Najs Skrevet 10. oktober 2006 #61 Skrevet 10. oktober 2006 Var vel rundt 13, og tok det med stor ro. Hadde dog et høyst unaturlig forhold til kropp og slikt på den tiden, så mamma fikk ikke vite noe før hun spurte meg direkte ca halvannet år etterpå. Bind o.l. kjøpte jeg selv, på steder der jeg regnet med å ikke møte noen jeg kjente. Gjorde alt for å holde det hemmelig. Merkelig at det skal være så "tabu", det er jo en av de mest naturlige ting som finnes! :klø:
Gjest mela Skrevet 10. oktober 2006 #62 Skrevet 10. oktober 2006 Oj, det er visst flere som har fått den rundt 10-11-årsalderen! hvor gamle er dere? Jeg er 20. Lurte på om det har skjedd noe på 90-tallet som gjorde at folk ble modne fortere... Hehe ← Jeg er 21.
Gjest Norwegian Blue Skrevet 10. oktober 2006 #63 Skrevet 10. oktober 2006 Jeg er 20 og fikk vel mensen rett før jeg fylte 15, så ikke så tidlig ute. Var sist i klassen, med kanskje, mulig unntak av ei som var skikkelig tynn og dreiv med friidrett. Jeg brukte bind helt fram til jeg var 18, og da gikk over til tamponger... Men må si det tok sin tid å lære å bruke de Begynte ikke med tamponger før etter jeg hadde hatt sex, altså i fjor på disse tider. Før det fant jeg ikke noe hull, jeg Hadde veldig tjukk jomfruhinne tror jeg.
Gjest Fruktfat Skrevet 10. oktober 2006 #64 Skrevet 10. oktober 2006 Oj, det er visst flere som har fått den rundt 10-11-årsalderen! hvor gamle er dere? Jeg er 20. Lurte på om det har skjedd noe på 90-tallet som gjorde at folk ble modne fortere... Hehe ← jeg er 24. mamma fikk også mens da hun var rundt 11-12 år
Gjest Bøllefrøet Skrevet 10. oktober 2006 #65 Skrevet 10. oktober 2006 Jeg var 12. Det var den 1 august, og vi var i 60-årslaget til mormor. Husker jeg hadde veldig vondt, men jeg turte aldri å si det til mamma, så måtte bruke papir som nødløsning
Gjest Tweek Skrevet 10. oktober 2006 #66 Skrevet 10. oktober 2006 Jeg digga å få det sent :D Var nesten 15
Gjest Virvel Skrevet 10. oktober 2006 #67 Skrevet 10. oktober 2006 Jeg var 12, og det var første dag i sommerferien. Husker jeg våknet med bittelitt størknet blod i trusa, men det var så lite at jeg rett og slett trodde det var bremsespor. Pakket og dro på ferie, og under en tissestopp skjønte jeg plutselig hva det var... Ble så satt ut av den ufattelig dårlige timingen at jeg ikke klarte å si noe til mamma, men hun hadde heldigvis vært forutseende nok til å sende med meg bind på turer osv. i flere måneder alt, bare sånn i tilfelle, så jeg hadde faktisk noen i bagasjen min. Tenkte å vente med å si noe til vi hadde kommet frem dit vi skulle slik at jeg slapp å ha pappa og brodern i nærheten, men så fant jeg bare aldri det rette tidspunktet, så det gikk flere dager. Da kom mamma til slutt og spurte meg om jeg hadde fått mensen. Vet fortsatt ikke hvordan hun skjønte det! Da jeg kom hjem fra ferie og møtte bestevenninnen min igjen, var det første hun spurte om "har du fått mensen?". Jeg var så vidt jeg visste den eneste som hadde fått den, så jeg var jo dritflau, og svarte derfor nei. Litt senere spurte hun igjen, og jeg svarte fortsatt nei, men da hun spurte for tredje gang måtte jeg bare tilstå. Også viste det seg at hun også hadde fått den, bare en ukes tid etter meg. :icon_smile: Var utrolig glad da, jeg hadde gruet meg så fælt til å begynne på skolen igjen og være den eneste... Når vi var to var det liksom ikke så farlig. Men det tok laaang tid før vi turte å si noe til noen andre.
Labomba_83 Skrevet 10. oktober 2006 #68 Skrevet 10. oktober 2006 Jeg fikk mensen like etter at jeg fylte 12, sommeren før 5 klasse. Kommer nok aldri til å glemme det!! Vi satt på en flyplass en eller annen plass, tror vi var på vei hjem fra en ferie. Jeg gikk på do, og tørket meg. Sprang ut til mamma og sa ho måtte komme på do. Også fortalte jeg hun at det kom blod på papire når jeg tørket meg. Og hun spurte meg om jeg var sikker på at det ikke kom fra toalettet. Så jeg måtte gå inn å sjekke for sikkerhets skyld, nei det kom fra meg. Hun gav meg et bind, før vi gikk ut og spiste videre. Jeg hadde litt vondt i magen, og klaget over dette og at jeg ikke hadde lyst på mer mat. Og jeg husker at mamma smilte til meg, og jeg følte meg litt godt fordi jeg og mamma hadde en hemmlighet pappa ikke visste;p Hadde egentlig ikke trengt å sagt noe til mammaen min, og tror heller ikke jeg hadde gjort det om situasjonen hadde vært at jeg var hjemme når det skjedde, fordi jeg blødde ikke så mye at det nådde ned til trusen den første gangen. Og jeg husker jeg måtte ringe svømmetreneren min for å si at jeg ikke kunne komme på trening, han ble selvsagt sur og ville vite hvorfor (vi var ganske seriøse på den tiden), og jeg fortalte hvorfor. Han svarte bare at det var helt normalt og at jeg måtte bare bruke tampong. Men jeg slapp unna den uka ;p I alle fall andre gangen jeg fikk mensen, så var jeg på et svømmestevne. Og skulle prøve å fortelle treneren at jeg ikke kunne være med på stevnet fordi jeg hadde mensen. Det gikk jo selvsagt ikke. Så jeg fikk tampong hos mamma (tampex), men fikk den ikke inn. Også prøvde jeg med gul ob, og fikk heller ikke den inn (hadde litt dårlig tid). Så det endte opp med at vi måtte klippe den i en mindre bit. Da tampexen var den eneste med tråden nederst, ikke i toppen som ob. Ble som en liten propp, og når jeg stupte uti vannet falt den ut ;P Senere på kvelden prøvde jeg med en hel ekse (dobbel) før jeg endelig fikk det noen lunde til, men gjorde ganske vondt å gå. Tok en stund før jeg lærte å sette den helt inn... Må flire litt når jeg tenker tilbake på dette ;P Er forresten 23
genacvale Skrevet 11. oktober 2006 #69 Skrevet 11. oktober 2006 Hehe husker en gang jeg hadde danseoppvisning og hadde på meg en grå joggebukse... Jeg var vel 17 tenker jeg, og har da hatt mensen i 7 år. Og plutselig får jeg den - uten at jeg merka noe... Ingen menssmerter eller noen tegn. og det var enda 3 timer til vi skulle danse! Jeg syntes jo det var flaut å spørre venninna mi så jeg brukte papir resten av dagen... :D haha
Gjest Virvel Skrevet 11. oktober 2006 #70 Skrevet 11. oktober 2006 Jeg begynte forresten med tamponger allerede andre gangen jeg hadde mensen. Selv om jeg blødde veldig lite i starten syntes jeg det var så klamt og ekkelt med bind, dessuten var jo dette som nevnt midt på sommeren, og jeg ville bade. Med de minste OBene og litt vaselin gikk det fint. Husker jeg var så stolt da mamma sa hun var imponert over at jeg fikk det til så fort.
Saeria Skrevet 11. oktober 2006 #71 Skrevet 11. oktober 2006 Oj, det er visst flere som har fått den rundt 10-11-årsalderen! hvor gamle er dere? Jeg er 20. Lurte på om det har skjedd noe på 90-tallet som gjorde at folk ble modne fortere... Hehe ← Jeg var 16 da jeg fikk den og årstallet var 96. Men det skal sies at det nok er genetisk betinget. Min mor var 18 da hun fikk den (hun var 18 tidlig på 60 tallet), så det ligger nok der. I tillegg var vi begge tynne som fyrstikker gjennom hele ungdomstida. Ulempen jeg kanskje også arver av henne er tidlig overgangsalder. Mamma var vel rundt 40 da den kom, ergo har jeg ikke så alt for mange verpedyktige år dersom jeg ønsker barn. Hvis jeg arver dette også da.
Gjest Frk. Grønn Skrevet 11. oktober 2006 #72 Skrevet 11. oktober 2006 Jeg var 16, og hadde vel egentlig gått og ventet på den en stund, men da den kom var alt greit. Ikke noe problem å fortelle mamma, og tamponger begynte jeg rimelig raskt med, for bind var bare klamt og ekkelt og passet aldri helt
Gjest KATTAstrofe Skrevet 12. oktober 2006 #73 Skrevet 12. oktober 2006 Jeg var 12, og var på fotballtrening da det skjedde. Merket ikke noe til det der og da, men oppdaget at jeg hadde blødd gjennom både trusa og shortsen da jeg kom hjem. Heldigvis var shortsen mørk blå, så det var ingen som hadde sett det. Jeg turte ikke å si noe til mamma, så jeg sa det til søsteren min som igjen fortalte det til mamma. Da mamma kom på badet sto jeg i en krok og gråt, og prøvde å gjemme meg bak morgenkåpa hennes På denne tida var det forferdelig moderne å bruke body, så jeg og en venninne brukte alltid body når vi hadde mensen. Dette bidro til å holde bindet ordentlig på plass. Libresse Invisible var ikke kommet på markedet enda, så det gikk stort sett i store "lefsebind". Tampong hadde jeg ikke hørt om engang.
Nicky B Skrevet 12. oktober 2006 #74 Skrevet 12. oktober 2006 Det var en grusom affære! Var 11 år, skikkelig guttejente og hadde ingen planer om å bli stor. Våknet ved 4 tida en morgen av at jeg måtte på do, trodde jeg hadde fått magesjau for det var sånn romlefølelse i magen. Så da at trusa var brun og fikk en gedigen klump i magen og litt panikk. Jeg visste jo hva dette var. Gikk å la meg igjen og ba inderlig om at det skulle gå vekk til jeg skulle stå opp. Sjekket trusa håpefullt når vekkerklokka ringte og oppdaget at det var mer av det brune der. Roper på mamma som konstaterer tørt at "å, du har fått mensen" og drar fram saba self sit'en. Jeg fikk jo den hønerumpa og syntes det lyste mensen av meg lang vei. Følte at kroppen hadde sviktet meg på det groveste. Tok mange år før jeg ble fortrolig med å ha mensen.
Stinemor! Skrevet 12. oktober 2006 #75 Skrevet 12. oktober 2006 Hehehe!! Morsomt å lese jenter... Selv skulle jeg feire min første jul (12år) med pappa hos tante. Det var på julaften hvor vi satt og åpnet pakker jeg kjente noe rart og løp på do, klarte å stamme fram til tante at jeg trengte bind, men hun måtte love å ikke si noe. Desverre hadde alle bortsett fra min onkel drukket til maten så han var den eneste som kunne kjøre meg til bensinstasjonen (tante hadde nemlig spiral og ingenting i huset). Tante lovet må ikke si noe, men da jeg kom tilbake fikk jeg noen rare blikk fra resten av familien, PINLIG!!!!!!! Det endte med en romjul med en overnervøs pappa som ikke visste hvor han skulle gjøre av seg og jeg hadde bare vondt i magen. En jul jeg aldri glemmer...
Gjest Gjest Skrevet 12. oktober 2006 #76 Skrevet 12. oktober 2006 Oj, det er visst flere som har fått den rundt 10-11-årsalderen! hvor gamle er dere? Jeg er 20. Lurte på om det har skjedd noe på 90-tallet som gjorde at folk ble modne fortere... Hehe ← Fikk sommeren jeg fylte 10. 1 måned etter 10 årsdagen eller noe sånt. Gøy.
Ugla Skrevet 13. oktober 2006 #77 Skrevet 13. oktober 2006 Jeg fikk min første mens på konfirmasjonsdagen min (ble virkelig "voksen" jente... ). Ingen dramatikk. Hadde bind liggende klart i skapet, det hadde mor ordnet for "lenge siden". Mange av de i klassen min hadde allerede fått den, så det var jo "ventet".
Gjest gjest1 Skrevet 13. oktober 2006 #78 Skrevet 13. oktober 2006 (endret) Den kom søttende januar på kvelden rett før sovetid. Jeg var tolv, fikk helt hetta og begynte vel å hylgrine tenker jeg. Det er sånn det går det når slikt ikke snakkes om hjemme. Gjorde ikke så mye annet enn å rope på mamma, og hun henviste meg til sine flotte SABA self-sit i skapet, også gikk hun. Så gikk jeg gråtende og la meg. Og vi har aldri snakket om det hverken før eller siden. Jeg husker jeg syns den bleia hun alltid kjøpte (SABA, ja...) var noe skikkelig herk - følte nesten at bindet syns utapå buksa, så tjukk var den og føltes den - men som sagt så snakket man ikke om slikt hjemme hos meg, så jeg turte da aldri ta det opp. Jeg var stum av beundring da min lillesøster noen år senere krevde at mamma skulle kjøpe noe annet enn "de bleiene der!" Endret 13. oktober 2006 av Sumiko
Wonders Skrevet 13. oktober 2006 #79 Skrevet 13. oktober 2006 Det var høst, jeg var 13, jeg og en vennindegjeng lekte på taket på skolen en kveld. I det vi skulle ned igjen ble ei av jentene hengende fast,hun falt og ble helt fra seg. Det var ikke langt ned asså, men hun slo seg visst litt -det bare var så klomsete og så utrolig komisk å se på. Jeg lå på taket å lo meg skakk og trodde jeg hadde tisset på meg. Naturlighvis sa jeg ikke noe til de andre, var litt skamfull og flau, syklet hjem å fikk sjokk når jeg var på do. Mamma fant det ut to dager etterpå da. Var jo støtte-medlem av Click-Libress på den tiden, så bind hadde jeg i massehvis... Litt av en latterkrampe du...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå