Gå til innhold

hvem sitt etternavn har barnet ditt?

Fremhevede innlegg

Skrevet

I dagens samfunn skjønner jeg ikke logikken ved at barnet skal få fars navn. Altfor mange ekteskap ender jo med skillsmisse, og da er det jo som regel mor som ender opp med den daglige omsorgen. Hvor er da logikken i at barnet skal bære fars etternavn?? :klø:

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Skjønner IKKE de som velger å gi barna sine 2 etternamn. Hva er vitsen? Føler ikke ene parten at barnet er deres viss det ikke får dens etternamn?

Selvfølgelig ikke! :overrasket:

Ser for meg kluss når en jente med to etternamn skal gifte seg med en gutt med to etternamn. Skal de da få fire etternamn? Hva med barna, de får da kanskje 3 etternamn. Når barne så skal gifte seg igjen, blir det enda flere, for ikke å nemne når de får barn... :sjenert:

Alle forstår at ikke alle foreldrenes etternavn kan bli med videre..! Men det er jo mange muligheter mellom der og det å bare ha ett ettenavn på barnet..

Nei, holder meg til det gamle slaget om at man har bare et etternamn på ungene.

Greit nok valg det altså.. Men du må huske på at "resten av situasjonen" jo er ganske annerledes nå enn slik det var da "det gamle slaget" (som du kaller det) var gjeldened. Den gang hadde jo så godt som alle foreldre samme etternavn..

Skrevet
Her får barna mannens etternamn, og det vil jeg også ta når vi engang gifter oss.

Dersom det er ettenavnet du vil ha, hvorfor vente til dere gifter dere med å bytte???

Skrevet

Her hos oss har barna far sitt etternavn.

Var samboere da nr 1 kom og for oss var det helt naturlig at barnet fikk fars navn da jeg ville hete det samme etter at vi ble gift.

Skrevet
Her hos oss har barna far sitt etternavn.

Var samboere da nr 1 kom og for oss var det helt naturlig at barnet fikk fars navn da jeg ville hete det samme etter at vi ble gift.

Igjen lurer jeg på hvorfor i alle dager du venter til du er blitt gift med å endre etternavnet ditt?

Dersom jeg hadde hatt lyst på et annet ettenavn enn jeg har, hadde jeg endret på flekken!

Et samboerpar jeg kjenner endret sine etternavnt samtidig.. De heter begge nå det gården de kjøpte heter.. Gifte seg skal de kanskje gjøre om et par år.. :)

Skrevet
Igjen lurer jeg på hvorfor i alle dager du venter til du er blitt gift med å endre etternavnet ditt?

Dersom jeg hadde hatt lyst på et annet ettenavn enn jeg har, hadde jeg endret på flekken!

Sorry, men for et dumt spørsmål, gjest! :overrasket: Jeg skifter ikke etternamn fordi jeg synest mannen sitt er finere enn mitt! Nei, jeg skifter rett og slett fordi jeg føler at det er best at hele familien har et og samme etternamn.

Jeg føler at når man gifter seg, bestemmer man seg for at man skal leve sammen for alltid (ikke alltid det blir sånn nei, men det går fint å skifte tilbake til eget etternamn om det skulle skjære seg). Og da er det er fint grunnlag at alle i familien heter det samme. Klart kunne det like gjærne vært mitt etternamn alle i familien tok, men vi har tilfeldigvis valt å ta mannens.

Men kan jo hende jeg har desse forestillingene om at slik skal det være fordi jeg og søskenene mine har samme etternamn, fars etternamn. Mor har sitt etternamn som mellomnamn og far sitt som etternamn. Men naboene har valt en annen vri, der har en av ungene moren sitt etternamn, mens den andre ungen har farens etternamn. De er fortsatt gift, men begge parter har beholdt sine etternamn. Totalt forvirrende for folk flest.. Mange som ikke vet at de er søsken pga. det..

(synes det er litt uromantisk å ikke hete det samme som mannen/konen sin som etternamn også jeg da..:sjenert:)

Skrevet

Jenta vår har begge navnene, mitt som mellomnavn og farens som etternavn.

Vi er gift, men jeg har beholdt mitt navn. Egentlig ville jeg at hun skulle få bare farens navn, siden jeg er for ett fornavn og ett etternavn, men da steilet hele familien. Så da ble det begge.

Skrevet
Sorry, men for et dumt spørsmål, gjest!  :overrasket:  Jeg skifter ikke etternamn fordi jeg synest mannen sitt er finere enn mitt! Nei, jeg skifter rett og slett fordi jeg føler at det er best at hele familien har et og samme etternamn.

Greit.. Men hvorfor gjelder det bare etter at dere har giftet dere.. Da er det vel like logisk å gjøre navnebyttet f.eks i det dere får barn eller lignende.. Hvorfor akkurat når dere gifter dere??

Skrevet
Greit.. Men hvorfor gjelder det bare etter at dere har giftet dere.. Da er det vel like logisk å gjøre navnebyttet f.eks i det dere får barn eller lignende.. Hvorfor akkurat når dere gifter dere??

Jeg venter med å skifte til vi gifter oss, fordi det da er naturlig å skifte namn.

Synest det hadde blitt veldig unaturlig for meg å skifte etternamn før jeg giftet meg, og gir lovnad om å være sammen for evig å alltid. Ser poenget ditt i at det kan virke like greit å skifte med en gang man får barn sammen, men for meg blir det likevel for unaturlig. Da kan man spørre seg; hvorfor i det hele tatt gifte seg? Jeg har iallefall ikke hørt om noen som har skiftet til mannens eller damens etternamn FØR de har giftet seg... Har du? ;)

Skrevet

Vi har giftet oss, men har ikke barn ennå. Jeg kunne tenke meg noe sånt (beholdt mitt pikenavn som mellomnavn og tok hans etternavn da vi giftet oss):

Mitt som mellomnavn, og fars etternavn.  Greit at vi har samme etternavn alle sammen.  ;)

(Jeg beholdt mitt pikenavn som mellomnavn da vi giftet oss)

eller:

Våre barn har begges etternavn, det har jeg også - derfor skal også mannen min nå bytte sånn at han også får begges etternavn - er vi familie så kan vi da vel være like i etternavn også  :)

...men vi har ikke diskutert dette ennå.

Etternavnene våre klinger fint sammen, men så spørs det litt da, siden vi har lyst til å kalle en evt. datter for et dobbeltnavn. Det klinger fint med de fire navnene, men det er jo samtidig litt mye kanskje... Vanskelig dette her! :sjenert:

Gjest Mayamor
Skrevet

Eldstemann har bare mitt etternavn da faren skulle skifte til mitt, men vi endte opp med å gå fra hverandre istedet (etter 9 år). Min eks har et helt vanlig etternavn - mitt er sjeldent og flott(helt objektivt... :ler: ).

Nå synes jeg det er greit siden jeg er etablert på ny og vi slipper 3 forskjellige etternavn.

Barna til samboer har samboers etternavn.

Vårt felles barn har begge foreldres etternavn slik at ikke min eldste sønn er "alene" som barn med det navnet.

Så med andre ord her har vi kun fars etternavn på 3 barn, kun mors etternavn på 1 barn og begges på 1 barn. Forvirrende; jadajada... ;)

Mayamor

Skrevet (endret)

Jeg og min samboer venter også barn (med planer om å gifte oss etter hvert) Problemet vårt er at han er islandsk, og de har jo en litt annerledes navnetradisjon enn oss.

Mitt etternavn er i grunn utelukket, det vi diskuterer er om vi skal følge den islandske tradisjonen eller ta hans slektsnavn slik at det kan spores tilbake til Island etter hvert.

Hvis vi får jente blir det litt mer spesielt om vi følger den islandske tradisjonen enn om vi får gutt... Og hvis vi gjør det på et av barna burde vi da også gjøre det på alle barna? Noen synspunkt?

Endret av Shabana
Skrevet
Jeg venter med å skifte til vi gifter oss, fordi det da er naturlig å skifte namn.

Jeg synes aldri det virker "naturlig" å skifte navn, jeg da.. så.. ;)

Da kan man spørre seg; hvorfor i det hele tatt gifte seg?

Ser du ikke noe poeng i å gifte seg dersom man alt heter det samme til etternavn, ville jeg bare droppet hele giftemålet, altså..! :overrasket:

Jeg har iallefall ikke hørt om noen som har skiftet til mannens eller damens etternamn FØR de har giftet seg... Har du?  ;)

Nei, men så har jeg ikke "hørt om" noen av min generasjon som har byttet når de har giftet seg heller jeg, da.. Så begge deler virker like absurd for meg.. :)

Skrevet

Nei, men det er en grunn til at små barn nå gjærne har så vanskelige namn at de knapt klarer å skrive det selv. Dobbelt fornamn og to, gjærne lange, etternamn.

Jeg tror du skjønner hva jeg mener med at man skifter namn først når man gifter seg; man inngår da en ektepakt, ikke sant? Man blir noens mann eller kone. Man blir mer en familie, og for MEG har en familie bare et hoved-etternamn. Likevel synest jeg at viss man skifter namn før man gifter seg, "binder" man seg liksom til den personen nesten på samme måte som å gifte seg, ikke sant?! ER jo en grunn til at folk skifter namn først når de gifter seg, selv om de har vært samboere i mange år (de fleste tar jo mannens etternamn og beholder sitt eget til mellomnamn, og dette har jeg ingen innvendinger mot!!).

Synest det er litt vanskelig å forklare dette. Er liksom bare noe som er slik... For meg. Interessant å lese at andre har totalt ulike synspukt på dette som meg!

Jobber som lærer, og har sett utallige namnekombinasjoner av både fornamn, mellomnamn og etternamn. Synest det kan være greit å kunne lese av namnet hvem barna er i familie/slekt med, uten å måtte drive slektsgransking. Og synest også barn med to etternamn bare bør ha et fornamn. Og omvendt ;)

Men igjen, dette er bare mine synspunkt, ikke meningen å nedverdige andres, sikkert godt gjennomtenkte valg! :)

Skrevet
Nei, men det er en grunn til at små barn nå gjærne har så vanskelige namn at de knapt klarer å skrive det selv. Dobbelt fornamn og to, gjærne lange, etternamn.

Jeg er selv vokst opp med kun pappas ettenavn og har alltid syntes det har vært trist..

Når jeg har vært med mamma på hennes hjemplass og hun har "frontet" sitt mellomnavn ("pikenavnet") har jeg alltid savnet å ha det navnet jeg også..

Føler at det er så "endimensjonalt" å bare ha ett etternavn.

I tillegg har jeg verdens dårligste forhold til min far! :tristbla:

Men uansett så har jeg hatt det navnet jeg nå har i over 26 år og definerer det ikke lengere som "min fars etternavn", men som mitt.. Og denne delen av meg ønsker jeg å videreføre til mine barn.. Akkurat som min mann ønsker å videreføre noe av seg til våre barn..

Han er så heldig at han har to etternavn, så han må velge et av dem.. Og siden mellomnavnet hans ligner veldig på mitt mellomnavn (ala Bjørkevold og Bjørkebekk) blir det etternavnet hans som blir våre barns mellomnavn.

Du kan godt synes det er "uromantisk" å ha hvert sitt etternavn, men jeg synes det er utrolig harry og bakstrebersk å "ta ektefellens etternavn"...

Og når du i tillegg er låst fast i "konen tar mannens etternavn" så er det så anit likestilling at jeg får mark!!

Skrevet

Jeg hadde gitt barna det fineste, eller det mest uvanlige, etternavnet. En kombinasjon kunne også vært aktuelt dersom navnene passer sammen. Både jeg og samboeren min har lange og kronglete etternavn så kombinasjon er uaktuelt, ingen av dem er særlig fine, men mitt er mest uvanlig (hans er skikkelig kjipt) så jeg kommer til å kjempe for "mitt" navn. Det er forresten helt uaktuelt for meg å ta hans navn.

Gjest Miloine
Skrevet

Mitt barn har mitt etternavn som mellomnavn og fars etternavn som etternavn!

(var dette rart formulert) :sjenert:

Skrevet
Og når du i tillegg er låst fast i "konen tar mannens etternavn" så er det så anit likestilling at jeg får mark!!

Men da tror jeg ikke du har lest alle innleggene mine så nøye. Jeg har sagt at det er akkurat det samme hvem sitt etternamn som blir hovedetternamn, om det er kvinnens eller mannens ;)

Skrevet (endret)
Og da er det er fint grunnlag at alle i familien heter det samme. Klart kunne det like gjærne vært mitt etternamn alle i familien tok, men vi har tilfeldigvis valt å ta mannens.

(synes det er litt uromantisk å ikke hete det samme som mannen/konen sin som etternamn også jeg da..:sjenert:)

You see?

Endret av 83`
Skrevet

de har begges etter navn..to veldig uvanlige så det synes vi er kjmpegøy

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...