oktober 2006 5. klasse vil jeg tro hun mener ← Det var litt mer logisk ja!
genacvale Skrevet 10. oktober 2006 #57 Skrevet 10. oktober 2006 (endret) Jeg hadde nettopp fylt 10 år, og lå syk med influensa. Min mor passet på meg og skulle skifte klærne mine, da hun oppdaget det... Trodde jeg fikk diare men det viste seg å være mensen... Hun ble litt sjokka men det er genetisk å få det tidlig i familien min, for mor fikk det som 11-åring, og det var i 1957... Jeg brukte bind helt fram til jeg var 18, og da gikk over til tamponger... Men må si det tok sin tid å lære å bruke de Endret 10. oktober 2006 av genacvale
nessi Skrevet 10. oktober 2006 #58 Skrevet 10. oktober 2006 Jeg var 10 år og våknet med kjempe smerter og ropte på mamma. Sammen oppdaget vi blodet, og skjønte at jeg hadde fått mensen. Hadde den en ukes tid, lå hjemme med magesmerter et par dager. Senere var jeg hjemme minst 1 dag i forbindelse med mensen så godt som hver måned i mange år, fordi jeg hadde så store smerter.
genacvale Skrevet 10. oktober 2006 #59 Skrevet 10. oktober 2006 Oj, det er visst flere som har fått den rundt 10-11-årsalderen! hvor gamle er dere? Jeg er 20. Lurte på om det har skjedd noe på 90-tallet som gjorde at folk ble modne fortere... Hehe
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå