Gå til innhold

hvem sitt etternavn har barnet ditt?

Fremhevede innlegg

Skrevet
I dagens samfunn skjønner jeg ikke logikken ved at barnet skal få fars navn. Altfor mange ekteskap ender jo med skillsmisse, og da er det jo som regel mor som ender opp med den daglige omsorgen. Hvor er da logikken i at barnet skal bære fars etternavn?? :klø:

Tenkte på dette da jeg vurderte hva jeg ville at mine barn skulle hete.

Nå satser jeg selvfølgelig på at jeg og min man levere lykkelig i alle våre dager... Men hvis ikke, ønsker jeg at vårt barn skal ha en sterk tilknytning til sin far, og at det skal være lett for andre å forstå at han er barnets far. Derfor ønsker jeg at barnet kun skal ha hans navn.

(Selv om jeg kun har dette som mellomnavn selv, noe jeg valgte å ta så både vi og barnet har et felles navn, selv om jeg har annet etternavn enn dem.)

• 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Mitt som mellomnavn, og fars etternavn.  Greit at vi har samme etternavn alle sammen.  ;)

(Jeg beholdt mitt pikenavn som mellomnavn da vi giftet oss)

Samme her.Og barna har mitt etternavn som mellomnavn og mannens som etternavnm.

Gjest HP-nerdinnen
Skrevet
I dagens samfunn skjønner jeg ikke logikken ved at barnet skal få fars navn. Altfor mange ekteskap ender jo med skillsmisse, og da er det jo som regel mor som ender opp med den daglige omsorgen. Hvor er da logikken i at barnet skal bære fars etternavn?? :klø:

jeg bestemte at barna skulle ha fars etter navn av den enkle grund at da kommer barna ALLTID å navnet til den ene av foreldrene...

eks:

mor heter A (mors pikenavn)

far heter B

barn får navn B

mor finner seg ny mann, gifter seg og heter nå C

.....

Skrevet (endret)

Barna våre har mitt navn som etternavn og fars navn som mellomnavn. Jeg har et svært sjeldent stedsnavn som etternavn, mens mannen min har et -sen-navn. Med mitt ettternavn er de alene om navnet sitt i Norge, med fars etternavn ville de ha hatt et tosifret antall navnebrødre bare i Oslo...

Endret av hera

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...