Susan Sto Helit Skrevet 2. oktober 2006 #21 Skrevet 2. oktober 2006 Jeg har selv valgt å beholde mitt uvanlige etternavn, og ta hans like uvanlige som mellomnavn. Men for enkelhetsskyld vil jeg at babyen bare skal ha ett etternavn, og det blir pappans. Om barnet har lyst til å bytte senere, er jo ikke dette noe problem, så lenge jeg fortsatt har mitt etternavn som etternavn.
Frk Johansen Skrevet 2. oktober 2006 #23 Skrevet 2. oktober 2006 Mine barn har sin fars navn, vi var gift, nå heter jeg det samme som før men barna er jo mine likevel om vi ikke heter det samme. Ønsker ikke at de skal få lange navn med nå å "prakke" på de mitt navn som mellomnavn. Vi er vår lille familie uansett, dessuten er fars etternavn både pent og delvis sjelden.
Gjest Sesi Skrevet 2. oktober 2006 #24 Skrevet 2. oktober 2006 Vi valgte hans, siden vi hadde planer om å gifte oss og ville at alle skulle hete det samme.
Ulrikke Skrevet 2. oktober 2006 #25 Skrevet 2. oktober 2006 Datteren vår har mitt etternavn. Sambo har tre barn fra før med sitt etternavn, et -sen navn som ikke er spesielt uvanlig. Mitt etternavn er det under 150 som har. Diskusjonen var avklart lenge før jeg ble gravid
Gjest Gjest Skrevet 2. oktober 2006 #26 Skrevet 2. oktober 2006 Våre barn fikk min manns navn. DetJeg ville aldri valgt begge etternavna til barn. Det blir tungvint, og når barna (spesielt jentebarn) gifter seg kutter man gjerne pikenavnet helt.. Man kan jo ikke ha tre etternavn..? Keep it simple.. ← Unskyld meg? Hva barna dine vil gjøre med etternavnene sine i fremtiden vet vi fint lite om.. Og den kjønnsdiskriminereden "spesielt jentebarn" setningen din satte jeg minimalt pris på!!! Men til poenget. For oss var det helt naturlig at de skulle ha ett etternavn fra hver av oss. De har ett av sin fars etternavn som mellomnavn og ett av mine etternavn som etternavn (det jeg selv har som etternavn). Rekkefølgen på de to utvalgte navnene var det eneste som var spørsmålet for oss.. Men vi var begge enige om at det klang best slik det ble.. Barna står selvfølgelig fritt til selv å kutte og miks og blande når de blir voksne.. Men selv har jeg "hentet inn" min mors etternavn som mellomnavn i voksen alder fordi det føltes feil å bare ha ett etternavn.. Nå har jeg et lengere navn som også sier noe om en annen geografisk tilknytning jeg har..
Gjest Gjest Skrevet 2. oktober 2006 #27 Skrevet 2. oktober 2006 Diskusjonen var avklart lenge før jeg i det hele tatt møtte min mann.. for å sette det litt på spissen.. Mitt etternavn er vi nemlig bare 9 personer i Norge som har..
Mandel Skrevet 2. oktober 2006 #28 Skrevet 2. oktober 2006 Jeg har ikke barn selv, men siden jeg min mor var feminist på 70-tallet har jeg hennes etternavn og ikke min fars. Men så har min far -sen navn, mens min mor har ett litt mindre vanlig navn (men likevel ganske så vanlig). ... Men hvis jeg selv gifter meg vil jeg nok ikke endre etternavn. Nå er jeg vant med det navnet jeg har, og ønsker at det skal være mulig å spore meg opp for de som kjente meg med pikenavnet. Min mor forteller jo at det var et strev da de skulle samle til reunion, siden alle jentene jo skiftet etternavn tidligere. Jeg har nok arvet litt av feminismen til min mor, for jeg synes det er veldig utdatert å skulle ta mannens navn. Og ikke ser jeg på det som noe problem at ikke alle i familien har samme navn heller. Jeg var da aldri i tvil om at min far var i familie med meg, selv om han ikke hadde samme etternavn?? ← Dette er omtrent identisk med min situasjon. Men jeg fikk mammas -sen-navn selv om pappa ikke har -sen-navn Jeg kommer aldri i verden til å bytte etternavn selv - det ville føles veldig unaturlig. Men til tema: det er nokså sannsynlig at våre eventuelle barn vil få min samboers mellomnavn som etternavn. Dette er ikke et sen-navn, og ganske spesielt. Synes dette er litt vanskelig, men det blir en avveining om jeg absolutt vil at barna skal ha med mitt etternavn eller om de skal ha et kort og greit navn (ett fornavn og ett etternavn). Og da velger vi nok det siste. Litt på siden igjen: Da jeg gikk på ungdomsskolen tok klasseforstanderen min meg til siden og spurte om hvorfor jeg ikke hadde pappas etternavn. Hva er det slags spørsmål?! Tror jeg svarte noe sånn som "fordi jeg har mamma sitt".
Gjest Gjest Skrevet 2. oktober 2006 #29 Skrevet 2. oktober 2006 Vi valgte hans, siden vi hadde planer om å gifte oss og ville at alle skulle hete det samme. ← Ser ikke helt logikken her.. Dere kunne vel like gjerne valgt ditt etternavn til barna selv om dere vil at alle skal hete det samme???
Gjest Gjest Skrevet 2. oktober 2006 #30 Skrevet 2. oktober 2006 Unskyld meg? Hva barna dine vil gjøre med etternavnene sine i fremtiden vet vi fint lite om.. Og den kjønnsdiskriminereden "spesielt jentebarn" setningen din satte jeg minimalt pris på!!! ← Uffameg, er så enig så enig med det du skriver her. Virker som det er litt for mange på dette forumet som henger igjen på 50-tallet her. Eller har dere planer om å gifte bort pikebarna, så jentene blir mannens eiendom? Jeg er sjeleglad for at mine foreldre ikke hadde spesielle forventninger til meg selv om jeg er et "pikebarn". Grunnen til at kvinnen tok mannens navn var jo at det jo var kvinnen som flyttet inn på gården der mannen bodde. Og etternavnet var jo gårdsnavnet, og da var det praktisk at kvinnen tok mannens navn. Men slik er det ikke i dag lenger, så jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor man må holde på en slik kjønnsdiskriminerende tradisjon?
MAcy Skrevet 2. oktober 2006 #31 Skrevet 2. oktober 2006 min samober og hans eks kjæreste valgte å la barnet deres få hans etternavn. Og det etternavnet hadde han til han var i to år. mor og far tok denne avgjørelsen da de døpte barnet. De var sammen til barnet var ca ett år og ett år etter dette da barnet var to år fant mor ut at ho ville at barnet skulle ha hennes etternavn også. Dette var far sterkt uenig, men han ble truet med rettsak og bråk om han ikke gikk med på dette, så ble tvunget til dette- far synes dette var utrolig vanskelig og irriterende å blir tynget til dette. Det var jo til og med en ting de hadde brukt mye tid på da de skulle døpe barnet. (og ja jeg vet at man ikke får navnet i dåpen) NÅr vi får barn skal de ha hans etternavn, Dette er noe vi er enige om og det valget kommer jeg til å stå ved selv om vi skulle skilt lag. men vi er nå hvertfall forlovet og skal gifte oss om under ett år. men mener man må kunne stå for de tingen man sier.
Gjest Gjest Skrevet 3. oktober 2006 #32 Skrevet 3. oktober 2006 Jeg har 2 barn med 2 forskjellige menn (samboer med faren til den yngste). Begge barna har mitt etternavn og fedrenes navn som mellomnavn. Hva de gjør med navna sine i framtiden er helt opp til dem selvfølgelig men for meg var det en forutsetning fra første stund at de skulle ha mitt navn. Jeg komme også til å beholde mitt egent når jeg gifter meg - ser ingen grunn til å bytte. Skjønner ærlig talt ikke poenget med argumenter som - ett navn - en familie - eller de som i det hele tatt velger å ta andres navn. Du er den du er og heter det du heter - uavhengig av sivilstand eller hvor sjeldent er kjedsommelig vanlig navnet ditt er.
snøfnugg Skrevet 3. oktober 2006 #33 Skrevet 3. oktober 2006 Hei. Jeg har to etternavn og far har et. Vi valgte de to mest sjeldne av de tre. Det er ikke lett det der. Men enig blir dere vel.
monja Skrevet 3. oktober 2006 #34 Skrevet 3. oktober 2006 Barna mine har sin fars etternavn og mitt som mellomnavn. ← Sånn er det her og.
ceca Skrevet 3. oktober 2006 #35 Skrevet 3. oktober 2006 Barna har hans etternavn. Jeg kuttet ut mitt etternavn da vi giftet oss, og tok hans. I tilegg har jeg min mors pikenavn som mellomnavn. Ungene har ingen mellomnavn. Jeg synes det alltid har vært mange navn å ha, da jeg også har to "fornavn"... så barna har et fornavn og ett etternavn. Ceca
Gjest Primula Skrevet 3. oktober 2006 #36 Skrevet 3. oktober 2006 Barna våre har mitt etternavn som mellomnavn og mannens min sitt etternavn som sine etternavn.
Gjest prestekrage Skrevet 3. oktober 2006 #37 Skrevet 3. oktober 2006 Gullungen har pappan sitt etternavn. Var jo engang planen at jeg også skulle ha det. Nå kommer jo det aldri til å skje- med mindre jeg skulle gifte meg med en mann som tilfeldigvis heter det samme. (Ikke helt utenkelig- siden det er et navn ala "Hansen"... )
S10nemor Skrevet 3. oktober 2006 #38 Skrevet 3. oktober 2006 Våre barn har begges etternavn, det har jeg også - derfor skal også mannen min nå bytte sånn at han også får begges etternavn - er vi familie så kan vi da vel være like i etternavn også
Xania Skrevet 3. oktober 2006 #39 Skrevet 3. oktober 2006 Hei! Med et barn på vei har vi startet navnediskusjonen. Vi er ikke gift, og har derfor forskjellige etternavn. ← Man behøver vel ikke å ha samme etternavn selv om man er gift?? Jeg ville aldri valgt begge etternavna til barn. Det blir tungvint, og når barna (spesielt jentebarn) gifter seg kutter man gjerne pikenavnet helt.. Man kan jo ikke ha tre etternavn..? Keep it simple.. ← Og jeg gjentar meg selv: Man behøver vel ikke å ha samme etternavn selv om man er gift? Det er vel ikke gitt i dag at kona skal ta mannens etternavn??! Mamma og pappa var ikke gift da de fikk meg (og er det enda ikke ) så jeg fikk mammas etternavn, noe som sikkert ikke var helt vanlig på den tida. Sier bare takk og pris for foreldre som aldri har prakket på meg "sånn er det bare"-tradisjoner (være seg navnevalg eller andre ting). Da jeg og mannen giftet oss beholdt jeg mitt etternavn, og han sitt. Det hadde da vært mitt navn i 27 år og var utenkelig for meg å bytte bort (uvanlig fornavn, vanlig etternavn). Nå når det første barnet kommer får det mitt etternavn som mellomnavn og mannens etternavn som etternavn, rett og slett fordi den kombinasjonen klinger best. (Om barnet senere skulle gifte seg er jeg like glad om det beholder begge navnene, bytter bort begge navnene eller beholder ett og får et nytt eller hva det nå måtte være - så lenge det føles rett for h*n. For noen er etternavnet en viktig del av identiteten, for andre ikke. Det respekterer jeg.)
83` Skrevet 3. oktober 2006 #40 Skrevet 3. oktober 2006 Skjønner IKKE de som velger å gi barna sine 2 etternamn. Hva er vitsen? Føler ikke ene parten at barnet er deres viss det ikke får dens etternamn? Her får barna mannens etternamn, og det vil jeg også ta når vi engang gifter oss. Ser for meg kluss når en jente med to etternamn skal gifte seg med en gutt med to etternamn. Skal de da få fire etternamn? Hva med barna, de får da kanskje 3 etternamn. Når barne så skal gifte seg igjen, blir det enda flere, for ikke å nemne når de får barn... Nei, holder meg til det gamle slaget om at man har bare et etternamn på ungene.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå